Toon posts:

Game controllers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik ben in mijn laatste jaar van Interaction design en ben bezig mijn scriptie te schrijven over game controllers. Nu is dit niet zomaar, ik heb in mijn tijd, op de PC, al een hoop controllers versleten, van joysticks tot gamepads tot zelfs een stuurtje.

Ik kom er dan, na aankoop, steeds weer achter dat het toch niet zo heel gaaf is als dat ik had gehoopt.

Ik wil eigenlijk wel veel reacties horen op verschillende meningen over game controllers, van allerlei soorten console of PC of zelfs ervaringen met controllers in de arcade hallen.

Maar eerst wil ik even een tip geven, mensen die gamepads voor PC hebben of willen kopen.
Wil ik de nieuwe Thrustmaster Upad 360 Modena Force in ieder geval voor PC afraden, ik hoor graag reacties.
Afbeeldingslocatie: http://europe.thrustmaster.com/products/big/upad_360_ferrari.gif

Hier eerst de voorloper van dit fraaie rode circus.
Afbeeldingslocatie: http://europe.thrustmaster.com/products/big/pc_dual_power2.gif

De reden dat ik de Upad afraad is de volgende:
Ik had gehoopt dat thrustmaster met, wat mij betreft, het succes van de
FireStorm Dual Analog 2 Gamepad (de onderste) de Upad zou doorontwikkelen. Helaas hebben ze op bepaalde vlakken totaal de plank mis geslagen.
Het ontwerp is mooi en ligt lekker in de hand de rubber grepen zijn erg fijn en de knopjes midden onder ook makkelijk voor spellen als je een start knop en selectachtige knop nodig hebt, rumble kan je aan- of uitzetten(knopje rumble links in het midden) en je kunt 3 verschillende instellingen doen(knopje mode rechts in het midden).

Maar de mankementen:

De 8 puntsdruktoets is veel te hoog, je moet hem ongeveer een halve centimeter naar beneden duwen, dit was bij de Firestorm Dual Analog ook al een probleem maar bij de Upad is het nog erger, en maakt hem ook nog minder accuraat ook. Wat ook vervelend is, is dat met een maar iets te grote duim(hoewel ik gemiddeld grote handen heb) je steeds met je duim tegen het linker analoge stickje komt als je een beetje heftig tekeer gaat met de 8 puntsdruktoets.

De Analoge stickjes zijn veel te los, die van de Firestorm Dual Analog geven veel meer weerstand, vergelijkbaar met een PS2 controller.

De 4 actie knoppen(rechts) liggen evenals de 8 puntsdruktoets veel te hoog en zijn daarbij ook nog een vlak. Bij de Firestorm Dual Analog liggen ze veel lager en zijn ook nog een afgerond.

Al met al, ben je een fan van de Firestorm Dual Analog en je wil er nog een om met twee mensen te gamen koop er dan nog een en gooi je hoop niet op de aanlokkelijke Upad.

Reacties zijn erg welkom.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

dus je wilt een soort van reviews van tweakers over hun gamecontrollers of de gamecontrollers waarmee ze gepspeeld hebben?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik had 5 jaar geleden een Gravis Xterminator gekocht die prima beviel. Helaas is die een half jaar geleden overleden en toen had ik de Gravis Xterminator met Force Feedback gekocht op de HCC dagen in de hoop dat deze evengoed of zelfs beter zou zijn. Dat bleek niet zo te zijn, het duimpad zuigt enorm, hij is veel te groot en glad...

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ik zal mijn gamepad maar eens ff onder de loep nemen dan :)

ik heb dus een Logitech Wingman Cordless.

specs:
2 analoge sticks
1 D-pad/POV (mode switchable met de eerste stick)
6 knoppen onder rechter duim.
2 knoppen voor elke wijsvinger aan "bovenzijde"
gas-shuifje voor rechter wijsvinger.
Start-button

Voordelen:
Ligt heerlijk in de hand (beter dan de oude, hoekige wingman gamepads), sticks en D-pad perfect gepositioneerd.
Rumble is uit te schakelen en de linkse stick kan via het "mode" knopje functie wisselen met de D-pad.
werkt meer dan 50 uur op een set batterijen. (zoals de reclame er ook aangeeft)
Wireless receiver is erg klein, en heeft een Led om verbinding aan te geven.
de gamepad schakelt zichzelf uit na 2 minuten om batterijen te sparen.
hij is verkrijgbaar voor zowel PC, PS2 en Xbox
6 tot 10 meter berijk :) en op de 2.4Ghz band.

Nadelen:
er gaan 4 penlite batterijen in, en daardoor wordt de pad een beetje zwaar. (maar daar wen je wel aan).
je moet uitkijken dat je de receiver niet verliest :P
de bovenste 3 rechter-duim knoppen zitten ietwat hoog.
de knoppen op de "bovenzijde" zijn misschien wat veel om met 2 wijsvingers te bedienen.
en de D-pad heeft slecht voelbare markeringen,zodat je niet goed voelt wanneer je nu naar boven of opzij indrukt.

Conclusie:
over het algemeen een erg goede gamepad, met lekker veel knoppen zodat je je keyb niet nodig hebt.
ligt heerlijk in de hand, en je krijgt er geen duimblesures van zoals veel mensen van de PS2 gamepad zeggen.
je loopt ook weinig risisco dat de batterijen tijdens het spelen op zijn.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:53

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie replies tot nog toe. Ik probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen over ervaring met verschillende game controllers.

