2 netwerkkaarten 1 server

Pagina: 1
Acties:
  • 332 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46276

Topicstarter
ik heb thuis een pc draaien en deze omgedoopt tot server. In deze "server" heb ik 2 netwerkkaarten gezet om een beetje te expirimenteren.
Nu is mijn vraag hoe kan ik er voor zorgen dat deze 2 netwerkkaarten gaan samen werken.
Dus zeg maar het zelfde ip adres krijgen.
En hoe doe ik dat dan, is hier een proggie voor. En heeft het nut.

greetz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 16:10
Je bedoelt dat ze een met zijn tweeen een bandbreedte gaan maken :? Volgens mij werkt dat niet anders zou het wel heel makkelijk zijn. En waar heb je in hemelsnaam meer dan 100 mbps voor nodig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kan wel, maar dan moeten het 2 dezelfde zijn en er moet 'teaming' software aanwezig zijn :)

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-03 17:06
zoeken op bonding of trunking

wat voor OS heb je op die bak draaien?

[Edit: lees net nog een keer je post en "En heeft het nut."
heb je nou eigelijk een vraag of wil je gewoon informatie?
voor info moet je zelf maar even zoeken met google.com. ]

[ Voor 57% gewijzigd door sarcast op 28-02-2003 19:45 ]

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58483

Het helfde ip geven is volgens mij niet mogelijk. maar ik neem aan dat je iets in de richting van een inet gateway wil bouwen. Dat kan je eenvoudig als volgt doen. Nic 1 geef je de instellingen die je op gekregen hebt van je isp. en nic twee geef je een willekeurig ip b.v. 192.168.0.1.
Nu moet je aan geven dat je Nic 1 wilt delen deze minstellingen zal je comp automatisch pakken. Nu kan je deze comp als gateway in je lan gebruiken. Have Fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Laatst online: 27-02 16:10
Neem anders hier eens een kijkje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Waar moet het nut voor hebben dan? Als je inderdaad ze gekoppeld hebt en je hebt 200 Mb/s waar wil je het dan voor gebruiken? En wat voor een "server" moet het zijn dan? Als het een fileserver is dan heeft deze actie alleen zin als je dus clients hebt die ook die 200 Mb/s aan kunnen en natuurlijk een switch die 200 Mb/s kan switchen om het zo maar te zeggen. Voor een webserver heeft het voor prive gebruik weinig nut (je hebt toch geen 200 Mb upstream).

Canon Digital Ixus V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth2K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-04-2006

Smooth2K

Waarom moet alles zo moeilijk

Heb jij niet eens 200Mb upstream :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Smooth2K schreef op 28 February 2003 @ 20:03:
Heb jij niet eens 200Mb upstream :)
Was maar zo... Jij wel?? (prive dan)

Canon Digital Ixus V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth2K
  • Laatst online: 05-04-2006

Smooth2K

Waarom moet alles zo moeilijk

prive 200Mbyte, was het maar zo. Neh ik behelp me met 128Kbit

edit
Lastig hoor, Kb, KB, Mb, MB etc...

[ Voor 28% gewijzigd door Smooth2K op 28-02-2003 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Smooth2K schreef op 28 February 2003 @ 20:36:
prive 200Mbyte, was het maar zo. Neh ik behelp me met 128Mbit
Bedoel je niet 128Kbit? :? Dat lijkt me logischer ;)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 07-05 20:49

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Om twee kaarten samen als één ip zichtbaar te krijgen moeten de kaarten zelf ondersteuning voor trunking/bonding/teaming (elk merk geeft het een andere naam) hebben, daarnaast zul je ook een (professionele) switch moeten hebben welke dit ook ondersteund en goed met de door jou gebruikte netwerkkaarten (het zijn hopelijk wel twee identieke kaarten, en geen realteks ofzo), om dit te kunnen gebruiken. Als je niet aan deze eisen voldoet is dit alweer een zinloos topic van "ik heb de bel horen luiden, weet me god niet waar de klepel hangt, maar het klinkt wel stoer". En als je hier wel aan voldoet heb ik natuurlijk niets gezegd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-05 19:14

sKitZo

:)

dat kan wel ...

met het programma nic express zie hier: http://www.ipmetrics.com/ipms/NICExpress.htm

alleen kan je er niet mee naar 1 bron met 200 mbit zenden, wel naar 2 bronnen met 100 mbit per bron zegmaar. Ik hoop dattut een beetje duidelijk is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 23:55
Wat een antwoorden in deze draad, mensen kom op zeg!!!. Als je het niet weet zeg dan niks!!!!

