Toon posts:

front audio aangesloten, nu geen rear audio meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net zo'n mooi frontpaneeltje aangesloten waarmee je een koptelefoonaansluiting aan de voorkant van je computer hebt (en usb en firewire maar dat terzijde).
Ik gebruik het onboard geluid (realtek ALC650)van mn gigabyte 8PE667ULTRA moederbord. Deze heeft pinheadertjes op het moederbord zitten voor frontaansluitingen. Ik heb dus hierop het frontpaneel aangesloten met het idee dat ik dan mn speakers nog gewoon aan de achterzijde kon aansluiten.
Het moederbord geeft nu echter alleen nog maar geluid via het frontpanel, de achteraansluitingen zijn uitgeschakeld, dit was niet de bedoeling.

Als je geen frontconnectors gebruikt zijn enkele pinnetjes op het moederbord met jumpertjes verbonden. Het pinnetje voor het linksvoor-kanaal is verbonden met het pinnetje voor linksachter en het pinnetje voor rechtsvoor is verbonden met het pinnetje voor rechtsachter.
Ik heb de jumpertjes verwijderd en het frontpanel aangesloten op linksvoor, rechtsvoor en uiteraard de ground.
Ik gebruik geen surround kanalen.

IK heb geen idee hoe het werkt met de jumpertjes maar neem aan dat het moederbord ziet of ze verbonden zijn en er dan geen geluid heen stuurt. Wat ook kan zijn is dat het door het verbinden van de pinnetjes het geluid doorstuurt naar de aansluitingen aan de achterkant. Dit zou alleen niet kloppen met dat er in het boekje staat dat het 2e paar pinnetjes voor de achterkanalen is.

Nu is de simpele oplossing hiervoor gewoon een splittertje kopen voor mini jack -> 2 mini jacks en hier zowel de speakers als het frontpanel op aansluiten. Maar ik vraag me af of er geen andere oplossing is waardoor ik gewoon en de achteraansluiting en de binnenaansluitingen kan gebruiken.

Iemand ideeen ervaringe opmerkingen?

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:17

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik ben daar ook al een tijd mee bezig. Het is blijkbaar alles of niets, maar helaas mist de frontaansluiting dan een beetje zijn doel: je wil juist geen kabeltoestand, maar wel af en toe een koptelefoon of Mic aan kunnen sluiten. Als je nu dit aan de voorkant van de kast wil doen, dan moet je ook je (permanente) speakers daar op aansluiten, want achter werkt er niets meer.

Er zijn op het mobo twee setje pinnetjes met een jumper verbonden om de achter uit gangen te kunnen gebruiken. Wil je het frontpaneel gebruiken, dan moet je de jumpers verwijderen en de stekkertjes aansluiten

Ik ben bezig geweest met het prutsten om op een of andere manier beide uitgangen te kunnen gebruiken, door ze die pinnetjes én door verbinden en toch de stekkerjes erop te plaatsen. Dan werkt niet en krijgt de achterpoort de voorkeur.

Helaas is het niet voldoende de speakeruitgang voor niet aan te sluiten, voor de MIC en koptelefoon moet je de jumpers al verwijderen.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Heeft Bluh al een mooie oplossing?