2pc's op 1 cat5 kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 14:01

Geckoo

Good news, everyone!

Topicstarter
Ik was hier benieuwd naar want in de faq staat dit
Kan ik 2 pc's aansluiten met 1 UTP kabel, en hoe ?

Ja dat kan !
Dankzij Erkens kan je hier lezen hoe:

Monteer aan beide kanten van de CAT5(e) kabel 2 stekkertjes volgens onderstaand schema.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Negotiator/pxs/nt_2utp1kabel.png
Zie ook dit dit

waarom doen ze er eigenlijk dan 8 kabels in de utp kabels als ze er maar 4 van gebruiken???

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 13:47
Geckoo schreef op 02 March 2003 @ 04:36:
Ik was hier benieuwd naar want in de faq staat dit

[...]

Zie ook dit dit

waarom doen ze er eigenlijk dan 8 kabels in de utp kabels als ze er maar 4 van gebruiken???
Ik vind het ook vreemd, misschien kan je nu maar de helft van de cap gebruiken?
Probeer het eens zou ik zeggen, pak de tang en een kabel van paar cm en probeer het eens!

[ Voor 22% gewijzigd door Novah op 02-03-2003 04:39 ]

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 13:01
Omdat je ook je isdn of je telefoon tegelijkertijd door dat zelfde kabeltje kan gebruiken

Soms weet ik het ook niet meer.........

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

Topicstarter
tita_tovenaar schreef op 02 March 2003 @ 04:41:
Omdat je ook je isdn of je telefoon tegelijkertijd door dat zelfde kabeltje kan gebruiken
gebruiken die er maar 3 van de 6 dan??

My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
Dus jij wilt zeggen dat je op 1 UTP kabel 2 pc's kunt aansluiten omdat je toevallig op 1 telefoonkabel (ISND óf analoog) twee toestellen kunt aansluiten? Kromme redenatie...

Of bedoel je dat je op een UTP kabel je pc én een telefoon kunt aansluiten? Lijkt me ook niet he... :?

/edit: wat een domme vaud zeg.. Het is uiteraard ISDN in plaats van ISND... of IDSN of DISN of DINS of NIDS of SNID of NISD ofzo... ISDN.. ADSL ASDL SDSL UTP STP FTP HTTP... WHATEVER :(

})

[ Voor 18% gewijzigd door ProCal op 09-03-2004 01:39 ]

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

Topicstarter
ProCal schreef op 02 March 2003 @ 04:53:
[...]

Dus jij wilt zeggen dat je op 1 UTP kabel 2 pc's kunt aansluiten
Dat kan dus.
omdat je toevallig op 1 telefoonkabel (ISND óf analoog) twee toestellen kunt aansluiten? Kromme redenatie...
kan dat ook dan?
Of bedoel je dat je op een UTP kabel je pc én een telefoon kunt aansluiten? Lijkt me ook niet he... :?
waarom niet?
als je nic maar 4 aders gebruikt en de andere 4 kan je dan voor iets anders gebruiken hetzij een andere nic of een telefoon denk ik. maar dat weet ik dus niet vandaar dat ik het vraag.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:38

Leon

Rise Of The Robots

mischien omdat cat5(e) een bekabelingsstandaard is en misschien niet alleen maar door ethernet gebruikt wordt :?

Eeuwige n00b

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

hoe het zit durf ik je niet te vertellen 1 ding weet ik echter wel, NIET DOEN. je haalt meer problemen op je hals dan je wilt weten. je krijgt namelijk in 1 kabel 2 signalen die elkaar kunnen storen wat dus in een traag netwerk op kan leveren.

sterker nog, je hebt bijna de garantie. er is niet voor niks een bepaalde structuur van hoe je de stekkers moet knijpen en welke kleuren code.

de kabel is twisted Ethernet dit heet zo omdat de kabels per paar ( 2 ) in elkaar gedraaid zijn en per 2+2 gedraaid en 4+4 gedraaid. en dit om de x aantal cm/m dit is om minimale storinging in de kabel te hebben UTP kan geloof ik 150M(in elk geval lange afstand) afleggen van geknepen punt naar geknepen punt zonder elek. versterkers ertussen.

als jij je netwerk zo omzeep wilt helpen. suc6 ;)

Tja vanalles

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Dit kan dus -wel-. Zolang je de paren correct bij elkaar houdt krijg je nauwelijks overspraak...

