[GF3 WC] Welke capiciteit moet de water pomp hebben?

Pagina: 1
Acties:

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:16

AirX

Tweak Guru

Topicstarter
Ik ben van plan om mijn GF3TI500 met zoiets als dit te gaan waterkoelen: http://www.overclockers.com/articles658/

Ik ga natuurlijk een veel beter ontwerp maken zodat ie wel werkt (dus meer een gewoon WC systeem alleen dan in het klein want alleen vga kaart hoeft gekoelt te worden.) Nu d8 ik zo. Ik hoef alleen de vga te koelen, dus heb ik ook niet zo'n zware pomp nodig. Bij de lokale modelbouw zaak hebben ze namelijk kleine waterpompjes voor in modelboten :). Alleen, nu vraag ik me af, kan zo'n klein pompje wel genoeg water doorpompen om mun GF3 koel te houden? Ik wil namelijk niet dat deze getoast wordt, duh! 8)7 . De enige info die ik kan geven over het pompje is dat het 6mm aansluitpunten heeft en dat, als ie op een boot gemonteerd is, zo'n meter ver spuiten kan :P.

DUS DE VRAAG IS: is deze pomp krachtig genoeg volgens jullie? :)
----------------------------------------------------------------------------------------
Ik zag dit net op Conrad:
http://www.nl.conradcom.d...age=1&price=Geen+prijs%21 < een zwaar ownerend pompje d8 ik zo :). Ook de snelhied regelbaar :)

Plaatje: http://www.nl.conradcom.d...963F0E10000000A010251.JPG

[ Voor 48% gewijzigd door AirX op 28-02-2003 15:02 ]

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
400-600 liter p/u geloof ik, boven de 600 gebruiken ze geloof ik vaak voor normaal waterkoel systeem in een pc.

[ Voor 61% gewijzigd door Jamaicaman op 28-02-2003 10:48 ]

Verwijderd

Ik gebruik nu een zeer simpel waterblokje, met 5mm slang en een klein gedeelte van de flow van een 800L/uur pompje. Dus, zeg, 20L/uur ofzo. En dat werkt prima.

Waterpompen voor in modelbouwboten zijn niet echt geschikt vrees ik; die zijn niet gemaakt op langdurige continue werking. Neem gewoon een goedkope Sicce Micra oid.

Verwijderd

uit tests blijkt dat de hoeveelheid eigenlijk niet uitmaakt zolang het maar stroomt natuurlijk en niet druppeltje voor druppeltje gaat 8)7 :P

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 februari 2003 @ 10:53:
uit tests blijkt dat de hoeveelheid eigenlijk niet uitmaakt zolang het maar stroomt natuurlijk en niet druppeltje voor druppeltje gaat 8)7 :P
true,

maar is hetzelfde effect met lucht.
minder lucht/water, warmere temps.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:24
Ook true, maar boven een bepaalde flow maakt het weinig meer uit :)

Denk dat je inderdaad gewoon een goedkoop sicce pompje moet kopen, voor alleen GPU zal 200 - 300 l/u wel genoeg zijn, dus een pompje van 10 - 15 euro. Je kan ze overigens ook vaak vinden in de wat grotere tuinwinkels, meestal goedkoper dan bij dierenwinkels :Y)

//edit
Vegito: tuurlijk hoef je geen reservoir te kopen, maar als je geen radiator erbij neemt wordt je water steeds warmer en warmer, en dan koelt't niet zo gek veel he ;)

Maar ook ik vermoed dat dit soort vragen beter in het grote waterkoeltopic kunnen (8>

[ Voor 29% gewijzigd door FragFrog op 28-02-2003 14:45 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

grappig ik zat net er aan te denken om me gf 4 te koelen met een aparte pomp maar dan doe ik ook gelijk de chipset erbij. maar me vraag was moet je perse en reservoir+radiator erbij hebben? om goed te kunnen koelen

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:36
hoort dit normaal niet het grote waterkoelingen vragen topic :p

Verwijderd

koop een sicce nova 800l\h per uur voor maar 14.50 euro zelf :9

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2003 16:36 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 February 2003 @ 16:26:
koop een sicce nova 800l\h per uur voor maar 18 euro!
offtopic:
(zijn die pompjes beetje betrouwbaar?Als in een lange levensduur en zonder plotselinge uitval (behalve door stroom :P))

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2003 16:37 ]

Verwijderd

jah ik draai al bijna een maand zonder problemen ! maar je moet de ingang van de pomp wel lijmen anders lekt hij of ga je het als een dompel pomp gebruiken?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2003 16:48 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
toch heb ik zoiets van, je pomp is eigenlijk het belangrijkste onderdeel van je WC dus daar ga ik absoluut niet op besparen, ik zeg niet dat die sicce nova pompjes slecht zijn maar ik weet wel dat eheim een stuk beter is

ik draai zelf met een Eheim 1046, 300l/u en die staat nu zo'n jaartje aan denk ik

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 18:19
Een GF3 wordt niet zo heet. :) Je zou er een heatsink aan kunnen hangen en dan wordt hij nog niet te heet. Dat heb ik bij mijn TI4200 ook gedaan met een heatsink van een intel boxed cooler. Erg veel waterflow zal het ding dus niet nodig hebben.
En kaarten zonder molex aansluiting gebruiken niet meer dan 25W omdat het moederbord niet meer kan leveren. Ik weet niet wat voor CPU je hebt, maar het verbruik zal snel >50W liggen.
Dus het zit allemaal wel snor :P.

tvw

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 februari 2003 @ 16:37:
jah ik draai al bijna een maand zonder problemen ! maar je moet de ingang van de pomp wel lijmen anders lekt hij of ga je het als een dompel pomp gebruiken?
Nee dat wordt een in-line pompje , dus bedankt voor de tip.Maandag eens naar het tuincentrum/dierenspeciaalzaak rennen.Maar waarom heb je die eigenlijk moeten lijmen dan?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1