Toon posts:

IDE Raid-1 langzamer dan single disk :-(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mede twiekurs,

Ik had al een 1 Maxtor Diamond Max Plus 30,7gb 7200RPM ATA66. Kep een identieke schijf bijgekocht en me ook een Promise FastTrack66 aangeschaft (geen omsoldeer ding maar een echte).

Voor m'n gevoel is het geen meter sneller, eerder langzamer (vooral met disc-writes)

Wat blijkt nu, Sisoft Sandra gaf met 1 disk op de promise een score van 16397, met 2 disks aangesloten EN in raid-1 (en al uit gesync'd natuurlijk) geeft Sandra een score van 16250.
Sequential reads blijven in bijde gevallen rond de 50MB/s hangen maar de seq. writes zijn van 38MB/s naar 23MB/s gegaan. Da's nogal fors vindt u ook niet. Ik merk ook dat het wegschrijven van (vooral grote) files niet meer ik 1 ruk door gaat maar dat er om de zoveel tijd even een kleine hik is.
Alsof er een buffer vol zit en eerst effe op het gemakkie geflushed wordt ofzo.

Je begrijpt dat ik nogal verbaasd ben (laat staan teleurgesteld).

Kon ik vroeger DMA aanzetten in W98 en onder Linux met HDPARM DMA en Prefetching enz. aanzetten. Dat kan nu natuurlijk niet meer want de array wordt als een scsi-disk gezien onder beide OS'sen.

In de bios van de Promise (versie 1.30, net geflashed en ook de bijbehorende drivers gebruik ik) staat dat het U4 disken zijn. Maar wie zegt mij dat DMA en dat soort goodies ook daadwerkelijk aan staan ?
Ik vermoed dat ik het toch in die hoek moet zoeken.
Ik heb geen last van IRQ conflicten of dat soort leuks. Mijn compu trouwens ook niet :P

Ik sta open voor suggesties (en snikkelkaas kadootjes *D

• amsterdammertje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 12:57
raid 1 is diskmirroring...is inderdaad langzamer aangezien ie op 2 disks tegelijk moet schrijven

"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''

Verwijderd

Topicstarter
Dat begrijp ik. Ik weet maar al te goed wat RAID is en welke RAID vormen welke eigenschappen hebben (Ben Compaq StorageWorks ASE-Pro Certified).
En ik verwachte ook wel een kleine terugval in write-performance maar niet zo enorm groot.
Bovendien, m'n lees performance is ook een fractie trager. En die zou altijd hoger moeten liggen al ben ik nuchter genoeg om al dat marketing geblaat met een korreltje zout te nemen hoor.

Nee, er moet echt wat mis wezen. Hoe kan ik checken of er echt gebruik wordt gemaakt van DMA enzo. Any ideas.

Verwijderd

ahum , hoe heb je je raid array geconfigureerd ? je moet dan voor 64 k kiezen in raid bios als je te groot doet dan heb je kans dat het trager gaat ja en idd raid 0 is snel raid 1 niet dus en als jij dat al weet dan moet je hem ook wel goed configureren he :? want ik heb hier een omgesoldeerde ( zoals jij dat zo mooi noemt ) A7v met fasttrak 100 nu en een kt7 raid en als ik daar raid arrays op maak worden ze dus echt wel stukken sneller

Verwijderd

Topicstarter
Je kan voor een mirror geen stripe-size kiezen. Dat zou jij moeten weten want jij hebt zo'n ongesoldeerde kaart die het erg goed doet en je hebt er zo te horen erg veel verstand van.

Toe zeg, kap eens met dat onvolwassen gezeik. Wat schieten we daar nou mee op.
Als je je frustraties kwijt moet, ga dan een paar rondjes om het ijsselmeer rennen ofzo.
Wijsneus.

Ja ik weet hoe ik array's moet configgen. Maar er valt verder niets in te stellen. Je meld de twee disks aan in je array en klaar. Er valt in de fasttrack bios util verder niets meer te tunen.
Ik heb met K7T-Raid's en exact de zelfde disks gewerkt met prima performance. Een maat van me heeft ook de Promise FT66 maar dan met de 27GB Maxtor 6800, 7200RPM schijven. Daar is de lees-performance ook omhoog gegaan. Ik was daarom ook best wel verbaasd om het bij mij omlaag te zien gaan.

Nou heb ik bij Storagereview.com eens iets gelezen over de FT66 en Maxtor disks maar ze zijn er vrij vaag over dus dat artikel als basis gebruiken voor een mening of oplossing zou onterecht zijn.
Ik zit me echt af te vragen of er wellicht niet een compatibileits probleem zou kunnen zijn. Vooral het steeds eventjes stagneren van writes vind ik opvallend. Daar komt uiteraard die beroerde write-performance vandaan. Dat kan je op je klompen aanvoelen.

