Toon posts:

2x 512 Mb ram

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 latjes van 512 Mb ram geinstalleerd op myn Gigabyte 8PE667 Ultra moederbordje. Ik heb de latjes zo geplaatst zoals in de manual staan.

Apart willen deze latjes ram perfect werken.
Maar als ik ze beide tegelyk in het systeem plaats dan boot de pc wel op (en dedecteert 1024 Mb ram) maar hy wil niet booten in windows.

PS: Het zyn latjes van Apacer 512 Mb PC2700
PSS: Het geheugen is niet overclocked

Wat moet ik doen om deze 2 latjes samen te laten werken? :-s

Verwijderd

wil ie wel booten met een bootdisk oid?
en welke versie windows gebruik je? En welke versie is je bios van je mobo?

Verwijderd

omg .. latjes?

misschien moet je ff in de bios bij interleaving kijken of deze misschien disabled/enabled moet worden.. Anders ff mem settings daaro

Verwijderd

1) run memtest86 om te kijken of je in een van beide reepjes fouten ziet.
Dit bij beide reepjes afzonderlijk.

2) Als je in de afzonderlijke reepjes geen fouten ziet. Stel dan bij twee reepjes de geheugensettings (in het bios!!) slapper in, bij een reepje in het mobo kunnen die veel strakker staan dan bij twee. Dit zou dan wel eens de oorzaak kunnen zijn. Kijk even in de FAQ wat de verschillende instellingen betekenen. Een van de settings is namelijk erg sterk gerelateerd aan 1 of 2 banken. (de interleaving moet waarschijnlijk op 2 staan i.p.v. 1)

btw) dit goed krijgen kun je doen door stapje voor stapje de settings te veranderen en dan te kijken of je met memtest fouten vind. Als je tevreden bent en memtest geen fouten vind run dan bijvoorbeeld hot cpu. Dit test of je cpu in windows geen fouten maakt. (bij mij moest ik de geheugensettings nog iets slapper instellen)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2003 10:58 ]

• Fidai
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-08 21:15
Het zijn toch wel 2 precies dezelfde "latjes" toch? Het maakt veel uit of de ene double sided en de andere single sided is (chips aan allebei de kanten en aan 1 kant). Als je 2 verschillende soorten heb kan je maar beter even terug gaan naar de winkel en omruilen.

Verwijderd

Klik eens op DEL bij het booten met beide geheugen reepjes zodat je in de bios komt. Stel daar Cas / ras / ns het hoogst in. Save de changes en boot weer.

Verwijderd

Topicstarter
Het zyn dus 2 identieke latjes.
Dus normaal zou hy dezelfde instellingen moeten aankunnen.
Nu heb ik de laatste instellingen ingesteld en alles macheert !!! ...
Alvast bedankt voor dat.

Dus nu moet ik 1 latje in de pc laten steken en die testen met memtest86?

Verwijderd

Als het werkt met twee hoef je ze afzonderlijk echt niet te testen!!!

Verwijderd

Topicstarter
Oké, alleen hartelyk bedankt voor de snelle service ...
Nu werkt alles normaal (en de instellingen staan terug zoals te voren :))

En hy gaat toch door de burn-in test dus :)

Greetz !

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nu heb ik de laatste instellingen ingesteld en alles macheert !!! ...
Je had ons de moeite kunnen besparen door gewoon netjes de stickies en de FAQ door te nemen eer je een topic opent. In de Dit graag lezen eer je een topic opent word je doorverwezen naar de troubleshooter waar de gebruikte oplossing ook gewoon staat beschreven :z

Neem dit eens door eer je de volgende keer een topic opent:
Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.