Toon posts:

[WC] Waterblok voor GF4 in 50 minuten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/gf4_coreblk_27feb2003.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/gf4_coreblk_mounted_27feb2003.jpg

Ik moest gisteren even uitkuren, en aangezien Unreal2 niet snel genoeg liep naar mijn zin, en die fan op mijn GF4 Ti4600 nogal wat herrie maakte, heb ik de gasbrander maar weer eens gepakt. Om 23.00 uur de GF4 uit mijn systeem getrokken, de koeler verwijderd, een stukje koperen strip genomen, een messing dop, twee stukjes 6.2mm pijp en wat soldeertin. Stoken, schuren, lappen, en om 23.50 zat de watergekoelde GF4 weer in mijn systeem.

Het aluminium stripje is tijdelijk; het geheugen moet ook nog een koud vloeistofstroompje krijgen, en dan maak ik een betere hold-down. Zonder die alu strip raak ik ook geen PCI slot kwijt.

De slang die ik gebruik zit vastgelijmd op de pijpjes. Slangklemmen zijn te lomp en te duur.

Over die slang gesproken: dat is werkelijk fantastisch spul. Het is een benzineslang met een I.D. van 5mm, gekocht bij de lokale brommershop voor ~1 pleuro per meter. Het spul is extreem soepel (ik kan er een bocht van 3cm mee leggen, en als ik de slang zodanig in mijn hand hou dat er 10cm uitsteekt, dan valt het uiteinde zo naar beneden), en het kan prima tegen methanol. Ook voor de 'gewone' waterkoelers hiero een aanrader!

Met een emmer water+pomp (conventionele waterkoeling) is de winst op de coreclock zo'n 30MHz (van 315 MHz met luchtkoeling naar 344 MHz met waterkoeling). Da's toch weer 10% meer snelheid en 100% minder herrie. Op -26 zal ik nog wel wat hoger kunnen. Alleen word het geheugen nu knap warm aangezien er geen lucht overheen blaast (heb alleen een fan op de condenser en de 80mm Enermax- voedingsfan. De 92mm fan heb ik stilgezet.)

Verwijderd

kenmerken van een die hard overclocker: unreal 2 loopt niet snel genoeg op een ti4600 8)7
kenmerk 2: binnen 50 minuten een soort waterblokje fabriceren
kenmerk 3: het werkt nog ook! 8) SWEET!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2003 10:49 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 08:38

Turkish

zhé germans

50 minuten, ik weet niet of dat een record is maar het is wel erg snel. Ben je niet bang dat ie gaat lekken, of ben je zo goed met een gasbrander dat dat niet gebeurd?

Het is iig een stoer wc-blok en er zullen er maar weinig zijn met deze oplossing ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 21:07

vehpol

Go Go Gadget!

Verwijderd schreef op 28 February 2003 @ 10:47:
kenmerken van een die hard: unreal 2 loopt niet snel genoeg op een ti4600 :P
kenmerk 3: het werkt nog ook!
kenmerk 4: Je showt iets wat nog niet af is :)
kenmerk 5: Foto's om het te verduidelijken

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

dabit je zegt in je verhaal dat je misschien een geheugenblok wilt maken?. als dat zo is kan je dan zoiets voor mij maken ik beschikt niet de spullen om het zelf te maken en helemaal geen koper.

Verwijderd

Topicstarter
vehpol schreef op 28 februari 2003 @ 10:49:
kenmerk 4: Je showt iets wat nog niet af is :)
Nee, maar dat duurt nog wel even :)
'k had gewoon zin om weer eens zelf een topic te posten. Het is inderdaad meer van hetzelfde, want mijn KT266A chipsetblokje was gebouwd met eensoortgelijke constructie.
kenmerk 5: Foto's om het te verduidelijken

