Toon posts:

[Printer] Rubberen rolletjes smelten

Pagina: 1
Acties:
  • 354 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een laserjet 6P met volgend probleem:

de ruberen geleidings rolletjes aan het uiteinde van de fuser smelten, gevolg is dat er steeds rubber hangt op het papier.

Is dit te verhelpen?? Of wil dit zeggen dat mijn fuser defect is???

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-08 02:46

SmartDoDo

Woeptiedoe

Het lijkt er wel op dat hij tè warm wordt ja. Dit zou normaal gesproken niet mogen gebeuren. Hoe oud is het beestje?

Verwijderd

Topicstarter
Printer is van 1996

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-08 13:10
WAt je eens kan proberen, is het vragen aan Moe op het forum van fixyourownprinter.com, die gast schijnt ongelofelijk veel verstand te hebben van printers, dus een grote kans dat hij weet wat het probleem is, en wat je dr aan kan doen.

http://www.fixyourownprinter.com/cgi-bin/public/forum.pl is de link naar het forum aldaar

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:49

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als hij te warm is lijkt het mij dat er iets mis is met de koeling (fans). Misschien dat die verstopt zitten?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
EelcoB schreef op 01 March 2003 @ 15:26:
WAt je eens kan proberen, is het vragen aan Moe op het forum van fixyourownprinter.com, die gast schijnt ongelofelijk veel verstand te hebben van printers, dus een grote kans dat hij weet wat het probleem is, en wat je dr aan kan doen.

http://www.fixyourownprinter.com/cgi-bin/public/forum.pl is de link naar het forum aldaar
Bedankt voor de URL , op deze site raden ze mij aan de rolletjes gewoon te vervangen. Hier ben ik niet echt voorstander van omdat dit niet de oorzaak is. Die nieuwe rolletjes zullen ook smelten.

Wat de ventilator beterft, goede opmerking, ga eens proberen een zwaardere erin te steken.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Sloop anders een deel van de casing van die printer zodat die rolletjes in contact staan met de buitenlucht...

Forget your fears...
...and want to know more...

• CPZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-05 14:28

CPZ

Het lijkt me sterk dat ze smelten omdat namelijk een Thermoprotect sensor in de fuser zit die doorbrand zodra de fuser te heet word en de lamp die voor het opwarmen zorgt uitschakeld.
Is het niet zo dat er restanten toner op de wieltjes zitten, toner is temp gevoelig en komt los als je veel printjes achter elkaar maakt. Maak de wieltjes eens schoon (krabben met een mesje ???).
Zijn de afdrukken wel goed of komen er strepen op of zo.
Nogmaals een fuser kan nooit te heet worden omdat de printer dan in de fik vliegt en misschien ook wel de rest van je kamer/kantoor.
Ga eens opzoek naar een andere fuser het HPparts nummer = C3150-69004

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn wel degelijk de rolletjes die smelten.
Na het afprinten van een aantal bladzijden na elkaar verschijnt er achteraan de afdruk gesmolten rubber op het papier. 2 van de 3 rolletjes zijn vervormd en reeds een heel stuk kleiner als het 3de rolletje.

• EelcoB
Ze zullen er niet voor niks kits voor hebben om dit probleem te fixen, het is kennelijk een probleem dat vaker voorkomt bij de 5P/6P serie, de oorzaak is niet bekend, en in de gevallen die ik ff heb opgezocht daar, zie je geen berichten meer van mensen die zoiets besteld hebben waarbij het weer gesmolten is, misschien is het een combinatie van ouderdom en warmte dat de rolletjes laat smelten.

Maar als je denkt dat je et beter weet dan de mensen die dagelijks printers repareren moet je lekker doorgaan met kloten aan dat ding, je zult hoe dan ook andere rolletjes moeten hebben, omdat de huidige verkloot zijn.

Verwijderd

Heel simpel probleem, je fuser hoort niet heet genoeg te worden om de rolletjes te laten smelten. Je fuser wordt dus flink te heet, die sensor waar eerder over gesproken is is dus waarschijnlijk kapot, het beste zou zijn om een andere fuser in de printer te zetten. Anders zou je echt de hele fuser moeten doormeten om te kijken waar het probleem zit.

Verwijderd

Topicstarter
EelcoB schreef op 03 March 2003 @ 14:39:
Ze zullen er niet voor niks kits voor hebben om dit probleem te fixen, het is kennelijk een probleem dat vaker voorkomt bij de 5P/6P serie, de oorzaak is niet bekend, en in de gevallen die ik ff heb opgezocht daar, zie je geen berichten meer van mensen die zoiets besteld hebben waarbij het weer gesmolten is, misschien is het een combinatie van ouderdom en warmte dat de rolletjes laat smelten.
Rolletjes die smelten door ouderdom klinkt totaal ongeloofwaardig....

