Toon posts:

Enermax voeding probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb denk ik een probleem met mijn voeding.

Onderstaand systeem zie specs! In kort:

EpoX 8RDA+
AMD 2500+ Barton _/-\o_
2x256 PC3200
Geforce 4 ti4200
2x HDD
DVD speler
CD-Rewriter
2 papst casefans 80mm
1 Thermal Take variabele fan 80mm op CPU

Vervolgens heb ik een Enermax EG465P-VE van 350 watt. Met MBM echter zie ik dat de 3.3v rail te weinig stroom geeft, te weten maar 2,77v De rest ziet er goed uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~acontini/mbm.gif

Kan dit zorgen voor de hangups die ik af en toe krijg in Games? Geen blauwe schermen, maar alles blijft gewoon hangen totdat ik een hard reset doe.

Wat maakt allemaal gebruik van de 3,3v rail?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat allemaal precies gebruik maakt van de 3,3 weet ik ook niet zo snel. Maar, ik kan je wel vertellen dat een te laag voltage wel degelijk tot instabiliteit kan leiden.

Je hebt dus een grote kans dat die hangups komen door de voeding die misschien niet genoeg vermogen kan leven om al je hardware draaiende te houden.

Verwijderd

Ik sluit me uiteraard aan bij Aikeleer, ik kan ook niet zo snel vinden waar die 3.3 V voor is. Maar ik heb wel even gekeken hoe hoog hij bij mij ligt: 2.8 volt. Ik heb een aopen voeding (340 watt). En ik heb nergens last van. Instabiliteit ligt volgens mij vooral aan de waarde van de +5 Volt lijn, en die is bij jij perfect op sterkte.

Weet je toevallig ook de temperatuur van je cpu en het voltage van de +5 V lijn tijdens het gamen, liefst vlak voordat hij hangt (moeilijk natuurlijk, maar toch :P). ?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ByMeSDy: De CPU temperatuur is wel af te leiden van dat MBM5 screenshotje. Idle 50 graden is opzich niet verkeerd, stressed zal het wel zo'n 7 graden schelen. Is niet echt iets om zorgen over te maken denk ik. :)

Die +5V lijn is meestal niet super bij Enermax voedingen (hier wijkt die ook iets van 4% af, terwijl de rest allemaal zeer netjes 1-2% afwijkt, die zou ik idd. ook dan even nakijken. :)

Verwijderd

I/O lijn 3,3 V wordt gebruikt door pci apparatren, agp enz..

Verwijderd

ah, bedankt Casemod.

In dat geval zou je eens kunnen proberen alle pci kaartjes eruit te trekken, misschien dat het helpt.

Verwijderd

Maar bij de meeste merkvoedingen zitten er ook nog potmeters voor +12 V, +5 V en 3,3 V erin de voeding.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2003 20:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor de info tot nu toe!
Verwijderd schreef op 28 February 2003 @ 20:01:
Weet je toevallig ook de temperatuur van je cpu en het voltage van de +5 V lijn tijdens het gamen, liefst vlak voordat hij hangt (moeilijk natuurlijk, maar toch :P). ?
Ook rond de 50 graden stressed. In het MBM plaatje zie je 0% omdat ik CPU usage niet aan heb staan in MBM!
Verwijderd schreef op 28 February 2003 @ 20:07:
In dat geval zou je eens kunnen proberen alle pci kaartjes eruit te trekken, misschien dat het helpt.
Ik heb verder geen PCI kaarten. Nic en Geluid zijn onboard (en prima ook!). Dus ik kan enkel mijn AGP eruit halen, maar ja dan zie ik zo weinig :+

Nog even op TF gezocht en kwam dit tegen: http://firingsquad.gamers.com/guides/power_supply/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
+3.3V     +5V    +12V    Device 
3         2      0.3     Motherboard w/ onboard devices 
0         0      0.25    High Performance fans (including power supply fans) 
0         2      0       Memory (128MB DDR) 
3         0      0       VGA 
0.5       0.5    0       PCI Sound 
0.4       0.4    0       PCI Network Card 
0         0.8    2       High performance hard drive 
0         1.2    0.8     CD-RW 
0         1.2    1.1     DVD 
0         0.8    0       Floppy 
0         0.5    0       USB devices 
0         0.25   0       Keyboard 
0         0.25   0       Mouse 
0         0.5    0       PCI Modem 
0         1.6    0       FireWire

Dit zou betekenen dat ik ongeveer 7 ampere nodig heb. Die enermax heeft ruimte tot zeker 30 ampere.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2003 20:32 . Reden: tabel uitlijnen :+ ]

Verwijderd

tsja, HPE, het ziet er verder eigenlijk allemaal goed uit.
Alleen de vraag hoe het met je +5 V lijn gaat tijdens het stressen blijft staan. Al begrijp ik dat dat een beetje moeilijk meten is, zeker als je hem vlak voor zo'n freeze wilt hebben.
Pagina: 1