Toon posts:

ADSL geleerden gezocht.

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Na uren te zoeken, plaats ik de vraag toch maar hier...
Kan iemand mij makkelijk en goed uitleggen, waarom als je een adsl modem hebt, met een SIP spoofing configuratie, en je gebruikt als SIP spoof ip 10.20.30.40, deze niet zichtbaar is bij de provider.

Wat is het principe van de routering van buitenaf naar je huis?
Ik bedoel: jij zend een pakketje naar mijn ip... deze komt op een gegeven moment bij mijn provider, maar dan.... stuurt de provider hem dan naar kpn ofzo, en die stuurt hem naar jou telefoonnummer? Bij chello werken ze op mac adres, maar hoe bij planet?
Deze vraag, omdat als je de standaard configuratie van de modem gebruikt, je ip die aan de centrale verbonden is het ip is dat je hebt gekregen, maar als je sip spoofing gebruikt, dan zit je dus met bijvoorbeeld 10.20.30.40 aan de centrale verbonden.

Ik hoop dat iemand mij dit goed kan uitleggen, of kan zeggen waar ik de goede uitleg kan vinden. Kom aub niet met: lees eerst die en die en die rfc... want daar staat wel in hoe bijv ppp of ip werkt, maar niet het antwoord op de bovenstaande vragen.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 16:16

BrZ

Die 10.20.30.40 is niet het IP waarmee je aan de centrale zit verbonden, dat is het IP dat je van je ISP hebt toegewezen gekregen.
Via routerings bij je ISP en KPN worden pakketjes naar de goede centrale en dan naar jou toegestuurd...

[ Voor 72% gewijzigd door BrZ op 01-03-2003 01:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
BrZ schreef op 01 March 2003 @ 01:04:
Die 10.20.30.40 is niet het IP waarmee je aan de centrale zit verbonden, dat is het IP dat je van je ISP hebt toegewezen gekregen.
Via routerings bij je ISP en KPN worden pakketjes naar de goede centrale en dan naar jou toegestuurd...
Maar ik zie het toch echt zo:

INTERNET
|
|10.20.30.40
adsl modem
|10.0.0.138
|
|80.60.x.x
MACHINE

Dan zit die 10.20.30.40 toch aan de centrale? Waarom wordt die dan niet gezien?
Dat ze naar mijn worden gestruurd weet ik, maar waarop dan? Planet ziet dat ik inlog, ze weten mijn ip, en dan>?

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 00:08
Met SIP spoofing wordt je modem volledig transparant. De isp/kpn merkt of ziet er totaal niks van.

edit:

BrZ: Ja, dat klopt :)

[ Voor 18% gewijzigd door Access op 01-03-2003 01:17 ]

Verwijderd

Het zit een stukje ingewikkelder in elkaar hoor:) voordat je uberhaubt bij je ISP's ldap aangekomen bent, ga je eerst door je NRP(wijkcentrale), waar splitter, versterker en router staan, vervolgens ga je via een T2 naar de kpn, die zelf ook een LDAP en DNS hebben (waar o.a. je lijnnummer e.d. gecontroleerd worden, daarom kun je ook niet met andersmans gebruikersnaam en ww inloggen op je eigen lijn als diegene op een andere centrale zit), en daarna wordt je pas doorgeroute naar je ISP.. vanaf daar het bekende verhaal, LDAP, authenticatie, tunnel wordt aangebouwd, en vanaf DAT moment krijg je pas je externe IP(WAN IP)..

Ik weet niet precies welke routers er welk IP adres hebben, maar 10.20.30.40 wordt blijkbaar door 1 van KPN's routers/servers gebruikt om jou te identificeren ofzo..

• BrZ

BrZ

ff zonder die SIP spoof:

Jij (of je modem) maakt verbinding met internet/ADSL. Je komt uit bij een RADIUS proxy van KPN. Deze ziet aan het toevoegsel welke provider je hebt. Stel het is planet, dan stuurt KPN een request naar de Planet RADIUS. Deze controleert username/pass en geeft een IP aan de proxy van KPN, welke dat IP aan jou geeft.
In routeringstable van KPN en je ISP staan IP-ranges per centrale ingesteld, dus al je packets gaan via de centrale/KPN naar je ISP.

Maar AFAIK is een SIP spoof toch dat je externe IP, die je van je ISP krijgt toegewezen aan je NIC gegeven word ipv je modem :?

• BrZ

BrZ

Verwijderd schreef op 01 maart 2003 @ 01:14:daarom kun je ook niet met andersmans gebruikersnaam en ww inloggen op je eigen lijn als diegene op een andere centrale zit
Dat komt dus doordat je bij een ander wel jouw IP toegewezen maar, deze gerouteerd word naar je eigen NRP. Als je dus probeerd in te loggen op een lijn op een ander NRP gaat het niet werken. (nou ja, je krijgt wel verbinding, maar geen dataverkeer)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 March 2003 @ 01:14:
Het zit een stukje ingewikkelder in elkaar hoor:) voordat je uberhaubt bij je ISP's ldap aangekomen bent, ga je eerst door je NRP(wijkcentrale), waar splitter, versterker en router staan, vervolgens ga je via een T2 naar de kpn, die zelf ook een LDAP en DNS hebben (waar o.a. je lijnnummer e.d. gecontroleerd worden, daarom kun je ook niet met andersmans gebruikersnaam en ww inloggen op je eigen lijn als diegene op een andere centrale zit), en daarna wordt je pas doorgeroute naar je ISP.. vanaf daar het bekende verhaal, LDAP, authenticatie, tunnel wordt aangebouwd, en vanaf DAT moment krijg je pas je externe IP(WAN IP)..

