Mobo kapot door verkeerd geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• whackerjack
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09-2025
Je gelooft het nooit maar ik heb zojuist een mobo verklooit door er pc133 ipv pc100 geheugen in te zetten. Het gaat om de bekende acer power 8000.

Ik heb er infinion 133 ipv infineon 100 ingezet.
Eerst herkende hij de 128 module niet. Maar na een bios upgrade werkte een 128 module met de oude pc100 64 mb module.

Ik zette het geheugen erin en kreeg na opstarten de melding ps/2 controller failure.

Bij 2 128 mb modules boot hij niet.

Toen ik daarna de bios resette, starte het hele zaakje niet meer op.
Ik heb het oude pc100 geheugen erin teruggezet, maar no joy.
De pc springt na het aansluiten van de nesspanning meteen aan, geen beeld en ook geen POST.

Als ik de cpu of videokaart eruihaal eruithaal dan piept hij niet.
Als ik het laatste reepe geheugen eruithaal piept hij wel, een keer lang, drie keer kort.

Ik denk dus dat er iets fout is gegaan met de bios. resetten heeft geen zin. Ik kan hier ook niet hotswappen oid.

Ik heb de faq's gelezen, geen oplossing gevonden.

Misschien een nieuw bioschippie?
Heeft iemand ervaring met deze acer borden?

It takes 2 2 make 1

Verwijderd

Volgens mij is dat niet mogelijk pc133 is backwards compatable :)

Verwijderd

denk dat je bios update mislukt is, en dat je inderdaad je bioschip opnieuw moet proggen.

• Reintjuhh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-08 18:05
Je hebt toch niet het jumpertje in de reset stand laten staan he ??

• whackerjack
Ja, maar met 64 mb starte hij de eerste keer wel gewoon op met de nieuwe bios.
En ik snap ook niet hoe het kan dat de oude bios het geheugen niet herkende.
Want 128 mb pc100 zou volgens manuel moeten werken en inderdaad pc133 is backwards compatible.
Ik heb ook speciaal infineon besteld, omdat ik eerder met een andere acer merkte dat die dingen nogal kieskeuring zijn.
Rare dingen die Acers.

It takes 2 2 make 1

Verwijderd

whackerjack schreef op 01 maart 2003 @ 13:48:
Ja, maar met 64 mb starte hij de eerste keer wel gewoon op met de nieuwe bios.
En ik snap ook niet hoe het kan dat de oude bios het geheugen niet herkende.
Want 128 mb pc100 zou volgens manuel moeten werken en inderdaad pc133 is backwards compatible.
Ik heb ook speciaal infineon besteld, omdat ik eerder met een andere acer merkte dat die dingen nogal kieskeuring zijn.
Rare dingen die Acers.
Ik zou eerst alles eens nagaan, Test eens met alleen je mobo,proc,videokaart,hdd,voeding en 1 reepje geheugen :)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Het is niet al te warm, de lucht is droog (als in: lage vochtigheidsgraad) ... ideale omstandigheden om een flinke lading statische electriciteit op te bouwen.

Misschien heb je tijdens het vervangen van de module(s) een ontlading in je moederbord of in je geheugenmodule gejaagd. :|

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Volgens mij moet je je videokaart nog eens goed aanduwen :)

Anders de tip van MasterDisaster6, en daar zou ik nog aan willen toevoegen: buiten je kast testen, en die HD is voorlopig ook niet nodig. Misschien heb je ergens kortsluiting veroorzaakt, dus leg je mobo op een handdoek (of zo) , prik er geheugen en een videokaart in, voeding aansluiten en kijken wat er dan gebeurt.

edit:
...als JumpStart tenminste geen gelijk heeft. Maar wat 'ie zegt is niet onwaarschijnlijk, en dan is het winkelen geblazen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Rataplan op 01-03-2003 14:00 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• whackerjack
Ik ga nu een andere bios proberen, want verder werk alles. Op het nieuwe geheugen na dan. Ik heb het bij gistron besteld, en ze willen het niet retour nemen. Het werk dus duidelijk niet in dit mobo en ik heb Gistron van te voren gevraagd of het zou werken (en dat doe ik niet voor niets want acer is nogal kieskeurig).

It takes 2 2 make 1

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:47
Verwijderd schreef op 01 maart 2003 @ 13:39:
Volgens mij is dat niet mogelijk pc133 is backwards compatable :)
dat moet wel zo het geval zijn in 99% van de gevallen
maar er kan soms gevallen zijn (vaak bij OEM pc waar maar 1 bios voor is geschreven) waar pc133 het gewoon niet doet

• whackerjack
Ja maar daarom had ik nu juist infineon besteld, dat zat er ook al in. Acer zuigt gewoon.
Er kan alleen single sided mem in en zelfs dat werk niet eens naar behoren.
En laat het nu niet de eerste keer zijn dat ik problemen mer een acer heb...

It takes 2 2 make 1

Pagina: 1