[PHP] Sorteren op laatste reply

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:09

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik heb een forum in elkaar gezet, wat vrij aardig werkt. Ik krijg alleen van mensen veel de vraag of ik er niet voor kan zorgen dat een topic waar op ge-replied is (hoe oud ook) bovenaan kan komen te staan. Natuurlijk kan dat... alleen zit ik me helemaal suf te piekeren over hoe ik had voor elkaar kan krijgen. Ik heb het als volgt in elkaar gezet:

De MySQL query die de berichten uit de database haalt, sorteerd nu alleen op ID, dus op laatst geplaatste topic (niet bericht wat ik dus wil):
code:
1
$result = mysql_query("SELECT id, date, time, author, subject FROM forum WHERE parent='0' ORDER BY id DESC LIMIT $x, $forum_max")or die(mysql_error());

De database houdt van berichten in deze 2 interessante dingen bij. Zoals hier boven te zien is een id, om een uniek nummer aan ieder bericht toe te kennen, en een parent, wat aangeeft of een bericht bij een topic hoort. Is deze laatste '0' (slordig, moet ik eigenlijk NULL voor gebruiken), dan is het een topic en wordt deze weergegeven.

Ik moet duidelijk iets met die ORDER BY uitvoeren, maar dan moet ik een soort van sub-select maken die de berichten per topic vergelijkt en naar aanleiding daarvan de topics sorteerd. HELP!

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mysql doet niet aan sub select zoek eens op left join

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11-2023

kvdveer

Z.O.Z.

De makkelijkste methode is om in het record van het topic ook een veld 'lastreply' bij te houden.

Localhost, sweet localhost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:09

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hmmm dat ligt idd wel heel erg voor de hand he :)
Twas te simpel :P Dat ga ik eens proberen thx!

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.