Ja er is software om je netwerkkaarten te koppelen, Nic Express zoals sKitZo hierboven zegt werkt het beste voor MS producten voor een redelijke prijs.
Ook hebben bepaalde fabricanten zoals Intel en 3Com software hiervoor, die werken echter alleen met bepaalde kaarten uit hun eigen producten assortiment.

Waar kun je dit nu voor gebruiken, stel: Lan party 20 man dan kun jij lekker 3 netwerkkaarten in leech bak zetten en kan toch iedereen met een redelijk. downloadsnelheid leechen. En dat alles onder het gemak van een IP adres.

[ Voor 14% gewijzigd door ExcaliburDexter op 28-02-2003 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 12:41
Trunking, Bonding wat je het ook noemt het kan.
Op LAN party's veel gezien in combinatie met een Cisco manageable switch of een goeie 3Com (De Superstacks die wij gebruikten konden het laatste keer niet) 3 netwerkkaartjes, 2 netwerkkaartjes, 10 netwerkkaartjes zeg het maar. Dan krijg je zogezegd 1 virtuele adapter. Tussen 2 computers kun je het ook doen. Je kan ook direct een goeie gigabit adapter kopen als je toch bezig bent maar om te experimenteren op een gewone switch (of de 3com's superstack) kun je ook advanced routing gebruiken en load balancing toepassen. (Linux kan dit allemaal standaard, Windows heeft overal problemen mee)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36849

wat is het verschil tussen Trunking of Bonding en het bridgen van twee verbindingen?

Hier heb ik in mijn "server" ook twee netwerkkaartjes zitten een realtek en een compaq die zijn gebridged door win.net maar dit kan ook door windows xp en hebben beide hetzelfde ip (192.168.0.1)

Daarmee kun je dan ook load-balancing toepassen. Zit ook standaard in windows xp pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-05 14:53

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Men neme een recente Linux distro (RH 8 bijv) (install, boot , etc)

cd naar /usr/src/linux/Documentation en lees bonding.txt

In t kort:

zet bonding in de kernel aan.
doet een kernel compilatie
boot de nieuwe kernel

A:
voeg alias toe aan modules.conf voor bond0
maakt in /etc/sysconfig/networking-scripts een ifcfg-bond0 aan
de diverse ethX-jes n je doos laat je slaaf zijn aan de bond0
doe een /rc.d/init.d/networking restart
de bond0 word gestart en de ethX-en 'enslaved

B:
Gebruik ifenslave command tool
en voeg deze aan je rc.local toe dan worden ze bij start-up geactiveerd

Mijn setup:

Asus CUSL-2, P3-866, 384 MB SDRAM, GeForfce 256 DDR (overkill)
2x30 GB en 4x80 GB data , 2x 3Com 3c905TXNM
OS = RedHat 8

beide ethX-en gebond tot bond0 device (mijn 3e nic is dood of brak :( )

ifcfg-bond0

DEVICE=bond0
ONBOOT=yes
BOOTPROTO=static
IPADDR=10.0.0.250
NETMASK=255.255.255.0
GATEWAY=10.0.0.254

ifcfg-eth0

DEVICE=eth0
ONBOOT=yes
BOOTPROTO=static
IPADDR=10.0.0.250
NETMASK=255.255.255.0
GATEWAY=10.0.0.254
MASTER=bond0
SLAVE=yes

ifcfg-eth1

DEVICE=eth1
ONBOOT=yes
BOOTPROTO=static
IPADDR=10.0.0.250
NETMASK=255.255.255.0
GATEWAY=10.0.0.254
MASTER=bond0
SLAVE=yes

De doos wordt morgen 1 maart op een LAN-dag getest als fileserver (ca 16 clients) en is voorzien van zo'n 250 GB aan movies/mp3's/etc

evt is er ook een High Availability optie, dit betekend dat de ene nic t overneemt als de andere er uitpatst .

ifconfig dump (ingekort):

bond0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:50:DA:47:1E:FC
inet addr:10.0.0.250 Bcast:10.0.0.255 Mask:255.255.255.0

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:50:DA:47:1E:FC

eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:50:DA:47:1E:FC

Even voor de duidelijkheid:

