Specificaties Papst 120mm & Titan 120mm

Pagina: 1
Acties:

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 21:32
Hoi,

Ik was aan het kijken naar een 120mm fan. Wat mij hierbij opviel is dat Titan fans wel heel veel CFM's geven bij een bepaald aantal dB als je ze vergelijkt met Papst fans.
Mij is altijd geleerd dat Papst zo'n beetje de beste maakt, maar als het echt waar is hakt Titan Papst in de pan met z'n 120mm fans.
Ik heb het vermoeden dat de specificaties op www.titan-cd.com gewoon niet kloppen. Dit vermoeden wordt versterkt door het gegeven dat www.freezinghardware.nl een hoger aantal dB's aangeeft dan op www.titan-cd.com staat.

Papst 4412FGL, 26dBA, 55.3CFM
Titan TFD-12025L12B, 29dBA, 71CFM
Titan TFD-12038L12B, 29dBA, 85CFM
Titan TFD-12025M12B, 30dBA, 79CFM
Papst 4412FGML, 32dBA, 67.1CFM
Titan TFD-12038M12B, 32dBA, 85CFM

Met de search heb ik een vergelijkbaar topic gevonden, maar hierin werd niet duidelijk aangegeven of de specs van Titan nu wel of niet kloppen.

Wie kan er meer duidelijkheid geven over dit onderwerp?

Verwijderd

Ik krijg normaalgezien maandag de Titan TFD-12025M12B binnen, ik kan weleens voor je kijken wat ze op het doosje zeggen. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik merk dat de info op de doos verschilt met de info van de site van de fabrikant, die dan nog eens verschilt van de info van de verkoper.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

die meetwaarden kunnen op verschillende afstanden van de fan genomen zijn.

weet iemand nog een leuke signature?

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 19:33
Bij bittech.net hebben ze een keer een review gehad waar de Titan beter uit de test kwam dan de Papst (dit was wel een 80x80x25mmfan), Qua looks, prestaties/koelvermogen en lager Db

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Dit is iig vaag:

Een stuk meer airflow met dezelfde geluidsproductie?

Verwijderd

de ene is 25 mm 'diep', en de andere 38 dat zal wel optimaler zijn.

TFD-12025L12B is dacht ik zoiets :

120 : diameter fan
25 : diepte fan (of hoogte, whatever)
L : ? geen idee
12 : 12 volt
B : ball bearing, kogellagers dus

en inderdaad, meetwaardes kunnen van op verschillende afstanden gemeten zijn (titan-papst)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2003 19:22 . Reden: kleine uitbreiding ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb een Titan 120mm fan in m'n kast zitten, volgens mij de 85cfm versie. Voor mijn gehoor maakt ie nauwelijks meer geluid dan de 26dBA van m'n Papst 8412NGM.

🖥️ | 🚗

• Unicron
Verwijderd schreef op 01 maart 2003 @ 19:07:
Ik krijg normaalgezien maandag de Titan TFD-12025M12B binnen, ik kan weleens voor je kijken wat ze op het doosje zeggen. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik merk dat de info op de doos verschilt met de info van de site van de fabrikant, die dan nog eens verschilt van de info van de verkoper.
Graag. ik ben benieuwd

Op freezinghardware zeggen ze dat die fan 36dBA produceert terwijl op de site van Titan 30 dBA staat.
Als je aanneemt dat de fan 36dBA is en je vergelijkt de gegevens met de papst 120mm-serie dan komen de waardes veel beter overeen, ook wattage endergelijke
Jupiler schreef op 01 March 2003 @ 19:12:
Dit is iig vaag:

Een stuk meer airflow met dezelfde geluidsproductie?
dit komt omdat de ene 25mm is en de andere 38mm ;)

Verwijderd

ja, meer airflow met dezelfde geluidsproductie. Kunt uwe arme hoofd dat niet bevatten?
Betere kwaliteit fan produceert zowieso minder geluid bij zelfde aantal toeren. Materiaal, afwerking en design spelen hier een ENORM belangrijke rol in. Ook is de ene fan dikker dan de andere, en de hoek van de fan anders, etc. etc...

