diskettestation leest alleen nog 720k diskettes

Pagina: 1
Acties:

• The 7th Guest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-03 18:41
Ik heb een raar probleempje. Na gisteren een oude 720k diskette in mijn diskettestation gelezen te hebben kan ie geen 1,44 Mb diskettes meer lezen. Hij wil ze formatteren - maar dat lukt ook al niet. De drive staat gewoon in Deze Computer en bestaat in het BIOS. Nergens een fout te herkennen binnen Windows. Is-ie stuk?

[ Voor 5% gewijzigd door The 7th Guest op 28-02-2003 16:02 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:21

Reptile209

- gers -

zit het palletje dat het HD-gaatje moet detecteren klem? -> openschroeven of pielen van buitenaf.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

waarschijnlijk is inderdaad dat schakelaartje defect. ff schoonmaken wil vaak wonderen doen.

• The 7th Guest
Oke, m'n floppydrive eruit gehaald maar hoe en wat moet ik zo'n ding schoonmaken? Om welk schakelaartje gaat het?
En waarom leest-ie wel 720k diskettes?
Misschien wat simpele vragen, maar ik ben niet zo'n hardware-expert.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-03 13:06

The Third Man

The Third Jellyfish

Kijk maar eens goed naar een DD en een HD floppy, je ziet dat een HD floppy een gaatje heeft die de DD niet bezit. Dus het detectiemechanisme dat dat gaatje moet zien (een lampje + fotosensor of een palletje) is kapot.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Bij 1.44MB diskettes zit er een extra gaatje in de diskette (precies aan de andere kant van de schrijfbeveiliging).

Een diskettestation detecteert op die manier om wat voor soort diskette het gaat.. Dus als dat systeem bij jou niet werkt ziet hij alle diskettes als 720KB.. Vandaar dat hij dus ook wil gaan formateren (schijfdichtheid klopt niet meer).

Overigens hoeft dit niet persee een schakelaar te zijn.. Soms wordt het ook met behulp van licht gedetecteerd.. (dus een ledje waarvan het licht aan de andere kant van de floppy wordt opgevangen om te kijken of er een gaatje zit).

• The 7th Guest
Dat van die gaatjes snap ik wel. Ik zie alleen vooraan in de drive 2 pennetjes die door het gaatje gaan (1 links en 1 rechts). Verder niks bijzonders. Dan is is stuk denk ik, of niet? Hert gaat met niet om de kosten van zo;n ding, maar ik heb geen zin om helemaal naar de winkel te gaan om er één te halen.... hmm, zal toch moeten misschien?

• dsmeef
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Ow, oud trucje wat je vroeger nog wel is kon doen als je geen zin had om extra floppies te kopen -> in een DD floppy zo'n extra gaatje maken :)

Verwijderd

dsmeef schreef op 28 February 2003 @ 20:04:
Ow, oud trucje wat je vroeger nog wel is kon doen als je geen zin had om extra floppies te kopen -> in een DD floppy zo'n extra gaatje maken :)
ik heb dat nooit geprobeerd, maar je zou toch zeggen dat de dichtheid van een dd disk gewoon te klein is voor 1.44 mb

• Jan Jaap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-03 14:39
Verwijderd schreef op 28 februari 2003 @ 20:12:
[...]

ik heb dat nooit geprobeerd, maar je zou toch zeggen dat de dichtheid van een dd disk gewoon te klein is voor 1.44 mb
Ik heb wel eens per ongeluk een DD als HD geformatteerd.
Nadat hij een heleboel 'bad sectors' vond hield hij ongeveer 1MB over.

• The 7th Guest
maar het antwoord op mijn vraag (waar zit die schakelaar/palletje)?

[ Voor 7% gewijzigd door The 7th Guest op 28-02-2003 20:20 ]

Verwijderd

The 7th Guest schreef op 28 February 2003 @ 20:19:
maar het antwoord op mijn vraag (waar zit die schakelaar/palletje)?
leg eens een diskette op je losse diskdrive. dan zou je toch moeten kunnen bedenken waar dat palletje zit. je kunt er ook even een disketten in duwen, dan weet je ook nog precies hoe diep hij erin gaat

• The 7th Guest
Hij doet 't weer... weet alleen niet waarom...

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Waarschijnlijk zat het palletje scheef/klem en is het door het 'gepiel' nu losgeschoten ...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-03 20:26

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik had hetzelfde probleem jaren terug in windows `95.....een keer een diskette geformatteerd en vervolgens werden al mijn diskettes 1.20 mb geformatteerd...

Mijn oplossing was ff in het bios koekeloere...hier was de instelling veranderd.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1