B&W Nautilus 804 op Surround receiver?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.099 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Matched: lichtnetfilter
GaMeOvEr schreef op 06 March 2003 @ 12:39:
Onee, powercords discussie. :P

Jongens, je krijgt een brak signaal binnen, een mooi stukje kabel helpt daar verder niet in om dat te verbeteren. Hoogstens het laatste stukje is wat beter afgeschermd.

Dan kan ik me nog wel voorstellen dat als je een actief component ertussen stopt dat je stroom schoner wordt, maar puur om er een dure kabel tussen te leggen?

Als je er iets tussendoet wat de stroom filtert en in Accu's opslaat (Een audiofiele UPS zeg maar. ;) ) voordat het naar je Stereo gaat, ja. Alleen een kabel? Een mooi psychologisch hoorbaar effect misschien, maar een daadwerkelijke verbetering? Tja.
Het was nog geen discussie totdat jij om de hoek kwan kijken. :+ Ten eerste kunnen er in netsnoeren ook "actieve" onderdelen zitten. Zie volgende van de KE-site:
In de netstekker zit een spoel en condensatoren geïntegreerd, waardoor de KE-LO POWER CORD tevens als een lichtnetfilter werkt! De filterwerking is tot 30 dB bij 1 MHz.
Maar het is inderdaad de bedoeling dat je het eerst filtert met een goede stekkerdoos en dat je met het netsnoer dat gefilterde signaal behoudt door met een goede afscherming het tegen slecht invloeden van buitenaf te beschermen. Als je al een schoon net hebt (of een aparte groep) kun je het ook zo rechtstreeks uit het stopcontact doen. Bovendien zorgt het er ook voor dat er weinig "rotzooi" van de kabel naar buiten gaat. Zo'n netsnoer heeft een strooiveld om zich heen en een goed netsnoer houdt dat zoveel mogelijk binnen. Dat beschermt de gevoelige signalen van kabels die er bij in de buurt zitten, zoals interlinks.

Nog ff een quote:
De problemen die conventionele (niet afgeschermde) lichtnetsnoeren veroorzaken zijn tweeledig. Enerzijds emitteren deze een 50 Hz brom tezamen met een zeer breed storingsspectrum die de overige audiobekabeling negatief beïnvloedt. Anderzijds mag de schone netspanning niet weer geïnfecteerd worden door storingen. Hieruit kunt U concluderen dat een conventioneel lichtnetsnoer werkt als een zend-/ontvangantenne voor storingen.
Tevens behoren lichtnetkabels storingen te absorberen en niet te reflecteren.

[ Voor 18% gewijzigd door zimbab op 06-03-2003 12:50 ]

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Matched: lichtnetfilter
Scarp schreef op 06 March 2003 @ 14:17:
Line Filters kunnen negatief werken op Eindversterkers trouwens :)
Maar goed, dat soort kabels kunnen geen kwaad en als iemand er geld voor over heeft dan moet ie dat zelf weten.
Overigens, als je een redelijke line filter wilt (die ook nog tegen bliksem inslag beschermd) dan is de APC Line-R een aardige :)
Inderdaad...de minder goede filters kunnen te weinig stroom leveren voor zware eindversterkers. Zie ook dit:
De meeste lichtnetfilters geven geen positief resultaat bij het aansluiten van een eindversterker. Dit resulteert in een vermindering van dynamiek en het dichtlopen van het geluidsbeeld bij harde passages. Een ander probleem is dat een eindversterker grote stroompulsen uit het lichtnet trekt en hierdoor de stroomvoorziening voor de overige apparatuur sterk verontreinigt.
Maar tegenwoordig zijn er zat filters die dit probleem niet of in mindere mate kennen. Ligt aan je filter en aan je versterker. Die APC heb ik zo mijn twijfels over, maar het zou best kunnen dat ie geschikt is voor hifi. Dingen zijn wel aardig prijzig geloof ik.
Pagina: 1