Verwijderd

Topicstarter
Nemen jullie camera's goed bewegende beelde op, in mijn geval probeerde ik mijn nogal actieve dwerg-hamsters te fotograveren, wat op de foto nogal grote beesten werden door de beweging.....

Ligt het aan het merk camera (Ricoh RR30) of hebben alle digi-camera dit?

Verwijderd

Sluitertijd en belichting maakt heel veel uit.

Lees maar eens een boek over fotografie. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het, maar sluitertijd is niet instelbaar, het was wel at wat donkerder, wel TL aan, maar express niet geflitst omdat die arme beestjes dat absoluut niet kunnen hebben.....

Zou het met flits minder zijn?

p.s. Dat het daar aan lag wist ik ook gerust wel, wilde meer weten of andere digi-camera dit ook hadden....

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gewoon een goeie lamp erop zetten, dat je niet hoeft te flitsen

Verwijderd

Met flits wordt het veel minder. Je dwerg-hamsters trouwens waarschijnlijk ook. Probeer gwoon overdag te fotograferen (of slapen ze dan?), of in een situatie met veel meer licht.

ALLE cameras hebben dit. Het is, zoals DragonLord suggereerde een van de basisprincipes van de fotografie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 maart 2003 @ 00:41:
Ik weet het, maar sluitertijd is niet instelbaar, het was wel at wat donkerder, wel TL aan, maar express niet geflitst omdat die arme beestjes dat absoluut niet kunnen hebben.....

Zou het met flits minder zijn?

p.s. Dat het daar aan lag wist ik ook gerust wel, wilde meer weten of andere digi-camera dit ook hadden....
Flitser extra hard zetten of een fellere externe gebruiken vinden huisdieren over het algemeen niet zo fijn. Ik plaag/verziek de mijne er niet mee. (8>

Iso waarde verhogen levert veel ruis op dus dat valt af.

Verlichting aanpassen en witbalans instellen kan veel verbeteren maar dan nog ben je tot de beperkingen of de mogelijkheden van je cam beperkt.

Andere optie is toch een externe flitser gebruiken en de flitslamp omklappen bijv. via het plafond of een muur. Aardiger voor het beestje en het flitslicht is beter verdeeld.

Post eens een pic. :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Hammie overdag
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/hammie1.jpg

Hammie 's nachts
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/hammie2.jpg

Ik ga ze in ieder geval niet flitsen, het zijn al nachtdieren, dus alleen 's nachts actief, die zijn dus ingesteld op weinig licht, en ga ik ze ff een flits geven, niet dus.....

Ze schrikken trouwens al van het piepje wat de camera geeft als hij de foto wegschrijft. Ook van chipszakken trouwens... Nogal gevoelig voor geluid...

edit:

Zoals je misschien wel kunt zien heb ik hem de tweede keer een stukje brood gegeven in de hoop dat hij een beetje op z'n plek zou blijven zitten.... Niet dus....

Eigenlijk wil ik ze beide tegelijk fotograveren, maar helaas hebben de broertjes een jaar geleden nogal ruzie gehad, en leven ze nu apart....

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2003 01:01 ]

Verwijderd

MMh, duidelijk ministatief of een gewoon statief gaan gebruiken.

Zelfs de voegen van je tegel (of is het zijl ? ) zijn niet scherp.

Tis typisch een geval van een slechte sluitertijd icm een foto nemen vanuit je hand.

Beneden de 1/40-ste seconde lukt dat zelfs moeizaam en dan moet je vaak "steunen" op een knie etcetera.

Gebruik anders een een boek of leg je camera op de vloer neer.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 March 2003 @ 01:00:
MMh, duidelijk ministatief of een gewoon statief gaan gebruiken.

Zelfs de voegen van je tegel (of is het zijl ? ) zijn niet scherp.

Tis typisch een geval van een slechte sluitertijd icm een foto nemen vanuit je hand.

Beneden de 1/40-ste seconde lukt dat zelfs moeizaam en dan moet je vaak "steunen" op een knie etcetera.

Gebruik anders een een boek of leg je camera op de vloer neer.
Het is zeil met tegelpatroon.....

Een statiefje.... Goed idee, want de eerste foto heb ik idd genomen met camera op de grond, de tweede met camera in de hand..... Het blijft moeilijk, want die beestjes kunnen echt niet stil zitten...

Verwijderd

Topicstarter
Zie hier nog een foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/hammie3.jpg

Dit was ook overdag, je ziet dat een hoop wel scherp is, maar meneer moest zonodig zijn koppie wegdraaien..... Hier valt niets aan te doen zeker? Het valt opzich wel op dat idd de foto's van overdag en met camera op de grond een stuk beter zijn....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 March 2003 @ 01:03:
[...]

Het is zeil met tegelpatroon.....

Een statiefje.... Goed idee, want de eerste foto heb ik idd genomen met camera op de grond, de tweede met camera in de hand..... Het blijft moeilijk, want die beestjes kunnen echt niet stil zitten...
Voer geven of iets anders wil wel helpen. :P

En volgens mij is hij behoorlijk camera-shy want tussen 2 kooien in opgesloten zitten en een camera voor je dan blijf je wel bang in een hoekje zitten. :P
Verwijderd schreef op 02 maart 2003 @ 01:07:
Zie hier nog een foto:

[afbeelding]

Dit was ook overdag, je ziet dat een hoop wel scherp is, maar meneer moest zonodig zijn koppie wegdraaien..... Hier valt niets aan te doen zeker? Het valt opzich wel op dat idd de foto's van overdag en met camera op de grond een stuk beter zijn....
Dan moet je het toch treffen, kheb ook veel foto's wegmoeten gooien voordat ik er een aantal mooie had.

