DOS 6.22 installeren vanaf CD-ROM? (tweede poging)

Pagina: 1
Acties:
  • 530 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamarain
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04 18:48
De oorsponkelijke vraag was: Is het mogelijk om DOS 6.22 vanaf een CD te installeren? Dus ZONDER diskette-drive?

Blijkbaar was niet duidelijk dat ik hieraan al enige uren zoekwerk aan gespendeerd heb, vandaar dat ik hier het probleem wat zal proberen toe te lichten.

Ik heb dos 6.22 installatie diskettes, en kan daar (op een andere computer) images van maken, en de installatie bestanden ook copiëren.
Nou wil ik op een virtuele pc (zoals VMware of Wine) dos 6.22 installeren, alleen heb ik dus in die computer geen floppydrive zitten. Wel een cdrom speler met boot mogelijkheden. Het komt dus neer op het installeren van dos 6.22 op een computer zonder diskdrive. Dit is een probleem waar inderdaad wel wat over te vinden is, bijvoorbeeld:
Apart from the problem tech-fred discribes. You cannot 100% install DOS from a CD-ROM in the way you describe.MS-DOS setup from ver 5.0 onwards looks for a 'DISK LABEL' Disk 1 to start with, followed by Disk 2 & 3 It may seem like a simple problem to overcome, but it is written into the setup program in machine code! So even if you label your CD-ROM
DISK 1 (6 spaces between DISK & 1) It will then ask you to insert DISK 2 and will not progress beyond that point.
Microsoft did release a CD-ROM version of MS-DOS 6.x & Windows 3.1 or WFWG 3.11 that came with a MS-DOS bootdisk and the rest of the files on a CD-ROM. But not a bootable CD-ROM as far as I can remember.
van http://www.computing.net/dos/wwwboard/forum/11429.html , response number 4.

Nou vraag ik mij af of het, omdat het hier een virtual machine betreft er misschien toch mogelijkheden zijn om dos6.22 te installeren.

Zo goed uitgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17
Kan wel:

- installeer DOS 6.22 op je eigen PC
- maak een bootdisk zoals die van Win98, maar dan met de DOS startbestanden
- Maak van die bootdisk een bootable CD-ROM met daarop ook de DOS directory
- kopieer die DOS-directory in je autoexec.bat naar C:\DOS
- sys A: C:
- klaar

Normale DOS setup kan niet: dat ding zoekt z'n floppen in station A, waar jouw bootable CD dus in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 16:17

deadinspace

The what goes where now?

Waarvoor heb je MS DOS 6.22 nodig? Volstaat iets anders ook? Zo ja, dan zou je eens kunnen kijken naar dosbox, dat is een complete DOS emulatie in een window.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-01 03:16
Ik heb Caldera DR DOS 7 staan op CD-ROM. Normaal gezien gratis downloadbaar

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26792

Je kan ook iso downloaden met freedos er op en die branden.
Ik denk dat het onnodig moeilijk wordt om dos installeren via cd. Is eigenlijk helemaal niet voor gemaakt. De cdrom ondersteuning kwam pas later er bij.
Heb vroeger tijdtje freedos freedos gedraait, het draaide perfect. Denk dat het nu alleen maar nog vooruit is gegaan.

zie:
www.freedos.org

voor de iso:
http://www.ibiblio.org/pu...stributions/beta8/bootCD/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 09:10

Leon

Rise Of The Robots

als je echt dos 6.22 nodig hebt in vmware kun je ook images maken op een andere computer en onder vmware aangeven dat hij in plaats van een device een image moet gebruiken als floppy :)

(deze optie is bij de linux versie aanwezig, weet niet of het bij windows ook kan)

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrC4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-04 22:13
De windows versie van WMWare kan ook images mounten voor een virtueel apparaat :)

..: De 3 H's van Microsoft: Herhalen, Herstarten en Herinstalleren :..

Pagina: 1