Toon posts:

Internet werkt niet rechtstreeks maar wel via hub

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een server op te zetten(P150 32ram 2gbhdd, 3com 509b-tpo, 3com 905 xl 10/100), nou loop ik tegen een heel vaag probleem op, het internet is niet beschikbaar als ik via een cross kabel ga, en wel als het via de hub gaat.

De situatie is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Kastje in muur
   |
30cm coax kabel
   |
Kabel modem(Com21, de 10mb versie)
   |
30cm Cat5 TP kabel
   |
Wandcontactdoos
   |
20 meter Cat5 TP kabel
   |
Wandcontactdoos
   |
HIER 2 OPTIES, ZIE LATER BENEDEN
   |
3Com Eatherlink III 509b-tpo(dus server in)

alle kabels hierboven beschreven werken volgends kabeltester, en zijn straight

Optie 1(deze werkt):
code:
1
2
3
4
5
30cm TP Cat5 Cross kabel
   |
Sitecom 10mb hub(niet de upling ingang, gewoon normale ingang)
   |
30cm TP Cat5 kabel(vanuit normale uitgang)

Optie's 2(werken niet):
code:
1
30cm Cat5 TP cross => Server nic in

code:
1
30cm Cat5 TP normal => Server nic in

Ik vind het maar vaag, waarom zou je iets moetten crossen als het van modem naar hub is? ik heb vantevore GEEN cross kabel gebruikt, dus is vaag(modem heeft geen zelf cross, want er moet een cross tussen als je 1 pc wil).
Als het wel al gecrost is waarom zou rechtstreeks naar pc niet werken met een normale kabel na de laatste wandcontactdoos?

Ik weet 1 ding 100% zeker, ALLE kabels zijn goed, zowel de cross als de normale, ik heb ze getest met kabeltester(ja ook de wandcontactdozen gedaan ;) ).

Ik hoop dat het nou duidelijk is uitgelegt, als het nodig is lever ik meer info.

Verwijderd

Begrijp ik het goed? Je server kan niet op internet met een straight UTP naar com21? (Ja het is nog vroeg 06.30 AM )vreemd. Ik had...ja had een server rechtstreeks op com21 , dat werkte. via tweede Nic (cross)naar een switch (gewone ingang) en daar zaten 3 andere pc's (straight) op. In principe zou het in plaats van die switch mogelijk moeten zijn om het zo via de hub te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2003 06:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 March 2003 @ 06:34:
Begrijp ik het goed? Je server kan niet op internet met een straight UTP naar com21? (Ja het is nog vroeg 06.30 AM )vreemd. Ik had...ja had een server rechtstreeks op com21 , dat werkte. via tweede Nic (cross)naar een switch (gewone ingang) en daar zaten 3 andere pc's (straight) op. In principe zou het in plaats van die switch mogelijk moeten zijn om het zo via de hub te doen.
het werkt niet als het rechtstreeks is, niet via straight en niet via cross, alleen via de hub.

Ik heb wel ondekt dat in mijn aansluitingen niet goed gepatcht heb, dus het is wel aangesloten, maar nou heb ik niets aan de Cat5, want het is nou niet met een TP meer(dus niet een data en een ground, maar sommige plaatsen ground ground en andere data data).
Zou het hierdoor kunne komen?
Vedder na de aansluitingen is het wel goed gedaan, alleen tusse de wandcontactdozen niet |:(

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

kabels wel getest? maar moet cros zijn heb je de zaak gewoon niet verkeerd bekabeld ? dus perongeluk een cross-over ofzo ertusssen gemaakt ?

o oeps erm dat zei je al .. had beter moeten lezen...

Tja vanalles

Verwijderd

Topicstarter
vso schreef op 02 maart 2003 @ 04:31:
kabels wel getest? maar moet cros zijn heb je de zaak gewoon niet verkeerd bekabeld ? dus perongeluk een cross-over ofzo ertusssen gemaakt ?

o oeps erm dat zei je al .. had beter moeten lezen...
hm :>
kabeltester van 300 euro geleent op me werk, kabels zijn goed, maar alleen heb ik overal 2 draaden gewisseld dus nou zit er ergens een ground ground en een data data bij elkaar. dit los ik op na de carnavalsvakantie(nog een week dus).