• Unicron
Verwijderd schreef op 01 maart 2003 @ 19:23:
ja, meer airflow met dezelfde geluidsproductie. Kunt uwe arme hoofd dat niet bevatten?
Betere kwaliteit fan produceert zowieso minder geluid bij zelfde aantal toeren. Materiaal, afwerking en design spelen hier een ENORM belangrijke rol in. Ook is de ene fan dikker dan de andere, en de hoek van de fan anders, etc. etc...
Mijn hoofd zou dit inderdaad goed kunnen bevatten als:
A, Papst niet werd gezien als een van de beste ter wereld.
B, De verschillen wat minder groot waren.
C, Er niet overal andere specs werden gegeven voor de Titans

• Steve
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Verwijderd schreef op 01 March 2003 @ 19:23:
Ik had het over twee Titan fans uit dezelfde serie :z

Maar de extra airflow was dus te verklaren door de dikte.

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
die aluminium fans van titan zijn volgens freezing hw + deze review stiller dan de papst.
In de review hebben ze het alleen maar over 80mm fans, maar ik denk dat dit wel een goede vergelijking is voor de 120mm varianten.
Ik zou sowieso niet zo'n zwarte titan nemen aangezien die meer lawaai maken (en omdat alu mooier is)

ps de specs op de titan site over de 120mm alu fan kloppen niet; als je op de 120mm fan klikt zie je dat ze het over een 92mm fan hebben

[ Voor 41% gewijzigd door Herr Muller op 01-03-2003 20:56 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:00

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb ook wat titans casefans in me pc hangen 60mm en 80mm. Ze zijn wel aardig stil :)
Ik heb er niet echt last van iig.

Tweakers Discord

• Unicron
Herr Muller schreef op 01 March 2003 @ 20:49:
die aluminium fans van titan zijn volgens freezing hw + deze review stiller dan de papst.
In de review hebben ze het alleen maar over 80mm fans, maar ik denk dat dit wel een goede vergelijking is voor de 120mm varianten.
Ik zou sowieso niet zo'n zwarte titan nemen aangezien die meer lawaai maken (en omdat alu mooier is)

ps de specs op de titan site over de 120mm alu fan kloppen niet; als je op de 120mm fan klikt zie je dat ze het over een 92mm fan hebben
Dat is dan een fout die ik nog niet had gezien.
Voor de 120mm fans heb ik namelijk de volgende links:
http://www.titan-cd.com/12025.asp
http://www.titan-cd.com/12038.asp

Deze zijn dus wel correct. Zo te zien maakt Titan dus wel meer foutjes op hun website. >:)

De review vind ik eerlijk gezegd niet overtuigend. Wat ik wel geloof is dat de papst en titan in dit geval zeer dicht bij elkaar liggen qua prestaties. Maar naar mijn mening zijn de zo genaamde voordelen van dat aluminium totale bullshit( behalve dat het er dan cool uitziet 8) ).

• Herr Muller
Unicron schreef op 01 March 2003 @ 21:23:
Voor de 120mm fans heb ik namelijk de volgende links:
http://www.titan-cd.com/12025.asp
http://www.titan-cd.com/12038.asp

Deze zijn dus wel correct. Zo te zien maakt Titan dus wel meer foutjes op hun website. >:)
Herr Muller schreef op 01 March 2003 @ 20:49:

• Unicron
Er zijn toch vast wel wat meer mensen die ervaring hebben met de Titan fans?

Moore is better heb je al op het doosje kunnen kijken?

Verwijderd

Herr Muller schreef op 01 maart 2003 @ 20:49:

Het is eigenlijk wel bizar dat de alu fan van titan stiller is dan de papst en als zijn zwarte variant , want alleen het frame van de alu is van alu , de fan zelf is namelijk gewoon gelakt kunstof.
Als dat echt zo is dan blijkt de design van het frame wel aardig wat verschil te maken! :)

Verwijderd

aaaargghhh ... Ik krijg m'n fan pas volgende week maandag (!) binnen. M'n supplier die naar duitsland ging rijden heeft zich bedacht en gaat volgende week pas :'( .

Maar ik beloof dat ik, zij het met enige vertraging, op het doosje zal kijken.

Verwijderd

Ik krijg ze binnenkort binnen via de Grote Inkoopactie:

TITAN TFD-A12025 - Aluminium FAN 120MM

Laat wel ff weten of ze goed zijn :)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb hier 2x 120mm titan alu fan's liggen.

Het frame is echt van alu, maar de fan bladen zijn gewoon van een soort gelakt plastic ofzo.
Op 12volt hoor je hem aardig, een laag geluid (persoonlijk een stuk relaxter/rustgevender dan het piepgeluid van 80mm fans) en hij doet enorm veel airflow dan.
Op 7volt is het geluid een heel stuk minder en je hoort hem nog heel zachtjes, en dat terwijl er nog een aardige flow vanaf komt.
Op 5volt werkt hij ook gewoon perfect en is hij nauwlijks hoorbaar en hij doet volgens mij nog aardig wat cfm, meer dan genoeg om goed te koelen.