Ik weet niet precies welke routers er welk IP adres hebben, maar 10.20.30.40 wordt blijkbaar door 1 van KPN's routers/servers gebruikt om jou te identificeren ofzo..
Ik gebruik een speedtouch 510 met sip spoofing configuratie.
80.60.x.x is het ip dat ik van mijn provider krijg.
Maar wat gebeurt er nou ongeveer precies, als iemand iets naar jou toestuurd,
Waar is mijn ip dan aangebonden, mijn provider moet toch weten dat verkeer van dat ip naar mijn pc moet worden gestuurd. Wat dan als ik met mijn username en password inlog met de modem van een kameraad van mij. Heb ik daar dan ook dat 80.60.x.x ip adres? Zo ja, dan is de verbinding dus niet verbonden aan een adres. Dat is bij chello wel het geval want die werken met het mac adres.

Verwijderd

Topicstarter
Access schreef op 01 March 2003 @ 01:14:
Met SIP spoofing wordt je modem volledig transparant. De isp/kpn merkt of ziet er totaal niks van.

edit:

BrZ: Ja, dat klopt :)
Hoe kan dat dan, heb je daar de dok van ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
BrZ schreef op 01 maart 2003 @ 01:16:
ff zonder die SIP spoof:

Jij (of je modem) maakt verbinding met internet/ADSL. Je komt uit bij een RADIUS proxy van KPN. Deze ziet aan het toevoegsel welke provider je hebt. Stel het is planet, dan stuurt KPN een request naar de Planet RADIUS. Deze controleert username/pass en geeft een IP aan de proxy van KPN, welke dat IP aan jou geeft.
In routeringstable van KPN en je ISP staan IP-ranges per centrale ingesteld, dus al je packets gaan via de centrale/KPN naar je ISP.

Maar AFAIK is een SIP spoof toch dat je externe IP, die je van je ISP krijgt toegewezen aan je NIC gegeven word ipv je modem :?
AFAIK?

Verwijderd

Volgens mij zit het niet helemaal zoals jij denkt dat het zit. De situatie is hier namelijk als volgt (euronet/mxstream, FreeBSD server/router):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Intern LAN
    |
    |
192.168.0.1
+--------+
|server  |
|/ router|
+--------+
10.0.0.150
    |
    |
10.0.0.138
+--------+
|Modem   |
+--------+
    |
    |
KPN/ISP
Je bouwt daarna een PPTP tunnel op naar je ISP, via je modem, waardoor je via DHCP (of iets dergelijks) je externe (internet) IP adres krijgt toegewezen. In mijn geval krijgt de server/router dus een derde IP adres (212.xxx.xxx.xxx) toegewezen, wat automagisch door PPTP als defaultroute wordt toegevoegd ;)

KPN en/of je ISP weten je volgens mij dus gewoon adhv je externe IP adres te vinden ..
edit:

Inmiddels, na het uittekenen van mijn dingesje, zijn we x berichten verder ;)

Anyway, voorzover ik weet word jij gewoon gevonden aan de hand van je (internet) IP adres. Dat is (wederom:) volgens mij gebonden aan je adres / abbonement. Ik ben verhuisd, en heb per adres een verschillend ip adres toegewezen, dus ik denk niet dat ip adressen per user zijn vastgelegd, eerder per locatie.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2003 01:30 ]

Verwijderd

:S LDAP en radius door elkaar gehaald sorry, krijg je van blowen:P maarjah..

ennuh, als je idd op andermans verbinding inlogt met jouw gegevens, dan kun je inderdaad wel inloggen, via de KPN naar provider, krijgt inderdaad een IP adres, maar op het moment dat "iets" jou data wil versturen, dan wordt dat door de KPN doorgeroute naar je eigen wijkcentrape, en daar sta je dus niet op ingelogt, die router dropt gewoon die pakketjes, en jij krijgt een timeout...

Verwijderd

BrZ, de KPN heeft wel degelijk een eigen radius.. Voordat dit inlogsysteem wat jullie kennen is ingevoerd, moesten mensen 2 keer inloggen, 1 keer bij de KPN met het zogenoemde "F nummer", en wachtwoord, en vervolgens konden ze via kpn naar een speciale inlogpagina van hun provider, en daar inloggen, en dan werd pas de vpn tunnel gebouwd...
/edit/
dit is later gewijzigd ivm gebruiksgemak.. Nu route de KPN als je vanaf de juiste NRP en lijn inbelt je gelijk door naar de radius van je ISP, maar kpn heeft nog steeds radiussen staan voor de controle vwb de lijnen e.d.
/edit/

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2003 01:30 ]

• Access
Ik heb er wel een docje van ja: http://www.jelmerbarhorst.com/mxstream.php
AFAIK = as far as i know.

Ik heb nog geprobeerd een verhaaltje te tikken over dat nrp/ip verhaal, alleen ehh, op dit tijdstip wil het niet echt meer lukken :D.

• BrZ

BrZ

Verwijderd schreef op 01 maart 2003 @ 01:28:
BrZ, de KPN heeft wel degelijk een eigen radius.. Voordat dit inlogsysteem wat jullie kennen is ingevoerd, moesten mensen 2 keer inloggen, 1 keer bij de KPN met het zogenoemde "F nummer", en wachtwoord, en vervolgens konden ze via kpn naar een speciale inlogpagina van hun provider, en daar inloggen, en dan werd pas de vpn tunnel gebouwd...
/edit/
dit is later gewijzigd ivm gebruiksgemak.. Nu route de KPN als je vanaf de juiste NRP en lijn inbelt je gelijk door naar de radius van je ISP, maar kpn heeft nog steeds radiussen staan voor de controle vwb de lijnen e.d.
/edit/
HMm, dat heb ik zelf ook nog gehad :P
Maar je hebt gelijk. Maar we zeggen verder wel ongeveer hetzelfde ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 maart 2003 @ 01:25:
Volgens mij zit het niet helemaal zoals jij denkt dat het zit. De situatie is hier namelijk als volgt (euronet/mxstream, FreeBSD server/router):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Intern LAN
    |
    |
192.168.0.1
+--------+
|server  |
|/ router|
+--------+
10.0.0.150
    |
    |
10.0.0.138
+--------+
|Modem   |
+--------+
    |
    |
KPN/ISP
Je bouwt daarna een PPTP tunnel op naar je ISP, via je modem, waardoor je via DHCP (of iets dergelijks) je externe (internet) IP adres krijgt toegewezen. In mijn geval krijgt de server/router dus een derde IP adres (212.xxx.xxx.xxx) toegewezen, wat automagisch door PPTP als defaultroute wordt toegevoegd ;)

