Nieuw softwarepakket beschikbaar maken over vaste lijn

Pagina: 1
Acties:

• Beamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 23:31

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Wij zijn sinds kort overgestapt op een nieuwe softwarepakket hier op de zaak. Het vorige pakket draaide op een UNIX server (nu nog stees voor naslag) en er werd ingelogt d.m.v. een telnet sessie via een ip-adres.
Dit softwarepakket was/is ook beschikbaar voor een andere vestiging van ons die d.m.v een vaste lijn en aan beide kanten een router zo bij ons de hub in gingen en ook via telnet konden inloggen op dat softwarepakket.

Sinds kort zijn wij dus overgestapt naar een softwarepakket dat met windows werkt. Die andere vestiging wil dit pakket ook weer gaan gebruiken ook bij ons intern is al aangegeven dat ze weer met ons moeten gaan meedraaien over die vaste lijn omdat dat makkelijker is met rapporteren etc. Ik kan alleen maar het ip-adres van die Unix server pingen en geen enkeld ander adres over die lijn, dit is waarschijnlijk in de routers ingesteld.
Beide vestigingen hebben een eigen domein. Onze vestiging maakt gebruikt van nu een NT4 server en die UNIX en vanaf morgen (01-03-03) komt daar een windows 2000 server bij, het nieuwe softwarepakket gaat hier dan ook op draaien. Mijn vraag is kan ik het zo maken dat ze gewoon kunnne inloggen op die nieuwe server vanuit die andere vestiging. Het is de bedoeling dat ze dan d.m.v. een vriutrele schijf gaan werken dus bijvoorbeeld: N:\\xxxxx\xxxx
Mijn vraag is gaan die 2 domeinen niet met elkaar botsen zodra die instellingen op die routers worden veranderd. Ik heb geen ervaring met 2 domeinen naast elkaar te laten draaien, ook weet ik dan niet welke dns etc ik moet instellen in die andere vestiging ik zal hieronder nog even wat info met betrekking tot ip-adressen plaatsen.

eigen vestiging:
ip-adres server hudige NT4 192.168.1.4
" " " nieuwe vanaf morgen: (2e) (win2000) 192.168.1.5
" " " UNIX UNIX 192.168.1.3
DNs eigen vestiging 193.78.240.* (:*)
Wins 192.168.1.4
gateway eigen vestiging (internet e-mil) 192.168.1.10
router voor lijn naar andere vestiging 192.168.1.254

ip-adres win 2000 server andere vestiging 192.168.221.1
Gateway 1 internet etc 192.168.221.201
Gateway 2 router naar hoofd vestiging 192.168.221.254

subentmask is voor beide 255.255.255.0

Hoofdvragen:
Wat moet ik doen om vestiging 2 ook via die NT server te kunnen laten werken betreft instellingen etc?
Wat voor problemen kan ik verwachten?

25 jaar "tweaker" weliswaar low profile maar nog steeds geinteresseerd

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Je geeft zelf al aan dat er nu nog via telnet gewerkt wordt. Nu gebruikt telnet niet zo heel veel dataverkeer, je moet er rekening mee houden dat een nt share benaderen veel meer bandbreedte trekt. Wat zijn de specs van je huurlijn? En hoeveel gebruikers komen er tegelijk op die lijn te werken?

[ Voor 1% gewijzigd door leon1e op 28-02-2003 20:46 . Reden: typo ]

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
de vaste lijn is een digitale lijn van 64 kbit (geloof ik). het nieuwe pakket wat wij op de NT server gebruiken is geen zwaar pakket, het is een pakket dat werkt met redelijk oude software, maar gewoon heel ideaal is voor de specifieke branche waarin wij werkzaam zijn.
Het werkt met pervasive databases en het enige wat lokaal komt is een shotcut naar het menu op de server, dit zijn allemaal dos boxes.
Het enige moment wanneer er grote bandbreede benodgd is volgens mij is tijdens een facturatie, maar dit gebeurd op de hoofdvestiging. Het enige wat ze in de 2e vestiging doen is gegevens invoeren etc, ik neem aan dit je hier niet zo heel veel bandbreedte voor nodig hebt? :?
In de 2e vestiging gaan ongeveer 7 mensen met het pakket werken.

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ik heb een nieuwe vraag, die ook betrekking hierop heeft. We zijn vandaag bezig geweest met de implementatie van de nieuwe server. (ik ben nog steeds bezig :(, maar dat terzijde. Nu is de vraag gekomen of ik me cache wil gebruiken als only read, of ook write, dit houdt in dat wanneer er zich een crash voor doet met read je een veel grotere kans hebt dat alles weer opstart als met write in het cache aan waarop de kans op corrupte files veel groter is. Met write daarentegen heb je veel betere prestaties 1 tot 7 is de verhouding met schrijven 7mb p/s tegenover 52 mb/s, dat hebben we getest.
Mijn vraag is dus hoe hebben de meeste het van jullie op de zaak ingesteld want ik weet eigenlijk niet wat te doen veel meer prestatie of zekerheid:?
p.s. heb hem voorlopig op alleen read voor de zekerheid, maar dit is nog aan te passen.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

In principe zet je je write-cache alleen aan als je een battery-backed cache hebt - oftewel, bij een plotselinge uitval van de stroom, wordt die cache bewaard door middel van een batterijtje op de geheugen modules.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zou het gewoon testen wat bv 2/5 clients trekken. over de lijn. een share aanmaken is niet echt ideaal omdat je de complete inhoud van de dir van de share wordt binnen gehaald als ze erop klicken. 64kbit lijn is ook niet echt ideaal eerder verre van.

betreft de domain's met elkaar botsen (heten ze het zelfde ?) zo ja zou ik ik enigsinds kunnen denken dat het zo is, win2k +nt4 zou ook nog kunnen heten ze niet het zelfde dan kan je gewoon een trust op zetten. (2 PDC's gaat niet op in 1 domain)

Tja vanalles

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Oké ik kan mijn cache dus beter op alleen "lezen" laten staan, want heb niet zo'n battery.

Het zijn aan beide kanten win2k servers en de domein namen zijn niet hetzelfde. Win2k servers kan je gewoon naast elkaar laten draaien dan heb je niet meer het probleem wat jij aangeeft dat 2 PDC's niet naast elkaar kunnen draaien zoals het geval bij NT4 was.
Ik moet inderdaad trust relations gaan aanmaken, dit moet je geloof ik doen ook d.m.v. reverse look-up zones. Dit is gister al voor mij gedaan op mijn eigen situatie, moet het nu alleen nu een trust relation en een reverse look-up zone aanmaken op die andere locatie dan zou het in princiepe moeten werken (ik hoop dat het me lukt).
Of weten jullie nog andere dingen waarvan je zegt die moet je nog doen voordat het werkt?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

een trust hangt af van 2 dingen in mijn win2k omgeving met een ander netwerk (verbonden via een tunnel waar geen broadcasts overheen gaan) moest ik mijn Wins Replicaten en DNS servers aanwijzen. WINS zorgde voor Network Places en dat de trust goed tot stand kwam. DNS was een leuk hulp middel.

Tja vanalles

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:36
Als dit een windows applicatie is zul je toch echt moeten gaan denken aan een terminal server oplossing.

Met een 64Kbit lijn gaat het openen van een share al supertraag, laat staan een applicatie draaien.

en 2 domeinen botsen niet, zolang unieke dingen, niet hetzelfde zijn (ip adressen, netbios namen etc.)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Pagina: 1