Volgende is het geval: heb half jaar p4 1.8a, gelijk overgeklokt naar 2.63 op standaard voltage, loopt stabiel. Nu was de temp. idle altijd rond de 39 graden, maar laatste week valt me op dat die idle rond de 44 is komen te zitten? Is dit een teken van slijtage, moet ik terugklokken nu het nog kan. Of ligt het aan iets anders? Binnenkort komt een Zalman 7000-cu binnen, die de retailkoeler zal vervangen,maar als me p4 gewoon kapot aan het gaan is is dat ook geen oplossing natuurlijk
Gaarne uw kijk op de zaak.
Verwijderd
mischien is je koelblokje een beetje aan het dichtslippen! maar je cpu zal zeker niet warmer worden door slijtage aan de cpu zelf!!
Verwijderd
Nou, 44 graden is nog niet echt hoog. het kan aan veel dingen liggen bijvoorbeeld een stijging in de tempratuur van het weer want dat zal de computer ook merken.
Verwijderd
als je een poos je cpu erop heb zitten word ie altijd iets warmer dan in het begin..
*kan stof in de koeler zitten
*kan minder goed contact maken door trillingen
dat soort dingen
*kan stof in de koeler zitten
*kan minder goed contact maken door trillingen
dat soort dingen
Blaas inderdaad je je koelblok eens door. De stof die zich daar ophoopt kan veel schelen.
Verder is mijn cpu in de winter ook altijd en stuk koeler en loopt naar de zomer ook langzaam op.
Verder is mijn cpu in de winter ook altijd en stuk koeler en loopt naar de zomer ook langzaam op.
AMD Barton XP 2500+@3400+, Asus a7n8x deluxe, 512 MB twinmos, Sapphire Radeon 9800SE@9800XT, LG 915FT+
Yup de lente begint, ik kan het voelen. Maar ik zal mm eens doorzuigen. En ik zal mijn ervaringen met die Zalman ff dorrgeven als ik 'm heb (is amper op de markt dus misschien wel interessant voor de freaks
)
Verwijderd
ik zal hem doorblazen ipv zuigen.... kan zo kut gaan voelen..Sjah schreef op 28 February 2003 @ 18:33:
Yup de lente begint, ik kan het voelen. Maar ik zal mm eens doorzuigen. En ik zal mijn ervaringen met die Zalman ff dorrgeven als ik 'm heb (is amper op de markt dus misschien wel interessant voor de freaks)
buiten het feit dat je een idle temp meet, die altijd af kan wijken. Want echt idle is dat niet.
Idle temp is alleen afhankelijk van het contact van je koelblok op je cpu en je casetemp. Niet eens hoeveel warmte dat hij onder stressed uitstoot.
Maw, test de stressed temp. En hou deze voortaan ook aan. Idle zegt niks bijzonders
Idle temp is alleen afhankelijk van het contact van je koelblok op je cpu en je casetemp. Niet eens hoeveel warmte dat hij onder stressed uitstoot.
Maw, test de stressed temp. En hou deze voortaan ook aan. Idle zegt niks bijzonders
Nou stressed hebbik het ook getest net, en die wordt ipv 57 nu ook 61, dus idle en stressed hebben een verband. Ik vind 61 wel veel trouwens.
hij an het hebben , maar tis niet niks nee. misschien je kast openlaten tot je je nieuwe zalman hebt ?
Hij kan het idd hebben, loopt nu al half uur stabiel prime te doen. En kast openzetten? Dan heb ik helemaal oorkleppen nodig. Die zalman is geen overbodige luxe iig.
Je p4 slijt er wel door, niet door die temps maar wel het océ. Mijn p4 2.0A was vanaf dag 1 een p4 2.66ghz maar na 7maanden opeens niet meer stabiel met standaard voltage.
Heb hem maar terug gezet en nu draait hij wel weer stabiel. (snik)
En die temps lopen op omdat je koelprut tussen jou proc en koelblok uit droogt.