KPN en/of je ISP weten je volgens mij dus gewoon adhv je externe IP adres te vinden ..
edit:
Inmiddels, na het uittekenen van mijn dingesje, zijn we x berichten verder ;)

Anyway, voorzover ik weet word jij gewoon gevonden aan de hand van je (internet) IP adres. Dat is (wederom:) volgens mij gebonden aan je adres / abbonement. Ik ben verhuisd, en heb per adres een verschillend ip adres toegewezen, dus ik denk niet dat ip adressen per user zijn vastgelegd, eerder per locatie.
OKE... maar dat houdt dus in dat ik met sip spoofing geen ip meer krijg toegewezen, want die heb ik al hard ingesteld op 10.20.30.40.

Verwijderd

Topicstarter
Access schreef op 01 maart 2003 @ 01:29:
Ik heb er wel een docje van ja: http://www.jelmerbarhorst.com/mxstream.php
AFAIK = as far as i know.

Ik heb nog geprobeerd een verhaaltje te tikken over dat nrp/ip verhaal, alleen ehh, op dit tijdstip wil het niet echt meer lukken :D.
Hoi Access,
dit verhaal had ik al gelezen. Dat mijn modem nu transparant is snap ik. Maar waarom wordt hij niet gezien?

Verwijderd

Brz, ik heb een jaar bij Planet Media Group op de adsl gewerkt dus kheb wel iets bijgeleerd:P Hoe kom jij aan de info? interesse? of ervaring?

• Access
Om dingen even te verduidelijken: IP adressen zijn nrp gebonden. Nrp blabla10 is bijvoorbeeld geconfigureerd voor 80.127.1.* , als gebruiker moet je dan een ip krijgen van bijvoorbeeld 80.127.1.50. Krijg je een totaal andere, dan zal het verkeer niet goed naar je toegeroute kunnen worden.

MFG: Hoe bedoel je precies dat je modem niet wordt 'gezien', ik (en anderen) kunnen dit op verschillende manieren interpreteren.

• BrZ

BrZ

Verwijderd schreef op 01 March 2003 @ 01:34:
Brz, ik heb een jaar bij Planet Media Group op de adsl gewerkt dus kheb wel iets bijgeleerd:P Hoe kom jij aan de info? interesse? of ervaring?
Ik werk bij Tiscali :)
Ik ben (mede)verantwoordelijk voor het toewijzen van IP ranges aan NRP's, dan moet je wel ongeveer weten hoe het werkt ;)

(sjeez, heb je eindelijk weekend, ga je het nog over je werk hebben ;))

Verwijderd

Phoenix, je IP adres is WEL user gebonden.. Dit ip adres wordt je gegeven zodra je bij je ISP bij de radius hebt ingelogd via PAP/CHAP, en je ip adres wordt alleen gegeven als je de juiste gebruikersnaam en ww hebt gegeven, en die info staat allemaal in de ldap..

Verwijderd

Topicstarter
Access schreef op 01 March 2003 @ 01:35:
Om dingen even te verduidelijken: IP adressen zijn nrp gebonden. Nrp blabla10 is bijvoorbeeld geconfigureerd voor 80.127.1.* , als gebruiker moet je dan een ip krijgen van bijvoorbeeld 80.127.1.50. Krijg je een totaal andere, dan zal het verkeer niet goed naar je toegeroute kunnen worden.

MFG: Hoe bedoel je precies dat je modem niet wordt 'gezien', ik (en anderen) kunnen dit op verschillende manieren interpreteren.
Wat is bedoel met gezien is het volgende:

Ik heb zeg maar dat netwerk met als sip spoof adres 10.20.30.40, is dit nummer dan niet zichtbaar in het planet netwerk? Er wordt steeds verteld dat de router transparant is en dat dat nummer niet zichtbaar is voor de buitenwereld, maar hij zit toch met de buitenwereld verbonden...

Verwijderd

Access, het IP en lijnnummer moeten correct zijn bij KPN EN ISP. is dit niet het geval: geen verbinding of data.. (meestal geen data)

ennuh, Brz,
dat is dan op de "technische dienst" van tiscali?? of heeft tiscali een contract met KPN en BBned dat jullie dat zelf mogen wijzigen? Planet moest dat vroeger (zelfs als dochteronderneming) heel kut regelen via de KPN (duurde dus ook een tijd vroeger)..

