Wave versneld opslaan

Pagina: 1
Acties:

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10-08 19:15
Ik heb een divx, (NTSC, 23,976fps), daar wil ik PAL van maken. Nu heb ik een programma gevonden waarmee ik de film op 25fps kan zetten, hier wordt ie iets korter van, maar das niet zo erg. Wat wel erg is, is dat het geluid nu dus ook iets sneller afgespeeld moet worden... Bij wijze van spreken moet het geluid van bijv. 23.976 sec. ook 25 sec worden. Heeft iemand een idee hoe ik dat doe, de stream kan ik wel rippe, maar dan moet die stream dus aangepast worden...

• djazete
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

daar zijn volgens mij wel complete programma's voor dei dat voor je regelen.. om het zelf te doen lijkt me erg lastig omdat je toch altijd met rare verschijnselen zit...
en om het dan lip sync te krijgen is zowieso rottig

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 15:17

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

pak virtual dub eens van kazaa, daarmee moet dat in een keer kunnen :)

blabla

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-07 16:57
Misschien eerst de hele film 25 fps maken en dan de wave eruit rippen? Kan idd met virtual dub

• Martijn
  • Laatst online: 10-08 19:15
Hej, bedankt iedereen, kheb het geprobeert, maar helaas werkt het niet. VirtualDub kan idd de film omzetten naar 25fps, maar dan blijft het geluid gewoon zoals het was... Wat ik nu gedaan heb is de video geript naar 25fps, en het geluid naar een losse WAV. Nu is de film dus als het ware korter als de audio stream. Iemand een idee hoe ik die audio stream nu aanpas naar de tijdsduur van de film? Dus evenveel audio op een kortere tijd... :)

Verwijderd

Wat voor audiosoftware heb je tot je beschikking?

Wat jij wilt heet timestretch.

Meerdere mogelijkheden:
- Als je dat de muziek sneller maar niet hoger afgespeeld wordt, moet je zorgen dat je een goede timestretch plugin hebt. Steinberg's Wavelab heeft een ingebouwde functie die doet wat jij wilt. Sonic Foundry heeft een DirectX-plugin die hetzelfde doet (In SoundForge of elke andere applicatie met DirectXplugin support).
Even googelen op timestretch, directx plugins, wave, pitch en dat soort keywords doet wonderen. Zie hier. Met een beetje geluk heb je binnen een paar minuten een plugin gevonden.
- Als het je niet boeit dat de muziek iets hoger wordt (sneller=hogere pitch namelijk), kun je ook gewoon in Cooledit of Goldwave de boel resamplen, of de pitch omhoog (en daarmee de lengte omlaag) slepen. Je hebt in dat soort toepassingen alleen wat minder controle over wat je nou precies wilt doen (hoe lang het exact moet worden etc.).

Uit de Tips of the Day van Wavelab:
Time stretch
Time stretch is an operation that allows you to change the length of a recording without affecting its pitch. This function is most often used to make a section of audio fit in with some other material. WaveLab provides a fast and high quality time stretch processor which can be found on the Process menu. WaveLab also provides an useful Tempo/SMPTE/Bars/Time calculator to facilitate length conversions.
offtopic:
PS Je titel, 'Wave versneld opslaan', klinkt alsof je het opslaan van een wavefile veel te lang vindt duren en alsof je dat wilt versnellen :P .

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 14:33 . Reden: tip of the day toegevoegd ]

• djazete
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

ik denk dat je niet wilt timestretchen omdat je dan geen controle hebt over hoe er gestretched wordt...

Hoe het wel kan weet ik niet maar je zou eens naar speciale postproductie pakketten kunnen kijken als vegas bv.
anders krijg je dat het niet lip sync is en dat kan erg irriteren

Verwijderd

In Wavelab heb je daar inderdaad geen goede controle over, maar als je een goede DirectX-plugin hebt (bv. TimeStretch in Sonic Foundry's ExpressFX Pack) wel. Dan kun je uit verschillende algoritmen kiezen. Of bedoel je dat niet?

Sowieso is het gevaar inderdaad heel erg groot dat het niet lip sync is als je de boel apart van elkaar onder handen neemt. Maar dat is een risico dat je neemt als je een wav file exporteert. Met een beetje tweaken en twintig keer overdoen >:) krijg je wel een keer een redelijk resultaat.

Verwijderd

staat hier niets over op doom9 ?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik denk dat met dit minimale verschil in lengte het helemaal niet uitmaakt dat de pitch veranderd. Resample het gewoon, het verlies in kwaliteit door de timestretch (hoe minimaal ook) is het in dit geval niet waard. Daarnaast is resamplen ook veel sneller klaar.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1