Heb hem maar terug gezet en nu draait hij wel weer stabiel. (snik)
En die temps lopen op omdat je koelprut tussen jou proc en koelblok uit droogt.
http://specs.tweak.to/3331 SPECS :) A miracle
Verwijderd
Ja, dat is een normaal verhaal, dat is ook logische, een opgevoerde auto gaat ook minder lang meer. maar door een tempratuurverschil die een paar graden hoger gaat de levensduur niet echt achteruit
Ik vind het een vaag verhaal. En correct me if i'm wrong, maar je kunt een auto (1000den bewegende delen) toch niet vergelijking met iets puur electronisch als een CPU.
Volgens mij is het gewoon een combinatie van lente en stof in je heatsink.
Volgens mij is het gewoon een combinatie van lente en stof in je heatsink.
Geen inspiratie
Verwijderd
Ik reargeerde alleen maar op Dr_Love die zei dat je computer slijt door overklokken (opvoeren) en dat doen de meeste aparaten als je een auto opvoert dan gaat hij minder lang mee nou dat is ook zo met een pc.
Verwijderd
Ik denk meer dat de CPU in plaats van 250 jaar dan 100 jaar meegaat. 
Zover ik weet zijn er nog geen berichten van CPU' s die van ouderdom zijn bezweken, anders dan door blootstelling aan harde radio actieve straling.
Meestal is het meer de electronica op het moederbord dat 'op zijn lazer ' krijgt. Na een tijdje wil er vaak wel een condensatot (elco) ploffen en een verkeerde spanning op de CPU veroorzaken.
Zover ik weet zijn er nog geen berichten van CPU' s die van ouderdom zijn bezweken, anders dan door blootstelling aan harde radio actieve straling.
Meestal is het meer de electronica op het moederbord dat 'op zijn lazer ' krijgt. Na een tijdje wil er vaak wel een condensatot (elco) ploffen en een verkeerde spanning op de CPU veroorzaken.
Verwijderd
Het is toch gewoon duidelijk een direct verband met de temperatuurstijging van de buitenlucht? Anders is het niet zo dat 'ineens' alleen de laatste week er 4 graden temp stijging is, dat zou met het vollopen van stof of het uitdrogen van koelzooi gelijdelijk gegaan zijn.. Ik zie niet waar je je druk om maakt, gewoon die zalman kopen
Effe om duidelijk te zijn, mijn p4 doet het op een nieuw mobo ook niet meer op 2.66 ghz. (werk in een it bedrijf op de TD) Dus het is wel degelijk de p4 die er heeft ondergeleden. OCé is nie echt bevoordelijk voor je levens duur van je proc als je verder als 20% gaat.
Ik geloofde er ook niet in maar nu wel.
Mij hoor je niet klagen hoor het werkt nog en binnen kort gewoon weer een nieuwe en ook weer océ, Risco loop je altijd en proc's kun je altijd weer nieuw kopen, toch-->? Lang leve het tweaken
En die temp daar hoeft ie geen zorgen om te maken p4 schakelt toch wel terug als het te warm word.
Mij hoor je niet klagen hoor het werkt nog en binnen kort gewoon weer een nieuwe en ook weer océ, Risco loop je altijd en proc's kun je altijd weer nieuw kopen, toch-->? Lang leve het tweaken
En die temp daar hoeft ie geen zorgen om te maken p4 schakelt toch wel terug als het te warm word.
[ Voor 20% gewijzigd door Dr_Love op 01-03-2003 19:30 ]
http://specs.tweak.to/3331 SPECS :) A miracle
OCen is niet zo slecht voor een CPU. Als je het voltage maar niet >1,75V zet bij een P4, want dan krijgt hij SNDS.
tvw
Nog een vraagje: ik heb qfan aangezet, en nu throttled de fan tussen 1800 (idle) en 4500 (stressed). Heel fijn want noise is nu zacht. Maar dankzij die 1800 schommelt mijn idlle temp. nu tussen 46 en 52,is dit schadelijk? Ik vraag dit omdat ik weet dat hogere temp. een kortere levensduur betekent. Maar hoe kort dan, kan iemand me dat eindelijk eens vertellen?
