Toon posts:

[auto]subwoofer plaatsen,actief of passief?

Pagina: 1
Acties:
  • 615 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
nu wil ik een subwoofer in mn kofferbak hebben,ik heb al 4 2-weg (direct op radio)speakers waar al aardig geluid uit komt maar deze zijn nooit bedoelt voor een echte bas.

als ik een versterker neem die 2x100W RMS kan geven kan ik die dan bruggen?
als ik het me goed herriner sluit je de + van de sub op een + van de versterker aan en de - van de sub aan de - van het andere kanaal van de versterker,klopt dit zo?

theoretisch moet het vermogen nu 400W RMS zijn(in praktijk zo'n x2/x3) klopt dit ook?

maar hoeveel Watt RMS moet de subwoofer nu zijn als ik hem zo aansluit?

nu zit er in een beetje actieve subwoofer een versterker en een filter en schakeldraad,zit die schakeldraad en filter ook in een losse versterker?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-12 10:03

JT

VETAK y0

1 answer for you: kijk naar de specs offie brugbaar is en in de manual staat hoe het moet.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06
mijn voorkeur zou iig uitgaan naar een losse woofer en versterker.
Hoeveel die gaat leveren hangt van de versterker af. Hoeveel hij gebrugt laat leveren hangt af van hoeveel de versterker op 2 ohm levert, het moet een versterker zijn die 2 ohm stabiel is. Als je een versterker gaat bruggen gaat hij 2 ohm stereo draaien, en dus 4 ohm mono. Het geleverde vermogen is dan het dubbele wat hij op 2 ohm levert.

Verwijderd

Topicstarter
en als ik een versterker hebt die 2x100W 4ohm levert en ik die gaat bruggen dan levert hij 200W op 8ohm?

• Pauwl
:?

Je moet even kijken of de versterker wel stabiel is op 2 ohm en hij brugbaar is.
Simpel gezegt: als je versterker 4 ohm gebrugt is, draait ieder kanaal op 2ohm.
Maar dat zou een beetje versterker wel moeten kunnen.

Verwijderd

De meeste versterkers kunnen wel stabiel op 2 ohm draaien maar niet gebrugd :(
Als je dit wilt kun je beter naar een mono-blok kijken, die kunnen vaak wel stabiel op 2 ohm draaien.

Alsq je niet zoveel kwijt wilt kun je wel een gewone 2 kanaals versterker bruggeen en op 2 ohm laten spelen, maar dan zul je wel een kwaliteids versterker moeten kopen. Kicker bijvoorbeeld, binnen de specificaties van Kicker kan het niet, maar als je het toch doet... pin lijden maar gewoon door gaan. Maar nogmaals, een versterker die hiervoor geschikt is is toch het best.

Kijk ook niet puur naar vermogen! Ik heb nu 2 Kicker Comp speakers (12'' 150W RMS) op een caliber competition 2x 45W RMS en je wilt niet weten wat een kolere herrie daar uit komt (en ik weet echt wel wat echt hard is). De dempingsfactor van de versterker is ook belangrijk.

• Pauwl
euh ik weet niet hoor, maar iedere beetje versterker kan draaien op 2 ohm stereo (per kanaal dus, en niet 2 ohm gebrugt want dan kom je op 1 ohm uit) en is brugbaar.
Vanaf 150 euro heb je al een beetje versterker die stabiel is op 2 ohm en brugbaar.

Verwijderd

Topicstarter
maar ik zit toch te denken aan een actieve subwoofer,gemakkelijker en al helemaal afgesteld zegmaar,dus aansluiten en gaan met die banaan.

maar hoe duur kost een middenklasser actieve subwoofer ongeveer?

• Pauwl
ik geloof dat infinity wel een goede heeft, is alleen ook een goede 400 euro dacht ik.
Verder kun je eens luisteren naar een aantal modellen van jbl of magnat. Voor de rest zou ik niet direct weten welke merken dit nog meer hebben. Ik geloof dat pioneer en kenwood ze ook wel hebben.
En het is wel makkelijker en practischer ja.

Verwijderd

Topicstarter
wat ik wel laatst zag waren x-plod subwoofertjes van 10" of iets in die richting,klinken die nu ook goed of is dat ruk?

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-12 06:56
x-plop :)

do i need to say more?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:08

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik zou actieve subjes vermijden, ik moet ze nog tegenkomen waar ze niet een ondergedimensioneerde amp erin hebben zitten.

Het andere nadeel van die kant & klaar subjes is dat ze alleen van de "gangbare" merken (Sony, Pioneer, Kenwood, etc) te krijgen zijn. De fabrikanten van echt goed spul doen hier gemiddeld niet aan.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
zijn die xplod subjes zo slecht dan?

ik heb het nu over de passieve sub van xplod

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2003 13:33 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik zou geen Sony speakers kopen iig. Als ik al bij de "bekende" merken zou blijven zou ik eerder voor Kenwood of Pioneer gaan.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
maar ik hoef ook geen hele dure te hebben,ik heb de speakers nu wel eens hard staan maar niet zo dat als ik voor het stoplicht sta het 4 auto's verder nog hoorbaar is(zoals sommige)

ik wil eigenlijk gewoon een lekkere diepe bas erbij hebben,maar ik ga wel eens naar die zaak om die xplod zelf te horen,mischien zijn ze nog wel heel goed...

