cdromspeler werkt alleen op highscreen 486?

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb hier een cdromspeler uit een 486 gesloopt en wel es in me systeem gezet (AMD 800) alleen nooit aan de praat gekregen, ook niet op secundairy ide master/slave etc staan goed. Ook in andere pc lukte het niet.
Dus heb ik cdromspeler maar weer in de 486 gebouwt, en daar werkte hij meteen.
Maar nu heb ik in die 486 een nieuw moederbord gestopt met cyrix pr166+ processor en nou werkt ie dus weer niet. Cdromspeler wordt ook niet herkent in bios. Iemand een idee?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-03 13:41

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Kan het zijn dat hij in de oude situatie op bijvoorbeeld een geluidkaart was aangelsoten? In dat geval zou hij namelijk een aansluiting kunnen hebben welke veel op een normale IDE lijkt, maar niet op een ide aangesloten kan worden.
Daarnaast kan het zijn dat hij wel gewoon op je ide aangelsoten moet worden, maar niet atapi compatible is, en dus inderdaad niet door je bios, en ook niet automatisch door windws herkent wordt... In dat geval zal hij op je oude machine iig dmv een (DOS-?)driver gewerkt hebben en dan moet je toch even achterhalen om welke drive het gaat of er ook windows drivers voor te vinden zijn...

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kippenijzer schreef op 28 February 2003 @ 00:30:
Kan het zijn dat hij in de oude situatie op bijvoorbeeld een geluidkaart was aangelsoten? In dat geval zou hij namelijk een aansluiting kunnen hebben welke veel op een normale IDE lijkt, maar niet op een ide aangesloten kan worden.
Daarnaast kan het zijn dat hij wel gewoon op je ide aangelsoten moet worden, maar niet atapi compatible is, en dus inderdaad niet door je bios, en ook niet automatisch door windws herkent wordt... In dat geval zal hij op je oude machine iig dmv een (DOS-?)driver gewerkt hebben en dan moet je toch even achterhalen om welke drive het gaat of er ook windows drivers voor te vinden zijn...
In de oude situatie zat de cdromspeler samen met de hardeschijf op de IDE controller dus niet op een geluidskaart.
Het gekke is dat windows95 gewoon die cdromspeler kon aanspreken, terwijl deze niet te zien was in verkenner.
Maarja denk dat ik het hier dan wel in moet zoeken, dat ie niet ATAPI compatible is, bestaan er dan wel drivers voor als ie dat niet is?

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het zou bijvoorbeeld een Mitsumi of Goldstar drive kunnen zijn...deze doen het wel via de IDE kabel, maar alleen met de bijbehorende drivers (oudere drives dan, nieuwe van deze fabrikanten zijn wel ATAPI)