Forget your fears...
...and want to know more...

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Aetje schreef op 02 March 2003 @ 06:38:
Dit kan dus -wel-. Zolang je de paren correct bij elkaar houdt krijg je nauwelijks overspraak...
Om dan maar meteen bot te vragen ... welke paren ?

Tja vanalles

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

ipv een 100mbit kabel heb je nu een 2 maal 10mbit kabel. dat is het nadeel.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

vso schreef op 02 March 2003 @ 06:54:
De "kleur"- "kleur/wit" paren. Dit ivm de twist die tussen die paren zit.

Forget your fears...
...and want to know more...

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
ipv een 100mbit kabel heb je nu een 2 maal 10mbit kabel. dat is het nadeel.
Dat is niet waar.. 100 mbit werkt prima over zo'n kabel. Het is enkel zo dat gigabit (1000BaseT) niet zal werken erover, omdat die wel alle 8 aderen nodig heeft, 1000BaseTX zal overigens gigabit over 4 aderen zijn, maar die producten zijn nog niet te krijgen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

FatalError schreef op 02 March 2003 @ 10:57:
[...]

Dat is niet waar.. 100 mbit werkt prima over zo'n kabel. Het is enkel zo dat gigabit (1000BaseT) niet zal werken erover, omdat die wel alle 8 aderen nodig heeft, 1000BaseTX zal overigens gigabit over 4 aderen zijn, maar die producten zijn nog niet te krijgen.
De enige juiste redenatie _/-\o_

Overigens krijg je nauwelijks gezeik met meerdere verbindingen over 1 kabel, als je de aderparen in stand houdt zoals ze er al in zitten, dus gewoon alle kleuren bij elkaar..

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
crossover cable :P
kan je wel 2 pcs op 1 kabel krijgen, alleen niet nog meer pc en dus ook niet op een hub/switch ;)

Verwijderd

het kan dus wel.

als je een cros kabel maakt gebruik je ook alleen deze aders.
en kleurcode maakt niet teveel uit als je de paren dus blauw- blauw wit maar bij elkaar doet.

het is wel beter om de mantel in takt te houden door een rj45 spliter of je moet het heel goed afwerken.

er zijn ook kabels waar het niet kan en dat is dan geen cat5 maar wel 8 aderig. bv cat3.

het is ook mogelijk om isdn netwerk en en tel over 1 kabel te laten lopen als je de goeie aders maar uit elkaar houdt.

voor de slimme mensen nt1 komt dan aan eind kabel.

dus tel analoog 2 aders nt1 2 aders en 4 netwerk.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

vso schreef op 02 March 2003 @ 06:54:
[...]

kijk eens goed naar mijn plaatje ;)

zoals je waarschijnlijk wel weet zijn de kleur-kleurwit aders getwist, dus stel je haalt de mantel van je kabel er helemaal af, dan hou je 4 kabelparen over ;)

2 daarvan worden maar gebruikt voor 10 en 100mbit, daardoor blijven er 2 aderparen over waar ook weet 100mbit overheen kan, zoals ik heb weergegeven.
vso schreef op 02 March 2003 @ 05:53:
hoe het zit durf ik je niet te vertellen 1 ding weet ik echter wel, NIET DOEN. je haalt meer problemen op je hals dan je wilt weten. je krijgt namelijk in 1 kabel 2 signalen die elkaar kunnen storen wat dus in een traag netwerk op kan leveren.
Dit werkt prima hoor, geen last van storing of wat dan ook ;)
sterker nog, je hebt bijna de garantie. er is niet voor niks een bepaalde structuur van hoe je de stekkers moet knijpen en welke kleuren code.
tuurlijk, die standaard is er niet voor niets, maar zolang je goed documenteerd wat je doet, en er ook labels aan je kabel maakt is er niets aan de hand ;)
als jij je netwerk zo omzeep wilt helpen. suc6 ;)
heb jij het dan al geprobeerd? ;)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Een hele praktische vraag: als je maar 4 adres in een RJ45 stekker wilt knijpen, hoe doe je dat dan? Want die 8 aders passen precies naast elkaar in zo'n stekkertje en houden elkaar op de plek totdat je de stekker hebt gekrompen? Gebruik je dan 'dummy' kabeltjes om die plekken op te vullen of is er ook een andere oplossing?