• Access
Verwijderd schreef op 01 March 2003 @ 01:37:
Phoenix, je IP adres is WEL user gebonden.. Dit ip adres wordt je gegeven zodra je bij je ISP bij de radius hebt ingelogd via PAP/CHAP, en je ip adres wordt alleen gegeven als je de juiste gebruikersnaam en ww hebt gegeven, en die info staat allemaal in de ldap..
Bij je isp is het inderdaad user gebonden, alleen zij moeten wel een goed ip aan een gebruiker toewijzen aan de hand van via welke nrp de user 'gaat'. Als de isp aan de gebruiker een ip 194.x.x.x toewijst, maar de nrp waar de gebruiker via gaat is geconfigureerd voor 80.x.x.x dan zal het dus misgaan. Dus het is ook deels de taak van de isp om te zorgen dat de gebruiker dan een ip krijgt van 80.x.x.x . (lekker vaag stukkie text weer :/)

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik bij mijn buurman ,die op dezelfde nrp zit als mij, inlog met mijn username en password, dan krijg ik daar wel mijn 80.60.x.x ip met data over de lijn?

Verwijderd

MFG, het nummer is WEL zichtbaar in het planet netwerk, alleen dus in het "interne" netwerk tussen de ISP en KPN... jij wordt dus niet gevonden.. Als je hier meer over wilt weten, kun je het beste eens gaan zoeken naar hoe chap/pap/pptp/l2tp precies werken.. Das stuk makkelijker aangezien je dan alle stappen gelijk weet..

Brz, nog vacatures trouwens?;)

Verwijderd

Access schreef op 01 maart 2003 @ 01:40:
[...]
Bij je isp is het inderdaad user gebonden, alleen zij moeten wel een goed ip aan een gebruiker toewijzen aan de hand van via welke nrp de user 'gaat'. Als de isp aan de gebruiker een ip 194.x.x.x toewijst, maar de nrp waar de gebruiker via gaat is geconfigureerd voor 80.x.x.x dan zal het dus misgaan. Dus het is ook deels de taak van de isp om te zorgen dat de gebruiker dan een ip krijgt van 80.x.x.x . (lekker vaag stukkie text weer :/)
Klopt:) Eigenlijk zeggen we allemaal hetzelfde (bijna allemaal), alleen net iets anders, en versimpelen we bepaalde stukken, die dan weer door anderen worden opgevuld haha

• BrZ

BrZ

Verwijderd schreef op 01 maart 2003 @ 01:39:
Access, het IP en lijnnummer moeten correct zijn bij KPN EN ISP. is dit niet het geval: geen verbinding of data.. (meestal geen data)

ennuh, Brz,
dat is dan op de "technische dienst" van tiscali?? of heeft tiscali een contract met KPN en BBned dat jullie dat zelf mogen wijzigen? Planet moest dat vroeger (zelfs als dochteronderneming) heel kut regelen via de KPN (duurde dus ook een tijd vroeger)..
Wij wijzen zelf die adressen toe. Maar dan het doorgestuurd worden naar KPN die het dan weer moeten doorvoeren, duurt tegenwoordig meestal zo'n 2 dagen als er wat aangepast moet worden...

• Access
Verwijderd schreef op 01 March 2003 @ 01:42:
[...]

Klopt:) Eigenlijk zeggen we allemaal hetzelfde (bijna allemaal), alleen net iets anders, en versimpelen we bepaalde stukken, die dan weer door anderen worden opgevuld haha
Het zal ook wel door de tijd komen he. Welke mongool :P gaat er nu nog lopen lullen over z'n werk. Je krijgt nu niet eens betaald ;).

Verwijderd

Wordt via een Batch gedaan of niet, jullie voeren IP ranges in voor bepaalde users, en KPN voert de data vanaf hun netwerk in in hun routers (NRP's)

/edit/
Access,
Ik werk niet eens meer met ADSL (jammergenoeg aangezien er nog hele grote vooruitgangen komen, hopelijk HDSL), en ik ben stoned(krijg je als je 2 keer per jaar blowt), en ik ben erover aan het lullen op de vrijdagnacht haha..
kmoet wel eerst de zin 2 keer lezen voor ik het begrijp :D

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2003 01:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als we sommige stukken toch gaan versimpelen....
Versimpel dit dan eens: het nummer is WEL zichtbaar in het planet netwerk, alleen dus in het "interne" netwerk tussen de ISP en KPN... jij wordt dus niet gevonden..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 March 2003 @ 01:45:
Als we sommige stukken toch gaan versimpelen....
Versimpel dit dan eens: het nummer is WEL zichtbaar in het planet netwerk, alleen dus in het "interne" netwerk tussen de ISP en KPN... jij wordt dus niet gevonden..
Klopt :*) (= versimpeld)

/edit/

nee das beetje te kort antwoord..

je moet het zien als 5 netwerken:

- Netwerk tussen WAN(internet) en je provider
- netwerk van provider(DNS,radius,mailservers enz)
- netwerk van KPN(dns, radius, routers vanalles)
- netwerk tussen provider en KPN
- netwerk tussen al deze (gezien als 1 ding: de VPN), en jouw modem...

het ip wat je noemde, bevindt zich ergens in 1 van deze netwerken, en is dus op het andere netwerk niet van toepassing (of wel, alleen kloppen er dan andere gegevens (bijvoorbeeld lijnidentificatienummers) niet..

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2003 01:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het maakt dus niet uit, dat daar en ip rond zwerft? wat bedoel je precies met "je wordt niet gevonden"

Dus als ik bij mijn buurman ,die op dezelfde nrp zit als mij, inlog met mijn username en password, dan krijg ik daar wel mijn 80.60.x.x ip met data over de lijn?

• Access
Ik heb ff over je buurman vraag zitten nadenken. Theoretisch zou je idd je eigen ip adres moeten krijgen en data over je lijn. _Tenzij_ je in de adsl centrale moet binnenkomen via een bepaalde telefoonlijn (en ik weet niet zeker of dat zo is ...)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 March 2003 @ 01:48:
[...]

Je krijgt dan wel je IP adres toegewezen maar:
Waarschijnlijk krijg je geen data, aangezien die een ander lijnidentificatienummer heeft als dat jouw lijn(fysieke lijn) heeft...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 March 2003 @ 01:51:
[...]

