Toon posts:

Clipping bij ac3 stream op DD receiver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn SBlive 5.1 player zit met een 10 meter lange coaxkabel digitaal aangesloten op m'n DD receiver (Onkyo TX-SR500E). Als ik nu films met ac3 geluid ingebakken (divx/xvid) afspeel vanaf de harde schijf gaat het geluid af en toe "clippen" (soort van harde, schelle tikken, das toch clipping?).

De receiver herkent de stream overigens correct als dolby digital. Deze harde tikken in het geluid gebeuren met name in scenes met een hoop actie en geluid, zoals schietscenes uit The Matrix (lobby) en Band of Brothers (oorlog).

Ook op stero mode (alleen 2 fronts ingeschakeld) ipv surround blijven de klippen hoorbaar.

Nou vraag ik mij dus af hoe dit komt, zijn/is het de:

A. Speakers? (nieuwe Canton Movie CD 1 set)
B. Receiver? (nieuwe Onkyo)
C. Geluidskaart?
D. Software (AC3filter v0.63b, windvd, gepatchte powerdvd 4.0)?
E. Treurige kwaliteit van de films zelf of van het rippingproces? (heb helaas geen dvd om te testen) :?

/edit: stereobronnen en ac3 testfiles worden gewoon goed weergegeven, ook op hoog volume...

SBlive 5.1 drivers van 17-07-02 ('digital output only' aangevinkt)
AC3filter v0.63b; Windvd platinum; Powerdvd 4
Windows XP SP1 Pro
Via chipset (KT266a), Via 4in1 v4.38, geen latency patch e.d.
Directx 9.0
(de SBlive deelt zijn IRQ 18 niet met andere harde zaken)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2003 22:43 ]

Verwijderd

Je geeft zelf al aan dat niet bij alle bronnen er tikken in het geluid zitten, dit hoeft geen clippen te zijn, in ieder geval niet analoog... Het kan wel zijn dat de films gewoon te hard zijn opgenomen of gewoon hele slechte kwaliteit (wat maar al te vaak voorkomt).

Probeer toch ff een DVD te lenen of te huren en probeer of het dan wel goed is: dan weet je tenminste zeker dat het niet aan je apparatuur ligt. En anders zou ik het in de (volume) instellingen van mn geluidskaart zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik het begrijp kun je de volumes van een ge-encodeerd ac3 signaal niet aanpassen. Welke vloumes bedoel je hier Techieguy? De mixer instellingen/volumes staan op zo'n 80% bij mij.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu eindelijk kunnen testen met de DVD van The Matrix (blijft vet he :D ) e tikken in het geluid in "drukke" scenes zijn er nog steeds :| . e DVD speel ik af met Powerdvd 4 op een Toshiba sd-m1612 dvd-romspeler. Ik heb helaas geen beschikking over een stand-alone speler. Verder klinkt de set echt prima met muziek en films in stereo (niet DD) gespeeld vanaf de pc.

Onlangs nog de nieuwste ac3-filter (0.66b) erop gezet en lopen klooien met latencies, via lat patch, standaard Win XP drivers, kaart in andere gleuf :P gestopt, van alles dus maar zonder resultaat.

nu: VIA 4in1 4.43; directx 9.0a; SBlive drivers van afgelopen maart

Zal het vervangen van de SBlive 5.1 door een Audigy 2 helpen? Mijn Onkyo heeft net als de Audigy 2 ondersteuning voor 96 kHz / 24 Bit Digital-to-Analog Converters, of heeft dat hiermee niks te maken :?

Ik hoor t graag....

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:57
Lijkt me niet dat een versterker bij zon setje speakers gaat clippen. (ook al is het een van de lichtere versterkers, bij satelliet speaktjes mag hij echt niet gaan clippen). Dus dat zal het in ieder geval wel niet zijn. Voordat een versterker gaat clippen vervormd het geluid overigens ook. Ik weet niet of je dat ook waar kan nemen. Het lijkt me eeder dat je een probleem hebt met de software/hardware op je pc. Het zou kunnen zijn dat je geluidskaart niet helemaal meer goed werkt. Misschien kan je er van iemand anders een lenen om te testen.

Je zou ook kunnen proberen om deze vraag te posten op het htforum.nl

Greetz,

Fishi

Verwijderd

Topicstarter
ok fisherman, das een duidelijk verhaal. En nee, het geluid vervormt totaal niet, dus er is geen sprake van clippen dan. Zal 't 's proberen met een andere geluidskaart, howel deze nog geen jaar oud is.

Verwijderd

Topicstarter
Hoewel al oud wil ik dit topic toch weer even voortzetten.

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat de tikken in het geluid bij AC3 streams daadwerkelijk aan de receiver (Onkyo tx-sr500e) te wijten zijn. Nu ik een nieuwe dvdspeler heb (Harman Kardon dvd5, oud model maar heerlijk apparaat) heb ik kunnen testen met een aantal dvds, o.a. The Matrix, Das Boot, Band of Brothers episodes, Ocean's Eleven etc. Nu blijkt dus dat die vervelende vervormingen in het geluid nog steeds frequent aanwezig zijn. :|

De dvdspeler is optisch aangesloten en verder heb ik de kabels en speakers al vervangen om te testen, ik ben er echt zeker van dat het de receiver is (ook ander geluidskaartje in de pc geeft zelfde resultaat als ik de dvds via de pc afspeel met coax verbinding). Afspeelvolume staat er overigens ook helemaal los van.

Als de dvdspeler of de pc zelf het decoden van het signaal voor z'n rekening neemt is er geen enkel probleem. Als de receiver het DD signaal zelf downmixt naar stereo zijn de vervormingen weer wel aanwezig, maar zoals al eerder vermeld geven analoge input signalen (hetzij multi channel of stereo) geen problemen.

