Temps te hoog van P4 2.66GHz??

Pagina: 1
Acties:

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-02 10:46
Na veel gelezen te hebben over cpu en moederbord temperaturen heb ik zelf ook maar ens MBM gedownload om mijn temperaturen een te weten te komen.

Volgens MBM heb ik 2 sensoren op mijn moederbord zitten
Tot mijn verbazing gaf MBM aan dat sensor 1, 50 graden was en sensor 2, 82 graden.

Aangenomen dat de hoogste temp van mn cpu is, heb ik de RC5 client voor DPC maar eens uitgezet. het effect was dat de temp van sensor 1, daalde naar 30 graden en sensor2, naar 78 graden.

cpu = intel p4 2.66 GHz (niet ge OC'ed)
moederbord = MS 6701 (MSI)

ps. De zijkant van de kast staat altijd open.

Nu zou je zeggen dat er ergens iets niet klopt. Weten jullie hier meer over te vertellen?

[ Voor 12% gewijzigd door mcB op 01-03-2003 14:51 ]

Strix (Skullflame)

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:06

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

78 graden lijkt me eigenlijk wat hoog, wat voor koeler heb je op je cpu zitten?
probeer ook eens een ander programma voor je temps uit te lezen zoals speedfan en check ook even je bios wat die voor temps geeft

[specs]

• mcB
volgens sisoft sandra zijn de temperaturen net zo.

De koeler die er nu op zit is de standaard merkloze koeler (80mm)
Het is gewoon de standaard aldi pc in orginele configuratie.

Strix (Skullflame)

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:06

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

maak je koeler eens schoon (stof eruit blazen) en doe anders eens nieuwe koelpasta op je cpu

[specs]

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Dat is een temperatuur van iets anders volgens mij. Bij mij met speedfan geeft ie ook 1 zo'n temp aan, maar dat is niet de temp van mijn cpu.....die wordt trouwens ook aangegeven. De temp van jouw cpu is dus de laagste. Wat die hoge nou precies is weet ik niet, maar hij blijft bij mij altijd ongeveer op hetzelfde en ik heb nergens last van....ook niet als ik ga OC'en, dus.......

• Exposure
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Ws heb je gewoon de verkeerde sensor gekozen...

You're so fucking special. I wish I was special.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Je zou inderdaad denken dat de laagste temp de CPU is, maar 30° is dan wel wat laag.. De 2.66 verstookt redelijk wat warmte, en dan moet het flink koud zijn in de kamer als je 30° wilt bereiken.. Dat lijkt me dus eerder de northbridge-temp.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als ie stabiel draait zou ik het met een P4 gewoon negeren....

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Check de temperaturen in de BIOS eens ? die zijn het betrouwbaarste. MBM of SiSoft willen soms nog wel eens de verkeerde adressen uitlezen van de hardware monitor chip. Pas als je in de BIOS 70°C en hoger ziet, dan moet je je zorgen gaan maken.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• HitmanWVU
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08-2025
Bekijk je bios anders eens. Mocht deze dezelfde temperaturen aangeven van rond de 80 graden (bij je cpu) dan moet je eens je fan checken op je heatsink. Misschien dat deze blokkeerd oid? Ik heb het een keer gehad namelijk en toen bleef die cpu ook rond de 80 graden hangen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JumpStart schreef op 01 maart 2003 @ 15:24:
Check de temperaturen in de BIOS eens ? die zijn het betrouwbaarste. MBM of SiSoft willen soms nog wel eens de verkeerde adressen uitlezen van de hardware monitor chip. Pas als je in de BIOS 70°C en hoger ziet, dan moet je je zorgen gaan maken.
Zorgen? Waarschijnlijk klopt het sowieso niet. Ook al geeft het bios 70 graden aan. De P4 is goed beveiligd tegen oververhitting. Geen zorgen maken dus...