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb het ook niet over hoe hard het kan, maar over de kwaliteit van het laag. ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 March 2003 @ 13:51:
ik wil eigenlijk gewoon een lekkere diepe bas erbij hebben,maar ik ga wel eens naar die zaak om die xplod zelf te horen,mischien zijn ze nog wel heel goed...
Heel verstandig, gewoon zelf gaan luisteren.

Nu zijn die posts van GaMeOvEr (goed gecapsd? :P ) niet helemaal nutteloos. Nu weet je dat als het niet bevalt er een grote kans is dat er andere merken zijn waarbij je wel terecht kan. ;)

Ik zou zeker niet gaan voor de actieve sub, wel voor de versterker in combinatie met een passieve sub, misschien kan je zelfs aan zelfbouw denken, daarmee kun je hele compacte kistjes in elkaar draaien, die nog verdomd goed klinken ;)

Verwijderd

Topicstarter
wat ik nu gaat zeggen kan wat krom zijn maar goed....
ik heb hier een creative 5.1 5100 setje aan mn pc hangen,dus ook met subwoofer,nu is dit ding 12W RMS maar er zit toch een aardig geluidje aan(kwa kwaliteit)

als zo'n xplod ding als dit klinkt of beter dan neem ik hem wel

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Tja, dan kun je wel een X-plof nemen ja. :D

Hou je er wel rekening mee dat een auto waarin je 120 rijd een andere omgeving is dan je kamer?

(Als in, als je dan nog bas wilt hebben, moet je fatsoenlijk spul hebben.)

[ Voor 68% gewijzigd door GaMeOvEr op 02-03-2003 14:20 ]

Aannames zijn fataal.

• Pauwl
misschien is het ook wel makkelijk om te vermelden wat je maximaal over hebt voor een actieve sub of een losse sub met losse versterker.

Verwijderd

Topicstarter
ik denk voor een versterker 130 euro en voor een passieve sub erbij ook iets van 130 euro.

en voor een actieve sub iets van 300 euro.

zal wel weer el cheapo worden zeker...

• Pauwl
Hmm misschien hebben ze van ground zero iets in hun assortiment wat in die prijsklasse valt. www.hifipoint.nl
Anders zou ik gewoon eens voor 2e hands spullen gaan kijken, voor 300 euro kun je best een leuke sub + amp combi kopen hoor.
(bv een rockford punch woofertje met een rf/mtx amp die 200-250w gebrugt levert)

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12 20:55

Blamm

Niet meer Smart

Pauwl schreef op 02 March 2003 @ 17:19:
Hmm misschien hebben ze van ground zero iets in hun assortiment wat in die prijsklasse valt. www.hifipoint.nl
Anders zou ik gewoon eens voor 2e hands spullen gaan kijken, voor 300 euro kun je best een leuke sub + amp combi kopen hoor.
(bv een rockford punch woofertje met een rf/mtx amp die 200-250w gebrugt levert)
Ik denk dat als je 300 euro wilt besteden dat je dan niet bij RF moet gaan kijken.. dan kom je echt helemaal in het goedkoopste van het goedkoopste assortiment terecht..
Misschien leuker om te kijken bij Ground Zero (heb ik zelf ook genomen) of Caliber. Ik heb van de laatste de 10" uit de Rally serie gehoord en die klonk errug lekker voor het geld!! Moet je alleen nog ff een kistje omheen maken maar dat is erg goed zelf te doen.

• Pauwl
2e hands kun je echt wel kijken bij rf of mtx oid hoor.
Je hebt dan een punch he of he2. Niet echt heel slecht lijkt me.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Van 2e hands weet je alleen niet wat er mee gebeurd is. Bovendien is meteen naar het topspul wijzen misschien helemaal niet op zijn plaats hier.

Voor 260 euro all-in kan je echt een prima sub oplossing vinden met versterker en al. Een actief systeem zou ik niet nemen, dat beperkt je namelijk enorm in mogelijkheden per direct (je moet het systeem in een compleet pakket accepteren) en op latere termijn (een ander subje wordt knoeien met je in een ander pakket ingebouwde versterker).

Een losse versterker is voor 100 euro echt wel te vinden, waarbij je dan op zo'n 2 x 50 watt RMS moet rekenen. Dat wordt gebrugd ongeveer 150 watt als ik een rendement van 50% neemt, wat mij in de praktijk redelijk lijkt. Meer dan voldoende om een sub in beweging te zetten, zeker tegenover de 4 speakers die aan je HU hangen. Filtering moet aan boord zijn, maar bijna alle serieuze instappers hebben tegenwoordig standaard deze filters (in ieder geval low pass) aan boord, traploos verstelbaar. Brugbaar zijn deze instap amps ook bijna allemaal. De winkel kan je er alles over vertellen.

