Onlangs zag ik een documentaire op Discovery over de natuurlijk rijkdommen
van een land.
Er was een staatje genaamd Eritrea, vlakbij Ethiopie, dat totaal geen
natuurlijke hulpbronnen heeft, en zonder deze hulpbronnen kun je eigenlijk
ook niets.
Maar wat is nu de grootste hulpbron van Nederland ? Oke, we hebben hier
bij Slochteren (jaja LEVE GRONINGEN
) een van de grootste aardgasvelden
die er zijn op de wereld.
Maar als ik nu kijk naar Nederland in z'n geheel, wat zie ik dan:
Er komen steeds meer bedrijven die de nadruk leggen op niet productieve
dienstverlening. Hierbij moet je dan denken aan : accountants, belastingadviseurs, incassokantoren, advocaten, internetproviders enz.
Kortom dit zijn allemaal bedrijven die het meerendeel van hun geld verdienen aan
andere mensen in hetzelfde land. Hier wordt je als land niet echt rijk van lijkt me.
Ik heb wel eens het idee gehad dat we in dit land langzamerhand te veel mensen
met stropdas hebben en te weinig die het feitelijke fysieke werk verrichten. Kortom, veel te veel managers en topambtenaren die het land kaalplukken (lees, torenhoge salarissen hebben) en hier eigenlijk niet veel voor terug doen.
Ook ik ben een van die personen die eigenlijk niets bijdraagt aan de welvaart in dit land (ben administratief medewerker), alleen ik heb geen topsalaris
Wat je nu ziet is na een periode van welvaart dat heel veel aanvankelijk niet commericiele bedrijven/stichtingen financieel klem komen, kijk maar eens naar sportverenigingen.
Hierbij komt ook nog eens bij dat er 1.000.000 wao'ers zijn, kan dit allemaal nog opgebracht worden in een landje van 350 bij 250 kilometer en 'maar' 16 miljoen mensen??
Hoe is jullie mening hier eigenlijk over ?
van een land.
Er was een staatje genaamd Eritrea, vlakbij Ethiopie, dat totaal geen
natuurlijke hulpbronnen heeft, en zonder deze hulpbronnen kun je eigenlijk
ook niets.
Maar wat is nu de grootste hulpbron van Nederland ? Oke, we hebben hier
bij Slochteren (jaja LEVE GRONINGEN
die er zijn op de wereld.
Maar als ik nu kijk naar Nederland in z'n geheel, wat zie ik dan:
Er komen steeds meer bedrijven die de nadruk leggen op niet productieve
dienstverlening. Hierbij moet je dan denken aan : accountants, belastingadviseurs, incassokantoren, advocaten, internetproviders enz.
Kortom dit zijn allemaal bedrijven die het meerendeel van hun geld verdienen aan
andere mensen in hetzelfde land. Hier wordt je als land niet echt rijk van lijkt me.
Ik heb wel eens het idee gehad dat we in dit land langzamerhand te veel mensen
met stropdas hebben en te weinig die het feitelijke fysieke werk verrichten. Kortom, veel te veel managers en topambtenaren die het land kaalplukken (lees, torenhoge salarissen hebben) en hier eigenlijk niet veel voor terug doen.
Ook ik ben een van die personen die eigenlijk niets bijdraagt aan de welvaart in dit land (ben administratief medewerker), alleen ik heb geen topsalaris
Wat je nu ziet is na een periode van welvaart dat heel veel aanvankelijk niet commericiele bedrijven/stichtingen financieel klem komen, kijk maar eens naar sportverenigingen.
Hierbij komt ook nog eens bij dat er 1.000.000 wao'ers zijn, kan dit allemaal nog opgebracht worden in een landje van 350 bij 250 kilometer en 'maar' 16 miljoen mensen??
Hoe is jullie mening hier eigenlijk over ?
[ Voor 1% gewijzigd door Christiaan op 01-03-2003 17:00 . Reden: even een kots-smiley weggehaald. check de policy eens - die worden niet toegestaan in W&L ]