Bij mijn ouders thuis hebben we adsl. Op de lijn waren via een hubje twee windows 98 computers aangesloten en dat werkte best.
Nu is 1 van de systemen geupgrade, en sindsdien wil hij niet meer op internet
Details van hoe het was:
Computer 1 + 2
win98
realtek 10/100 nic
nic stond ingesteld op automatisch netwerksnelheid bepalen
dhcp client (geen ip, gateway, ns ingesteld)
Speedtouch 510 adsl modem/router
dhcp server
eigen adres: 10.0.0.138
twee dhcp leases zichtbaar: 10.0.0.150 & 10.0.0.151
Hub
8 poorts solair hubje
1 crosscable aansluiting waarmee de adsl modem aan de hub is verbonden
2 gewone utp aansluitingen waarmee de computers aan de hub zijn verbonden
Wat is er veranderd:
In Computer 1 een nieuw moederbord gedaan
Daarop zit een nic geintegreerd
Er is Win2K op geïnstalleerd
Voor de rest is alles hetzelfde gebleven, niets veranderd aan de volgorde van de kabels in de hub enzovoort
Probleem
De geupgrade computer wil niet meer op internet
Al geprobeerd:
- Als ik de geupgrade computer direct aansluit op de modem, gaat hij wel internet op, en kan ik pingen naar de modem, de modem webinterface bekijken enz.
- Ik dacht, misschien lost dit het probleem op, want er was een dhcp lease bijgekomen in de modem - voor de geupgrade computer - die eerst verdwenen was. Maar toen ik de configuratie weer terugveranderde (kabels via de hub), kreeg de geupgrade pc geen verbinding meer - de andere trouwens wel weer.
- Ik heb gecontroleerd of er niet iets raars is met de nic instellingen van de geupgrade computer, dat de netwerksnelheid er vast instaat ofzo en dat hij daardoor conflicteert met het andere netwerkverkeer, maar die staat gewoon op automatisch, net als in de niet-geupgrade pc trouwens, die gewoon werkt.
- De lampjes op de hub branden gewoon voor zowel het modem (cross-link) als voor de twee straight utp aansluitingen die naar de twee pc's gaan.
- Ik heb geprobeerd om de netwerkinstellingen (ip, gateway, dns) handmatig in te voeren in de geupgrade computer, en heb opnieuw opgestart, maar dat hielp niks.
Weet iemand nog iets wat ik kan proberen?
Alvast bedankt...
Nu is 1 van de systemen geupgrade, en sindsdien wil hij niet meer op internet
Details van hoe het was:
Computer 1 + 2
win98
realtek 10/100 nic
nic stond ingesteld op automatisch netwerksnelheid bepalen
dhcp client (geen ip, gateway, ns ingesteld)
Speedtouch 510 adsl modem/router
dhcp server
eigen adres: 10.0.0.138
twee dhcp leases zichtbaar: 10.0.0.150 & 10.0.0.151
Hub
8 poorts solair hubje
1 crosscable aansluiting waarmee de adsl modem aan de hub is verbonden
2 gewone utp aansluitingen waarmee de computers aan de hub zijn verbonden
Wat is er veranderd:
In Computer 1 een nieuw moederbord gedaan
Daarop zit een nic geintegreerd
Er is Win2K op geïnstalleerd
Voor de rest is alles hetzelfde gebleven, niets veranderd aan de volgorde van de kabels in de hub enzovoort
Probleem
De geupgrade computer wil niet meer op internet
Al geprobeerd:
- Als ik de geupgrade computer direct aansluit op de modem, gaat hij wel internet op, en kan ik pingen naar de modem, de modem webinterface bekijken enz.
- Ik dacht, misschien lost dit het probleem op, want er was een dhcp lease bijgekomen in de modem - voor de geupgrade computer - die eerst verdwenen was. Maar toen ik de configuratie weer terugveranderde (kabels via de hub), kreeg de geupgrade pc geen verbinding meer - de andere trouwens wel weer.
- Ik heb gecontroleerd of er niet iets raars is met de nic instellingen van de geupgrade computer, dat de netwerksnelheid er vast instaat ofzo en dat hij daardoor conflicteert met het andere netwerkverkeer, maar die staat gewoon op automatisch, net als in de niet-geupgrade pc trouwens, die gewoon werkt.
- De lampjes op de hub branden gewoon voor zowel het modem (cross-link) als voor de twee straight utp aansluitingen die naar de twee pc's gaan.
- Ik heb geprobeerd om de netwerkinstellingen (ip, gateway, dns) handmatig in te voeren in de geupgrade computer, en heb opnieuw opgestart, maar dat hielp niks.
Weet iemand nog iets wat ik kan proberen?
Alvast bedankt...
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2003 23:17 ]