• FatalError
  • Nu online
Dit is officieel ook toegestaan geloof ik, ze verkopen bij de betere winkels niet voor niets doosjes die ditzelfde geintje uithalen. Ik noem Blackbox als voorbeeld, die verkopen echt geen troep!

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Cpt.Morgan schreef op 02 maart 2003 @ 11:32:
Een hele praktische vraag: als je maar 4 adres in een RJ45 stekker wilt knijpen, hoe doe je dat dan? Want die 8 aders passen precies naast elkaar in zo'n stekkertje en houden elkaar op de plek totdat je de stekker hebt gekrompen? Gebruik je dan 'dummy' kabeltjes om die plekken op te vullen of is er ook een andere oplossing?
het is even prutsen om die 4 aders op de juiste plaats erin te krijgen, maar kan prima.
met dummykabeltjes heb ik het niet gedaan, maar zou in principe ook kunnen.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Geckoo schreef op 02 March 2003 @ 04:43:
[...]

Sterker nog, voor ISDN of gewone telefonie heb je maar 1 aderpaar nodig....staat even los van het feit dat je 2x2 aderparen kunt gebruiken voor 2x 100mbit.

• Underground75
  • Laatst online: 18-08 06:11
Als ik dit alles zo lees zou je kunnen trunken over 1 kabel met 2x100Mbps. 2 aansluitingen in de switch en 2 in dezelfde PC. Bij het aanleggen van een NET netwerk dus met infrezen e.d. kan je in principe volstaan met 1 wandcontactdoos welke verdeeld word over 2 aansluitingen.

Dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
            Switch
               | |
               | |
                |
Wandcontactdoos met 1 aansluiting
                |
               | |
               | |
        Workstation

Zie ook de tekening in de openingspost en vervang het woord UTP-Kabel voor wandcontactdoos

[ Voor 9% gewijzigd door Underground75 op 02-03-2003 11:46 ]

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08 20:14
Cpt.Morgan schreef op 02 March 2003 @ 11:32:
Je heb RJ45 stekkers met een hulpstukje waar je eerst de aders doordoet en dit vervolgens in de RJ45 stekker schuift. Dit werkt een stuk gemakkelijker dan RJ45 stekkers waar je de aders rechtstreeks in moet schuiven.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

The Undertaker schreef op 02 maart 2003 @ 11:41:
Als ik dit alles zo lees zou je kunnen trunken over 1 kabel met 2x100Mbps. 2 aansluitingen in de switch en 2 in dezelfde PC. Bij het aanleggen van een NET netwerk dus met infrezen e.d. kan je in principe volstaan met 1 wandcontactdoos welke verdeeld word over 2 aansluitingen.

Dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
            Switch
               | |
               | |
                |
Wandcontactdoos met 1 aansluiting
                |
               | |
               | |
        Workstation

Zie ook de tekening in de openingspost en vervang het woord UTP-Kabel voor wandcontactdoos
eehm, zou kunnen maar ik raad het niet aan, wel kan je 1 kabek zo gebruiken vanaf je switch naar een wandcontactdoos met 2 aansluitingen.
als je het wel zo wilt doen, moet je HEEL goed documenteren waar je mee bezig bent.

• Underground75
Erkens schreef op 02 March 2003 @ 11:55:
[...]

eehm, zou kunnen maar ik raad het niet aan, wel kan je 1 kabek zo gebruiken vanaf je switch naar een wandcontactdoos met 2 aansluitingen.
als je het wel zo wilt doen, moet je HEEL goed documenteren waar je mee bezig bent.
Mee eens, je deelt nu niet de kabel over de wandcontactdoos maar de kabel over twee aansluitingen. Dit is wel ruimte besparend bij meerdere PC's met trunking (bij mij zijn dit er nu 3, 2x workstation en 1x server, verder nog een testPC met 1 aansluiting. Ik zou dus 7 aansluitpunten krijgen verdeeld over 4 wandcontactdozen met 2 aansluitingen, nu echter maar twee wandcontactdozen.

Het is altijd belangrijk om alles goed te documenteren over alles wat je doet, kabel labelen, kleurcodes etc.