Waarschijnlijk krijg je geen data, aangezien die een ander lijnidentificatienummer heeft als dat jouw lijn(fysieke lijn) heeft...
Het zit dus allemaal wel gekoppeld aan het adres en telefoonnummer?

Verwijderd

Access, elke fysieke lijn (telefoonnummer om het makkelijk te houden, isdn werkt weer anders:P) heeft een ander lijnidentificatienummer om het zo te noemen.. Ik weet niet precies of het uitmaakt of je op dezelfde fysieke router staat ingelogd (bijv bij je buurman), of je dan wel data krijgt, of niet.. maargoed, in principe kun je het dus niet :P

/edit/
MFG,
ja..:)
/edit/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2003 01:54 ]

• Access
Nee, in *principe* niet. Maar dat is een aanname. En theoretisch zou het idd logisch zijn :). Is het ooit wel is geprobeerd eigenlijk :D.

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.vreer.net/adsl/plaatjes/atmsw6400.gif

edit:
Ik weet niet wat voor plaatje je dan wilt, maar zo ziet het er in lesboeken toch ook ongeveer uit...

[ Voor 70% gewijzigd door Access op 01-03-2003 01:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand misschien een goed overzicht van deze constructie? Een mooi plaatje van het netwerk etc?

Verwijderd

Topicstarter
Geen mooier plaatje ? uit iemands les boek?

Verwijderd

Mfg, ik ben op dit moment ff te moe en vaag om dat te schetsen:S maar als je ff op google zoekt krijg je vrij veel voorbeelden hoor, en er was ook een forumpagina speciaal voor ADSL in nederland.. de URL weet ik niet meer..

Access,
Ja het is geprobeerd:) ik heb ook wel eens mensen laten inloggen met hun buurmans gegevens om te proberen of ze dan wel IP kregen enz.. alleen weet ik niet meer zeker of dat ze toen ook data kregen..

Verwijderd

Access, waar heb je dat plaatje vandaan???

• Access
Verwijderd schreef op 01 March 2003 @ 01:58:
Access, waar heb je dat plaatje vandaan???
Kijk naar de source zou ik zeggen :). Via een of andere webpage dus. Hoezo dan ?

edit:
Opzich weet ik hoe het inelkaar zit bij de kpn, vandaar dat ik ook dit plaatje weet te vinden. Alleen ik heb weinig zin om dat nu ergens neer te kalken

[ Voor 30% gewijzigd door Access op 01-03-2003 02:01 ]

Verwijderd

Hahahaha, ja sorry ben beetje moe, maargoed, ik dacht dat je een lesboek oid had, of zelf op je hd info erover.. Ik wil namelijk wel weten hoe het PRECIES in elkaar zit bij de KPN...

• Jelmer
  • Laatst online: 07:23
Hier MFG nog een wat duidelijker plaatje: (gewoon met google images zoeken op 'adsl netwerk')
Afbeeldingslocatie: http://www.informatica-educatie.nl/parels/1999/1/images/mxstream_func_specs1.jpg

Leg hier nog eens wat ik je net mailde naast.

(trouwens de getallen zullen wel aardig verouderd zijn, aan de url te zien stamt dit plaatje uit '99)

[ Voor 36% gewijzigd door Jelmer op 01-03-2003 02:03 ]

Verwijderd

maare, iedereen, ik ga maar es naar bedje toe, morgenochtend word ik vroeg opgehaald door een vriend van me.. succes en morgenavond kijk ik nog wel ff op deze thread. Mzzls

Verwijderd

Op dat 2e plaatje, die 18.000 ft, die is alleen van toepassing op PSTN(analoge) lijn.. Bij ISDN is die afstand korter.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Van alles wat we hierboven hebben besproken, heb ik een tekening gemaakt.
Waar kan ik deze neerzetten?

Wat is LDAP?? (en radius)?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 01 maart 2003 @ 15:53:
Hoi,

Van alles wat we hierboven hebben besproken, heb ik een tekening gemaakt.
Waar kan ik deze neerzetten?

Wat is LDAP?? (en radius)?
Je kunt hem natuurlijk uploaden bij www.theforumisdown.com

En LDAP staat AFAIK voor Lightweight Directory Access Protocol; een soort van database met een directorystructuur

[ Voor 17% gewijzigd door Spider.007 op 01-03-2003 16:32 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 01 March 2003 @ 16:32:
[...]

Je kunt hem natuurlijk uploaden bij www.theforumisdown.com

En LDAP staat AFAIK voor Lightweight Directory Access Protocol; een soort van database met een directorystructuur
Thanks.

Verwijderd

Topicstarter
Na de hele topic nog een aantal malen doorgelezen te hebben, en alles samengevoegd te hebben, heb ik de volgende samenvatting kunnen maken:

Graag veel kritiek, extra aanvullingen, extra uitleg, misschien zitten er nog fouten in....
Zodat ik hier een dok van kan maken, waar elke starter iets aan heeft.
Misschien kan iemand nog iets meer vertellen over de radius en/of ldap en over hoe het authoriseren in zijn werk gaat met ppp.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/adsl.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/adsl2.gif

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2003 18:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
He BrZ, FireAngelnl en Access waar blijft jullie medewerking??

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik vindt het werkelijk waar een keurige samenvatting met een duidelijke en verhelderende uitleg. Helaas ben ik geen ADSL expert en kan ik de correctheid van dit schema niet beoordelen. Ik juich iig dit soort uitleg toe aan het einde van zo'n ingewikkeld topic. Het is juist dat extraatje dat dit topic voor een geinteresseerde zo duidelijk maakt. _/-\o_

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Ben ik weer:D, maar dat schema is idd wel aardig. Als je echt van plan bent om echt tot in detail van elk protocol/netwerk te gaan, zou ik als ik jou was msce/cisco gaan doen.. aangezien dat erg veel informatie is...(zelf weet ik er niet alles van hoor was dat maar zo).