Je switch moet wel truncing van je UTP poorten ondersteunen anders heb je er niet veel aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Pantagruel op 01-03-2003 00:31 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 12:41
@toffenboy:
Trunking & Bonding is nagenoeg hetzelfde, alleen een andere naam voor hetzelfde beest. Dat dient om 2 datakanalen te bundelen tot 1 virtueel kanaal met een transfer van data1 + data2. Je kunt nu ook instellen dat als er eentje uitvalt de andere alle load op zich neemt, het is dezelfde ip dus er verandert niets aan je routing of zo.
Bridging is iets anders. 2 netwerken bridgen is 2 verschillende netwerken met 2 verschillende ranges of 2 verschillende uitlijningen (vb Token Ring & Ethernet) laten werken als waren ze 1 netwerk. Ze weten niet van elkaar dat ze iets verschillend zijn, ze zien elkaar als waren ze 1 netwerk. Is de ene vb 16 MBps en de andere 100MBps gaat van net1 -> net2 maar doorvoer 16MBps zijn en omgekeerd van hetzelfde.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20583

@Pantagruel
Probeer es een 4e 3com erbij te pakken, dan gaat het waarschijnlijk wel werken. 3 netwerkkaarten bundelen gaat niet werken, ook niet onder windows met echte 'trunkable' kaarten zoals de 3com 980. Moet je altijd met 2 of 4 tegelijk trunken. En met meer dan 4 gaat het waarschijnlijk ook niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-05 14:53

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

@Rippie,

de 3 nic's hebben t gedaan op de LAN-dag, bleek een verrotte driver te zijn in RedHat, na een verse compile van de driver ging alles als een speer en inderdaad met 4x een NIC gewoon 400 Mbit doen, jummy

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:29
n oneven aantal kaarten zou volgens mij prima moeten werken.
Hier kan je de laatste bonding patch voor je kernel halen: http://sourceforge.net/projects/bonding

Mocht je n switch gebruiken die 802.3ad/LACP kan, dan zou ik http://www.st.rim.or.jp/~yumo/#veth gebruiken (kernel patch meecompileren en veth utility draaien).
802.3ad ondersteunende switches zijn o.a. Cisco 29xx (NIET de XL serie), 2950 en 3550 serie, HP 25xx en 26xx serie en 3Com 4300 serie.
Het voordeel hiervan is dat zowel de up als download gebalanced wordt en je amper instellingen hoeft te maken (gewoon kabels pluggen, de switch ziet zelf welke poorten n port-trunk vormen).

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:44
ik wil ook gaan trunken dus ik moet gewoon 2 dezelfde nics met nic express verbinden of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78251

Je moet beschikking hebben tot een switch die trunking ondersteund, tevens moet je netwerkkaart dat ook kunnen (dan wel software of hardwarematig). De 3Com Superstack switch is een van die producten die trunking ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 23:55
fooker schreef op 18 March 2003 @ 13:49:
ik wil ook gaan trunken dus ik moet gewoon 2 dezelfde nics met nic express verbinden of niet?
Hoeven niet perse dezelfde nics te zijn. Ik heb het thuis lopen met:

1 Via chipset nic (onboard)
3 Intel nics
2 3com nics

Je kunt deze gewoon bundelen tot een van 6, of twee van 3.. enz...
Het is wel zo dat een pc maar een connectie kan krijgen met een nic.. het is dus niet zo dat iemand met een gigabitkaartje je 6 nics volledig kan voltrekken. Ook zal je upload nog steeds maar 100Mbit zijn en niet 600 (alles uitgaande van mijn voorbeeld)

Het voordeel wat NicExpress je geeft is dus:
1) Je server kan makkenlijk meerdere connecties van verschillende computers van voldoende bandbreedte voorzien. Het is dus niet echt professioneel loadbalancing, maar wel voldoende waar de meeste mensen zoals ons het voor willen gebruiken (lan's enzo denk ik ;) )
2) Fouttollerantie, als een nic stukgaat of uitvalt, dmv kabelbreuk of iets dergelijks zal een andere nic meteen de taak van deze overnemen zonder dat client aan de andere kant hier last of downtime van zal ondervinden.
3) Je hebt alle nics onder 1 IP staan
4) NicExpress zorgt voor de verdeling van de load, het zal dus niet zo zijn dat nic 1 en 2 drie connecties hebben terwijl nic 3 uit zijn neus zit te eten.
Anoniem: 78251 schreef op 18 maart 2003 @ 14:51:
Je moet beschikking hebben tot een switch die trunking ondersteund, tevens moet je netwerkkaart dat ook kunnen (dan wel software of hardwarematig). De 3Com Superstack switch is een van die producten die trunking ondersteund.
:? Lees de draad voordat je blaat.......dat vraagt hij niet :/

[ Voor 14% gewijzigd door ExcaliburDexter op 18-03-2003 20:48 ]

Pagina: 1