Tijd is gewoon de vierde dimentie. Als we wilt zeggen waar mijn huis staat op de wereld, dan zul je de breedtegraad, de hoogtegraad moeten opgeven. Vervolgens zul je eigenlijk ook nog moeten zeggen hoe ver het boven het NAP staat, anders zie je enkel grond of lucht i.p.v. mijn huis.
Dat waren de eerste drie dimenties. Als je hier volledig op vertrouwd zal het nog eens flink tegen kunnen vallen. Morgen staat mijn huis er misschien wel niet meer. Je zult daarom ook de tijd moeten noemen.
Alle vier de dimenties zijn er dus wel degelijk en gelden voor alles en iedereen. Dat een boom er voor "kiest" om zich niet in de dimenties te bewegen, geld niet gelijk dat deze dimenties voor een boom niet gelden. Ook hij staat immers op een plek in deze vier dimenties.
Als jij er voor kiest om zoveel mogelijk in het nu te leven, maakt het niet dat tijd voor jou niet geld. Hoe je het ook went of keert, je staat ergens op een punt in deze vier dimenties.
Om met tijd te kunnen leven is er destijds een schaling aangebracht die gebazeerd is op wat wij al waarnamen (terugkerende elementen zoals, winter, zomer, dag, nacht). In een tijdsoverzicht kan het echter gewenst zijn om tijd als afstand neer te zetten (dus net als de eerste 3 dimenties). Je tekend dan een zogenaamde tijdlijn, waar 10 jaar een centimeter duurt. Hiermee is de vierde dimentie duidelijk, maar de eerste drie weer niet.
Hoe je iets inzichtelijk maakt hangt dus een beetje van je doel af.
Of een varken zich wel of niet bewust van de tijd is, maakt niet uit. Hij heeft er als object wel degelijk mee te maken, al zal het hem een worst (sorry varken, verkeerde benaming) wezen.
Ik geloof dat er meer dan 4 dimenties zijn (21, kan dat kloppen?). Wij zijn ons niet bewust van deze dimenties, maar het moet niet anders kunnen dan dat we niet zonder kunnen. Daar wij ons hier geen voorstelling van kunnen maken, kunnen we het al helemaal niet inzichtelijk maken. Tijd ligt eigenlijk op de rand van ons voorstellingsvermogen. We hebben het er eigenlijk al moeilijk mee.
Het lastige van tijd is dat we er aan overgeleverd zijn. Het verleden kunnen we niets meer mee, de toekomst kunnen we enkel proberen te sturen en het nu overkomt ons. Anders dan de eerste dimenties is tijd dus toch een beetje anders. Er valt daarom dan ook wel te zeggen dat tijd niet in een lijn gevangen moet worden, voor ons voorstellingsvermogen is dat echter de enige oplossing.
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 03-03-2003 13:10
]