[VBA] Paswoord decoderen

Pagina: 1
Acties:

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik wil de paswoorden van de gebruiker opslaan in Access. Maar ik wil ze coderen zodat ze niet te lezen zijn. Ook niet door mezelf. Een beetje vergelijkbaar met md5-hashing bij Linux-PHP dus.

Is er in VBA (Access) een mogelijkheid om dit te doen?

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Er zijn wel md5 functies te vinden voor vb(a). Gewoon even googlen. :)

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Je kunt natuurlijk ook zelf een algoritme bedenken dat je op elk wachtwoord loslaat. Tel bijvoorbeeld bij elk karakter zijn positie op. Zo wordt 'test' opeens 'ugvx'. En dat is voor mij toch niet echt leesbaar. ;)
Zo kun je natuurlijk allerlei dingen bedenken....

My personal website

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 10:45
OZ-Gump schreef op 01 March 2003 @ 10:10:
Je kunt natuurlijk ook zelf een algoritme bedenken dat je op elk wachtwoord loslaat. Tel bijvoorbeeld bij elk karakter zijn positie op. Zo wordt 'test' opeens 'ugvx'. En dat is voor mij toch niet echt leesbaar. ;)
Zo kun je natuurlijk allerlei dingen bedenken....
dat kan natuurlijk ook maar hiermee kan je altijd het originele wachtwoord terughalen.

MD5 is oneway encryptie, wat veiliger dus :)

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

dat kan natuurlijk ook maar hiermee kan je altijd het originele wachtwoord terughalen.
Snap ik. Ikzelf doe het echter wel op die andere manier, omdat de beveiliging van Access zelf ook niet zo schokkend goed is. Vandaar dat ik denk dat, als je een beetje goed nadenkt, je best zelf iets kunt bedenken wat niet (makkelijk) te achterhalen is.

Maar je hebt wel gelijk. En nu ga ik ook ff naar MD5 en andere encrypties kijken, want interessant is het in ieder geval!

My personal website