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 11:38

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Sorry hoor, meneer de RAID expert, maar ik heb ook een Fasttrack 66 en je kunt wel degelijk zelf alles instellen als je dat wilt |:( . Je kunt bij striping je stripe blocks zelf instellen en je kunt kiezen uit de volgende groottes (allemaal in K): 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048. Maar dat kan alleen als je de fasttrack niet automatisch een array laat maken. Met andere worden je zult alles opnieuw moeten doen als je dat wilt veranderen. Dan moet je je huidige array verwijderen en daarna niet voor de automatische optie kiezen, maar voor de optie: define array. Daar kun je zelf de hd's kiezen die je wilt gebruiken en de stripe block grootte en alles wat je nog meer kunt instellen. Succes ermee, en het enige wat ik nog wil horen is dat het je gelukt is en dat je nu wel tevreden bent.;) Succes en anders horen we het nog wel.

I think, therefor I am.....I think.

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 07:20

Rashann

Zoek de hond...

Op vrijdag 17 november 2000 02:00 schreef Ricochet het volgende:
Sorry hoor, meneer de RAID expert, maar ik heb ook een Fasttrack 66 en je kunt wel degelijk zelf alles instellen als je dat wilt |:( . Je kunt bij striping je stripe blocks zelf instellen en je kunt kiezen uit de volgende groottes (allemaal in K): 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048. Maar dat kan alleen als je de fasttrack niet automatisch een array laat maken. Met andere worden je zult alles opnieuw moeten doen als je dat wilt veranderen. Dan moet je je huidige array verwijderen en daarna niet voor de automatische optie kiezen, maar voor de optie: define array. Daar kun je zelf de hd's kiezen die je wilt gebruiken en de stripe block grootte en alles wat je nog meer kunt instellen.
Het probleem is echter: Hij heeft RAID 1: Mirroring!! Dus GEEN striping, dus GEEN clustergrootte instelling!

En helaas weet ik zelf niet of mijn omgebouwde Utlra66 in Mirror sneller leest, want ik heb de 2e schijf er nog niet aanhangen (wel 2 in Stripe, maar da's toch anders :))

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

gewoon RAID 0 :) is veel leuker vooral met SCSI :)

Verwijderd

Topicstarter
Godsamme, ik stel een serieuze vraag. Vervolgens krijg je een zeik-reply terug waar in getwijfeld wordt of ik RAID wel snap. Dus ik post terug dat ik op RAID gebied geen groentje ben.
Krijg je van ene Ricochet nog een groter zeik antwoord terug met z'n "meneer de raid expert".

Godverd*mme, lees eerst eens effe. Ik heb RAID 1 maar je krijgt antwoorden over stripe-sizes terug inzake Raid-0. Lees dan eerst effe voordat je je bek open trekt.

Het wordt steeds erger hier op GOT en Tweakers. Vroeger was het nog leuk. Nu lees ik vaak de reacties niet eens meer omdat er toch in de ruimte geluld wordt door jochies van 15 die niet weten waar ze het over hebben. Rot toch op.

Ook "er is een supersnelle server neergezet bij <bedrijf X>.
Krijg je van die ontzettende standaard antwoorden als "hoeveel }:O" zou ie doen...
Jezus zeg !
Tering zeg. Het hele GOT forum en T.net gaat naar de klote zo. Voorbeeldje: iedereen zit elkaar maar de modereren terwijl de beoordelingen soms echte helemaal nergens op slaan.

Ik heb echt een probleem. En ik stel een normale vraag.

MAG IK DAAR GODVERDOMME DAN EEN NORMAAL ANTWOORD OP HEBBEN INDIEN MOGELIJK :(

RainManX is tenminste serieus. En dan dat antwoord van Saiyan. Wat moet je daar nou mee. Waarom denk je dat ik Raid-1 kies. Precies, voor redundancy en een beetje lees-performance winst. Geen totale performance achteruitgang.

En ja, ik weet veel van RAID. Ben er godverdomme beroepsmatig bijna elke dag mee bezig. Met ontwerp en implentatie van storage oplossingen. Het is m'n vak for god sakes.

Voor even terug naar mijn oorspronkelijke vraag. Mischien krijg ik nog een fatsoenlijk antwoord.

De Promise FT66 is nieuw voor me en mischien doe ik wel wat verkeerd. Dan mag ik daar toch wel wat over vragen.
Ik heb geen auto-config gedaan maar alles met het handje. Ik heb een bestaande gebruikte disk gepakt en daar een lege bijgehangen zodat de volle disk kon repliceren naar de lege en dat ging perfect. De performance is alleen naatje.

Toch met vriendelijke Groeten,
NightMare

Verwijderd

Poehee, ik ben zeker geen RAID expert en als het goed is vanaf volgende week RAID gebruiker maar eens ff kijken of gezond verstand je verder helpt ;).

Het eerste wat je wil (gok ik) is eens weten wat er gebeurd. Dus heb je tools of info vanuit het OS nodig. Tools van Promise zijn er niet (anders had je ze wel) dus moet je het van 't OS hebben. Windows vertelt je ongetwijfeld niets (ook al eens Win2K Server geinstalleerd en gekeken of je in hun built-in driver, als die er is) zaken kan zien?).

Dus misschien kom je iets verder door de Linux output eens te bekijken. Of de author van de Linux promise driver eens te mailen.