Dr. Love jouw verhaal is wel vaag hoor. Ik kan me niet voorstellen dat je 2.0 't niet op bijv. 2.25 of 2.4 doet, desnoods met wat meer voltage. Maar wat je zegt dat t slijt kan ik wel bevestigen: ik had een p3 550 die 2.25 jaar op 700 stond en toen opeens begon te crashen. Toen ik m terugzette naar 650 was die weer stabiel. Maar al na 7 mnd gedonder zoals jij had is a-relaxed
Ik heb mijn p4 nu ook ruim 7 mnd, hoop niet dat ik gedonder krijg.
Ik heb mijn p4 nu ook ruim 7 mnd, hoop niet dat ik gedonder krijg.
Verwijderd
wat houd dat in??? SNDS??ShotGun schreef op 01 maart 2003 @ 19:32:
OCen is niet zo slecht voor een CPU. Als je het voltage maar niet >1,75V zet bij een P4, want dan krijgt hij SNDS.
sudden Northwood death syndrom, dat de procs er opeens mee stopten. Niet erg leuk
Sudden <something> Death Syndrome. P4's gaan erg spontaan dood bij te hoge spanningen.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Ja ff lekker je heatsink schoonmaken, die vergaart bakken met stof.
Wat ik hier nog niet heb gelezen en wat wel degenlijk het geval kan zijn, je FAN.
Die slijt wel degenlijk, kan zijn dat die dus minder hard is gaan draaien, een motortje slijt nu eenmaal van al dat gedraai.
Dus ook je fan goed schoonmaken en eventueel een drupje olie op de lagers.
wedden dat je temp weer gaat zakken ?
En natuurlijk verwarming uit, jas aan en alle ramen tegen mekaar openzetten BRRRRRR
Wat ik hier nog niet heb gelezen en wat wel degenlijk het geval kan zijn, je FAN.
Die slijt wel degenlijk, kan zijn dat die dus minder hard is gaan draaien, een motortje slijt nu eenmaal van al dat gedraai.
Dus ook je fan goed schoonmaken en eventueel een drupje olie op de lagers.
wedden dat je temp weer gaat zakken ?
En natuurlijk verwarming uit, jas aan en alle ramen tegen mekaar openzetten BRRRRRR
- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
Nou t was de stof! Zat zowel in cpu als psu fan. Stressed wordt die nu 6 graden koeler. Tjonge als een beetjue stof al 6 graden scheelt, hoeveel scheelt waterkoeling dan wel niet; 10 graden?
Sorry, dat ik zolang wachtte met case openmaken, maar hij zit weggewerkt onder een tafel, en alles losmaken enzo is 'n heel gedoe altijd weer. Bedankt voor 't meedenken.
je hebt wel een goede 1.8a te pakken
, ik kom hier maar tot 2.5 ghz , zonder voltage verhoging
Wat betreft levensduur en temperatuur..
Tussen bijvoorbeeld 30 en 40-50° zit er echt geen kont verschil. Je proc zal misschien een paar maand minder lang leven, maar wie gebruikt z'n P IV nog over 15 jaar
Tussen bijvoorbeeld 30 en 40-50° zit er echt geen kont verschil. Je proc zal misschien een paar maand minder lang leven, maar wie gebruikt z'n P IV nog over 15 jaar
Verwijderd
Fan heeft geen motortje? maar een spoel toch?justifire schreef op 02 maart 2003 @ 12:12:
Het begrip 'motor' is breed... Volgens Vandale:
Dat doet een fan toch, energie omzetten in een draaiende beweging´mo·tor (de ~ (m.))
1 machine waarin energie wordt omgezet in beweegkracht
[ Voor 8% gewijzigd door Steve op 03-03-2003 21:13 ]
Als mijn cpu-temperatuur een paar graden stijgt betekent dat dat ik het stoffilter van de intake fan weer eens moet schoonmakenSjah schreef op 02 maart 2003 @ 23:15:
Nou t was de stof! Zat zowel in cpu als psu fan. Stressed wordt die nu 6 graden koeler. Tjonge als een beetjue stof al 6 graden scheelt, hoeveel scheelt waterkoeling dan wel niet; 10 graden?Sorry, dat ik zolang wachtte met case openmaken, maar hij zit weggewerkt onder een tafel, en alles losmaken enzo is 'n heel gedoe altijd weer. Bedankt voor 't meedenken.
