Toon posts:

probleempje met ingebouwd geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hi

ik heb een vraagje ik heb laats 256 mb pc133 geheugen voor m'n oude computer gekocht, maar toen kreeg ik tijden het opstarten steeds de foutmelding prefered memory clock 133.

nu blijkt dus dat je in de bios alleen gehuegen kunt instellen 33 boven of onder de host clock, maar ik heb en celeron 466 dus de host clock is 66, ik had dus pc 100 geheugen moeten open, maar nu neemt de winkel het geheugen niet meer in en nu wil ik van julie weten..... is het een nadeel dat ik pc 133 geheugen heb gebruikt , werkt dit net zo goed als pc 100 geheugen of heeft dit negatieve gevolgen voor de prestaties......

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Uit de faq: Kan ik PC133 geheugen op 66MHz/100MHz laten draaien?

Ja dus, in principe wel. Je zal een beetje moeten prutsen in je bios om die foutmelding niet meer te krijgen (of althans om te zorgen dat het ding niet meer wacht op bevestiging, bijvoorbeeld bij een setting a la "Halt on Error" de waarde "none" invullen), maar als het werkt, dan werkt het.

Negatieve gevolgen voor de prestaties van je PC zijn er dus niet, al draait je geheugen natuurlijk niet op het niveau dat 'ie aankan.

[ Voor 20% gewijzigd door Rataplan op 01-03-2003 08:50 . Reden: linkje deed het niet :) ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Je kan het geheugen vast ook wel instellen op 66 mhz.
En als je dat doet en je gooit er pc 133 geheugen in, moet dat gewoon draaien op 66 mhz.
en nee, negatieve gevolgen heeft het dus niet :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2003 08:48 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Dat prefered memory clock is geen foutmelding maar een tip ;) Blijkbaar leest je bord de SPD uit en ziet dat die DIMM 133MHz kan halen. Beetje loze melding van het bord overigens als je er een 66MHz FSB cpu in hebt zitten omdat je idd het geheugen maximaal +33 is dus 100MHz kunt laten draaien. Ben het ook wel eens tegengekomen (VIA chipset), gewoon niks van aantrekken want je kan er niks aan veranderen (ja, de FSB omhoog gooien maar of die Celeron een 100MHz FSB trekt betwijfel ik ten zeerste :+ ). Het ruilen tegen een PC100 DIMM zal je trouwens geen soelaas bieden omdat deze PC133 DIMM ook gewoon 100MHz doet, staat in de FAQ :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Dit topic is gesloten.