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Voel is gewoon zelf aan je heatsink! 80 graden voelt aan als gloeiend heet, dus probeer dat is.

• mcB
Heatsink voelt verre van 80 graden. Ongeveer 40 graden schat ik.

Beetje domme vraag:....waar in bios vind ik de cpu temp??

Strix (Skullflame)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 18:19
Dan kan het zijn dat de heatsink niet goed contact maakt met de CPU. Of je sensor is gewoon brak. Ik zou de heatsink iig losmaken evt koelpasta ertussen en weer vastmaken :).

tvw

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mcB schreef op 01 March 2003 @ 15:47:
Heatsink voelt verre van 80 graden. Ongeveer 40 graden schat ik.

Beetje domme vraag:....waar in bios vind ik de cpu temp??
Onder "Pc Health Status" iig bij mij
ShotGun schreef op 01 March 2003 @ 15:52:
Dan kan het zijn dat de heatsink niet goed contact maakt met de CPU. Of je sensor is gewoon brak. Ik zou de heatsink iig losmaken evt koelpasta ertussen en weer vastmaken :).
Hij moet het gewoon lekker laten zitten... kan bijna niet met een P4 trouwens...

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 01-03-2003 15:56 ]

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wat je wel kan doen is een extra fan in je kast zetten (die naar buiten blaast) zodat er meer frisse lucht naarbinnen komt. Dat is sowieso wel goed voor zo'n kachel :)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 01 March 2003 @ 15:42:
Voel is gewoon zelf aan je heatsink! 80 graden voelt aan als gloeiend heet, dus probeer dat is.
Nee, fout. Als de koeler er niet goed opzit, dan blijft de koeler lauw (relatief dan) en is de CPU zelf gloeiend heet, omdat de warmte maar moeilijk weg kan...

Je vingers tegen een koeler houden zegt dus lang niet altijd alles.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Conclusie: haal gewoon die heatsink eraf en _kijk_ :P

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:19

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

dual-zip schreef op 01 maart 2003 @ 15:56:
Hij moet het gewoon lekker laten zitten... kan bijna niet met een P4 trouwens...
:? Waarom zou dat bijna niet kunnen, wat een onzin.

Je zou best eens pech kunnen hebben met de heatsink, mijn vader heeft er ook een die een beetje bol is, en daarom niet overal goed contact maakt. Temperatuur ligt zo rond de 50graden. Dat is wel iets minder dan bij jou, maar toch.

• mcB
bedankt voor de tips,...
zal eens kijken of ik de heatsink eraf kan halen...

Strix (Skullflame)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 20:58
in bios is idd het betrouwbaarste.
ik heb hier trouwens een 2,26. en als mn casefans uitstaan en ik ben aant Inetten (zoals nu) heb ik 33/27/26 cpu/chipset/kast
dus 30 graden valt mee

een P4 onder full load in een kutkast zoals die je in de winkel erbij krijgt kan makkelijk 60 graden worden.

TheS4ndm4n#1919

• mcB
Heb net de heatsink eraf gehaald......
De cpu zit prima aan de heatsink verbonden, dus daar zal het wel niet aan liggen.

Nu is het wel zo dat de voeding van mn kast een 'silent' voeding is.
Wanneer ik voor de outtake voel van de fan van de voeding, dan voelt die lucht wel heel warm. (De intake bevindt zich recht boven de heatsink van de cpu)

Zou hier ergens de oorzaak kunnen liggen.

Strix (Skullflame)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Hoe zit de CPU verbonden?

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Dat de P4 goed beschermt is tegen hogen temp. wil niet zeggen dat het leuk is dat je dan 50% of meer performance verlies hebt. Dus negeren zou ik het zeker niet. In tegenstelling tot wat veel mensen hier roepen

Geen inspiratie

• mcB
Jupiler schreef op 01 March 2003 @ 17:38:
Hoe zit de CPU verbonden?
Ik heb geen verstand van de manieren waarop de CPU verbonden kan zijn.