• Herr Muller
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 12:29:
[...]
Het is eigenlijk wel bizar dat de alu fan van titan stiller is dan de papst en als zijn zwarte variant , want alleen het frame van de alu is van alu , de fan zelf is namelijk gewoon gelakt kunstof.
Als dat echt zo is dan blijkt de design van het frame wel aardig wat verschil te maken! :)
-Type: TFD-12025M12B (plastic fan)
-Grootte: 120 x 120 x 25 mm.
-Vermogen: 4,08 W.
-Toerental: 2000 RPM.
-Luchtverplaatsing: 137 m³/h (=137/1,7=80,6cfm)
-Geluidsproductie: < 36 dba

-Type: TFD-A12025/12V (alu fan)
-Vermogen: 3,36 W.
-Luchtverplaatsing: 79,14 CFM
-Geluidsproductie: < 30 dBA

Ik ben het helemaal met je eens kwa redenering. Maar Titan meet het geluid van de fans denk ik op dezelfde manier (anders zouden zichzelf voor de gek houden :+). Ik bedoel: een papst en een titan kan je niet goed vergelijken (op welke afstand gemeten enz), maar twee titans kan je denk ik wel vergelijken.

Verwijderd

Herr Muller schreef op 03 maart 2003 @ 18:38:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens kwa redenering. Maar Titan meet het geluid van de fans denk ik op dezelfde manier (anders zouden zichzelf voor de gek houden :+). Ik bedoel: een papst en een titan kan je niet goed vergelijken (op welke afstand gemeten enz), maar twee titans kan je denk ik wel vergelijken.
Ik dacht altijd en ik heb dat ook van anderen gehoord dat van de titan fans alleen het frame van alu is , na dat ik jou reactie las ben ik aan het zoeken gegaan en zie dat titan deze Fans aanduid als: ALUMINUM FRAME FAN , wat er op duid dat alleen het frame van Alu is.

Edit:
Ik was nog aan typen toen Bartjuh zijn reply gaf , De Titan Alu Fan heeft dus alleen een frame van Alu :) :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 18:56 ]

• Unicron
Herr Muller schreef op 03 March 2003 @ 18:38:
[...]

Waar heb jij die specificaties vandaan?
Want op de site van titan staat voor de plastic fan dezelfde specs als die jij noemt bij de alu versie?

• Herr Muller
reactie op Tharazor: Ik heb ook niet gezegd dat de bladen van alu zijn gemaakt (in die review staat trouwens dat ze van plastic zijn). Maar dat wil nog niet wegnemen dat de alu fans toch stiller zijn met dezelfde airflow (zie hierboven voor specs).
Ik was nog aan typen toen Bartjuh zijn reply gaf
ps 1850-1822=28 minuten voor 1 reply? :P

reactie op unicron: sorry, bron vergeten http://shop.freezinghardware.nl/index-shop.asp?Sub_ID=11

Edit: euh... die titan site geeft (net als je al zei) gunstigere specs over die plastic fan dan freez.hw en verkeerde specs over die alu fan (specs zijn gelinkt naar een 92mm fan, zie mijn vorige posts). Hmmmm, lekkere chaos :/

[ Voor 25% gewijzigd door Herr Muller op 03-03-2003 19:42 ]

• Unicron
Herr Muller schreef op 03 March 2003 @ 19:34:

reactie op unicron: sorry, bron vergeten http://shop.freezinghardware.nl/index-shop.asp?Sub_ID=11

Edit: euh... die titan site geeft (net als je al zei) gunstigere specs over die plastic fan dan freez.hw en verkeerde specs over die alu fan (specs zijn gelinkt naar een 92mm fan, zie mijn vorige posts). Hmmmm, lekkere chaos :/
Precies. Ik wil dus in dit topic duidelijkheid proberen te krijgen over wie nu gelijk heeft, Titan of freezinghardware. 6dB is namelijk nogal een verschil. Ik wil uiteindelijk de 120mm fan op 7Volt laten lopen, maar dan moet die dus wel erg stil zijn.