• LauPro
  • Laatst online: 17-08 09:27

LauPro

Prof Mierenneuke®

Een 'normale' UTP-kabel is al 200 MBit, jawel 100 MBit in twee richtingen (mits full duplex).

Maar voor de mensen die nu met 4 adres aan de slag willen gaan: je hebt dan dus ader 1, 2, 3 en 6 nodig. Maar als je dit gaat doen over die plate ISDN/telefoonkabel gaat niet bij 10 meter iig niet lukken, zo dachten wij goedkoop uit te zijn met een 'netwerkkabel' van de meterkast naar een computer ;).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

LauPro schreef op 02 March 2003 @ 12:15:
Een 'normale' UTP-kabel is al 200 MBit, jawel 100 MBit in twee richtingen (mits full duplex).

Maar voor de mensen die nu met 4 adres aan de slag willen gaan: je hebt dan dus ader 1, 2, 3 en 6 nodig. Maar als je dit gaat doen over die plate ISDN/telefoonkabel gaat niet bij 10 meter iig niet lukken, zo dachten wij goedkoop uit te zijn met een 'netwerkkabel' van de meterkast naar een computer ;).
ja en wat heeft dat met dit topic te maken :?
je moet toch cat5 kabel hebben ;)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Erkens schreef op 02 March 2003 @ 12:18:
[...]

ja en wat heeft dat met dit topic te maken :?
je moet toch cat5 kabel hebben ;)
offtopic:
Dat was een indirecte reply op een vraag die hier in dit topic was gesteld.

Het is ook nooit goed :'(

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

Topicstarter
LauPro schreef op 02 March 2003 @ 12:41:
[...]
offtopic:

Het is ook nooit goed :'(
(K)
rustig maar jochie :D

sjonge me nieuwsgierig heid heeft wel wat los gemaakt :D
kom maar door met de info. tis wel interessant

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

LauPro schreef op 02 March 2003 @ 12:41:
[...]
offtopic:
quote dan een stukje :*

• Underground75
Kan je dan eigenlijk nog wel Full-duplex draaien? Met 200Mbps?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

The Undertaker schreef op 02 March 2003 @ 13:05:
Kan je dan eigenlijk nog wel Full-duplex draaien? Met 200Mbps?
Jazeker, alleen de kabel moet niet te lang worden, tot 30 Meter zal zeker goed gaan.
offtopic:
Cpt.Morgan schreef:

Vooruit, ik gaf wel een heel, héél indirect antwoord ;)

[ Voor 21% gewijzigd door LauPro op 02-03-2003 13:08 ]

• Underground75
30 meter moet voor in huis genoeg zijn

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

LauPro schreef op 02 March 2003 @ 13:07:
[...]
Jazeker, alleen de kabel moet niet te lang worden, tot 30 Meter zal zeker goed gaan.
hmm, volgens mij maakt dat niet uit hoor?
maar dat weet ik niet zeker want zulke lange kabels heb ik niet :+

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Erkens schreef op 02 March 2003 @ 13:10:
[...]

hmm, volgens mij maakt dat niet uit hoor?
maar dat weet ik niet zeker want zulke lange kabels heb ik niet :+
Ik heb het voor elkaar gekregen met ruim 30 meter en dan ging goed, lekker pùh >:).

Verwijderd

LauPro schreef op 02 maart 2003 @ 13:14:
[...]
Ik heb het voor elkaar gekregen met ruim 30 meter en dan ging goed, lekker pùh >:).
Ik heb het met 2x 20 + 1x 15 meter getest, en dat ging volgens mij gewoon goed.

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
quote:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

niet tegelijkertijd , maar wel 1 voor 1.
Op een kantoor heb je bijvoorbeeld 2 outlets bij een bureau ( kan je er 1 voor telefoon doen en 1 voor de pc)
Heb je geen gehannes met verloopstukjes enz. enz.
De netwerk kabels zijn hetzelfde echter de pc gebruikt het oranje en groene paar , en de telefoon gebruikt het blauwe paar en groene paar voor 4-draads systeemtoestellen (doorverbinden via "Hookflash" en het Gebruikt(e) bruine paar voor doorverbinden via "aarde" (2-draads toestellen zonder flash)

[ Voor 25% gewijzigd door makkie op 02-03-2003 16:42 ]