Zal ik wel doen; ik moet ze alleen van de digicam af trekken. Alleen hoeveel valt er aan te verduidelijken? Het is een messing kap met 2 pijpjes erin geboord/gesoldeerd. Dat zit weer op een koperen plaatje gesoldeerd. Het geheel word op zijn plek gehouden met een 10x10mm alu L-profiel en 2 M3 bouten. Deze zitten in de gaten waar normaal die plastic pielekes doorheen gaan die de originele koeler op zijn plek houd.
Er valt dus zo weinig over te vertellen.
Frag or die schreef op 28 februari 2003 @ 10:48:
50 minuten, ik weet niet of dat een record is maar het is wel erg snel. Ben je niet bang dat ie gaat lekken, of ben je zo goed met een gasbrander dat dat niet gebeurd?
Nah, als de soldeertin goed vloeit dan zit het echt wel dicht. Daar vertrouw ik wel op.
Het is iig een stoer wc-blok en er zullen er maar weinig zijn met deze oplossing ;)
Da's niet waar. augustus is hier de koning der creatieve elcheapo waterblokken :)

Maargoed, zo kan het dus ook. Het kost allemaal geen drol, en het werkt prima.

Verwijderd schreef op 28 February 2003 @ 10:58:
dabit je zegt in je verhaal dat je misschien een geheugenblok wilt maken?. als dat zo is kan je dan zoiets voor mij maken ik beschikt niet de spullen om het zelf te maken en helemaal geen koper.

Dat is bij mij ook vrij ver op; die blokje is al een recycling van een oud stukje (vandaar dat de messing kap ook niet helemaal past).

Mijn geheugenblokjes worden redelijk speciaal, want ik klem ze denkik rondom de huidige blokken heen. Dan blijft de kaart verkoopbaar, aangezien ik dan gewoon de waterblokken eraf kan halen, en de originele koeler terug kan zetten.

Maar ik wil best een paar stukjes pijp op een paar plaatjes koper bakken voor je hoor. Verwacht geen keurig CNC gfreesde blokken enzo. :P
Verwijderd schreef op 28 februari 2003 @ 10:47:
kenmerken van een die hard overclocker: unreal 2 loopt niet snel genoeg op een ti4600 8)7
Nee, op 1280x1024, anisotropische filtering en 4x AA word het toch traagjes 8)7

Verwijderd

nee natuurlijk verwacht ik geen keurige blokkie maar ik zag ergens op een site dat een man zelf een hele mooie geheugen blok had gemaakt. het was zogemaakt zodat het gewoon eraf kan. ik weet niet of iemand een pic van heeft maar 1 ding was het wel super gaaf

Verwijderd

DaBit is de man!! Whaha! Jij tweakert!! Echt sweet gewoon. Het ziet er niet uit, maar het werkt..en hoe.. Das ondertussen de DaBit stijl geworden :+ Nu nog vmods >:)

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 11:13
Gaat er ook nog een vmod op je core, want ik denk dat je er dan wel nog een mhzje of 20 bij kan toveren :)

Verwijderd

Topicstarter
[nohtml]
Verwijderd schreef op 28 februari 2003 @ 11:16:
Het ziet er niet uit, maar het werkt..
Da's mijn huisstijl :P
Maar je moest eens weten wat een bus zwarte lak voor wonderen kan verrichten :)

De Vcore (en Vmem) modden wil ik eigenlijk ook nog wel doen jah. Weet er toevallig iemand een linkje uit zijn hoofd?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-02 12:48

Shunt

Boe

erm dabit dat is tog de abit siluro ?
ik heb daar de 4400 variant van en ik zit er ook over te denken zo iets te maken :P maar ik wou er tog wel iets erm jah van maken waar je naar kan kijken :D

weet jij toevallig uit je hoofd wat de afstanden bevestegings punten op die kaart

[ Voor 18% gewijzigd door Shunt op 28-02-2003 11:38 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 11:13
Verwijderd schreef op 28 februari 2003 @ 11:30:
[nohtml]
[...]