Oorzaak niet gekend???? toch wel....
Ik heb kleine zoektocht ingezet met volgens mij een geloofwaardiger resultaat:

Op site:
http://thelaserguys.com/fuser.htm

staat hoe je juist de fuser moet uitmeten.... heb dat dus gedaan....
linkse connector moet +/- 440 K ohm geven, bij mij is dat 394 K ohm... dat lijkt normaal
rechtse connector moet tussen 25-30 ohm liggen , bij mij is dat 98 ohm ....lijkt niet normaal

Bij Hp kan je gewoon diagram opvragen van die fuser:
http://partsurfer.hp.com/...late=secondary&uniqparts=

Die rolletjes op dat metalen staafje tussen letter C en F , die smelten dus....
Volgens mij wordt dat veroorzaakt door die lamp daaronder...RG5-2803-080CN (Fusing roller assembly), dat ding geeft bij mij dus 98 ohm en zou normaal 25-30 ohm moeten geven...

Wat denken jullie, zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Heeft iemand ervaring met het vervangen van zo'n lamp???
Is zo een lamp ergens anders te krijgen dan bij HP???
Die zijn namelijk nogal duur wat wisselstukken betreft.....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 20:26 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:55

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De fuser moet gewoon vervangen worden.
De lamp is niet het probleem, die wordt puur als verwarmingselement gebruikt. Die rol raakt gewoon ingebrand en neemt vuil op, je kunt het schoonpoetsen met een doekje met alcohol maar de oplossing is tijdelijk.....

De kosten kunnen vrij hoog oplopen !

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Topicstarter
Sinclair schreef op 03 maart 2003 @ 20:30:
De fuser moet gewoon vervangen worden.
De lamp is niet het probleem, die wordt puur als verwarmingselement gebruikt. Die rol raakt gewoon ingebrand en neemt vuil op, je kunt het schoonpoetsen met een doekje met alcohol maar de oplossing is tijdelijk.....

De kosten kunnen vrij hoog oplopen !
Waarom worden fusers dan gerefurbished ?
Op die lamp zit inderdaad een fixing film die ingebrand kan geraken.... maar printer heeft maar 22000 prints gedaan, volgens HP gaat fuser bij dit type printer 100.000 prints mee.

• memphis

memphis

Tuurlijk moet het zoveel printjes meegaan....
7 jaar oud.... need I say more ?

Het zijn net harde schijven, ook al reken je op zijn bedrijfsuren gaan ze toch sneller stuk :)

• EelcoB
Ik zou gewoon ff die rolletjes vervangen, wat is nu 30$ ofzoiets op een prijs van een laserprinter. Rubber verouderd ook, tenzij het siliconenrubber is, en dat in combinatie met warmte zou best voor het smelten van die rolletjes kunnen zorgen. Voordat je aan een nieuwe fuser gaat beginnen, zou ik eerst die dingen vervangen, mocht daarna het probleem opgelost zijn ben je klaar, werkt het niet, dan kan je alsnog gaan denken aan een andere fuser, die dingen zijn niet goedkoop, en aangezien dat ding nog heet wordt, zal ie ongetwijfeld nog wel werken, als ie echt veel te heet zou worden, dan zou de rol die om de fuserlamp zit ook naar de klote gaan, alsmede de aandrukroller die daar nog boven zit, en niet alleen die paar rolletjes die jij nu kapot hebt

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is opgelost.
Ik heb een fuser gekocht op e-bay UK voor 20 pond.

• memphis

memphis

Bedankt dat je het nog effe laat weten....

Bewaar wel je oude fuser !
Als er iets van die nieuwe kapot gaat, dan heb je onderdelen om het te fixen !

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Idd, bewaar die fuser, want een losse film (de folie die om de fuser zit) is eigenlijk te niet bestellen.
Heb zelf een 5L en 6P staan, en het bemachtigen van de onderdelen heeft een tijdje opzich laten w8en.

Ben nu zoekende naar onderdelen voor een HP4000TN.

And The Only One

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Mooi dat het is opgelost. Toch nog 1 kanttekening:
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 20:23:
Rolletjes die smelten door ouderdom klinkt totaal ongeloofwaardig....
Zegt vulcanisatie je iets? Rubber krijgt, naarmate het ouder wordt, steeds meer zg. zwavelbruggen in z'n chemische structuur. Daardoor wordt het spul bros en minder flexibel.

Of het daar een lagere smelttemperatuur van krijgt weet ik niet, maar het zou me niks verbazen. D'r zijn trouwens nog wel wat chemische processen te verzinnen waar het beschreven effect mee te verklaren zou zijn, zoals EelcoB ook al aangeeft.

Dus de volgende keer dat je iets ongeloofwaardig noemt, noem ik je Horatio. Deal? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Rataplan op 11-03-2003 18:32 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1