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 14:10
Ik heb dit ook met mijn 3Com nic, precies dezelfde als jij, lampje op de modem gaat dan gewoon niet branden alsof er nix op is aangesloten, via de switch werkt het wel prima. Erg raar.

fotoblog

Verwijderd

Topicstarter
ViolatoR schreef op 02 March 2003 @ 11:27:
Ik heb dit ook met mijn 3Com nic, precies dezelfde als jij, lampje op de modem gaat dan gewoon niet branden alsof er nix op is aangesloten, via de switch werkt het wel prima. Erg raar.
Ik vind het maar een vaag probleem.
Ik zal mijn intel nic eens in de server hangen, kijken of het dan wel werkt.

Nog een vaag probleem met 3Com:
Heb hier een '3C905B-TX Fast Etherlink XP PCI' liggen, de drivers installeren zich perfect onder Windows 98(de server heeft er een in zich voor local netwerk), maar onder W2K willen de drivers(de W2K drivers notabene) niet installeren, krijg ongeveer de volgende fout:
code:
1
Gegevens ongeldig

Dat doet hij met de standaard windows drivers voor die NIC en dat doet hij ook met de nieuwste die ik van 3Com gedownload heb, vaag :/

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 14:10
Je bent niet de enige diet het vaag vind :) Ik stond ook raar te kijken hoor ...

fotoblog

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik zal dalijk wel eventjes de drivers voor een novel combo kaart downloaden en die in de server stoppen, mischien dat het helpt.

3Com = vaag :/

Verwijderd

Topicstarter
Vaag, het werkt helemaal niet. IK HEB ALLES AL GEPROBEERD!

Netwerk kabels zijn nou normaal Cat5, twisted pair dus dat kan het NIET zijn.
Een Novell NE2000 Plus-3 kaart er in, werkt niet.
3c 509TP werkt niet, 3c509 werkt niet, 3c905XT(of TX) werkt niet.

Ik heb dus ALLES gehad, en mijn internet kan dus NIET zonder hub functioneren, rechtstreeks wil hij het dus gewoon NIET doen(zowel via sross als straight niet).

begin er gek van te worden, dat wil zich nou systeembeheerder noemen :+

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
laat maar

[ Voor 90% gewijzigd door SileX op 12-03-2003 16:24 ]

Verwijderd

-> maar alleen heb ik overal 2 draaden gewisseld <-
Los dat eerst maar eens op.
Geen draden wisselen, is nie goe.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08 10:33

NBK

Weercam-Avatar

wat gebeurd er als je gewoon 25meter straight of cross tussen de NIC en modem hangt?

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 16:29:
-> maar alleen heb ik overal 2 draaden gewisseld <-
Los dat eerst maar eens op.
Geen draden wisselen, is nie goe.
Zoals ik al zij zijn de kabels opnieuw gepached, dus nou zijn ze Full Cat5 compatible.
NBK schreef op 12 March 2003 @ 16:37:
wat gebeurd er als je gewoon 25meter straight of cross tussen de NIC en modem hangt?
Same problem.

Het werkt gewoon ALLEEN met de hub er tussen, zonder hub niets.
Ik kan wel rechtstreeks naar een andere pc(even doorpatchen via kort kabeltje, dan totaal 50meter cat5 kabel tussen pc en modem).

Ik zal morgen eventjes een andere pc menemen, mischien is het de pc zelf(niet dat ik dat denk, maar kans is er *).
Dus eventjes paar feiten op een rij:
• Kabels zijn goed, volledig Cat5
• Heb internet als ik via hub ga naar mijn pc, ook als ik hem mijn pc rechtstreeks op de modem aansluit(zonder hub).
• Werkt niet met cross en straght vanaf modem naar server, via cross wel naar andere pc.
• PC Slikt Mandrake Linux + FreeBSD installaties niet *

* PC wil Mandrake linux 8.2 en 9.0 niet installeren(fout ongeveer als dit: 'Kan setup niet starten, bios beschadigt of niet compatible') en FreeBSD setup wil ook al niet laden.
Windows draait als een zonnetje op de pc, nog geen een keer vastgelopen.

