ext2 partities samenvoegen

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Is het mogelijk om hda5 en hda6 te verwijderen, daar een nieuwe grotere partitie voor on de plaats te maken (hda5?), zonder dat hda7,8,9 en 10 daardoor verloren gaan?
Zo ja, kan dat gewoon met cfdisk?

Verwijderd

Dat kan, maar dan zal je nummering wel veranderen. Je moet dus ff /etc/fstab updaten voordat je r3b00t :P

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 February 2003 @ 12:53:
Dat kan, maar dan zal je nummering wel veranderen. Je moet dus ff /etc/fstab updaten voordat je r3b00t :P
En misschien ook wel lilo/grub.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
De data van die partities natuurlijk wel eerst verplaatsen, vergroten met behoud van data kan niet.

Dus:

1. verplaats data van hda5 en hda6 naar ergens anders
2. delete met fdisk hda5 en hda6
3. voeg nieuwe partitie toe (hda5) met maximale beschikbare grootte
4. Verlaag in /etc/fstab alle nummertjes hdaX met X>5
5. check lilo.conf of menu.lst (grub) om te kijken of het booten nog wel goed gaat, of dat die partities ook van nummer veranderd zijn.
6. formatteer /dev/hda5 (mke2fs /dev/hda5)

Dat zou het moeten zijn, volgens mij :)

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
kan je niet een nieuwe hda6 maken van een zo klein mogelijke grootte (lastige zin :P), op die manier verschuiven de partitienummers tenminste niet

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
kan je niet een nieuwe hda6 maken van een zo klein mogelijke grootte (lastige zin ), op die manier verschuiven de partitienummers tenminste niet
je kunt dat doen maar dat is verspilling van ruimte. Ik heb van 2x 1 Gig partitie een 2 Gig partitie gemaakt voor mijn /var omdat alles op de hda1 stond op een van mijn pc's en die ruimte werd te klein. Met linux kun je echt alle kanten uit.
je moet wel fstab aanpassen en idd zien of je je boot partitie of andere nodige partitie's (/var, /usr of andere) niet voorbij je hda5 staan.
Het is perfect mogelijk. backup maken, fdisk gebruiken, fstab aanpassen, lilo of grub aanpassen en je kunt herstarten.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:24

deadinspace

The what goes where now?

Zoals al gezegd: ja, dat kan. Je kunt in de nummering van partities eentje weglaten (5 of 6 in dit geval, wat neerkomt op de eerste of tweede logische partitie). Het kan alleen zijn dat cfdisk dat niet toelaat, dan zul je met de gewone fdisk aan de slag moeten.
Je kunt ook gewoon de nummering opschuiven, en dan de relevante configuratiefiles in GNU/Linux aanpassen.

Wel is het sterk aan te raden om van te voren een backup te maken van je partitietabel (of hele MBR), en na het fdisken GNU/Linux te booten met "linux init=/bin/sh" oid op de bootprompt. Op die manier start je systeem maar heel minimaal op, en worden geen partities read-write gemount. Dat is belangrijk, want als je iets fout hebt gedaan bij het indelen van de partities wil je niet dat iets naar de HD schrijft tot je je partitietabel hersteld hebt.

Verwijderd

Volgens mij kan GNU Parted dat. Debian: apt-get install parted

Beschrijving (van FM):
GNU Parted allows you to create, destroy, resize, and copy partitions. Supported partition types include ext2, FAT (FAT16 and FAT32), and Reiserfs filesystems and Linux swap devices. Supported disk labels include MS-DOS and PC98 partition tables, Sun and BSD disk labels, Macintosh partition maps, and raw access. Parted is useful for creating space for new operating systems, reorganising disk usage, copying data between hard disks, and disk imaging.

• Sir Isaac
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga een oude ongebruikte linux distributie opruimen, dus mag het destructief, parted is dus niet eens nodig.

• Sir Isaac
Kan ik op deze manier ook een primaire partitie samenvoegen met een extended partitie? Ik wil namelijk de ruimte die /dev/hda3 in neemt bij /dev/hda4 (de extended partitie) trekken.
Mijn situatie is:
/dev/hdaX:
1 moet blijven
2 moet blijven
3 mag weg
4 is extended
5 mag weg
6 mag weg
7 blijft
8 blijft
9 blijft
10 blijft

Kan ik van 3, 5 en 6 een partie maken, terwijl 7-10 intact blijven?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Theoretisch kan het:
zolang als je het begin en het eind-block van de partitie opschrijft (!) en na het weghalen cq/ aanpassen van de extended partitie je gewenste partitie met exact dezelfde begin- en eind-blocks weer aanmaakt, dan zou je je partities met alle data kunnen behouden.

Ik heb het zelf nooit aangedurft, en ik zou het zonder backup achter de hand ook niemand aanraden.

[edit] na een schetsje op een stukkie papier:
Dit lijkt me nu iets waarvoor partition magic prima diensten zou kunnen bewijzen: 5 en 6 weghalen, ext partitie verkleinen door naar achter te verplaatsen, en dan 3 weghalen en een nieuwe primaire partitie bouwen.

[ Voor 28% gewijzigd door AlterEgo op 03-03-2003 22:38 ]

Verwijderd

AlterEgo schreef op 03 March 2003 @ 22:32:
Theoretisch kan het:
zolang als je het begin en het eind-block van de partitie opschrijft (!) en na het weghalen cq/ aanpassen van de extended partitie je gewenste partitie met exact dezelfde begin- en eind-blocks weer aanmaakt, dan zou je je partities met alle data kunnen behouden.
Zo werkt het dus niet. Als ik het goed onthouden heb verwijst de eerste inode naar andere inodes die eronder liggen, dus die zal je moeten aanpassen wil je deze actie met succes willen afronden.

• Sir Isaac
Ik denk dat ik /dev/hda3 maar intact laat. Het is een kleine partitie, ik mount hem wel op /var of zo. Ik heb geen zin in data verlies.
Pagina: 1