“An elephant is a mouse with an operating system”
want dan krijg je toch al gezeur van wat is het traag.
gedeeld door 4-5 mensen >> een prikkie
met het bovenstaande progsel kan je de bandbreedte beperken op de client. Tis nog wel beta, en ik heb nog niet getest of het werkt. Het cappen van je verbinding dmv je router moet je gewoon vergeten. dat kan echt niet.....
en iets met hogere upload wil ik wel, maar gaat ni... @home heeft maar 16kb/s max anders hadde we allang iets hogers
[ Voor 17% gewijzigd door Elephtera op 01-03-2003 13:45 ]
Verwijderd
erover praten gaat moeilijk, mijn moeder is eigenlijk 5/7 dagen per week de hele avond bezug met die site(s) en ik zelf mag alleen savonds online doordeweeks, dus ook alleen dan dat video gedoe. en me moeder betaald internet
wat is een faq?elephtera schreef op 01 March 2003 @ 14:20:
wat is een packet shaper?
wat is een search?
etc etc
wat jij hier vraagt is al diverse keren langsgekomen.
deze link staat bijvoorbeeld in de FAQ:
[rml][ Windows 2000] Traffic Shaping[/rml]
gaat niet alleen over windows hoor
daarnaast mag je ook de editbutton hanteren
Je hebt een gewoon huis/tuin/keuken routertje wat zn werk goed doet. maar niet in staat is dingen te doen als cappen/packet shapen. dan moet je een prof. pakket gebruiken. of iig een server.
kortom; iets met dubbeltje en eerste rang..... niet negatief bedoelt maar het kan niet
enneuh, met een dubbeltje op de eerste rang zitten is hier wel mogelijk
Jammer dus dat dit voor jou geen optie is (waarom niet
[ Voor 50% gewijzigd door Psychops op 01-03-2003 15:24 ]
huh ? waarom moet je dan een hub hebben ? met QOS moet je een switch hebben die het ondersteund, maar begrijp ik nou dat als je het instelt op een router, en je een hub gebruikt, dat het ook werkt ?!?Psychops schreef op 01 March 2003 @ 15:20:
Linux en QoS, die zet je dan meteen als router in, werkt 100x beter dan de meeste cheape routers (moet je wel nog een hubje hebben).
Verwijderd
nadeel van dat soort routers is dat ze ook gewoon onderhoud nodig hebben met beedlscherm e.d., een harware router kan je simpelweg via IE beheren vanaf elke pc in t netwerk. het enige grote nadeel dat ie dus biedt is de verdeling van datagebruikPsychops schreef op 01 March 2003 @ 15:20:
Linux en QoS, die zet je dan meteen als router in, werkt 100x beter dan de meeste cheape routers (moet je wel nog een hubje hebben).
enneuh, met een dubbeltje op de eerste rang zitten is hier wel mogelijk, een P1 kan hier al goed werk leveren. plus je router is veel flexibeler dan die je nu hebt.
Jammer dus dat dit voor jou geen optie is (waarom niet)
een linux bak kan je ook overal vandaan beheren, ooit van ssh gehoord?Verwijderd schreef op 01 March 2003 @ 16:06:
[...]
nadeel van dat soort routers is dat ze ook gewoon onderhoud nodig hebben met beedlscherm e.d., een harware router kan je simpelweg via IE beheren vanaf elke pc in t netwerk. het enige grote nadeel dat ie dus biedt is de verdeling van datagebruik
en er zijn ook diverse webadmin tools voor te krijgen, dus wat je nu zegt is gewoon bullshit
mijn ma wil stroomkosten drukken, en ze wil op zondag als haar vriend dr is niet constant t zoemen van de pc horen. dat waren de 2 redenen om een router aan te schaffen. eerst was haar pc (in de woonkamer) server. mijn moeder moet gewoon een gegarandeerde upload hebben. toen haar pc nog server was deden we dat idd met QoS. maar ik snap dat het niet meer mogelijk is.Psychops schreef op 01 March 2003 @ 15:20:
enneuh, met een dubbeltje op de eerste rang zitten is hier wel mogelijk, een P1 kan hier al goed werk leveren. plus je router is veel flexibeler dan die je nu hebt.
