DVD brander traag op pci ide kaart

Pagina: 1
Acties:

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-03 06:36
Ik heb een Abit Hotrod udma 66 pci kaart en daarop heb ik een Poineer DVD04 brander aangesloten. Ik draai onder windows xp. Wanneer ik een dvd brand, dan is de computer erg traag. Het vreed performance. Onder windows me kon ik de optie sync aanzetten bij apparaatbeheer en was het probleem grotendeels opgelost.

Wat kan ik doen om dit op te lossen? Een andere kaart of iets instellen?

Verwijderd

Is zo'n hotrod kaartje eigenlijk wel bedoeld voor ATAPI-devices? dwz CD-spelers e.d. ipv alleen harde schijven?

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Heel simpel: als er geen hardeschijf aan diezelfde controller hangt wordt het bios van de kaart niet geladen/geactiveerd en komt de kaart niet in busmaster mode. Gevolg is dan dat hij geen dma aankan en dat heeft tot gevolg een enorme cpubelasting bij het lezen / schrijven naar een cd of dvd brander. Heb het zelf ook gehad en het was inderdaad opgelost toen ik ook een hd aan de controller hing.

Do as I say, don't do as I do.

• Brakius
In de handleiding staat dat het ook geschikt is voor cdroms. Dus moet een dvd brander ook kunnen. Het werkt ook perfect! Alleen mijn computer wordt alleen zo traag. Dus een HD erbij aansluiten en probs opgelost? Zal het binnenkort proberen.
Alleen hoe is het te verklaren dat in windows me de optie sync aanvink, het probleem grotendeels opgelost was? De optie bestaat niet in windows xp...

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Tja geen idee, ik heb zelf een promise ultra100tx2 en ik schrok me rot tijdens het branden van een dvd: 100% cpu belasting. Dat was op een xp1800+ met w2k. Ik kon ook geen dma aan of uitzetten. Toen ik er een hd bij hing, gaf hij bij het opstarten ineens aan dat het bios geladen werd en busmaster enabled. Daarna was de cpu belasting 2 a 3 % bij het branden van een dvd. Ben niet verder meer gaan kloten, resultaat is immers goed ( en voor de hd maakte het niet uit: werd er niet sneller of langzamer door. Is immers toch niet mijn bootdisk, maar een dataschijf).

Do as I say, don't do as I do.

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik hoef geen HD erbij te hangen om DMA modus te kunnen activeren.
Misschien toch een kwestie van instellen :)
Bij mij maakt dat PCI kaartje trouwens ook geen bios aan, maar de kaart werkt wel met busmastering :+
Toch maar even naar andere drivers enzo kijken.

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• Brakius
Andere drivers reeds eerder gezocht. Ik heb windows xp drivers geinstalleerd en ook heb ik met win2000 drivers getest. Geen verschil.
Pagina: 1