Toon posts:

P4 desktop softwarematig terugschakelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gehoord dat als een p4 te warm wordt hij zichzelf terugschakeld. Zou je dit ook softwarematig kunnen triggeren? Dus niet bij een p4-m processor, maar bij een desktopmodel...

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Gewoon nieuwschierig: wat is het praktische nut hiervan?

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Dit zit in een laptop om de mhz die hij op het moment niet nodig heeft terugschakeld op minder zo kost het minder stroom en produceert hij minder warmte

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Nut: je proc brand niet door als ie te warm wordt. Als bv de heatsink eraf valt (*g*) dan stoppen de p3 en de athlon, maar schakelt de p4 terug zodat hij op een lagere kloksnelheid gewoon doorwerkt.
Handig voor laptops en servers dus.

Waarom zou je dit trouwens softwarematig willen triggeren? Je kan ervan uitgaan dat de hardware dit zelf goed genoeg aankan. Wat je wel kan proberen is met een tooltje als CpuFSB of SoftFSB de fsb omlaag zetten, met hetzelfde effect.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Bartjeee schreef op 01 maart 2003 @ 21:58:
Dit zit in een laptop om de mhz die hij op het moment niet nodig heeft terugschakeld op minder zo kost het minder stroom en produceert hij minder warmte
Begrijp ik wel ;) , alleen zie ik het niet echt als iets nuttig voor een desktop. De temperatuur waarop ie van snelheid verandert zal wel met een ruime marge vastgesteld zijn, dus echt té warm kan ie zowiezo niet worden.
Tweakertje schreef op 01 maart 2003 @ 21:58:
Nut: je proc brand niet door als ie te warm wordt. Als bv de heatsink eraf valt (*g*) dan stoppen de p3 en de athlon, maar schakelt de p4 terug zodat hij op een lagere kloksnelheid gewoon doorwerkt.
Handig voor laptops en servers dus.

Waarom zou je dit trouwens softwarematig willen triggeren? Je kan ervan uitgaan dat de hardware dit zelf goed genoeg aankan. Wat je wel kan proberen is met een tooltje als CpuFSB of SoftFSB de fsb omlaag zetten, met hetzelfde effect.
Mijn bedoeling was vragen naar het nut van een softwarematige trigger, ik begrijp best dat het in een extreme situatie handig kan zijn om toch nog te kunnen doorwerken, maar om nu zoiets zelf te willen triggeren :?

[ Voor 7% gewijzigd door The Bad Seed op 01-03-2003 22:04 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56

Shunt

Boe

Duracell schreef op 01 March 2003 @ 22:02:
[...]

Begrijp ik wel ;) , alleen zie ik het niet echt als iets nuttig voor een desktop. De temperatuur waarop ie van snelheid verandert zal wel met een ruime marge vastgesteld zijn, dus echt té warm kan ie zowiezo niet worden.

[...]

Mijn bedoeling was vragen naar het nut van een softwarematige trigger, ik begrijp best dat het in een extreme situatie handig kan zijn om toch nog te kunnen doorwerken, maar om nu zoiets zelf te willen triggeren :?
erm ik zit hier dus ook aan te denken voor mijn moeders pc
deze is al gekoeld door een ZM koeler die grote waaier
maar nu moet die fan nog vol open staan wil hij niet over de 70 graden gaan |:(
jah een P4 3.05 :D met ht :P die worden een beetje warm :P
nu wil zij dus een TOTAAL sil sysje (2x lb 40 gb maxtor's 2 case fans @ 5 V echt alles is stil op die proc na :P ) ik zoek me dus al maanden rot naar zo'n soort progje dat bij idle time gewoon naar de 1 ghz gaat ofzow ipv 3 ghz :/

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

offtopic:
70°? Da's echt absurd.. De 3.06 verstookt veel warmte, maar zóveel :? Denk eerder aan slechte geleiding (koelpasta) oid.

Verwijderd

onder Linux kan het. de link is helaas alleen onder Google cache te zien (naamprobleem).
http://www.google.nl/sear...800c+linux&hl=nl&ie=UTF-8

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
You can even switch the processor frequency 

cat /proc/acpi/processor/CPU0/performance
state count:             2
active state:            P0
states:
 *P0:                  1700 MHz, 20000 mW, 250 uS
 P1:                  1200 MHz, 10000 mW, 250 uS
.
echo 1 > /proc/acpi/processor/CPU0/performance
.
cat /proc/acpi/processor/CPU0/performance
state count:             2
active state:            P1
states:
 P0:                  1700 MHz, 20000 mW, 250 uS
 *P1:                  1200 MHz, 10000 mW, 250 uS

And the performance changes!
toch nog een alternatief gevonden:
http://tuxmobil.org/asus_l3800c_e.html

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2003 02:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het zou voor mij nuttig kunnen zijn omdat ik een laptop heb met een desktop processor. In ieder geval een nuttige linux-link, alleen jammer dat ik windows gebruik >:)

Verwijderd

Shunt schreef op 02 March 2003 @ 01:33:
[...]

erm ik zit hier dus ook aan te denken voor mijn moeders pc
deze is al gekoeld door een ZM koeler die grote waaier
maar nu moet die fan nog vol open staan wil hij niet over de 70 graden gaan |:(
jah een P4 3.05 :D met ht :P die worden een beetje warm :P
nu wil zij dus een TOTAAL sil sysje (2x lb 40 gb maxtor's 2 case fans @ 5 V echt alles is stil op die proc na :P ) ik zoek me dus al maanden rot naar zo'n soort progje dat bij idle time gewoon naar de 1 ghz gaat ofzow ipv 3 ghz :/
*Schlick* Wat doet je moeder met zo'n PC? Speelt ze high-end spellen op 1600x1200, schrijft ze programma's waarbij ze 3 compilers tegelijk heeft draaien, of wilde ze gewoon een PC waarmee ze voor 25 jaar goed zit? :P
Pagina: 1