Zo'n stoffilter scheelt trouwens heel veel. Je kunt stof beter in het begin al tegenhouden dan dat je het later uit alle hoeken en gaten van je pc kunt krabben. Ik wil iig niet meer zonder
blaas eens het stof uit je HSF... werkt hier ook, of ff je case stofzuigen
ik heb laatst m'n 1.6a vervangen door een 2.4b en m'n standaard intel koeler zat he-le-maal onder het stof. de ribben waren helemaal dicht geslibt, echt ranzig gewoon 
anyway, ik verbaasde me over de hoeveelheid stof in de kast en heb alle lege pci-openingen maar weer gedicht met die plaatjes om stof te voorkomen. (was altijd te lui om ze er weer in te zetten) Maar natuurlijk zaten er nog meer openingen in de kast (alu chieftec ws nogiets) ik had geen flauw idee wat ik als stoffilter kon gebruiken. ik dacht eerst aan een fitler uit een sofzuiger, maar die verkopen ze niet los....en toen zag ik thuis een doosje Swiffer staan
ennehh ik weet niet of dit kwaad kan, maar ik heb die swiffer doekjes voor de fans en voor onderin e.d. geplaatst
ik moet zeggen het werkt als een tierelier. het laat lucht door, maar filter alle stof eruit. ik had 't er 3 dagen op zitten en 't zat goed onder 't stof. Ik weet allen niet of die dingen statisch zijn en of dat wat uitmaakt.
anyway, ik verbaasde me over de hoeveelheid stof in de kast en heb alle lege pci-openingen maar weer gedicht met die plaatjes om stof te voorkomen. (was altijd te lui om ze er weer in te zetten) Maar natuurlijk zaten er nog meer openingen in de kast (alu chieftec ws nogiets) ik had geen flauw idee wat ik als stoffilter kon gebruiken. ik dacht eerst aan een fitler uit een sofzuiger, maar die verkopen ze niet los....en toen zag ik thuis een doosje Swiffer staan
ik moet zeggen het werkt als een tierelier. het laat lucht door, maar filter alle stof eruit. ik had 't er 3 dagen op zitten en 't zat goed onder 't stof. Ik weet allen niet of die dingen statisch zijn en of dat wat uitmaakt.
[ Voor 5% gewijzigd door Apie! op 04-03-2003 09:13 ]
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Verwijderd
Mischien is het niet de bedoeling om hier
een vraag te stellen maar goed.
Wat is een goede p4 cooler.
ik heb nu een of ander goedkoop merk erin zitten en deze tikt heel erg.
ook wordt naar mijn idee mijn processor te warm stressed 61 C.
een vraag te stellen maar goed.
Wat is een goede p4 cooler.
ik heb nu een of ander goedkoop merk erin zitten en deze tikt heel erg.
ook wordt naar mijn idee mijn processor te warm stressed 61 C.
Verwijderd
eeuurrhmmm dr.Love hoelang heeft mijn celly dan nog te leven....(66% over clockDr_Love schreef op 01 March 2003 @ 19:28:
Effe om duidelijk te zijn, mijn p4 doet het op een nieuw mobo ook niet meer op 2.66 ghz. (werk in een it bedrijf op de TD) Dus het is wel degelijk de p4 die er heeft ondergeleden. OCé is nie echt bevoordelijk voor je levens duur van je proc als je verder als 20% gaat.
Ik denk dat je temps stijgen omdat ook je koelpasta "uitdroogd".
Ik vervang alle koelpasta om de 4 maanden, en ja ik gebruik artic silver 3. En verder is de klem controleren op de spanning of deze nog sterk genoeg is en natuurlijk de stof uit de heatsink blazen geen overbodige luxe.. tenzij je op WC zit
Pagina: 1