Over dat met die 92mm, dat is een typefout. Als je goed kijkt zie je wel dat de specs voor een 120mm fan zijn, maar ze hebben alleen de afmetingen verkeerd genoteerd

Verwijderd

Ik had sterk de indruk dat je bedoelde dat die fans van Alu zijn 8)7 , maargoed er waren wel meerdere mensen wie dachten/denken dat die dingen van alu zijn, Niet dus |:(

Het is geen chaos , maar gewoon de boel rammelt aan alle kanten , laten we nu eens eerlijk zijn, de specs wat bedrijven geven kloppen nooit :( en hoe betrouwbaar zijn reviews nu eigenlijk....? ;)
Precies. Ik wil dus in dit topic duidelijkheid proberen te krijgen over wie nu gelijk heeft, Titan of freezinghardware. 6dB is namelijk nogal een verschil. Ik wil uiteindelijk de 120mm fan op 7Volt laten lopen, maar dan moet die dus wel erg stil zijn.
Nou ik denk persoonlijk toch dat freezinghardware het bij het juiste eind heeft want tja fabrikanten en specs ..... ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 19:58 ]

• ejtnaj
  • Laatst online: 10-02 10:39
"Papst 4412FGL, 26dBA, 55.3CFM
Titan TFD-12025M12B, 30dBA, 79CFM"

tja in ieder geval zie ik hier dat papst juist titan in de pak hakt. de titans zijn 2x zo luidruchtig als de papst, en toch geven ze niet 2x zoveel airflow.

• Herr Muller
ik heb met me beste taiwans :P op de site geozht naar de specs van die 120mm alu fan en die kloppen daar wel http://www.titan-cd.com/big5/a12025.htm (edit: link was verkeerd)

volgens de titan site zou het dus niets uitmaken of je een alu neemt of een plastice (zo lijkt het net of plast-ice staat).
Dat brengt je alleen niets dichter bij het antwoord op jou vraag, nl: kan je beter een papst of een titan nemen.

edit reactie op lazygun: die vergelijking slaat vrijwel nergens op want bv: een papst 80mm 12db maakt 20cfm (1,67 cfm per db) en een papst 80mm 32 db maakt 67cfm (2,09 cfm per db). Je moet twee ongeveer gelijke fans vergelijken en niet rekenen met aantal cfm per db(wat jij dus eigenlijk doet).

reactie op tharazor:
hier poste ik 1 dag eerder ook al dat ze van plastic waren dus het was gewoon een misverstand.
Nou ik denk persoonlijk toch dat freezinghardware het bij het juiste eind heeft want tja fabrikanten en specs .....
tsja, als het aan de freezinghardware site ligt kan je dus weer beter die alu fans kopen en dat betwijfel ik ook enorm

[ Voor 77% gewijzigd door Herr Muller op 04-03-2003 19:55 ]

Verwijderd

lazygun schreef op 03 March 2003 @ 20:03:
"Papst 4412FGL, 26dBA, 55.3CFM
Titan TFD-12025M12B, 30dBA, 79CFM"

tja in ieder geval zie ik hier dat papst juist titan in de pak hakt. de titans zijn 2x zo luidruchtig als de papst, en toch geven ze niet 2x zoveel airflow.
:?2x :? Als die specs wie jij geeft kloppen(denk ik wel persoonlijk) dan scheelt dat 3dB, en dus geen 2x26dB=52dB :+ |:( B)

Voor de topicstarter:
Persoonlijk vind ik dat in het bovenstaande de papst in de pan/papst word gehakt :?(amazing) , die titan maakt maar 3dB meer , maar de airflow van de titan is 30CFM meer en scoort dus gewoon beter.
Ik was persoonlijk in eerste instantie voor de Papst gegaan en vond dit topic eerst ook een search/google vraag maar na het lezen en bestuderen van dit alles krijg ik sterke twijfels :>

• Herr Muller
tharazor: lazygun heeft daarin wel gelijk. Geluid gaat volgens een logaritmische (?) schaal (weet het ook niet precies). Het houdt iig in dat bv 2 20db fans evenveel geluid maken als 1 23 db. Een verdubbeling van aantal fans is dus 3db erbij.

ps ik ben bijna geneigd om ook nog een papst 120mm erbij te kopen (de titan alu 120mm krijg ik vanavond met de post, anders morgenochtend <--zal wel morgenochtend worden). Niet dat ik hem nodig heb, maar ik ben nu wel erg nieuwsgierig

[ Voor 35% gewijzigd door Herr Muller op 03-03-2003 20:31 ]

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb die papst 120mm trouwens ook besteld bij die grote inkoopactie, kan ik ze mooi zelf vergelijken, nog 2 weekjes wachten ofzo :P

Verwijderd

Herr Muller schreef op 03 March 2003 @ 20:26:
tharazor: lazygun heeft daarin wel gelijk. Geluid gaat volgens een logaritmische (?) schaal (weet het ook niet precies). Het houdt iig in dat bv 2 20db fans evenveel geluid maken als 1 23 db. Een verdubbeling van aantal fans is dus 3db erbij.