Een aparte sub kan je in alle soorten en maten krijgen. Met kist, zonder kist, groot, klein, alles kan. Persoonlijk zou ik een losse woofer kopen van 10". Daarvoor heb je zo'n 100 euro te besteden. De kast moet je dan wel zelf maken, maar daar kan je dan wat werk aan besteden met veel versteviging en zelfs inklemming van de woofer zelf, alles voor de stevigheid. Dat hoeft de fabrikant dan niet te doen en jou kost het voornamelijk wat tijd en maar weinig geld aan hout en overig materiaal. Als je alle patsers met superspullen even vergeet, kan je voor 100-150 euro best een 10" sub vinden die in een relatief kleine kast (onder de 30 liter) lekker speelt. Als je een basmaniak bent, kan je ook voor iets groters gaan, maar bedenk dat een grotere sub ook wat trager werkt. Bij hele hoge volumes kan de conus wat gaan achterblijven, dankzij de grotere massa van de conus. Over het algemeen klinkt een kleiner subje wat audiofieler dan zijn grotere broertje(s), maar dat terzijde.

Bijna alle winkels hebben wel eens opruiming met subs en versterkers. Loop er gewoon eens een keer binnen en luister eens wat. Als je eisen op de realiteit gericht zijn en niet op wat voor merksticker je op je auto kan plakken, kan je met het door jou voorgestelde budget best een aardig setje in huis halen. Als je dicht bij Ron de Vries in Zwaag woont, zou ik daar eens binnenhoppen. Liefhebbers en vaak scherpe aanbiedingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Wekkel op 03-03-2003 11:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ga wel voor een al kant en klare kast met daarin al een sub,ik zag er eentje van x-plod en die wil ik eens in de winkel gaan beluisteren,als hij goed klinkt dan neem ik hem.

maar als je speaker max 200W RMS is en je versterker gebrugt 150W RMS is dit dan ook goed?
dan kan je je sub niet opblazen.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Om misverstanden te voorkomen, alles valt op te blazen, als je het maar hard genoeg zet.

Met een versterker met minder vermogen dan de rating van je sub blaas je je woofer sneller op dan met een versterker met een hoger vermogen dan je sub aankan. In het eerste geval zal je namelijk op een punt komen waarbij de sub nog wel wat aankan, maar de versterker zijn maximum output geeft. Ga je daar overheen, dan gaat de versterker 'clippen'. De sinusgolven die de versterker levert worden afgetopt, aangezien de versterker niet meer kan leveren. Deze toppen zijn gelijkstroom, wat dodelijk is voor spreekspoelen. Die worden daar namelijk erg warm van. Vervelend is dat je clippen niet per direct hoort. Er moet flink geclipped worden voordat dit effect te horen is.

Ga je echter met een bulk vermogen over de fysieke, mechanische grenzen van de sub heen, hoor je dat meteen door geklapper. Alleen in geval van een bandpass behuizing kan het wel eens als een verrassing komen, een sub die naar de knoppen gaat, omdat ie daar helemaal in is weggemoffeld.

Ergo, liever wat meer versterkervermogen dan je sub aankan, maar over het algemeen is een veel betere stelregel, dat hardlopers doodlopers zijn. Maak het niet te belachelijk met blazen, dat spaart je oren en je materiaal. Alles kan kapot, ook mega subs..

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12 13:44
Ja en nee...
Draai de versterker dan niet vol open (dit ivm clipping = de dood van je speaker).
Juist met een te kleine versterker kan je je speaker opblazen.

clipping = het aftoppen van de sinus door een gebrek aan voeding (het wordt een soort blokgolf en daar kunnen conussen niet goed tegen)

edit - Te laat ;(

[ Voor 6% gewijzigd door La_Pazz op 03-03-2003 17:42 . Reden: - te laat ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-12 12:47
Even een opmerking ivm dat clippen: een clippende versterker is in eerste plaats dodelijk voor tweaters in meerwegsystemen. Eenweg subwoofersystemen hebben er niet veel last van, of alleszins minder dan wanneer de conusuitslag groter dan toegelaten wordt.

Ik ben dus van mening dat je beter een amp neemt met minder RMS vermogen dan de woofer. Het verschil in geluidsdruk tussen 150Wrms en 200Wrms is trouwens verwaarloosbaar.

Verwijderd

OF je zet er gewooon een actieve X-over in :D Heb ik ook staan alleen dan op PA-subs en daar is nog niks stukgegaan, hoe hard de huurders ook draaien. Hij valt gewoon uit als het schadelijk wordt, klaar.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

subsonik schreef op 04 maart 2003 @ 04:15:
Ik ben dus van mening dat je beter een amp neemt met minder RMS vermogen dan de woofer. Het verschil in geluidsdruk tussen 150Wrms en 200Wrms is trouwens verwaarloosbaar.
Het is dan wel handig als je je beweegredenen erbij zet (prijstechnisch?). Ook een subspoel houdt niet van te warm worden, maar je hebt i.p. gelijk.
Pagina: 1