Da's mijn huisstijl :P
Maar je moest eens weten wat een bus zwarte lak voor wonderen kan verrichten :)

De Vcore (en Vmem) modden wil ik eigenlijk ook nog wel doen jah. Weet er toevallig iemand een linkje uit zijn hoofd?
Hopelijk helpt mn oude gf4 voltage mod topic :)
Geforce 4 Voltage mod topic

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

wel een leuke en snelle manier, al zal het niet zo effectief koelen als een innovatec, maar die is misschien toch al wat overkill.

Verwijderd

wel een leuke en snelle manier, al zal het niet zo effectief koelen als een innovatec, maar die is misschien toch al wat overkill.
Welke Innovatek bedoel je, de GF4 wc koeler van hun? Dat is nix meer als een -dik- koperen plaatje waar in t plastic deksel t water stroom, geen gefreesde banen nix.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ziet d'r leuk uit! Wel heel erg snel hoor! Maarja het hoeft natuurlijk ook niet High-tech te zijn...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 februari 2003 @ 11:10:
nee natuurlijk verwacht ik geen keurige blokkie maar ik zag ergens op een site dat een man zelf een hele mooie geheugen blok had gemaakt. het was zogemaakt zodat het gewoon eraf kan. ik weet niet of iemand een pic van heeft maar 1 ding was het wel super gaaf
Ik denk dat het spullen klaar zetten om deze blokken van die man alleen al de tijd inbeslag nam die dabit nodig had om weer verder te gamen. ;)

Pitsstop WCmod. >:)

Verwijderd

DaBit schreef:

Da's niet waar. augustus is hier de koning der creatieve elcheapo waterblokken :)
Teveel eer! ;)

(Hoewel ik mijn 'eend' uiterlijk toch wel erg geslaagd vind).

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/waterblokje11.jpg

Apropos dat benzineslangetje: knikt dat snel of juist niet?
Zullen er ook grotere diameters te krijgen zijn bij een brommerwinkel?
Ik heb ooit peperdure siliconenslang gekocht (met te kleine wanddikte), en dat knikt dus sneller dan mijn goedkope tuinslang. :(

Verwijderd

ik dacht dat siliconenslangen helemaal niet te knikken waren of zie ik dat verkeerd :X

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 28 February 2003 @ 11:38:
erm dabit dat is tog de abit siluro ?
ik heb daar de 4400 variant van en ik zit er ook over te denken zo iets te maken :P
Nope, dit is een XFX Ti4600. Maar volgens mij is dat allemaal dezelfde prut.
maar ik wou er tog wel iets erm jah van maken waar je naar kan kijken :D
ik voel me niet beledigd hoor ;)
Mij boeit het nu eenmaal minder hoe het eruit ziet. En zoals ik al gezegd had: als ik er een bus zwarte lak op los laat, dan ziet het er opeens stukken beter uit.
weet jij toevallig uit je hoofd wat de afstanden bevestegings punten op die kaart
Nee, ik heb de gaten in dat alu-profieltje op het oog geboord. 'k kan wel even meten als je wilt.
Haha, die houden we erin :)
Verwijderd schreef op 28 February 2003 @ 15:27:
Apropos dat benzineslangetje: knikt dat snel of juist niet?
Zullen er ook grotere diameters te krijgen zijn bij een brommerwinkel?
Ik heb ooit peperdure siliconenslang gekocht (met te kleine wanddikte), en dat knikt dus sneller dan mijn goedkope tuinslang. :(
Nee, dat valt me dus alles mee. Ik kan de slang tot een radius van een centimeter of 3 buigen. En da's best krap. De slang is dan ook erg soepel.

Grotere diameters hadden ze niet in de winkel waar ik was, maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat.

Verwijderd

_/-\o_ Zulke dingen lees ik dus graag op dit forum. Vakmanswerk

Mijn respect heb je Dabit (en Augustus ook ;) )

Verwijderd

omg , dit ziet er weer zo gaaf uit :) idd respect.

