Toon posts:

[XP] NTFS convert vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil wat folders op m'n computer met XP Home gaan beveiligen tegen nieuwsgiereige ogen... Dus ik dacht erover om m'n FAT32 partitie naar NTFS te converteren.

1. Ik heb 1 hd verdeeld in 2 partities, 1 van 7 Mb (met het systeem erop) en 1 van 23 Mb (met programma's). Die van 32 Mb kan ik dus converteren, die ander is te klein. Werkt dat...? Kan ik m'n systeem partitie gewoon FAT 32 laten?

2. Hoe lang duurt dat converteren? 2 minuten? Een halve dag?

3. Ik kan dan toch met een simpele klik (of een paar) een map alleen maar toegankelijk maken via een password? Of gaat dat lastiger?

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[beetje offtopic]
Jou HD is wel heel erg klein, Neem aan dat je het verschil weet tussen Mb, MB en GB? ;)
[/beetje offtopic]

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Verwijderd

1. ja, zolang je er maar rekening mee houdt dat alleen NT 4.0/5.0(2000)/5.1(XP)deze partitie(ntfs) kunnen lezen
2. Hangt van vele variabelen af, maar niet langer dan een 10 min zou ik zeggen
3. Rechtermuisknop op de map, en dan onder delen het een en ander instellen, wijst zichzelf allemaal min of meer

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:25

mutsje

Certified Prutser

Converteren van een schijf doet hij pas als je reboot en de schijf niet gemount is door het operating system. Je kunt het commando geven vanaf je command prompt(dos prompt)
CONVERT volume /FS:NTFS waar "volume" staat voor jou partitie. Let wel je kunt niet terug van NTFS naar FATXX.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ok, even schreewerig, maar "NOOIT FAT32 NAAR NTFS CONVERTEREN"

tenzij je een snel traag wordende PC wil

Standaard heeft NTFS een clustersize van 4k, maar als je converteerd van fat naar ntfs, word dit geen 4k maar 512 byte

Practisch betekent dat, dat je Master File Table VEEEEl sneller fragmenteerd waardoor de snelheid hard achteruit kan gaan. Gewoon backupje maken en formateren.

specs

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

gladiool schreef op 01 March 2003 @ 09:42:

Standaard heeft NTFS een clustersize van 4k, maar als je converteerd van fat naar ntfs, word dit geen 4k maar 512 byte

Practisch betekent dat, dat je Master File Table VEEEEl sneller fragmenteerd waardoor de snelheid hard achteruit kan gaan. Gewoon backupje maken en formateren.
100% Waar >:)

Verwijderd

en als je converteerd, kun je geen mappen beveiligen. dan moet je dus de schijf helemaal opnieuw formateren.

converteren duurt niet zo lang, 15 minuten of zo, maar dat ligt ook aan je systeem

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
gladiool schreef op 01 maart 2003 @ 09:42:

dan gebruik je toch even partition magic 8.0 die kan ook ntfs clusters resizen (nieuwe feature tov versie 7.0).. :)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 March 2003 @ 09:54:
en als je converteerd, kun je geen mappen beveiligen. dan moet je dus de schijf helemaal opnieuw formateren.
Dat is niet waar

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:25

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op 01 maart 2003 @ 09:54:

converteren duurt niet zo lang, 15 minuten of zo, maar dat ligt ook aan je systeem
Ga jij us lekker terug met het leren van basis beginselen FAT security vs NTFS security......

Converteer tijd hangt af van hoeveelheid data op de partitie die je wilt converteren en snelheid van je systeem...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dus m'n D: schijf converteren naar NTFS. Daarna moet ik dus met Partition Magic 8 (die heb ik dus dat scheelt) de clustersize veranderen. Dat moet ik schijnbaar doen naar 4k? Dan is alles net alsof ik m'n geformatteerd heb en zo? Dus helemaal pico bello? Of blijft het behelpen...?

Verwijderd

Topicstarter
gladiool schreef op 01 maart 2003 @ 09:42:

Eh... ik heb dus m'n hd geconverteerd naar NTFS. Partition Magic geeft de volgende info:

Bytes per NTFS sector 512 (512 bytes per physical sector)
Cluster Size 4 K bytes (8 sectors per cluster)

Da's dus toch gewoon goed...? Of bedoelde je met die 512 byte van jou die bytes per NTFS sector...? Ik ben bang dat ik het niet meer helemaal volg. De cluster size is gewoon 4 K, dus dat lijkt me toch goed? Als ik in PM kies voor cluster size omzetten, geeft 'ie ook aan dat 'ie nu 4 K is...

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 09:03:
[...]

Eh... ik heb dus m'n hd geconverteerd naar NTFS. Partition Magic geeft de volgende info:

Bytes per NTFS sector 512 (512 bytes per physical sector)
Cluster Size 4 K bytes (8 sectors per cluster)

Da's dus toch gewoon goed...? Of bedoelde je met die 512 byte van jou die bytes per NTFS sector...? Ik ben bang dat ik het niet meer helemaal volg. De cluster size is gewoon 4 K, dus dat lijkt me toch goed? Als ik in PM kies voor cluster size omzetten, geeft 'ie ook aan dat 'ie nu 4 K is...
ik heb nog nooit geen last gehad van performance verlies van fat32 naar NTFS, en ik heb het toch 10'tallen keren gedaan.

Klinkt een beetje als broodje aap :) ( NOFI )

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 19:59
We hebben het hier over windows XP home, er staat me iets van bij dat je met xp home mappen niet afzonderlijk kon beveiligen maar dat alleen maar kon met de pro versie

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 19:59
Robthebest schreef op 03 March 2003 @ 13:37:
We hebben het hier over windows XP home, er staat me iets van bij dat je met xp home mappen niet afzonderlijk kon beveiligen maar dat alleen maar kon met de pro versie
Ik doe het maar even zo want edittn werkt niet,

De link heb ik gevonden

http://www.microsoft.com/belux/nl/windowsxp/comparison.asp

daar kan je de verschillen tussen windows xp pro en home zien, daar is te zien dat je in de home versie bestanden niet kunt versleutelen

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33
Robthebest schreef op 03 maart 2003 @ 13:44:
[...]

Ik doe het maar even zo want edittn werkt niet,

De link heb ik gevonden

http://www.microsoft.com/belux/nl/windowsxp/comparison.asp

daar kan je de verschillen tussen windows xp pro en home zien, daar is te zien dat je in de home versie bestanden niet kunt versleutelen
met versleutelen bedoelen ze denk ik "encryptie" dat is wat anders als ACL's maken dmv NTFS rechten.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Pagina: 1