Component out -> RGB Scart

Pagina: 1
Acties:

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:45

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Kan dat?

Ik heb een nieuwe DVD speler in bestelling staan, de Philips DVD 963SA, waar een hele mooie 13 bit, 107 Mhz Faroudja DCDi inzit.

Echter, deze stuurt alleen de Progressive Component out (NTSC, simpel vrij te schakelen voor PAL) aan, niet de interne Scart. (Die chip zit op een apart dochterkaartje.)

Nu vraag ik me dus het volgende af:

Als ik de component out converteer naar RGB Scart (Kan dat überhaupt, met een kastje ofzo? :? ) zou dat dan een betere beeldkwaliteit geven dan de standaard aanwezige RGB Scart? (Waar niet die mooie Faroudja DCDi voor gebruikt wordt.)

Ik heb niet al teveel verstand van video-overdrachtszaken, maar ik kan me zomaar voorstellen dat een kabeltje van 3X tulp naar Scart niet gaat werken. ;)

Kan een standaard Scart überhaupt met progressive signalen overweg? (Anders zijn we snel klaar he. ;) )

Niet dat de standaard Scart uitgang nu zo slecht schijnt te zijn, maar de component is natuurlijk nog beter. (Goeie kans dat je dit verschil in kwaliteit weer weghaalt met een conversieslag.)

Ik heb als TV een Philips 36PW9575, als dat er toe doet. (Daar zit dus geen component in op nee. ;) )

Aannames zijn fataal.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:23
Ik denk dat component beter (of niet) is vanwege de signaalscheiding, en niet de kwaliteit van de DAC. Dus zodra je component gaat converteren naar RGB (als dat kan) zal je die kwaliteit dus waarschijnlijk niet meer hebben, maar ik denk ook dat de kwaliteit er al heleMAAL niet beter wordt als je d'r een converter aanhangt, en als die al bestaat, dat zal die wel ******duur zijn.

Oh, zit hier enter :)

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:11
Kan een standaard Scart überhaupt met progressive signalen overweg? (Anders zijn we snel klaar he.
Nee, kan niet. Dus het verhaal houdt snel op ben ik bang. In de toekomst zou dit mogelijk KUNNEN zijn, maar i.v.m. copieerbeveiligingen is het dat nu niet. Er waren geruchten dat de Arcam DV88+ wel PS via zijn SCART uitgaf, maar dit is inmiddels tegengesproken door John Dawson, de baas van Arcam.

Dus een nieuwe TV, of niet? ;)

Ik heb de Philips ook in bestelling staan... hoe lang zou het nog duren???

[ Voor 12% gewijzigd door Dr. Strangelove op 28-02-2003 22:39 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• CornelisJ
  • Niet online
In principe is zowel een RGB signaal als een een YUV (ook wel YPbPr) signaal "component video", dit in tegenstelling tot een CVBS (composite video) of YC signaal.

Jij bedoelt met "component video out" vermoedelijk de YPbPr uitgang? Hoe weet je zo zeker dat de DCDi chip alleen de YPbPr uitgang aanstuurt? Overigens "progressive component out" is een signaal (480p of 576p) met de dubbele lijnfrequentie; 100 hertz TVs werken intern weliswaar op de dubbele lijnfrequentie, maar er zijn nog nauwelijks TV's op de markt die een YPbPr ingang hebben die met een 480p of 576p signaal overweg kunnen, en ik vraag me af of er TV's bestaan die met een "progressive" RGB signaal overweg kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door CornelisJ op 28-02-2003 23:00 ]

• Dr. Strangelove
Jij bedoelt met "component video out" vermoedelijk de YPbPr uitgang? Hoe weet je zo zeker dat de DCDi chip alleen de YPbPr uitgang aanstuurt? Overigens "progressive component out" is een signaal (480p of 576p) met de dubbele lijnfrequentie; 100 hertz TVs werken intern weliswaar op de dubbele lijnfrequentie, maar er zijn nog nauwelijks TV's op de markt die een YPbPr ingang hebben die met een 480p of 576p signaal overweg kunnen, en ik vraag me af of er TV's bestaan die met een "progressive" RGB signaal overweg kunnen.
De Faroudja chip neemt het deinterlacing voor zijn rekening volgens mij; daar maak je dus enkel bij progressive scan gebruik van, en deze stuurt op de Philips dus zeker niet de SCART uitgang aan. De Philips kan daarom ook tegelijkertijd via zowel de component outs als de SCART beeld geven (je kan hem dus tegelijk aan een TV als aan b.v. een projector hangen als je zou willen).

Er zijn geen TVs die een progressive RGB signaal accepteren; projectoren of plasma's weet ik niet. Het is een academische vraag aangezien er geen DVD spelere is die een progressief RGB signaal produceert.

Zelf heb ik inmiddels de JVC HV32D25 staan; deze accepteert zowel PAL als NTSC progressive scan. Ik wacht met smart op de speler zodat ik gaan testen. Helaas heeft de TV zware geometrieproblemen, en bij lichte beelden is het net of de rand van het scherm (aan alle vier de kanten) oplicht; net alsof de rand een witte lijn is. Problemen dus, volgende week komt er iemand kijken...

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 01-03-2003 00:07 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Okee, wordt niets dus, ik moet tevreden gaan zijn met de Scart RGB out. :) (Die ook bijzonder goed schijnt te zijn, daar niet van. ;) )

CornelisJ:

Wat s_roubos ook al zegt, de Faroudja neemt de de-interlacing voor zijn rekening, dus die is alleen actief op de component uitgang. (YPbPr inderdaad.)

s_roubos :

Meerdere onlineshops (4 om precies te zijn) wisten mij te vertellen dat ze hem in week 12 weer verwachten. :)

Aannames zijn fataal.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Okee, wordt niets dus, ik moet tevreden gaan zijn met de Scart RGB out.
(Die ook bijzonder goed schijnt te zijn, daar niet van. )
Daarmee heb je in vrijwel alle gevallen meer als voldoende aan hoor! :)
Je TV lust het bijna direct door naar z'n beeldbuis dus hietmee heb je het minste signaalverlies.

Senile! Senile Oekaki

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Jawel, is ook zo, maar ik probeer altijd het beste eruit te halen he. ;)

Aannames zijn fataal.

• CornelisJ
  • Niet online
Er bestaan TV's met een VGA connector (dus RGB) die VGA 640x480 / 60Hz kunnen weergeven, maar ze zijn zeldzaam. Het is relatief simpel om een schakeling te ontwerpen die YPrPb omzet in RGB:

YPrPb is Y, R-Y, B-Y

G-Y is een gewogen optelling van R-Y en B-Y (ben even te lui om de weegfactoren uit te rekekenen)
R = (R-Y) + Y
G = (G-Y) + Y
B = (B-Y) + Y

Totaal heb je dus 4 optellers nodig, dit is te maken met een paar video opamps.
Zo'n schakeling is alleen interessant als je een TV hebt die wel een 2Fh RGB ingang heeft, maar geen 2Fh YPbPr ingang.

• Dr. Strangelove
Het verschil tussen component en RGB SCART is miniem. Ik denk niet dat het zichtbaar is op de meeste TVs. Een ander verhaal wordt het als je idd een progressive signaal uitstuurt over die component outs, dat is wel degelijk een wereld van verschil.

Pagina: 1