Wat nog beter zou zijn is hoe een verschillende game controller je speel plezier beinvloed bij bijv. hetzelfde spel.

Mensen die ervaring hebben met bijv. een race game als Need for speed en daarbij van gamepad op een stuurtje zijn overgestapt of andersom. Rijd je nu beter met stuurtje of was de gamepad toch accurater.
Of ook leuk bijv. racegames spelen met een forcefeedback joystick.
Waar ik heen wil is eigenlijk erachter komen wat het fijnste is om te gebruiken, zijn stuurtjes altijd beter bij racegames? ook voor je prestatie?, is een joystick met een Z en R as rotatie(Z = throttle +/-, R = pivot heading l/r) beter voor jouw prestatie bij spellen als Mechwarrior?

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Ik had.. en nog steeds de almachtige Gamepad Pro van gravis... prima ding.. exact dezelfde controler als de ps2 en voelt ook precies hetzelfde aan (iets lichter vanwege de weggelate rumble functie) ik ben zeer tevree over hoe deze controler met games als fifa e.d. omgaat.. maar het is een dwaas ding bij racegames en 3d.
Afbeeldingslocatie: http://www.apple.ru/media/imac/gamepad.jpg

Voor de racegames however heb ik de ultraleete :P Interact Ultraracer PC :) dit kleine handheldstuurtje is echt perfect om mee te racen.. en het mooie is.. je legt em zo weer weg >:)
Afbeeldingslocatie: http://64.95.118.51/images/opti/e2/3a/650721-elec_lg-resized200.jpg
Onderaan de controler zit het gas/rempendaal in de vorm van een hendel die je naar je toe trekt voor gas en wegduwd voor rem :)

Hier however ligt het enige nadeel... je hebt je hand lekker om de stick heen en moet je remmen dan moet je wijsvinger wel heel heel heel ver weg drukken :)

[ Voor 19% gewijzigd door SmauG op 05-03-2003 15:15 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Maar ff aanvullen op mijn post dan (je kan na 24 uur toch geen posts meer wijzigen?)

Ik heb een tijdje NFSHP2 gespeeld met de Wingman Formula GP (gele, gameport, zonder rumble).
en het probleem was dat er heel erg merkbaar was dat NFS de besturing niet linear verdeelde.
daarmee bedoel ik dat het gas 3 standen kende. (nix, half en vol)
zo ook het stuur.
sinds ik speel met mijn Wingman Cordless heb ik daar minder last van (merk et nogsteeds, en et is ook op de Gamecube versie zo).
maar dit kan komen omdat voor het gas nu een knopje is, en het stuur nu op een klein stickje zit.

keysetting:
Leftstick:
X links = Stuur links
X rechts = Stuur rechts
Y Up = .
Y Down = .

Rightstick:
X links = .
X rechts = .
Y Up = Reset
Y Down = Toeter/Sirene

D-Pad = Point-Of-View Hat

startbutton = .

A = gas
B = rem
C= handrem
X = Call backup
Y = Call Roadblock
Z = Call Helicopter

Linkswijsvinger:
boven = Gear down
onder = .

Rechtse wijsvinger:
boven = Gear Up
onder = .

gashendel = .

offtopic:
heeft iemand ook dat probleem met stuuren/gas in NFSHP2?
en voor degenen die et nog niet gemerkt hebben: er is een nieuwe patch voor NFSHP2, zodat de rumble blijft werken na de eerste race.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

FireWurX schreef op 05 maart 2003 @ 18:37:
(je kan na 24 uur toch geen posts meer wijzigen?)
offtopic:
Jawel hoor ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

Verwijderd

Topicstarter
Interessant dingetje die Interact Ultraracer PC, SmauG wil daar wel wat meer over te weten komen. :)
Ik heb zelf trouwens die Gravis gamepad Pro ook maar vind hem niet te vergelijken met de PS joystick, hij zie er wel precies hetzelfde uit, maar de D -pad vind ik niet helemaal zuiver en het dingetje voelt een beetje goedkoop + ik heb nooit die dubbele controler fucntie aan de praat gekregen die erop zit. Dus dat je in de connector nog een gamepad kan hangen. De software vond ik ook een beetje vaag en... geen USB althans die van mij.

FireWurX volgens mij heb ik geen last met sturen bij NFSHP2 maar dat gas en rem verhaal komt me wel bekend voor, het lijkt zelfs soms alsof hij eerder gas loslaat dan echt remt, maar dat kan aan mij liggen.
Wat ik wel apart vindt aan NFSHP2 is dat hij vrolijk zegt dat mijn Thrustmaster Dual Firestorm niet ondersteunt wordt, maar hij herkend hem dus wel, doet het verder prima behalve dan het grapje dat de rumble er mee uitscheid na de eerste race.

Daarmee bedankt voor de tip van de patch :*)

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Deze heb ik:

Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/products/hardware/library/images/sidewinder/Tilt/Tgridl.gif

De Microsoft Sidewinder Freestyle Pro.

Ik heb deze gekocht omdat ik een gamepad nodig had die lekker in de hand ligt als je grote handen hebt. De freestyle functie (gewoon vrij kantelen in de lucht ipv 8way pad) is leuk voor flight sims, meer niet.
Als die van mij eens stuk gaat (heb dat ding nu al jaren) wil ik er toch weer zo één!
Pagina: 1