Is het mogelijk om hda5 en hda6 te verwijderen, daar een nieuwe grotere partitie voor on de plaats te maken (hda5?), zonder dat hda7,8,9 en 10 daardoor verloren gaan?
Zo ja, kan dat gewoon met cfdisk?
Zo ja, kan dat gewoon met cfdisk?
Verwijderd
En misschien ook wel lilo/grub.Verwijderd schreef op 28 February 2003 @ 12:53:
Dat kan, maar dan zal je nummering wel veranderen. Je moet dus ff /etc/fstab updaten voordat je r3b00t
je kunt dat doen maar dat is verspilling van ruimte. Ik heb van 2x 1 Gig partitie een 2 Gig partitie gemaakt voor mijn /var omdat alles op de hda1 stond op een van mijn pc's en die ruimte werd te klein. Met linux kun je echt alle kanten uit.kan je niet een nieuwe hda6 maken van een zo klein mogelijke grootte (lastige zin ), op die manier verschuiven de partitienummers tenminste niet
Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org
Verwijderd
GNU Parted allows you to create, destroy, resize, and copy partitions. Supported partition types include ext2, FAT (FAT16 and FAT32), and Reiserfs filesystems and Linux swap devices. Supported disk labels include MS-DOS and PC98 partition tables, Sun and BSD disk labels, Macintosh partition maps, and raw access. Parted is useful for creating space for new operating systems, reorganising disk usage, copying data between hard disks, and disk imaging.
[ Voor 28% gewijzigd door AlterEgo op 03-03-2003 22:38 ]
Verwijderd
Zo werkt het dus niet. Als ik het goed onthouden heb verwijst de eerste inode naar andere inodes die eronder liggen, dus die zal je moeten aanpassen wil je deze actie met succes willen afronden.AlterEgo schreef op 03 March 2003 @ 22:32:
Theoretisch kan het:
zolang als je het begin en het eind-block van de partitie opschrijft (!) en na het weghalen cq/ aanpassen van de extended partitie je gewenste partitie met exact dezelfde begin- en eind-blocks weer aanmaakt, dan zou je je partities met alle data kunnen behouden.