Jammer dus dat dit voor jou geen optie is (waarom niet)
ook om een andere reden denk ik, als ik iets wil verzenden naar een ander op het netwerk moet hij wel max bandbreedte gebruiken, maar dus niet als ie naar de server stuurt. weet iemand toevallig of Visual Studio .NET routines heeft om het tcp/ip verkeer te onderscheppen. en dat als het naar de router is het in snelheid te vertragen.
en wat die blauwe ME figuur zegt klopt. linux of welk OS dan ook is gewoon op afstand te besturen, en in te stellen, mits goede software gebruikt word. denk maar aan remote assistant vam windows. of win VNC.
[ Voor 9% gewijzigd door Elephtera op 01-03-2003 17:02 ]
Verwijderd
als ik dit prog opstart zegt ie 'Component Mswinsck.ocx or one of its dependencies not correctly registered: a file is missing or invalid'QBiT schreef op 01 March 2003 @ 13:36:
http://www.xcat-industries.nl/softwareinfo.php?software=16
met het bovenstaande progsel kan je de bandbreedte beperken op de client. Tis nog wel beta, en ik heb nog niet getest of het werkt. Het cappen van je verbinding dmv je router moet je gewoon vergeten. dat kan echt niet.....
iemand een idee wat dit betekent??
http://www.xcat-industries.nl/forum/viewtopic.php?t=108Verwijderd schreef op 01 March 2003 @ 18:29:
[...]
als ik dit prog opstart zegt ie 'Component Mswinsck.ocx or one of its dependencies not correctly registered: a file is missing or invalid'
iemand een idee wat dit betekent??
als t lukt wil ik ut ook welelephtera schreef op 01 maart 2003 @ 15:14:
hmm, jammer. moet ik het zelf maar gaan makenzal wel lukken met visual studio.net denk ik?
Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet
Nee QoS zal door de linux router geregeld worden, maar als je dus meerdere PC's daaraan wilt hangen zal je dus eerst je router aan de uplink van een hub / switch moeten hangen (hebben dus geen ondersteuning voor QoS nodig).QBiT schreef op 01 March 2003 @ 15:44:
[...]
huh ? waarom moet je dan een hub hebben ? met QOS moet je een switch hebben die het ondersteund, maar begrijp ik nou dat als je het instelt op een router, en je een hub gebruikt, dat het ook werkt ?!?
Verder over het kosten / geluidsprobleem. Zo'n systeem kan je (denk ik) al van een flop draaien, maar zeker van een cdrom, en vervolgens in het geheugen (ramdrive oid).
wat heb je dan nog nodig.. een voeding van 100 wat ofzow. Ik denk dat de kosten van zo'n machine al bijna te verwaarlozen zijn (maar ik heb me hier nog nooit echt mee bezig gehouden). En het geluid. Koeling is dus allemaal passief, geen HD, dus ook dat valt reuze mee..
(En als je echt fanatiek bent dan zijn er al distro's die vanuit de bios booten)
Het geluids probleem is dus te verwaarlozen, kosten denk ik ook wel, maar dat zal je eerst moeten doorrekenen. Nogmaals denk ik dat, om dit probleem te tackelen, een linux router je beste oplossing is. Het onderhoud aan zo'n bak is vele male minder dan het onderhoud van een (nog nieuw en mischien onstabiel) software pakket dat je op al je clients draait. en vergeet niet dat als je dit probleem zo oplost je broer/zus het mischien wel kunnen omzeilen..
wat betreft je lokale 'probleem', het is uiteraard met QoS makkelijk aantegevend at intern verkeer niet gelimiteerd hoeft te worden, maw je QoS 'filter' gebruik je alleen maar op je uitgaande ethernetkaart.
[ Voor 12% gewijzigd door Psychops op 01-03-2003 21:20 ]
Blijft het feit dat zo'n ding vaak wel meer stroom en herrie produceert. En je moet er maar net ruimte voor (over) hebbenErkens schreef op 01 March 2003 @ 16:09:
een linux bak kan je ook overal vandaan beheren, ooit van ssh gehoord?
en er zijn ook diverse webadmin tools voor te krijgen, dus wat je nu zegt is gewoon bullshit
Ik draai zelf ook zo'n constructie en het bevalt prima (hoewel traffic shaping onder Linux ook niet de heilige graal is, maar da's een beetje offtopic). Maar het is gewoon niet voor iedereen weggelegt.
