Toon posts:

Hoe werkt interactie tussen deeltjes?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Stel ik ga op de grond liggen en leg een grindtegel op mijn buik. Dat voel je wel ff maar ik overleef het wel.

Stel dat ik daar nu een stapel van 10 meter grindtegels bovenop leg. Dan overleef ik dat nooit. De kracht op mijn buik wordt veel te groot.

Mijn vraag; In beide situaties is het contactoppervlak gelijk. Hoe merkt dat contactoppervlak nou hoeveel materie er boven hem zit?

Kortom, hoe is de interactie tussen het contactoppervlak en de rest van die stapel?

Verwijderd

er rust eigenlijk geen echt oppervlak op je, allereerst is de tegel oneffen en kleine oneffenheden zouden door druk een beetje kunnen veranderen (meet methode een)
verder voel je geen deeltjes, maar een aantal magnetische velden die een samenhang hebben (als je op een tafel leunt, hangt je hand er eigenlijk een enorm klein beetje boven, omdat het eigenlijk overal magnetische velden zijn die elkaar afstoten / aantrekken.
je zou kunnen proberen de afstand tegelveld- buikveld te meten
:)
maar volgens mij leg ik het nu heel erg vreemd uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat deeltjes elkaar niet echt aanraken. Wanneer dit wel gebeurt spreek je volgens mij over kernreacties. (Dan nog trouwens! Volgens mij raken deeltjes elkaar niet door afstotende kernkracht enzo)

Maar hoe werken die bovenste deeltjes nou door op jou? En als je onder een tafel ligt (geen druk op je) en op die tafel staan allenaal grindtegels dan merk je daar toch ook niets van? Die tafel houdt dan de invloed van de grindtegels tegen, zeg maar.

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

zwaartekracht?
Ik begrijp wel wat je denkt...
Hoe werkt de potentiele energie door naar beneden...
Tja, elke deeltje heeft een standaard snelheid richting de aarde en deze wordt opgehouden door een deeltje dat ervoor zit... dit andere deeltje drukt dan 2x zo hard etc etc...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

deeltjes bestaan niet...
dus kunnen ze elkaar ook niet raken.

Wat is dat nou toch dat iedereen bij fundamentele deeltjes aan bolletjes in banen denkt????

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
De bovenste deeltjes worden door de zwaartekracht naar beneden gedrukt. Deze oefenen (aangezien ze stil staan) een kracht uit niet zo groot als de zwaartekracht op het deeltje onder hen. Deze kracht word over gedragen door magnetische velden. De electronen schillen van de verschillende atomen stoten elkaar af.

Een deeltje onder op de stapel voelt op deze manier de druk van alle deeltjes boven zich.
deeltjes bestaan niet...
dus kunnen ze elkaar ook niet raken
Deeljes bestaan wel. Ik zeg niet dat fundamentele deeljes bestaan, maar deeltjes bestaan zeker wel.

Virgol

Verwijderd

Deeljes bestaan wel. Ik zeg niet dat fundamentele deeljes bestaan, maar deeltjes bestaan zeker wel.
"deeltje" is een 19e eeuws concept dat sinds de quantummechanica wel heel erg simplistisch is.
Je kan het wel over deeltjes hebben, maar je moet altijd onthouden dat dat alleen een vereenvoudiging van de werkelijkheid is om bepaalde problemen mee op te lossen.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Nou, op zich heeft Virgol wel gelijk. Atomen bestaan. Daar kan je lang of kort over praten, maar ze bestaan. En het zijn deeljtes. Maar, zoals Virgol ook als zei, het is wel te simplistisch om over elementaire deeltjes te spreken, want daar speelt quantummechanica een te grote rol.

De Lord

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Lord Daemon:

atomen deeltjes??? De meeste dingen die atomen doen kan je verklaren met het deeltjesmodel, maar niet alles... Soms komt het beter uit als je ze als golf beschouwt.

En dus zijn het geen deeltjes in de ouderwetse "planeet-om-ster" opvatting.

Verwijderd

Topicstarter
Virgol >>>
De bovenste deeltjes worden door de zwaartekracht naar beneden gedrukt. Deze oefenen (aangezien ze stil staan) een kracht uit niet zo groot als de zwaartekracht op het deeltje onder hen. Deze kracht word over gedragen door magnetische velden. De electronen schillen van de verschillende atomen stoten elkaar af.
Maar zoals ik al eerder opmerkte, wat nu als ik vlak onder een tafel ga liggenm die heel dun maar heel sterk is. En op die tafel staan al die stenen, dan voel ik niets. En worden de magnetsiche krachten dus via de poten van die tafel weggeleid ofzo?

Verwijderd

je hebt ook al die mooie theorieen met wisselwerkingsdeeltjes, bij massa gravitonen. maar ik weet ook niet precies hoe dat zit.. wie??

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op vrijdag 17 november 2000 17:43 schreef Apoc2 het volgende:
Virgol >>>
[..]
Maar zoals ik al eerder opmerkte, wat nu als ik vlak onder een tafel ga liggenm die heel dun maar heel sterk is. En op die tafel staan al die stenen, dan voel ik niets. En worden de magnetsiche krachten dus via de poten van die tafel weggeleid ofzo?
Simpel omdat dan het contactoppervlak is vergroot door het tafelblad zodat de druk veel lager ligt, neem maar een tafelblad dat even groot is als een staan en je zal zien dat dat tafeltje je niet zal helpen ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Topicstarter
Blobber >>>

Ik bedoelde dat je onder de tafel ging liggen en die dus neit op je drukt.

Tevens kun je de tafel een heel klein opp geven. Veel kleiner nog dan de grindtegel zelf is.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
el_marcianito : De invoer van gravitonen is gewoon een wiskundige truuk om zwaartekracht te beschrijven. Gravitonen zijn dan denkbeeldige deeltjes (wisselwerkingsdeeltjes) die energie uitwisselen tussen twee objecten.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Pagina: 1