Verwijderd

Even lekker offtopic:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/lunasino5%5B1%5D.jpg

Dit vind ik nog steeds een van de leukste ideeën: een klein blokje ter grootte van de core met twee pijpjes eraan - uit één stuk koper gedraaid.
...geen idee van de prestaties.

(Niet mijn idee of mijn werk! Ik zou trouwens de pijpjes niet in elkaars verlengde zetten, omdat het water er dan in één keer zonder 'weerstand' doorstroomt: zet de ene buis haaks op de andere, of de ene iets lager dan de andere zodat je een 'drempel' in de buis krijgt).

• m-m
  • Niet online

m-m

_O_ Zo ontstaan leuke dingen: je zit achter je PCtje en ineens besluit je het beestje uit te doen en es ff iets proberen: en verdomd het werkt als een tierelier. Simpel & Effectief is een goede combinatie ! :)

Verwijderd

Mijn complimenten heb je ook. _/-\o_
Wou dat mijn eigen WC setup ook zo snel uit de grond te stampen was.
:|

• Shunt
  • Laatst online: 15-02 12:48

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 28 February 2003 @ 16:06:
[...]

Nope, dit is een XFX Ti4600. Maar volgens mij is dat allemaal dezelfde prut.

[...]

ik voel me niet beledigd hoor ;)
Mij boeit het nu eenmaal minder hoe het eruit ziet. En zoals ik al gezegd had: als ik er een bus zwarte lak op los laat, dan ziet het er opeens stukken beter uit.

[...]

Nee, ik heb de gaten in dat alu-profieltje op het oog geboord. 'k kan wel even meten als je wilt.

[...]

Haha, die houden we erin :)

[...]

Nee, dat valt me dus alles mee. Ik kan de slang tot een radius van een centimeter of 3 buigen. En da's best krap. De slang is dan ook erg soepel.

Grotere diameters hadden ze niet in de winkel waar ik was, maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat.
vreemd man ik heb echt psies de zelfde plank :D zelfde kleur en zelfs de condensators zien er het zelfde uit

jah ik zit hier nu met mijn videokaart in me pollen te kijken :D

mare als je eens zou kunnen meten zou dat heel fijn zijn :>

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Toch leuk om weer eens in DOC te kijken :).
Leuk om te zien wat er allemaal kan met een stukje koper en wat handigheid. Weer € 60 uitgespaard.

One of the animals has left its cage today.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 28 februari 2003 @ 10:47:
kenmerk 3: het werkt nog ook! 8) SWEET!
kenmerk 6: Om 23:00 uur waterkoeling gaan bouwen 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Hele snelle en efectieve oplossing en zeer zeker GoT DOC waardig :) , ik heb hierdoor wel een brainwave gekregen ;)

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 18:49
dual-zip schreef op 01 maart 2003 @ 21:02:
[...]

kenmerk 4: Om 23:00 uur waterkoeling gaan bouwen 8)7
we waren bij 5 gebleven hoor :D
Dus dat is nummer 6

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Maakt het nou eigenlijk niet uit dat je een messing dop gebruikt? Krijg je daarvan niet corrosie :?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

pierre-oord schreef op 02 March 2003 @ 09:19:
Maakt het nou eigenlijk niet uit dat je een messing dop gebruikt? Krijg je daarvan niet corrosie :?
Op een erg lange termijn word het wel wat aangetast maar tegen die tijd heeft Dabit de GF 50 UtlraTD maar dat gaat Koper op de lange termijn ook doen.
Alle zooi zoals koppelingen voor Cv's en waterkranen zijn toch ook van messing. :)
Ergens in een wat ouder topic zag ik ook ergens iets van iemand staan wie zei dat er zink in messing zit , behalve het 99,99999% koper wat door de kopergieterijen word gebruikt bevat het koper wat de meeste mensen kennen ook een behoorlijk hoog zink gehalte. :)
Pagina: 1