Verwijderd

Topicstarter
Schop ^^
Nog geen oplossing kunnen vinden :'(

Verwijderd

Topicstarter
oops, dubbel :S

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2003 15:35 ]

• LauPro
  • Laatst online: 17-08 09:27

LauPro

Prof Mierenneuke®

Krijg je een dynamisch IP van je provider? Want dan moet je kijken naar het juiste MAC-address. Als je is even de kabel van het modem in de 'ínterne' netwerkaart prikt, dan zou het misschien wel moeten werken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Topicstarter
LauPro schreef op 23 March 2003 @ 15:40:
Krijg je een dynamisch IP van je provider? Want dan moet je kijken naar het juiste MAC-address. Als je is even de kabel van het modem in de 'ínterne' netwerkaart prikt, dan zou het misschien wel moeten werken.
krijg dynamisch addr via kabelmodem, dus het maakt niet uit welke netwerk kaart ik gebruik.
En dan nog, waarom zou het wel werken via hub en niet zonder hub? Een hub heeft geen mac (toch) dus zou niets mogen uitmaken. Maar dan nog het ligt nie aan me mac addr.

• LauPro
  • Laatst online: 17-08 09:27

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op 23 maart 2003 @ 19:30:
[...]

krijg dynamisch addr via kabelmodem, dus het maakt niet uit welke netwerk kaart ik gebruik.
En dan nog, waarom zou het wel werken via hub en niet zonder hub? Een hub heeft geen mac (toch) dus zou niets mogen uitmaken. Maar dan nog het ligt nie aan me mac addr.
Jawel dat maakt wel uit. De kabelmodem heeft geen ip-adres. Het kabelmodem verlengt het medium, in dit geval TP, alleen maar. Doordat je hem dus op die HUB aansluit is er *een* netwerkaart die zich verantwoordelijk gaat voelen voor de kabelverbinding. Ik weet niet of je meerdere computers aangesloten hebt maar loop ze is allemaal na om te kijk of er een een ip-adres heeft.

Want zonder juist MAC-adres krijg je nevernooit een IP.

En wat anders nog mogelijk is is dat er al een netwerkkaart tussenzit die al een elase heeft gekregen en als je hem dus op de HUB aansluit dan babbelt die verder mee via het kabelmodem. Dus even alle instellingen controlleren. Gebruik je wel dezelfde netwerkaart als die je bij de kabelmodem hebt gekregen? Want anders moet je ff het MAC adres laten veranderen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Topicstarter
Ik mag meerdere computers aansluiten via een hub, dus dat zou zo u zo geen probleem moetten zijn.

Maar dan nog, als de instelling is dat hij via router moet dan zitten er tussen de moden en router alleen een hub ZONDER MEERDERE PC's dus modem -> hub -> 1x pc, en geen meerdere pc's.
Ik mag 2 comuters aansluiten op @home(betaal voor 2 ip's), nou werkt het gewoon wel.
Ik kan nou gewoon internetten, maar die pc wil gewoon niet online komen zonder hub er tussen.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:36
Lopen je netwerkkkaarten niet gewoon te fucken met het kabelmodem? Die kan natuurlijk maar 10 mbit aan en als je kaarten dat niet goed herkennen dan werkt het niet, of misschien komt het omdat je modem half-duplex is en de kaarten dat niet overnemen. Misschien dat door de hub het daardoor wel werkt (die is namelijk altijd half-duplex).

Verwijderd

heb je soms een aarde probleem dat opgelsot wordt door de hub ertussen? misschien is de aarde van het modem of de PC rot en krijg je daardoor rechtstreeks problemen die via de hub niet optreden (meestal geween aarde)?

Verwijderd

Topicstarter
White Feather schreef op 24 March 2003 @ 00:42:
Lopen je netwerkkkaarten niet gewoon te fucken met het kabelmodem? Die kan natuurlijk maar 10 mbit aan en als je kaarten dat niet goed herkennen dan werkt het niet, of misschien komt het omdat je modem half-duplex is en de kaarten dat niet overnemen. Misschien dat door de hub het daardoor wel werkt (die is namelijk altijd half-duplex).
Goed idee, dit zal ik vanmiddag eens bekijken als ik klaar ben op me stage :)
Verwijderd schreef op 24 March 2003 @ 01:00:
heb je soms een aarde probleem dat opgelsot wordt door de hub ertussen? misschien is de aarde van het modem of de PC rot en krijg je daardoor rechtstreeks problemen die via de hub niet optreden (meestal geween aarde)?
Aarde is goed, ik heb hem op een geaard stopcontact aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het herstarten voor de half-duplex modes liep windows vast, dus ff een reinstall er overheen gooien, nou met maar 1(!!!) netwerk kaart, kijken of het dan wel werkt.
Pagina: 1