Hij zit er gewoon vast op.

CPU temp kan ik in het BIOS niet terugvinden.

[ Voor 10% gewijzigd door mcB op 01-03-2003 17:59 ]

Strix (Skullflame)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Vast erop, zonder koelpasta of een thermal pad (zeg maar een kauwgom)?

De temp staat waarschijnlijk bij "PC Health Status" of "Hardware Monitor".

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Waarom luister je niet ff? Die 80 graden is NIET je cpu temp maar iets anders. Ik heb hem er ook al sinds jaar en dag in staan en hij staat bij mij in de winter op die temp en in de zomer, net na het booten in idle en na een dikke stress-test. Bij het veranderen van de snelheid van mijn koeler blijft die ook netjes dezelfde temp aangeven en de andere temp (+/- 40-50) verandert. Het is dus NIET je cpu die zo warm is. En aan koelpasta kan het al helemaal niet liggen want dat maakt geen 40 graden verschil.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

En hoe weet je zo zeker dat het bij _HEM_ niet de CPU-temp is?

En het kan wel aan koelpasta liggen.. Zonder koelpasta heb je ongeveer 50% minder contact tussen CPU en heatsink, dus hij kan z'n warmte niet kwijt..

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Jupiler schreef op 01 March 2003 @ 18:08:
En hoe weet je zo zeker dat het bij _HEM_ niet de CPU-temp is?

En het kan wel aan koelpasta liggen.. Zonder koelpasta heb je ongeveer 50% minder contact tussen CPU en heatsink, dus hij kan z'n warmte niet kwijt..
Het kan niet aan de koelpasta liggen, want dat maakt hooguit 10 graden verschil....in ieder geval geen 30 of 40. En ik weet het vrijwel zeker omdat ik precies hetzelfde heb.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Tussen een thermal pad en een goede koelpasta zit misschien 10°, maar tussen koelpasta en helemaal niks veel meer... Als je de heatsink rechtstreeks op de CPU zet, dus metaal op metaal zonder iets tussen, zal de CPU z'n warmte amper kwijt kunnen.

[ Voor 42% gewijzigd door Steve op 01-03-2003 18:21 ]

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Jupiler schreef op 01 maart 2003 @ 18:19:
Tussen een thermal pad en een goede koelpasta zit misschien 10°, maar tussen koelpasta en helemaal niks veel meer... Als je de heatsink rechtstreeks op de CPU zet, dus metaal op metaal zonder iets tussen, zal de CPU z'n warmte amper kwijt kunnen.
Wat een grap zeg...heb je het zelf wel eens geprobeerd? Nou ik wel.....en het scheelt niet zo veel. Moet je natuurlijk wel een koeler hebben die niet zo krom is als een banaan........
En metaal op metaal geleidt natuurlijk het beste. In principe geleidt de koelpasta net iets slechter, maar het effent de ongelijkmatigheden op je core of heatspreader en op je koeler waardoor je net iets meer contact hebt.

Maar ff voor de Topicstarter....doe eens ff de cpu stress-test met Sandra en houd het MBM schermpje open. De temp die dan snel oploopt is de temp van je CPU.

[ Voor 15% gewijzigd door zimbab op 01-03-2003 18:30 ]

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Aldi pc's geven idd vage temperaturen aan, niet naar kijken, zolang je systeem stabiel is is het goed....

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Van een grap gesproken... Puur metaal of metaal geleidt zeker niet het beste :P

In het metalen oppervlak zitten namelijk erg veel krasjes en putjes die we niet met het blote oog kunnen zien. Een koelpasta is een veel betere warmtegeleider dan lucht.. Ik heb ook al eens de boxed cooler zonder koelpasta of thermal pad op m'n CPU gezet, en de temp liep op tot 65° stressed, dus 80° lijkt me niet onmogelijk.