/edit/
MFG, ik denk dat dat schema voor "starters" toch iets te ingewikkeld is.. die hebben in principe niet echt veel te maken met wat de kpn/ISP hebben staan en hoe die te werk gaan, meestal hebben die er meer aan dat ze weten hoe je een simpel netwerkje oid opzet..

enne Spider, idd dit soort topic's vind ik ook wel interessant, jammergenoeg dat ik dit zo'n beetje allemaal al wel wist, maar op een heleboel andere gebieden ook vast nog niet, en ik wil het allemaal weten:P. Lang leve de informatietechnologie:D
/edit/

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 01:25 ]

Verwijderd

of ik m'n ip nu wel of niet zie, of mijn modem nu wel of niet zie, ik ben blij dat het hier gewoon werkt

:) :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 01:36:
of ik m'n ip nu wel of niet zie, of mijn modem nu wel of niet zie, ik ben blij dat het hier gewoon werkt

:) :Y)
Er zijn ook mensen die graag weten hoe het werkt, wat ze werkend hebben.

Verwijderd

En die mensen kunnen (graag) vragen stellen hier op GOT :d

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niemand aanpassingen op de tekening en/of uitleg?
FireAngelnl je hebt gelijk dat dit misschien te uitgebreid is voor starters, maar ik bedoelde eigenlijk, dat dit een goede uitleg is voor mensen die er wel wat vanaf weten, en meer willen weten.

Vraag 1: Als ik een tracert doe naar bijv www.tweakers.net dan krijg ik het volgende:
195.121.255.17195.121.255.17 1 <1 ms <1 ms <1 ms 10.0.0.137
2 16 ms 16 ms 16 ms 195.190.241.168
3 19 ms 19 ms 19 ms iawxsrt-pbw-bb13a.wxs.nl [195.121.255.17]
4 22 ms 19 ms 19 ms iawxsrt-m6-bb14a.wxs.nl [195.121.0.149]
5 25 ms 26 ms 25 ms ge0-0-0.ams-ix.ams1.trueserver.nl [193.148.15.163]
6 27 ms 25 ms 26 ms www.tweakers.net [213.239.154.35]

Is de 195.190.241.168 de NRP??

• Access
195.190.241.168 is de nrp ja. iawxsrt-pbw-bb13a.wxs.nl is de (home) router van je isp, zo te zien op de paalbergweg (pbw).

Verwijderd

Topicstarter
Access schreef op 03 March 2003 @ 17:56:
195.190.241.168 is de nrp ja. iawxsrt-pbw-bb13a.wxs.nl is de (home) router van je isp, zo te zien op de paalbergweg (pbw).
Dus de default route van je adsl modem is altijd de nrp?

• Access
Euh ja, zo kan je het ongeveer zien ja. De nrp (node route processor) is de eerste router die je zal tegenkomen na je adsl modem.
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 18:57:
Hoe weet de adsl modem dan dat dat zijn default router is?
Er staat altijd een adsl signaal op je lijn, ook al staat het modem uit. Als je je modem aanzet dan tast deze het adsl signaal af totdat deze daarop gesynchroniseerd is. Vervolgens krijgt het modem een aantal gegevens doorgespeeld waaronder de gateway. Zo gaat het ongeveer.

[ Voor 63% gewijzigd door Access op 03-03-2003 19:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe weet de adsl modem dan dat dat zijn default router is?

Verwijderd

Topicstarter
Access schreef op 03 March 2003 @ 18:56:
Euh ja, zo kan je het ongeveer zien ja. De nrp (node route processor) is de eerste router die je zal tegenkomen na je adsl modem.

[...]

Er staat altijd een adsl signaal op je lijn, ook al staat het modem uit. Als je je modem aanzet dan tast deze het adsl signaal af totdat deze daarop gesynchroniseerd is. Vervolgens krijgt het modem een aantal gegevens doorgespeeld waaronder de gateway. Zo gaat het ongeveer.
Maar dit zie ik nergens in de modem staan.

• Access
Het hoeft er toch ook niet perse in te staan ? Welke gek kijkt er nou naar, naast dat is er ook maar 1 route mogelijk en dat is via die nrp, anders kan niet.
In de huidige alcatel thompson modems kan je wel de routeringstabel bekijken via de web interface (ergens onder system ofzo ?). Als het daar nergens staat dan kan he misschien via telnet verbinding maken met je modem. Je krijgt dan de cli (command line interface) te zien waarbij je veel meer gegevens kan bekijken/instellen.

Verwijderd

Access schreef op 03 March 2003 @ 18:56:

dat zie je wel staan op je modem:D ooit het lampje "Line Sync" gezien?

• Access
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 19:18:
[...]

dat zie je wel staan op je modem:D ooit het lampje "Line Sync" gezien?
Waar heb je het over :D. Line-sync geeft aan of er wel of niet adsl signaal op de lijn staat. En MFG vroeg toch iets anders ? (of wordt ik nou een beetje gek :P).

edit:
MFG: Je zegt "sorry hoor" maar het was niet lullig bedoeld ofzo :D. Het leek mij alleen vrij logisch :)

[ Voor 16% gewijzigd door Access op 03-03-2003 19:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Access schreef op 03 March 2003 @ 19:08:
Het hoeft er toch ook niet perse in te staan ? Welke gek kijkt er nou naar, naast dat is er ook maar 1 route mogelijk en dat is via die nrp, anders kan niet.
In de huidige alcatel thompson modems kan je wel de routeringstabel bekijken via de web interface (ergens onder system ofzo ?). Als het daar nergens staat dan kan he misschien via telnet verbinding maken met je modem. Je krijgt dan de cli (command line interface) te zien waarbij je veel meer gegevens kan bekijken/instellen.
Sorry hoor. Ik probeer voor ons allen gewoon een goed dokument samen te stellen. BTW je hebt gelijk het staat gewoon in de adsl modem. ik zal in het vervolg beter kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Kloppen de pijlen links?
Is de verbinding tussen de nrp en planet dan ATM?

