[GenToo]Dubbele X-forward mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Hallo allemaal...
Ik heb hier thuis nu ook op een client weer linux draaiende, en dit werkt heel erg goed. Nu wil ik ook vanuit andere plekken met X kunnnen werken. De oplossing... X-forward.

Nu heb ik 1 probleem... mijn computer zit achter een IP masquerading linux routertje, waardoor het niet mogelijk is om een directe connectie op te bouwen naar mijn client (gelukkig maar).

Mijn gedachte was, om met PuTTY een SSH2 verbinding op te bouwen naar de router (P-100, geen X libs geinstalleerd) met X forwarding, en vandaaruit weer een SSH verbinding met X forwarding.

Ik heb dit geprobeerd, maar dit lijkt niet te lukken. Nu zijn er een aantal mogelijkheden:

1) ik heb bij het opzetten van de SSH verbinding tussen de server en de client niet aangegeven dat er X-forwarding gebruikt moest worden
2) het is niet mogelijk op deze manier.

Zijn er mensen die een dergelijke constructie werkende hebben gekregen?

Verdere systeemgegevens:

SERVER: Pentium 100Mhz, 40MB Ram, GenToo linux (2.4.19 kernel, openSSH)
CLIENT: Dual PIII733, 512MB Ram, GenToo linux (2.4.20 kernel, openSSH)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:49
kan je niet beter port-forwarding gebruiken? ik zit ook achter een routertje, maar sommige poorten zijn naar mijn pc doorgemapt. Kan ik fijn vanaf de TU m'n eigen mailprogramma draaien. Als je op een windows pc via ssh een X programma wil draaien moet je wel X draaien op die windows pc. www.cygwin.com geeft een w32 port van wat unix tools + Xfree.

• Bart B
mja.... ik wil eigenlijk niet veel extra's in mijn vuurmuur regelen als het ook door 2* X11 forwarding kan. Maar het is iets om naar te kijken.

Ander punt... Is er niet iets anders als dat Cygwin? want al die unix tools heb ik eigenlijk niet nodig. Ik wil dan een hele kale X (client/server :? spraakverwarring) voor op de client. Freeware wel gewenst (ik wil het op een laptop zetten van werk.. wil daar geen illegale software op gaan draaien.

• Exposure
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
VNC geen optie?

You're so fucking special. I wish I was special.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:49
Cygwin is uitgebracht onder GPL of aanverwant. En volgens mij is het behoorlijk klein te houden. Je installeert het namelijk als losse pakketjes. Eerst alle uitzetten en dan Xfree selecteren + openssh. Minimale installatie.

Ik heb het even getest en je kan inderdaad dmv 2 'ssh -X' sessies door je firewall heenkomen. Wist ik niet :) Je kan het lokaal testen door van je client naar je server en weer terug te ssh'en (met -X uiteraard)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 13:24

deadinspace

The what goes where now?

Het is in ieder geval wel mogelijk, ik gebruik zo'n constructie wel eens om op de universiteit een programma vanaf mijn masqueraded desktop thuis te draaien (niet dat het snel gaat, maar das een andere zaak :P ).

Heb je wel op zowel je gateway als je desktop X forwarding in je sshd config aan staan? Als je van buitenaf inlogt op je gateway met ssh -X, wat is je DISPLAY variabele dan?

• Bart B
THANX! ik had de -X optie niet gebruikt en daarom deed hij het waarschijnlijk niet. Ik heb op de beiden namelijk wel X forwarding aangezet.
Binnenkort zal ik het eens proberen... maar zojuist ben ik 40GB aan (il)legale informatie verloren bij het herpartitioneren :'( Gelukkig stond school en andere stuff op een andere schijf, dus ik kan het nog lijden.

• Bart B
JA... HET WERKT!!! Ik heb het nu ook voor elkaar om een dubbele X-forward werkende te krijgen. Vereisten:

Bij beiden SSH servers aangeven dat X-forwarding mag
Bij beide SSH clients aangeven dat je gebruik wil maken van X forwarding (ssh onder linux met de optie '-X' )
en het WERKT... de computer die bij mij alleen moet forwarden heeft ook geen X of X-libaries geinstalleerd.

DE VOLGENDE VRAAG.... ik kan wel afzonderlijke programma's sturen e.d. (xosview, kportage, kmail), maar ik wil ook de windows manager zelf zien. Hiervoor kan ik geen XDM,KDM o.i.d. mijn vraag... welk commando?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 13:24

deadinspace

The what goes where now?

Oh, gebruikte je geen -X? Als X forwarding in je ssh client standaard uit staat (en dat is meestal ook het geval om verschillende redenen) dan moet je dat opgeven met -X ja. Maar dat had de manpage van ssh je ook wel kunnen vertellen ;)
Pagina: 1