Maxtor HD ineens minder GB?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hallo allemaal,

een paar dagen geleden is de HD van mn pa een soort van gecrashed. Ik vond het vreemd dat ik geen grote bestanden aan kon maken op de harde schijf(een backup of film erop zetten lukte dus niet). Ik probeerde maar eens schijfcontrole uit. De computer startte opnieuw op waarna hij aan scandisk begon(WinXP, NTFS). Na een lange tijd geprutteld te hebben liep ie vast. Ik drukte op reset waarna de pc in een loop kwam: net na het eerste WinXP scherm startte de pc geheel opnieuw op. Dit bleef zo door gaan. Ik probeerde met de WinXP cd de boel te repareren. Dit werktte echter niet. Op den duur werd het zo erg dat ie de foutmelding NTDLR ofzoiets gaf(dus niet meer bootbaar).

Ik heb de pc vervolgens in een andere computer gepropt. Als ik vervolgens op de hd keek dan stonden er alleen nog maar vage dingen op. Geen enkel bestand was normaal. Ook was de schijf maar 10MB groot. Ik besloot de schijf te formatteren. Dit werkte niet vanuit WinXP.

Ik zette de HD weer terug in de oorspronkelijke pc en besloot via de WinXP cdrom de HD opnieuw te formatten en in te delen. Hier bleek echter dat er maar in totaal 32,5 GB was, in plaats van de normale 40GB. Ik installeerde WinXP opnieuw, aangezien ik dacht dat ik het probleem later wel op kon lossen. Het bestandssysteem is wederom NTFS.

Eenmaal in WinXP aangekomen heb ik op verschillende manier geprobeerd de schijf groter te maken. Ik heb partitionmagic 8 geprobeerd. Hierin was er maar gewoon 32,5GB(338*10^6 bytes geloof ik) te verdelen. Vervolgens keek ik in de bios en deze gaf ook dezelfde waarde aan(zowel bij het opstarten als in de bios zelf).

Ik downloadde een Maxtor test proggie. Deze gaf geen enkele fout te bekennen.

Wat kan ik doen om de schijf grote te maken? Weet iemand een oplossing?
In de FAQ staan allemaal oplossingen die het niet kunnen zijn.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Heb je soms de CLJ jumper gebruikt? Check Maxtor handleiding :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Officieel is de grootte van een 40 Gb. HDD 40/1,024^2 = 38 Gb; dus mis je nog maar 5,5 Gb :) Heb je verder al gekeken of er bad clusters op de HDD zitten? Dat lijkt namelijk het probleem te zijn... Verder is het erg raar dat je BIOS nu ook deze 32,5 aangeeft; weet je wel zeker dat hij oort 40 (38) heeft aangegeven :?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• wcduck
  • Niet online
Spider.007 schreef op 28 februari 2003 @ 11:34:
Officieel is de grootte van een 40 Gb. HDD 40/1,024^2 = 38 Gb; dus mis je nog maar 5,5 Gb :) Heb je verder al gekeken of er bad clusters op de HDD zitten? Dat lijkt namelijk het probleem te zijn... Verder is het erg raar dat je BIOS nu ook deze 32,5 aangeeft; weet je wel zeker dat hij oort 40 (38) heeft aangegeven :?
Hij heeft zeker te weten 40 Gig aangegeven vroeger. Er zitten geen bad clusters op zowel volgens scandisk als volgens het Maxtor proggie. Het Maxtor proggie heeft echt elk klein dingetje getest.

Nog iets opmerkelijks aan deze schijf(al vanaf het begin): de Master jumper werkt niet. Hij staat op Master, maar hij is altijd slave geweest volgens de bios. Ook in een andere pc is ie slave terwijl de master jumper aan staat.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
wcduck schreef op 28 februari 2003 @ 12:01:
Nog iets opmerkelijks aan deze schijf(al vanaf het begin): de Master jumper werkt niet. Hij staat op Master, maar hij is altijd slave geweest volgens de bios. Ook in een andere pc is ie slave terwijl de master jumper aan staat.

Kijk even op de website van maxtor voor de jumpersettings.. Op de schijf staan ze een beetje onduidelijk vermeld zodat er vaak fouten worden gemaakt. Op de site is alles een stuk duidelijker weergegeven..

En dat zou ook meteen een verklaring kunnen zijn.. Namelijk dat die jumper niet voor de master-setting is, maar voor de capacity limitation.. Dan wordt de schijf namelijk gelimiteerd op 32GB :)

• wcduck
  • Niet online
Twynn schreef op 28 February 2003 @ 12:06:

[...]

Kijk even op de website van maxtor voor de jumpersettings.. Op de schijf staan ze een beetje onduidelijk vermeld zodat er vaak fouten worden gemaakt. Op de site is alles een stuk duidelijker weergegeven..

En dat zou ook meteen een verklaring kunnen zijn.. Namelijk dat die jumper niet voor de master-setting is, maar voor de capacity limitation.. Dan wordt de schijf namelijk gelimiteerd op 32GB :)
MEESTERLIJK GEWOON!!! Dagen lopen te klootviolen met dat ding. Blijkt het een jumper te zijn. Blijkbaar moet je het schemaatje op zn kop houden om het te gebruiken. Mijn hartelijke dank voor de oplossing!!

Ik ging ervanuit dat de jumper setting goed was, aangezien ik al 3 andere, bijna dezelfde, maxtors heb. Dit model is dus net iets anders.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
OK, dus toch wel de CLJ.

Mooi dat het alweer is opgelost :)

• wcduck
  • Niet online
BalusC schreef op 28 February 2003 @ 12:45:
OK, dus toch wel de CLJ.

Mooi dat het alweer is opgelost :)
Mijn excusus: jij uiteraard ook hartelijk bedankt!!! Jij was nogwel eerst ook. Bij de maxtor site heet het trouwens net iets anders.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Hoe noemt Maxtor het anders dan :?

CLJ = Capacitation Limitation Jumper

Afbeeldingslocatie: http://www.maxtor.com/en/documentation/jumper_settings/style_a.gif

Als deze jumper erin zit, dan wordt de capaciteit gelimiteerd tot 32GB. Dit omwille van de compatibiliteit met de oudere AWARD BIOS'jes welke de 32GB limiet bug in zich hebben :)
Pagina: 1