Toon posts:

Einstein geloofde zijn eigen theorie niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb even een samenvatting (of telt dat niet mee?) van de relativiteits theorie van Einstein gelezen, maar ik vroeg mij af waarom Einstein zelf niet geloofde in het bestaan van zwarte gaten, terwijl (volgens dat artikel) zijn eigen theorie deze wel voorspelde?!
De exacte plaats van zwartegaten die berekend werden door deze theorie bleken later wel te kloppen...

En Einstein durfde er (zeker voor zijn tijd) toch unieke denkbeelden op na te houden...

[bron: www.pbs.org/wgbh/nova/einstein/relativity/relativity2.html einde 2e paragraaf]

• Infinithlon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-01 19:01

Infinithlon

i was there!

Hij wist dat hij ze theoretisch wel bewezen had, maar kon zich gewoon niet voorstellen dat zoiets in het echt ook gebeurde...

Quantum theorie was in zijn tijd ook een mooie theorie, waar al het een en ander van bewezen was, maar ook daar geloofde hij niet in (aanvankelijk); "God dobbelt niet"

when i wake up people take up mostly all of my time!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Hij heeft ook nooit nadrukkelijk gezegt dat ie het niet geloofde. Hij zij gewoon dat het onvoorstelbaar was en hoopte dat er een andere oplossing gevonden zou kunnen worden.

Net als Planck toen hij kwam aanzetten met zijn theorie dat licht in pakketjes wordt uitgezonden.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Dat hadden toch de meeste wetenschappers al eeuwen, ik dacht dat Newton zijn eigen theorie aanpaste omdat het anders niet met zijn denkbeelden overeenkwam of zo.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ereinion; Dat was dus ook Einstein. Einstein was ervan overtuigd dat het heelal niet zou uitzetten of krimpen. Zijn relativiteitstheorie voorspelde echter dat dit WEL zou gebeuren.

Dus wat deed Einstein? Einstein voerde een constante in die hij de 'kosmologische' constante noemde om zijn formules te corrigeren, zodat het heelal wel statisch zou zijn. Later noemde Einstein dit "de grootste fout van zijn leven". (Dat heeft hij letterlijk gezegd.)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Volgens mij klopt quantum mechinica ook niet.

Verwijderd

If the facts don't match the theory, change the facts. >:)
Was d8 ik ook van AE.

Verwijderd

dat was inderdaad zijn "kosmologische constante", oftewel de lambda. Heb nog zo'n fotootje met einie die die formule uitlegt...was wel lachen dat hij het zelf toegaf dat het fout was.

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
cronus
Volgens mij klopt quantum mechinica ook niet
Daar kan wel wat uitleg bij.

En inderdaat Einstein geloofde delen van zijn eigen theorie niet. Maar dat is heel logisch. Als je altijd hebt gedacht dat het heelal statisch is geef je niet even toe dat hij dat niet zo is als dat uit je formules komt.

Nu blijkt juist de konstante die einstein had ingevoert (en weg gestreept) weer terug te komen.

Virgol

Verwijderd

"Volgens mij klopt quantum mechinica ook niet"

Inderdaad: het is namelijk "Quantum Mechanica" :)

• JoeyGnarf
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
En dan de grootste vraag: als je het niet helemaal gelooft, hoe verzin je het dan?

• Virgol
Hij verzon geen theorie. Einstein bedacht een theorie die veel tot dan toe onverklaarbare dingen verklaarde. Toen hij aan die theorie ging rekenen kwam hij alleen tot de ontdekking dat die theorie nog veel meer voorspelde zoals het uitzetten van het heelal. Omdat er zo veel vreemde dingen uit zijn theorie kwamen die hij er helemaal niet uit wou krijgen dacht hij dat daar nog een oplossing voor moest worden gezocht.

Virgol

Verwijderd

Hoe zat het ook al weer met die theorieën, je hebt de enige goede theorie totdat er iemand komt die iets beters bedenkt.
Zo zit het nu ook met de evolutie theorie, ook vol gaten, maar we hebben niks beters.
Einstein vatte zijn eigen theorieën ook zo op, hij probeerde naar een oplossing te werken, zag dat er nog veel meer zooi uit kwam.

Verwijderd

hmmm...
de relativiteitstheorie heeft toch meer zooi opgelost dan gecreeerd volgens mij

• Virgol
[beetje offtopic]
Bartman:
Zo zit het nu ook met de evolutie theorie, ook vol gaten, maar we hebben niks beters
Wat voor gaten zitten er dan volgens jou in de evolutie theorie??
[/beetje offtopic]

Virgol
Pagina: 1