Soms kun je zijn beweging ook gebruiken door een korte sluitertijd te gebruiken en uiteraard met wat geluk (het blijft een dier) en een cam die meerdere shots achter elkaar kan nemen gebruiken. (zie mijn icoon)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 March 2003 @ 01:16:
[...]

Voer geven of iets anders wil wel helpen. :P

En volgens mij is hij behoorlijk camera-shy want tussen 2 kooien in opgesloten zitten en een camera voor je dan blijf je wel bang in een hoekje zitten. :P
Ze mogen de gehele keuken door, en toch zitten ze beide altijd tussen die kooien in of in de hoek bij de verwarming. Als ik ze niet wakker houd, vallen ze er zo in slaap....
[...]

Dan moet je het toch treffen, kheb ook veel foto's wegmoeten gooien voordat ik er een aantal mooie had.

Soms kun je zijn beweging ook gebruiken door een korte sluitertijd te gebruiken en uiteraard met wat geluk (het blijft een dier) en een cam die meerdere shots achter elkaar kan nemen gebruiken. (zie mijn icoon)
Die zijn idd aardig gelukt, ik probeer het morgen nogmaals, overdag zijn ze ook wat slomer, en idd zal ik die meerdere shots eens proberen, dat ondersteund mijn camera ook namelijk....

Verwijderd

Welke cam is het trouwens :?

Verwijderd

Topicstarter
Zie eerste post.....

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:05

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 02 March 2003 @ 01:07:
Zie hier nog een foto:

[afbeelding]

Het is inderdaad een kwestie van genoeg licht en een beetje geluk.Ik heb zelf ook cavia's dat zijn opzich nog vrij rustige beesten, maar niet als je een foto wilt maken, dan lijkt het of ze nooit stilzitten. Vaak is dan ook 80% van de foto's vaag/bewogen/onscherp. Met een digitale camera maakt dat gelukkig toch niet uit.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Zal jullie het resultaat niet onthouden....

Hier is hij dan, 1 van de 4 gelukte foto's (op een totaal van meer dan 100 bewegende)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/hammie5.jpg

Mijn mini-monster duzzzz

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2003 18:26 ]

Verwijderd

tegen de tijd dat jij ze goed op de foto heb gezet, zijn die beestjes 2x zo zwaar geworden van al die koekjes :)
doe het anders een MET flits, maar dan dek je die gewoon af(ff tape erover ofzo).
dan gebruikt je camera namelijk wel korte sluitertijd.. maar vliegen die beesten niet door de kamer heen van die flits :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 maart 2003 @ 18:25:
Zal jullie het resultaat niet onthouden....

Hier is hij dan, 1 van de 4 gelukte foto's (op een totaal van meer dan 100 bewegende)

[afbeelding]

Mijn mini-monster duzzzz
UUh, tja ik wil niet lullig doen maar tis nogal een donkere foto. :/

Kzou dan toch een bureau lamp erbij pakken of een spot op het plafond (wit hoop ik) of de muur richten zodat het licht wat natuurlijker verspreid wordt.

• blakez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10-2025
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/stevelen/cavia2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/stevelen/cavia1.jpg

Ook genomen met dezelfde cam als jij.. Ik denk dat je gewoon moet proberen om je camera zo stil mogelijk te houden bij het fotograferen en natuurlijk voor zoveel mogelijk licht moet zorgen.. Dan krijg je ze vast cool op de foto.. :D

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 18:30:
tegen de tijd dat jij ze goed op de foto heb gezet, zijn die beestjes 2x zo zwaar geworden van al die koekjes :)
doe het anders een MET flits, maar dan dek je die gewoon af(ff tape erover ofzo).
dan gebruikt je camera namelijk wel korte sluitertijd.. maar vliegen die beesten niet door de kamer heen van die flits :)
Het is maar brood, en idd hij's wat te donker, meteen een nadeel, als ik het licht maakt rennen ze meteen onder de verwarming waar het donker is, het blijven toch nachtdiertjes....

En de andere foto's zijn van een normale hamster (goud), daar gaan mijne toch zeker wel 8 keer in!!! En ze zijn ook nogal onrustig, het is echt een ramp om ze goed op de foto te krijgen....

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:30

Canis Lupus

Vosbot

[off-topic]Ik dacht serieus dat die hamster aan de Nasi Goreng zat 8)7 |:( [/off-topic]

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Verwijderd

Topicstarter
Canis Lupus schreef op 04 maart 2003 @ 21:46:
[...]
[off-topic]Ik dacht serieus dat die hamster aan de Nasi Goreng zat 8)7 |:( [/off-topic]
Het mooiste is nog dat als je over het plaatje gaat hij hem de naam cavia gegeven heeft.....
Als dat beest een cavia is dan heet ik Flappie....
Ik heb in ieder geval nog nooit één cavia op z'n achterpoten zien staan :P:P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 maart 2003 @ 22:26:
[...]

Het mooiste is nog dat als je over het plaatje gaat hij hem de naam cavia gegeven heeft.....
Als dat beest een cavia is dan heet ik Flappie....
Ik heb in ieder geval nog nooit één cavia op z'n achterpoten zien staan :P:P
Mwah, mijn 2 cavia's kunnen wel op hun achterpoten staan hoor.
Maar als de poster van deze 2 foto's echt denkt dat dit een cavia is, dan is het tijd voor professionele hulp...
Het lijkt meer op een goudhamster.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2003 22:40 ]

Pagina: 1