Toon posts:

mailserver: rdbms als storage repository

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van een systeem dat door ons opgezet wordt... we zoeken een mailserver die onder linux draait waarbij de inkomende en uitgaande emailberichten in een database opgeslagen worden.

Nu heb ik de zoekfunctie hier gebruikt, maar weinig nuttigs gevonden - een oracle oplossing is te duur voor het toepassingsgebied. De qmail uitbreidingen die voorzien in de vereiste functionaliteit zijn te oud en te lang niet onderhouden (zijn ze überhaupt wel van de grond gekomen?).

Google biedt helaas ook geen oplossing :'(. Kent iemand toevallig een pakket of module/patch?

Verwijderd

Topicstarter
subtiel schopje dan maar... :{

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

kijk hier eens tussen:
http://www.linuxlinks.com.../Daemons/SMTP/index.shtml

dbmail iets ?
code:
1
2
3
4
Dbmail is the name of a group of programs that enable the possibility of storing and
 retrieving mail messages from a database.
Development and support of dbmail is done by IC&S, a Dutch company specialized in
 Linux development and support.

grappig tis door nl's gemaakt :P

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:00
Ik zou niet weten wat er mis is met maildirs, uiteindelijk heb je alleen je user database maar nodig, die wil je niet geintegreerd hebben met je linux systeem.

Voor qmail zijn er dan verscheidene oplossingen:
qmail-ldap
vpopmail
courier-maildrop + userdb

die eerste is heel leuk als je het van de grond krijgt (het lukte mij laatst niet, terwijl ik Samba en Samba-TNG + unix users wel in LDAP werkend kan krijgen).
Die tweede is een heel leuk en uitgebreid geval, kan je ook combineren met MySQL waardoor je ook vanaf meerdere servers dezelfde users kunt hebben. Kan met LDAP ook trouwens.
courier-maildrop heb ik hiervoor nog gedraaid, werkte wel aardig, was mn eerste howto voor qmail die werkte. Leek me wel wat maar was niet echt wat ik zocht. Na een halfjaar draaien met de hand alle (20) MD5 sums uit de userdb gekopieerd naar het vpopmail database bestand :P

Wat je ook nog kan doen is Cyrus IMAP achter qmail hangen, das ook een halve database zowat. Let wel op dat Cyrus IMAP nogal wat stug is, ik kan er iig niet lekker mee overweg.

* _JGC_ heeft het hier over qmail qmail en nog es qmail, maar natuurlijk is er ook postfix. Sendmail zou ik uit de buurt van blijven.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem met de maildirs is dat we naar een soort ticket systeem toe moeten. Wat dus niet de bedoeling is, is dat alle users opgeslagen worden in een database/ldap systeem. De emails moeten ook fysiek opgeslagen worden in de database :).

Verwijderd

hmm?? Perl of PHP script, en met wget in cronjob?
je leest met de imap functions de mail van een POP3/IMAP server, en stopt die in de database, samen met alle nodige info, en wist ze dan op de imap?

als je ticketingsysteem hebt, moet je toch steeds naar hetzelfde mailadres sturen, niet? (support@isp.tld), dus lees je enkel mails uit die account, en laat je de rest mooi staan in de user dirs.
Je kan dan ook mooi een ticket number toekennen, automatisch replyen aangepast aan het ticket, ....
(ik ken geen PERL, maar als PHP het kan, moet het met PERL zeker kunnen?)

Verwijderd

Topicstarter
im_ik schreef op 01 March 2003 @ 23:45:
kijk hier eens tussen:
http://www.linuxlinks.com.../Daemons/SMTP/index.shtml

dbmail iets ?
code:
1
2
3
4
Dbmail is the name of a group of programs that enable the possibility of storing and
 retrieving mail messages from a database.
Development and support of dbmail is done by IC&S, a Dutch company specialized in
 Linux development and support.

grappig tis door nl's gemaakt :P
Ik heb het eens bekeken, maar als ik op de maillinglists kijk kan ik alleen maar constateren dat de software nog niet echt uitontwikkeld is zegmaar. Misschien dat het tijd wordt om de sources van QMail maar eens nader te bekijken :{.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-05 14:44

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
je kan de mail gewoon pipen naar een php/perl/whatever scriptje, die het vervolgens in een database zet.
Het is redelijk makkelijk te doen met een mimeparser en een beetje script werk :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kees op 03-03-2003 00:19 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Als je geen bezwaar hebt tegen wat performance-verlies en goed met Java overweg kan is James iets om naar te kijken: een SMTP, POP3 en NNTP server, met de mogelijkheid om bijvoorbeeld mail via JDBC in een RDBMS te stoppen.

Vooral dat concept van de matcher/mailet pipeline is erg handig als je custom mail-applicaties moet maken...

With the light in our eyes, it's hard to see.

Pagina: 1