En of herrie / plaats een groot probleem is, naja dat hangt van je eigen situatie af, maar ik denk dat ook daar heelvaak wel een mouw aan te passen is. In het uiterste geval hebben we toch altijd nog allemaal een meterkast
[ Voor 8% gewijzigd door Psychops op 01-03-2003 21:26 ]
Hiermee kun je wel upload afknijpen
niet per definitie. maar als de managed switch QOS ondersteund wel ja. Een oude pc (p90) kan je verdomt stil maken. fans heb je iig niet nodig als je het goed aan pakt. enige wat dan nog draait is hdd. Dat het dan nog meer stroom verbruikt is waar. maar daar staat ook tegenover dat je zo een oplossing een stuk flexibler is. kosten van een bovengenoemde switch zijn natuurlijk ook flink.Bartjeee schreef op 01 March 2003 @ 21:37:
Je kunt ook op vraag en aanbod kijken of op marktplaats voor een manged switch
Hiermee kun je wel upload afknijpen
Om terug te komen op de vraag van de topic starter. " kan ik de lijn knijpen met mn router?" Nee, imho niet.
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh
nog een idee, is dat mogelijk:
het netwerk is nu als volgt
kabel modem --- router ---- pc moeder/oude server
************100mbits switch*********
*************pc1*pc2*pc3**********
*=leeg/nix
mijn moeder moet minstens een 6kb/s upload kunne hebben
is het een idee om tussen router en switch een kleine linux bak te zetten.
deze pc wordt dan P1, 133mhz, 32 mb edo ram. 200mb schijf. atx voeding.
het liefst vanzelf aangaan als er een pc via de switch netwerk verkeer genereerd. dus op 1 van de 2 netwerk kaarten moet hij opstarten. is dit mogelijk??
[ Voor 13% gewijzigd door Elephtera op 02-03-2003 12:54 ]
Verwijderd
[rml][ TIP!] Bandbreedte beperken voor gebruikers[/rml]
Een simpel tooltje waarmee je van elke pc, elke netwerkkaart, op MAC adres en ip SEND en RECEIVE kan beperken. Ideaal, simpel en werkt als een trein.
Verwijderd
maar niet op een hardwarematige router en daar gaat het in dit topic nou om vriend...Verwijderd schreef op 02 maart 2003 @ 12:56:
Jo jo jo jo jo, misschien moet deze maar in de FAQ ofzo, want ik heb hem de afgelopen dagen al 3 keer gepost:
[rml][ TIP!] Bandbreedte beperken voor gebruikers[/rml]
Een simpel tooltje waarmee je van elke pc, elke netwerkkaart, op MAC adres en ip SEND en RECEIVE kan beperken. Ideaal, simpel en werkt als een trein.
www.bandwidthcontroller.com
Zoals rubenski al zei:
Als je dus een lagere snelheid wil instellen voor de internet uploadsnelheid gewoon ff uitzoeken wat je nodig hebt.
Ik heb het net ff met mijn hardware router en download geprobeerd en dan is het helemaal simpel. Een rule voor de netwerkadapter naar de router toe: direction: receive, rate: 5000, protocol: tcp, source ip: any, source port: http. Dan wordt dus alles via http qua snelheid afgeknepen. Hetzelfde is te doen met ftp en dan natuurlijk direction: send. Werkt perfect
Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet
Dat ben ik zeer zeker met je eens. Maar dan moet die persoon dat wel willen. Niet iedereen houdt ervan om zelf te knutselen, en als je alleen voor iptables en QoS Linux moet gaan leren ben je wel even bezig (hoewel dat natuurlijk een beetje afhangt van je kennis)Psychops schreef op 01 March 2003 @ 21:23:
Ben ik niet met je eens eborn, als iemand zich een beetje verdiept in iptables / QoS / netfilter kan je hiermee een zeer robuuste oplossing neerzetten, iig zeker beter dan de 'tools' die hier aangereikt worden (IMHO).
Nou, ik zou mijn router niet graag ik de meterkast willen zettenEn of herrie / plaats een groot probleem is, naja dat hangt van je eigen situatie af, maar ik denk dat ook daar heelvaak wel een mouw aan te passen is. In het uiterste geval hebben we toch altijd nog allemaal een meterkast, en kleine kasten zijn zeker te krijgen.
Maar goed, ik ben het met je eens dat er vaak wel een mouw aan te passen is. Alleen ligt het een beetje aan de situatie of die mouw ook past of niet