• Access
Ja, de verbinding tussen de nrp en plant verloopt via het atm protocol. Ik kan als je interesse hebt hier wel een stuk uit een verslag neerplanten die precies omschrijft wat er gebeurt tussen pc -> isp ?

[ Voor 26% gewijzigd door Access op 03-03-2003 20:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Graag
Access schreef op 03 March 2003 @ 19:35:
Ja, de verbinding tussen de nrp en plant verloopt via het atm protocol. Ik kan als je interesse hebt hier wel een stuk uit een verslag neerplanten die precies omschrijft wat er gebeurt tussen pc -> isp ?

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe versie:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/adsl01.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/adsl02.gif

• Access
Neuh hoor :+.

Dingen die nog verkeerd zijn in je plaatje:
- tussen splitter en dslam zit nog een modemkaart.
- wat is dat t2 tussen dslam en nrp ? Als het echt T2 is (als in T3) dan is het verkeerd, het is namelijk een 155Mbit ATM verbinding.
- je hebt geen dns server(s) in het NRC gedeelte, en radius kan je beter neerzetten als radius proxy.

Haal ik die van mij weer offline

[ Voor 148% gewijzigd door Access op 03-03-2003 20:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een radius proxy server precies?

• Access
Je isp heeft de 'echte' radius staan, de kpn radius proxy stuurt een authenticatie request door naar je isp's radius server.

Verwijderd

Topicstarter
Waar draait die kpn radius proxy op?

Verwijderd

Topicstarter
Access schreef op 03 March 2003 @ 19:59:
Neuh hoor :+.

Dingen die nog verkeerd zijn in je plaatje:
- tussen splitter en dslam zit nog een modemkaart.
- wat is dat t2 tussen dslam en nrp ? Als het echt T2 is (als in T3) dan is het verkeerd, het is namelijk een 155Mbit ATM verbinding.
- je hebt geen dns server(s) in het NRC gedeelte, en radius kan je beter neerzetten als radius proxy.

Haal ik die van mij weer offline
De DSLAM is toch een rack met modems?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe noem je de verbinding tussen jouw machine en het internet?

• Access
Antwoorden op je vragen:
Geen idee waar die kpn radius proxy op draait.
Je zou gelijk kunnen hebben over die dslam.
Internetverbinding ? :D

Verwijderd

Topicstarter
Access schreef op 03 March 2003 @ 22:03:
Antwoorden op je vragen:
Geen idee waar die kpn radius proxy op draait.
Je zou gelijk kunnen hebben over die dslam.
Internetverbinding ? :D
Ja dat van die internetverbinding is een goeie!! :9
Zover ik het heb kunnen vinden zitten de modemkaarten in de dslam.
Weet je van een radius proxy ongeveer is?
Ik bedoelde eigenlijk, als je naar de pijlen links kijkt, dan is modem --> nrp ppoa
modem --> ISP vpn, workstation --> modem PPTP
en modem -->internet ??? en workstation --> internet ???

• Access
Radius proxy zou je kunnen omschrijven als een programma bij de kpn dat kijkt naar het gedeelte van je gebruikersnaam achter het @. Stel dat je loginnaam pietje@xs4all-basic-adsl is, dan zorgt de radius proxy van kpn dat je loginrequest doorgestuurd wordt naar xs4all. Is het gedeelte pietje@planet-comfort-adsl (??) dan wordt je loginrequest doorgestuurd naar planet.

* modem -->internet ??? en workstation --> internet ???
Hier voor heb je eigenlijk niet echt benamingen. Workstation --> internet zou ik gewoon internetverbinding noemen. En modem --> internet, tsjah, geen idee :).

edit:

1) Omdat ik als bijbaantje bij een isp werk :)
2) Heb je geen msn/icq ?

[ Voor 11% gewijzigd door Access op 03-03-2003 22:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
He Access,

Hoe komt het dat jij dit allemaal weet? (en ik niet?)

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij klopt dit niet helemaal meer he?
Ik kan tenminste niet naar 10.136.142.78 pingen.
http://www.informatica-educatie.nl/parels/1999/1/
welke isp?

Verwijderd

Topicstarter
Latest version:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/latest1.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/latest2.gif

Verwijderd

mjah klopt volgens mij wel aardig.. alleen weet ik niet zeker of nou die VPN verbinding gemaakt wordt over de pptp sessie (pptp = namelijk een protocol, en VPN is de "gebruiks"naam van de technologie, net zoals DSL de technologie is, en mxstream de "gebruik"naam).. volgens mij wordt die pptp verbinding tot aan de provider gelegd, en dat is tegelijk de VPN verbinding(pptp = peer to peer tunneling protocol (of point to point whatever))vpn = de "tunnel"(wat eigenlijk niets meer is als "geencrypte" tcp pakketjes....

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 00:06:
mjah klopt volgens mij wel aardig.. alleen weet ik niet zeker of nou die VPN verbinding gemaakt wordt over de pptp sessie (pptp = namelijk een protocol, en VPN is de "gebruiks"naam van de technologie, net zoals DSL de technologie is, en mxstream de "gebruik"naam).. volgens mij wordt die pptp verbinding tot aan de provider gelegd, en dat is tegelijk de VPN verbinding(pptp = peer to peer tunneling protocol (of point to point whatever))vpn = de "tunnel"(wat eigenlijk niets meer is als "geencrypte" tcp pakketjes....
PPTP Wordt slechts gebruikt om verbinding te maken met het modem. Dit is nodig omdat er tussen het modem en je PC een ethernetwerkje zit. Bij USB modems zit er geen ethernetwerk tussen, zodat je daar gelijk met een normale PPPoA verbinding kan inloggen.