Verwijderd

makkie schreef op 02 maart 2003 @ 16:33:
[...]

niet tegelijkertijd , maar wel 1 voor 1.
Op een kantoor heb je bijvoorbeeld 2 outlets bij een bureau ( kan je er 1 voor telefoon doen en 1 voor de pc)
Heb je geen gehannes met verloopstukjes enz. enz.
De netwerk kabels zijn hetzelfde echter de pc gebruikt het oranje en groene paar , en de telefoon gebruikt het blauwe paar en groene paar voor 4-draads systeemtoestellen (doorverbinden via "Hookflash" en het Gebruikt(e) bruine paar voor doorverbinden via "aarde" (2-draads toestellen zonder flash)
Die beperking komt door de telefoonlijn van KPN, niet door de bekabeling bij jou :D Jij zou theoretisch gewoon allebei die paren tegelijk kunnen benutten, zonder problemen te krijgen. Als je ISDN zou hebben kan dit dus door één snoer :)

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
Dat verhaal van mij sloeg op de vraag waarom zitten er 4 paren in een cat5 kabel terwijl je er maar 2 voor je pc verbinding nodig hebt.

• Quarin
  • Laatst online: 05:33

Quarin

Ondertitel... wasda?

Door makkie - Sunday 02 March 2003 16:41

Dat verhaal van mij sloeg op de vraag waarom zitten er 4 paren in een cat5 kabel terwijl je er maar 2 voor je pc verbinding nodig hebt.
Omdat de kabel cat5e is en 1gigabit wel 4 paren gebruikt zoals al eerder in dit topic gemeld werd

Verwijderd

ik heb het eens geprobeerd met 1x utp cross (2 paren) 1x isdn en 1x analoge telefoon (allebei 1 paar). met een gewone cat 5 kabel dus. binnen no time was die kabel gesmolten, en stond de spanning van het isdn net op de netwerkkaarten van de pc's :( . ik wil niemand tegen houden, maar houd hier ook rekening mee.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 02 maart 2003 @ 17:17:
ik heb het eens geprobeerd met 1x utp cross (2 paren) 1x isdn en 1x analoge telefoon (allebei 1 paar). met een gewone cat 5 kabel dus. binnen no time was die kabel gesmolten, en stond de spanning van het isdn net op de netwerkkaarten van de pc's :( . ik wil niemand tegen houden, maar houd hier ook rekening mee.
mja, altijd je kabel checken
waarschijnlijk heb je een fout gemaakt bij het sorteren van je aders, double check ALTIJD je aders voordat je de kabel gaat gebruiken!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Overigens, de reden dat er 4 paren in een normale UTP-kabel zitten, is dat UTP in den beginne niet is ontwikkeld om netwerken over te doen. Het is (in de U.S.A.) opgezet als standaard gebouw-bekabeling, en netwerken zijn gedwongen geweest zich hieraan te conformeren. Er is geen enkele netwerk-technologie geweest die ontworpen is om over UTP te gaan, maar voor allemaal is het een kwestie geweest van (langer) overleven.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Kijk bij Intronics http://193.173.146.87/intronics/index.html artikel ts 1035, gebruiken wij om 2 x 100mb over een kabel te sturen. Een nadeel er komt veel gewicht aan de rj45 aansluiting te hangen

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 02 March 2003 @ 23:06:
Kijk bij Intronics http://193.173.146.87/intronics/index.html artikel ts 1035, gebruiken wij om 2 x 100mb over een kabel te sturen. Een nadeel er komt veel gewicht aan de rj45 aansluiting te hangen
offtopic:
aaarggh weer zo'n IE-only site :/

hmm, werkt dat?
Splitst een 4 paars T568A/T568B aansluiting in paar 2&3 naar poort 1 en paar 1&4 naar poort 2 voor bijvoorbeeld 10Base-T in combinatie met Token Ring toepassingen.
Afbeeldingslocatie: http://193.173.146.87/intronics/images/ts1035.jpg
wat bedoel je dat er veel gewicht aanhangt?
dat spul moet je niet "los" laten hangen, maar aan de muur (of whatever) bevestigen, anders kunnen idd je kabels kapot gaan ;)

Verwijderd

Het is gemaakt om rechtstreeks in een rj45 aansluiting te hangen. Daarom ook de knop aan de linkerkant om te ontkoppelen.