ps ik ben bijna geneigd om ook nog een papst 120mm erbij te kopen (de titan alu 120mm krijg ik vanavond met de post, anders morgenochtend <--zal wel morgenochtend worden). Niet dat ik hem nodig heb, maar ik ben nu wel erg nieuwsgierig
Hmmm dacht dat ik .............dit wist ik dus echt niet -lol _/-\o_

edit: ik ben gewoon niet echt scherp vandaag denk ik , ja tuurlijk het verschil in 1of 2 casefans zijn ook voor het menselijk gehoor practisch nihil. 8)7

Ik had was normaal gesproken ook voor de papst gegaan als ik moest kiezen(ga zelf voor enermax) , dus houd iedereen op de hoogte van je ervaring met die titan120mm? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 20:57 ]

• Herr Muller
@bartjuh: Als je ze vergelijkt, lijkt het me handig om de titan met een potmetertje te regelen en dan het geluid pas te meten als de titan evenveel airflow geeft als de papst (anders is het een beetje appels met peren vergelijken).

[ Voor 32% gewijzigd door Herr Muller op 03-03-2003 21:17 ]

• Herr Muller
Mijn titan 120mm fan is binnen :D Op het doosje staan de specs van 3 alu titan 120mm fans: L, M en H. Op de verpakking staat een rode stip bij de M dus die heb ik.
L: 1800rpm 0,25A 71,09cfm <29dbA
M: 2000rpm 0,28A 79,14cfm <30dbA
H: 2200rpm 0,33A 84,76cfm <32dbA

Ik heb helaas geen andere 120mm fans om ze mee te vergelijken. Hij is iig stiller dan verwacht en geeft een gigantische hoeveelheid airflow :D

Verwijderd

Herr Muller schreef op 04 March 2003 @ 19:59:
Mijn titan 120mm fan is binnen :D Op het doosje staan de specs van 3 alu titan 120mm fans: L, M en H. Op de verpakking staat een rode stip bij de M dus die heb ik.

Ik heb helaas geen andere 120mm fans om ze mee te vergelijken. Hij is iig stiller dan verwacht en geeft een gigantische hoeveelheid airflow :D
Hey eindelijk :9 , dus de specs van Titan klopten dus wel aardig , hmmm we hebben dus een nieuwe topper binnen het koelings segment :)

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Herr Muller schreef op 04 March 2003 @ 19:59:

Juist, die heb ik ook, de middelste.

Doet inderdaad aardig wat flow, je kan jezelf er wel mee koelen in de zomer :7

Draai hem maar eens op 5volt, dan geeft hij nog een redelijke flow en hoor je hem echt niet meer!, tenzij je je oor ertegen aanhoudt ...

• Unicron
Klinkt allemaal goed. Hopelijk zijn de specs voor de plastic versie hetzelfde, want de alu is niet te krijgen in Eindhoven.
Het is de bedoeling dat ik hem op 7V ga draaien. Als het goed is kan ik hem in de winkel horen, dus hopelijk is die echt zo stil als jullie zeggen op 7V

Verwijderd

Bartjuh schreef op 04 March 2003 @ 20:10:
[...]

Juist, die heb ik ook, de middelste.

Doet inderdaad aardig wat flow, je kan jezelf er wel mee koelen in de zomer :7

Draai hem maar eens op 5volt, dan geeft hij nog een redelijke flow en hoor je hem echt niet meer!, tenzij je je oor ertegen aanhoudt ...
Start de fan dan nog wel op , mijn enermax 120mm start op 5v niet meer op (erg stil :9 ), ik kan hem dan overigens wel aanslingeren maarja das 100jaar terug in de tijd :)
Klinkt allemaal goed. Hopelijk zijn de specs voor de plastic versie hetzelfde, want de alu is niet te krijgen in Eindhoven.
Het is de bedoeling dat ik hem op 7V ga draaien. Als het goed is kan ik hem in de winkel horen, dus hopelijk is die echt zo stil als jullie zeggen op 7V
De plastic versie heeft de zelfde specs dus waarschijnlijk.......... :9

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op 04 maart 2003 @ 21:21:
[...]

Start de fan dan nog wel op , mijn enermax 120mm start op 5v niet meer op (erg stil :9 ), ik kan hem dan overigens wel aanslingeren maarja das 100jaar terug in de tijd :)
Deze titans start wel uit zichzelf op bij 5volt :>
Pagina: 1