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
zimbab schreef op 01 March 2003 @ 18:07:
Waarom luister je niet ff? Die 80 graden is NIET je cpu temp maar iets anders. Ik heb hem er ook al sinds jaar en dag in staan en hij staat bij mij in de winter op die temp en in de zomer, net na het booten in idle en na een dikke stress-test. Bij het veranderen van de snelheid van mijn koeler blijft die ook netjes dezelfde temp aangeven en de andere temp (+/- 40-50) verandert. Het is dus NIET je cpu die zo warm is. En aan koelpasta kan het al helemaal niet liggen want dat maakt geen 40 graden verschil.
Nou zimbab ik ben het met je eens hoor ;) die Jupiler denkt dat ie het beter weet... het kan idd niet 30 a 40 graden schelen als je geen/wel koelpasta ertussen hebt. Hooguit 10 graden net als dat jij zei. Maar waar zou die temp. van die 80 C nou van zijn dan? Wat het ook is, het zal niet gezond zijn denk ik. Maarja wie koopt er nou een PC van de Aldi ? >:)

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

handige_harrie schreef op 01 March 2003 @ 16:47:
[...]

:? Waarom zou dat bijna niet kunnen, wat een onzin.
Omdat als ie scheef zit ie niet in het bevestigingsrekje past 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 01-03-2003 18:41 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

NeoGames.nl schreef op 01 March 2003 @ 18:39:
[...]

die Jupiler denkt dat ie het beter weet...
En die Jupiler heeft zelf ook al eens een heatsink zonder koelpasta op z'n CPU gedrukt :o

Ik zeg trouwens niet dat het daaraan ligt, ik zeg dat het een mogelijkheid is.

[ Voor 16% gewijzigd door Steve op 01-03-2003 18:42 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jupiler schreef op 01 March 2003 @ 18:41:
[...]

En die Jupiler heeft zelf ook al eens een heatsink zonder koelpasta op z'n CPU gedrukt :o
Er was laatst zelfs een test in de CID, met een Athlon XP ( :o ). Met en zonder koelpasta geprobeerd. Resultaat: 15 graden verschil

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
dual-zip schreef op 01 March 2003 @ 18:42:
[...]

Er was laatst zelfs een test in de CID, met een Athlon XP ( :o ). Met en zonder koelpasta geprobeerd. Resultaat: 15 graden verschil
idd, dus die 40 graden bijv. zal wel een beetje erg veel zijn...

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

De mooie dicussie over koelpasta mag wel achterwege blijven. Daar heeft de TS weinig aan.

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Verwijderd schreef op 01 March 2003 @ 19:23:
De mooie dicussie over koelpasta mag wel achterwege blijven. Daar heeft de TS weinig aan.
Nou....ik probeer hem duidelijk te maken dat ie zich daar geen zorgen over hoeft te maken in principe.......er worden echter ook andere dingen beweerd, vandaar de discussie.

[off-topic]
Ben het trouwens roerend eens met je mening over techno.
[/off-topic]

[ Voor 7% gewijzigd door zimbab op 01-03-2003 19:57 ]

• mcB
zimbab schreef op 01 maart 2003 @ 18:28:
[...]

Wat een grap zeg...heb je het zelf wel eens geprobeerd? Nou ik wel.....en het scheelt niet zo veel. Moet je natuurlijk wel een koeler hebben die niet zo krom is als een banaan........
En metaal op metaal geleidt natuurlijk het beste. In principe geleidt de koelpasta net iets slechter, maar het effent de ongelijkmatigheden op je core of heatspreader en op je koeler waardoor je net iets meer contact hebt.

Maar ff voor de Topicstarter....doe eens ff de cpu stress-test met Sandra en houd het MBM schermpje open. De temp die dan snel oploopt is de temp van je CPU.
Stresstest??? Mn RC5 client gebruikt nu al 3 maanden 24/7 alle overige cpu-kracht.
Dus ik vraag me af of dat iets zou helpen.