Verwijderd

Aanvulling : het werkt uitstekend. Maar toch 2e keus.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2003 23:19 . Reden: typo ]

Verwijderd

42.5 meter werkt hier nog perfect van mijn huis naar de buurjongen (2 huizen hiernaast).
Dus volgens mij maakt de lengte niet zo heeeeeeel veel uit als je het maar niet te gek maakt.

Verwijderd

Erkens schreef op 02 March 2003 @ 17:29:
[...]

mja, altijd je kabel checken
waarschijnlijk heb je een fout gemaakt bij het sorteren van je aders, double check ALTIJD je aders voordat je de kabel gaat gebruiken!
ik had hem helemaal doorgemeten. de kabel werkte eerst ook een paar minuten, maar toen ging het mis. oververhitting dus

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 11:19:
[...]

ik had hem helemaal doorgemeten. de kabel werkte eerst ook een paar minuten, maar toen ging het mis. oververhitting dus
had je er kracht stroom opstaan ofzo :?

isdn aangesloten op je nic ofzo? want ik kan me niet bedenken waarom het heet wordt

Verwijderd

Erkens schreef op 03 March 2003 @ 11:25:
[...]

isdn aangesloten op je nic ofzo? want ik kan me niet bedenken waarom het heet wordt
ik snap het ook niet. het is blijkbaar niet de bedoeling om een isdn signaal (ong 70 v d8ik) door van die dunne utp draadjes te sturen. strip maar eens een isdn kabel, die draadjes zijn ook iets dikker

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 11:27:
[...]

ik snap het ook niet. het is blijkbaar niet de bedoeling om een isdn signaal (ong 70 v d8ik) door van die dunne utp draadjes te sturen. strip maar eens een isdn kabel, die draadjes zijn ook iets dikker
ik heb zelf geen isdn, maar naar mijn weten gebruikt isdn ook gewoon cat5 kabel?

heb je wel aderparen gescheiden gehouden?
dat je niet bijvoorbeeld orange voor je netwerk hebt gebruikt en orange-wit voor isdn ofzo?

Verwijderd

Erkens schreef op 03 March 2003 @ 11:29:
[...]

ik heb zelf geen isdn, maar naar mijn weten gebruikt isdn ook gewoon cat5 kabel?

heb je wel aderparen gescheiden gehouden?
dat je niet bijvoorbeeld orange voor je netwerk hebt gebruikt en orange-wit voor isdn ofzo?
aderparen heb ik keurig gedaan. en nee, isdn gebruikt geen cat 5. isdn is een vieraderige flatkabel, de metaaldraadjes zijn dus wel iets dikker. voor isdn heb je maar 2 vd 4 draden nodig btw.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

• MrScratch
  • Laatst online: 10:00

MrScratch

I am rubber, you are glue

Het kan inderdaad prima. Ik heb thuis 2 utp over 1 kabel lopen. 1 utp + 1 telefoon over 1 kabel heb ik ook, werkt ook prima. Dan heb je zelfs 1 paar over, want telefoon gebruikt maar 1 paar. En het is gewoon 2 x 100Mbit, dus van performanceverlies is geen sprake.

Look behind you! A three headed monkey!

Verwijderd

heb ik het dus toch goed gedaan. misschien had ik toen een kabelbreuk bedenk ik me ineens

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 11:40:
[...]

heb ik het dus toch goed gedaan. misschien had ik toen een kabelbreuk bedenk ik me ineens
mja, zou kunnen

• FatalError
  • Nu online
aderparen heb ik keurig gedaan. en nee, isdn gebruikt geen cat 5. isdn is een vieraderige flatkabel, de metaaldraadjes zijn dus wel iets dikker. voor isdn heb je maar 2 vd 4 draden nodig btw.
Als je n ISDN kabel koopt in de winkel, dan krijg je meestal gewoon n 2 parige cat5 kabel.
En nog iets: ISDN gebruikt 4 aderen!! Daar zal het wel fout mee gegaan zijn.

Verwijderd

FatalError schreef op 03 maart 2003 @ 12:21:
[...]