Sterkte... ;)

mh

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ga proberen om iets te verklaren.
Raid 0 is sneller dan een single disk, is nu zo zal ook wel zo blijven, Raid 1 is langzamer, ik hoef niet uit te leggen waarom, dat is hier al geroepen, maar Raid1 bij scsi levert maar een klein deel aan performance in door dat de schijven vaak sneller zijn en er beter op gebouwd zijn dan een ide. Daarom zal bij ide-raid altijd een groter performance verlies zijn dan bij scsi-raid.

Maar ik vraag me alleen af waarom iemand in vredesnaam wil gaan mirroren met ide-schijven? Komt op mij totaal onlogisch over. :? :?

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Hey St.Nachtmerrie, dit forum is voor iedereen die zich tweaker noemt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je hier onzin kunt gaan zitten uitkramen, maar dat betekent wel dat de één nou eenkeer wat meer kennis van zaken heeft dan de ander, en beide mogen ze echt wel meepraten als ze dat willen.
Als je zoals jij gelijk last krijgt van lange tenen kun je natuurlijk wel verwachten dat men ineens een stuk kritischer wordt over jouw antwoorden.

Kleine tip: hou die lange tenen binnen en stel je wat bescheidener op, wedden dat dat werkt?

Succes!

Volvo V70 D5 my2011

Verwijderd

Oh ja,

1. Heb je _jouw_ IDE schijven in dezelfde RAID1 als eens aan de controller van die vriend van je gehangen? Dan weet je al weer meer zou ik zo zeggen.

2. Kijk eens op... http://ldp.nllgg.nl/HOWTO/HOWTO-INDEX/howtos.html

Er staan een paas HOWTO's over RAID (sommige over software RAID) maar ook over de raidtools. Mischien zit er een tooltje bij wat iets over je Promise kan zeggen.

:+

mh

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:37
Hoe heb je de harddisks aan je IDE controller hangen??
Heb je namelijk:
IDE 1 master hdd
IDE 1 slave hdd
IDE 2 master -
IDE 2 slave -

Dan kan ik me voorstellen dat RAID-1 langzamer is dan normale schijf. Master en slave kunnen niet tegelijk lezen en schrijven.

Maar heb je:
IDE 1 master hdd
IDE 1 slave -
IDE 2 master hdd
IDE 2 slave -

Dan zou het toch ongeveer even snel moeten zijn...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:37
BTW, ze zitten dan toch wel aan het uiteinde van de kabel?? Erg belangrijk ivm mogelijk signaalverlies...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
De disks zijn beide masters op hun eigen channel. Er zit maar i device per channel.
Echt hoor. Ik heb de boel net zo geconfigged als ik tot nu toe met de K7T-Raid enzo heb gedaan. Is wel een andere controller (HPT370) maar het principe blijft natuurlijk gelijk.

Ik heb de meegeleverde IDE kabels gebruikt. Het zijn 80 pinners dus geschikt voor ATA66.
Ik heb gekeken naar eventuele beschadigingen van de kabel(s) wat dataverlies, dus retry's, dus vertraging zou kunnen opleveren.

De disks zitten aan het eind van de kabels.
Geen knikken (kink in de kabel *D) of te strakke kabels. Alles zit goed vast.

MouseHouse: wat betreft de Linux RaidTools. Die tools (addraid, raidstart, raidstop) zijn bedoeld om MD devices te kunnen maken/mounten enz. en zijn exlusief bedoeld voor software Raid van Linux.
Kep al menig software raid-arreetje gemaakt onder Linux. Raid 0, 1 en 5. Ook booten van raid enzo. Erg geinig. Werkt ook goed trouwens.

FalconM:
Ik snap jouw reaktie wel en je hebt gelijk. Maar er is een verschil tussen, ondanks het niet hebben van voldoende kennis, proberen een antwoord te geven en gewoon zeiken en sarren.
Niemand weet alles en dat kan ook niet. Maar als je het tenminste probeerd kan men daar alleen maar respect en waardering voor hebben.
Maar van die zeikstralen, die hier helaas veels te veel rondhangen wordt ik strontziek.
En ik ben niet de enige.
En wat dat bescheidener opstellen betreft. Ik heb toch geen woord verkeerd gezegd. Maar ik kreeg op m'n post meteen een zeikantwoord terug waarin ik werd afgeschilderd als een of andere raid-idioot. Dat schoot effe het verkeerde keelgat. Vandaar dat ik in m'n reply aangaf dat ik geen raid-groentje ben.
Dat heeft niets met arrogantie of hoogmoed te maken.

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 11:38

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Oke, effies twee dingetjes:
1_ Sorry als ik over kwam als een zeikert, was niet mijn bedoeling. Maar ik was moe, het was laat en ik had niet goed gelezen.
2_ Als je in het boekje op blz. 5-6 kijkt dan zie je iets over Array Synchronization, dit geldt alleen voor Raid 1 en Raid 0+1. Misschien dat het daar mee te maken heeft. Succes en laat maar horen, ik help je graag.

I think, therefor I am.....I think.

Pagina: 1