Zal t progje wel ff uitzetten,....dan zal de temp omlaag moeten gaan.

Heb al wel al een 30 cm ventilator met volle kracht de kast in laten blazen.
resultaat: de temp van het moederbord (volgens sandra) daalt meteen. die 80 graden van de cpu (volgens sandra) blijft hetzelfde.

Ik verwacht dus ook dat het gewoon een brakke sensor is die de 80 graden aangeeft.

Strix (Skullflame)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Laat eens een 80mm fan blazen op je northbridge.. Gaat diezelfde temp dan ook omlaag?

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

dual-zip schreef op 01 March 2003 @ 18:40:
[...]

Omdat als ie scheef zit ie niet in het bevestigingsrekje past 8)7
Oftewel omdat ik niet kan autorijden doen alle auto's het niet 8)7

Ik denk trouwens dat die temp die wordt aangegeven _niet_ de cpu-temp is, of gewoon niet klopt.
Volorde van waarschijnlijkheid:
1. Softwarebugje
2. Hardwareprobleem met sensor
3. Hardwareprobleem; kromme heatsink.

• mcB
Heb net de RC5 client even uit gezet, daaruit bleek dat er maar 1 temp onderuit ging. (naar 26 graden)

De ander bleef vrijwel onveranderd op 80 graden. Ik zal mij hier verder niet meer aan storen.

Mochten er nog meer bezitters met de 2.66 GHZ aldi pc dit probleem ervaren, dan weten ze bij deze dus dat ze zich er niet druk over hoeven te maken.

Strix (Skullflame)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

handige_harrie schreef op 01 March 2003 @ 20:45:
[...]

Oftewel omdat ik niet kan autorijden doen alle auto's het niet 8)7
Licht is toe ik snap m niet :?

:+ ik deed het bijna nog een keer, triple-post :D

[ Voor 20% gewijzigd door Glashelder op 01-03-2003 22:34 ]

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

dual-zip schreef op 01 March 2003 @ 20:58:
Ligt is toe ik snap m niet :?
Ik zal em eens toelichten:

Als jij (of iemand anders) een P4 heatsink bijna niet kan (de)monteren wil dat niet zeggen dat het met een P4 bijna niet kan.

Het heeft niks met de P4 bevestigingsmethode te maken, maar alles met zorgvuldigheid en kundigheid van degene die de heatsink wil (de)monteren.

Vandaar die vergelijking met autorijden en auto's.

Daar komt bij dat we hier op tweakers er toch wel vanuit mogen gaan dat je een heatsink kunt (de)monteren. Sterker nog, met de handleiding die bij een boxed P4 zit kan je het niet verkeerd doen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

handige_harrie schreef op 01 March 2003 @ 22:06:
[...]

Ik zal em eens toelichten:

Als jij (of iemand anders) een P4 heatsink bijna niet kan (de)monteren wil dat niet zeggen dat het met een P4 bijna niet kan.

Het heeft niks met de P4 bevestigingsmethode te maken, maar alles met zorgvuldigheid en kundigheid van degene die de heatsink wil (de)monteren.

Vandaar die vergelijking met autorijden en auto's.

Daar komt bij dat we hier op tweakers er toch wel vanuit mogen gaan dat je een heatsink kunt (de)monteren. Sterker nog, met de handleiding die bij een boxed P4 zit kan je het niet verkeerd doen.
Ok ik snap m. Maar ik bedoelde het volgende:

Als de heatsink scheef zit, zal 1 van de 4 hoeken zich niet vastgrijpen aan het bevestigingsrekje. Vandaar dat het bijna niet kan.
Ik neem aan dat er niemand hier zo dom is dat ie dat niet ziet, sterker nog, dan kan je die 2 hendels niet eens naar achteren trekken 8)7

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif :+

[ Voor 200% gewijzigd door Glashelder op 01-03-2003 22:33 ]

Pagina: 1