Als je n ISDN kabel koopt in de winkel, dan krijg je meestal gewoon n 2 parige cat5 kabel.
En nog iets: ISDN gebruikt 4 aderen!! Daar zal het wel fout mee gegaan zijn.
4 aders ja, dat is 2 per lijn. ik gebruikte maar 1 lijn. ik weet ook 100% zeker dat het goed aangesloten was, want het heeft gewoon een tijdje gewerkt.

Verwijderd

Met 4 draadjes heb je een half duplex verbinding.
full duplex en half duplex. Full kan signalen over en weer tegelijk verzenden. Bij half moet je wachten tot het signaal binnen is gekomen en dan kan jou pc terug verzenden.

• Deem
  • Laatst online: 16-08 17:14

Deem

Ontcijfer mij!

Erkens schreef op 03 March 2003 @ 11:25:
[...]

Ik denk eerder dat hij de paren niet bij elkaar heeft gebruikt. dan kunnen er lekstromen optreden maar dat het zo heet word lijkt me een raadsel.

"May our framerates be high and our temperatures low."

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 12:32:
[...]

4 aders ja, dat is 2 per lijn. ik gebruikte maar 1 lijn. ik weet ook 100% zeker dat het goed aangesloten was, want het heeft gewoon een tijdje gewerkt.
isdn gebruikt vanaf de nt1 4 aders.
vanaf isra gebruikt hij er maar 2 en er staat 95 volt op als de lijn tenminste goed is het blijft kpn!

en ik heb nu isdn analoog en netwerk over 1 kabel naar boven nog nooit problemen gehad. wel degelijke cat5 gebruiken !!

• FatalError
  • Nu online
Damn, wat is dit n hardnekkig misverstand, zowel half als full-duplex gaan over 4 aderen (2 paren).

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:08

dijkmane

biertje ?

werkt goed :
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dijkman/dualUTP.jpg

in plaats van de zwarte kabel, kun je natuurlijk ook een kabel van 25m nemen van benedan naar zolder ofzo..
over beide kabels kan ik gelijktijdig 100Mbit verbinding gebruiken, volledige snelheid, geen storingen gehad.
handig voor als je niet meer bij de reeds gelegde kabels kan komen en je wilt extra aansluitingen hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door dijkmane op 11-03-2003 21:41 ]

specs : wil je niet weten

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 13:16:
full duplex en half duplex. Full kan signalen over en weer tegelijk verzenden. Bij half moet je wachten tot het signaal binnen is gekomen en dan kan jou pc terug verzenden.
[psychiater-mode]En, waarom denkt U dat ?[/psychiater-mode]

100Base-TX doet het zowel full- als half-duplex echt met 2 paren, een receive-paar (Rx+/Rx-) en een transmit-paar (Tx+/Tx-). Het is buffering aan weerszijden van het kabeltje dat bepaalt of er full-duplex gewerkt kan worden.

Leuker nog, er is een 100Base-versie die inderdaad alle 4 de paren gebruikt, en die kan nu juist NIET aan full-duplex doen. 100Base-T4 is ontwikkeld om over bestaande CAT-3 bekabeling 100 Mbps te doen zonder boven de frequentie-grenzen van CAT-3 uit te komen. Hiertoe worden op de gebruikelijke Tx- en Rx-paren per "tik" niet alleen + of - onderscheiden, maar 8 spannings-niveau's, elk daarvan bepaalt een de waarde van 3 bits in het signaal. Door dit met 11.1 MHz te doen, wordt er 33.3 Mbps behaald (een van de trucs die ook bij snelle modems wordt toegepast). Op de 2 overgebleven wordt dezelfde truc gebruikt, maar die worden afhankelijk van de verkeers-richting ingezet (soort electronische spits-strook). Daardoor zijn er steeds 3 paar actief, dus 3 x 33.3 = 100 Mbps, zonder de CAT-3 standaard geweld aan te doen. Omdat dus de 2 extra paar voor ofwel zenden ofwel ontvangen worden gebruikt, is full-duplex mode niet mogelijk.

Er bestaat zelfs een standaard voor 100 Mbps over 2 paar CAT-3, 100Base-T2, daarbij worden beide paren voor zowel zenden als ontvangen gebruikt, en dat vereist dus speciale voorzieningen, omdat het nu moeilijker wordt om collision-situaties (beide partijen willen tegelijk zenden) netjes af te handelen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1