Bij de normale aanmeldmethode bij ethernet modems maak je dus gebruik van VPN. De PPTP verbinding loopt van je PC naar je modem, en die zorgt er dan denk ik voor dat je aanmeldgegevens doorgegeven worden via PPPoA. Het is dus niks anders dan een soort truuckje.

Bij SIP Spoofing wordt het inloggen op de PPPoA verbinding geregeld door het modem.

Als je goed hebt opgelet bij het instellen van je modem voor SIP Spoofing, dan heb je gezien dat je voor het inloggen een PPP(oA) verbinding moest aanmaken. Dat lijkt al aardig op de verbinding die je met een gewoon telefoonmodem maakt. Wieweet kan je daar ook wel het zelfde geintje mee uithalen als je een vast IP zou hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door AdLentis op 05-03-2003 00:49 ]

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

• BrZ

BrZ

-NRP en DSLAM moeten worden omgewisseld, er zijn soms meerdere NRP's per DSLAM
alhoewel.. nu begin ik te twijfelen :X
zoals het staat is het dus goed :P
-Het 195.190.x.x IP hoort bij de gateway (SSG), neit bij de NRP
-In principe word er geen PPTP meer gebruikt. Dat was enkel zo bij het oude ethernet modem, de speedtouch home.

[ Voor 20% gewijzigd door BrZ op 05-03-2003 11:19 ]

Verwijderd

AdLentis, het is toch zo dat de verbinding tussen je modem en je netwerkkaart gewoon NAT is? en je modem als soort router fungeert?? je modem fungeert alleen als "translator" voor de DSL signalen die hij omzet in ethernet volgens mij. de PPTP gaat zover ik weet helemaal naar de radius van je ISP..
(of als die echt niet zo is graag voorbeeld)
/edit/
tis een jaar terug hoor dak op ADSL werkte, heb me er nu een jaar niet echt meer mee bezig gehouden, dus het kan zijn dat er veel veranderd is en dat ik nu BS uitkraam :/
/edit/

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 12:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat is Ldap?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik traceroute doe naar mijn machine vanaf een andere machine krijg ik het volgende:

......
16 gige10-1.ipcolo2.Amsterdam1.Level3.net (213.244.165.68) 258.28 ms 256.851 ms
17 212.72.45.230 (212.72.45.230) 266.885 ms 259.991 ms 260.693 ms
18 nl-asd-pbw-fsip-pe11.wxs.nl (195.121.255.2) 293.609 ms 257.41 ms 258.359 ms
19 * * *
20 * * *
21 ip523ced5a.speed.planet.nl (80.60.237.150) 297.508 ms

De hop bij 19 is toch de NRP en de hop bij 20 is toch de adsl modem?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik traceroute doe naar mijn machine vanaf een andere machine krijg ik het volgende:

......
16 gige10-1.ipcolo2.Amsterdam1.Level3.net (213.244.165.68) 258.28 ms 256.851 ms
17 212.72.45.230 (212.72.45.230) 266.885 ms 259.991 ms 260.693 ms
18 nl-asd-pbw-fsip-pe11.wxs.nl (195.121.255.2) 293.609 ms 257.41 ms 258.359 ms
19 * * *
20 * * *
21 ip523ced5a.speed.planet.nl (80.60.237.150) 297.508 ms

De hop bij 19 is toch de NRP en de hop bij 20 is toch de adsl modem?

Verwijderd

Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik ken ook mensen die met adsl maar 1x *** hebben...

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 12:39:
AdLentis, het is toch zo dat de verbinding tussen je modem en je netwerkkaart gewoon NAT is? en je modem als soort router fungeert?? je modem fungeert alleen als "translator" voor de DSL signalen die hij omzet in ethernet volgens mij. de PPTP gaat zover ik weet helemaal naar de radius van je ISP..
(of als die echt niet zo is graag voorbeeld)
Nope, je maakt immers een PPTP connectie met 10.0.0.138 pc1, en da's je modem. Je modem relayt die verbinding naar de PPPoA van je provider. Nieuwere modems kunnen misschien ook wel een PPPoE relayen naar PPPoA. En ik weet niet of andere providers dan KPN ook met PPPoA werken. Anyway, een adsl-modem kan heel wat meer dan een simpel telefoonmodempje.

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

Verwijderd schreef op 01 March 2003 @ 01:51:
[...]

Ik kan me herinneren dat ik een tijdje geleden bij een achterbuurjongen van mij heb ingelogt met mijn username & password (we zitten allebei bij Planet Internet) omdat hij niet op internet mocht van z'n ouders ( |:( dan heb je ADSL en mag je nog nie top internet)
En dat ging gewoon goed, we konden surfen in ieder geval.

#StopBurningStuff

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat kan kloppen, providers kennen bepaalde groepen IP adressen toe aan bepaalde delen van centrales, als je dan op hetzelfde 'stuk' aangesloten zit, kan je wel surfen :). Maar als je op een andere centrale (of NRP, is mij niet helemaal bekend) zit, kan je niet surfen :) (wel inloggen, volgens mij kan je overal met elke adsl inlognaam inloggenm ook andere providers dus)..

Probeer maar eens user@test en test als wachtwoord, dat is gewoon een adsl inlognaam, maar die gaat op geeneen centrale data genereren :).

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 01-05-2003 23:30 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1