Kan ik nu concluderen dat de receiver (of de DD chip) defect is en is dit een bekend euvel met dit Onkyo model? (ja ik weet dat ik deze conclusie eigenlijk al heb getrokken maar ik hoor toch nog graag wat feedback van jullie ;) )

edit: Meneer de Mod, zou je de topictitel misschien kunnen aanpassen, want zoals al gezegd in dit topic heeft het niks met clippen te maken :>

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 22:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik wil dit topic niet onnodig omhoogschoppen, maar wil toch even hetvolgende melden, ben er nog niet uit dus.

Het probleem van de tikken in DD geluid lijkt voornamelijk te gebeuren wanneer het geluid vaak en snel van kanaal (bijv. van LF naar center en terug of LF naar RF) shift. Ook bij de test modus vd receiver, dwz de roze ruis, hoor ik een tik wanneer de testruis naat het volgende kanaal verspringt. Zeker als je handmatig snel van kanaal shift zijn de tikken goed hoorbaar.

Duidt dit dan op een probleem met het aanspringen/afsluiten vd verschillende speakerkanaalen, en kun je zoiets oplossen?

edit: vond ook nog ff deze info in de manuals van mijn apparatuur, hebben die voltages van input en output enige significantie?

Onkyo receiver:

Input Sensitivity and Impedance
DIGITAL INPUT (OPTICAL 1, 2): 0.5 Vp-p, 75 ohms
DIGITAL INPUT (COAXIAL): 0.5 Vp-p, 175 ohms

Harman Kardon dvdspeler:

Coaxial Digital Audio Output: 0.5V p-p/75 .
Optical Digital Audio Output: 1.6V p-p

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het enige wat je kan doen is uitsluiten. Probeer een andere receiver. tikt die niet, dan is de jouwe gewoon niet goed en moet de leverancier een oplossing bedenken

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt, zal er verder niet over doorzeiken, zal lastig zijn ff een andere receiver te lenen. :X

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

ga dan naar de winkel waar je 'm kocht, die hebben er wel een zwik staan hoor :)
Je icon is trouwens stuk

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
stja, winkel in Duitsland, online gekocht, is zo'n vier uur rijden (Saarbrücken, hifi-edition) maar heb geen auto :( en weinig zin in de porto.

off-topic:
sorry, toch weer gezeken ;) enne, mijn scriptie heeft ook afrondingsproblemen door dit gekloot

• Gotfather
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
**Gotfather is een reincarnatie van Koninghein**

**Deze post is een schaamteloze kopie van mijn post op het HTforum betreffende dit zelfde probleem**

Om maar een s even een oude koe uit de sloot te takelen, hier het vervolg op dit relaas.

Het probleem bleef aanwezig en steeds meer DVD's veroorzaakten rommel in het geluid. Blijkt na lang zoeken op diverse fora dat deze Onkyo last heeft van de zgn. LFE bug, hetgeen samenhangt met de tikken in het geluid.
Nu staat de receiver ter reparatie bij de importeur (HNNY Benelux in Rotterdam) die bevestigd heeft dat de decoder chip een productiefout bevat, deze wordt dus vervangen nu maar ben de receiver al ruim 8 weken kwijt .

Vervelend gedoe over de garantieafhandeling: de receiver destijds aangeschaft in Duitsland, Nederlandse importeur wil nu de kosten van de nieuwe chip op mij verhalen (72 Euro excl verzending) maar rekent verder geen arbeidsloon om mij tegemoet te komen.

Is dit nu fair, aangezien het hier een PRODUCTIEFOUT betreft en ik dus buiten mijn eigen toedoen in bezit ben gekomen van een defect apparaat? Ja, ich weiss, volgende keer bij een NL dealer maar zit hier op studentenbudget, scheelt dan nogal als je in Duitsland winkelt.

Hieronder nogmaals de probleemomschrijving:

Mijn Onkyo TX-SR500E receiver vertoont sinds het begin van aanschaf een defect. De Dolby Digital 5.1 geluidstrack van veel DVD titels (bijv. The Matrix, Band of Brothers Series, Ocean’s Eleven, Braveheart, Das Boot, etc.) veroorzaakt een regelmatig en zeer storend getik c.q. geklik door de speakers. Daarnaast wordt het LFE signaal van de DD5.1-stream niet of zeer slecht doorgegeven via de subwoofer uitgang, wat resulteert in een storend en krakend gerommel in de subwoofer.

Een mogelijk defect in de bron (dvdspeler), de media (originele DVDs), de bekabeling of de speakers is uitgesloten, aangezien ik deze allemaal vervangen heb tijdens het testen en reproduceren van het probleem. Daarnaast is er op Internet veel informatie te vinden aangaande het defect in dit model, op veel Amerikaanse fora is dan ook te lezen dat OnkyoUSA het probleem bevestigd heeft (productiefout: slechte kwaliteit IC’s) en de getroffen receivers kosteloos repareert (zie hieronder voor hyperlinks). Overigens zijn het LFE probleem en het getik aan elkaar gerelateerd, wat blijkt uit het feit dat de reparatie van de LFE bug het getik ook verhelpt.

Het defect is overigens duidelijk te reproduceren met behulp van de zogenaamde THX Optimizer, welke te vinden is op veel THX-gecertificeerde DVDs.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Is dit nu fair, aangezien het hier een PRODUCTIEFOUT betreft en ik dus buiten mijn eigen toedoen in bezit ben gekomen van een defect apparaat?
Eigenlijk zou je Onkyo hier wel op aan kunnen spreken want zoiets mag natuurlijk niet gebeuren.
Ik weet niet hoe lang je hem al hebt, maar je hebt ook consumentenrechten in Duitsland.
Heb je de importeur daar al aangesproken/aangeschreven?

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1