Is de verdeling binnen de NAVO goed?

Pagina: 1
Acties:

• EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 19:28
Rond de kwestie van Irak is in de Navo een grote verdeeldheid ontstaan, omdat enkele landen fel tegen een oorlog zijn. Nu wordt dat meteen weer een crisis genoemd, maar ik zie de crisis niet echt, volgens mij is het juist goed dat er tegenstand is. En dan niet alleen omdat ik zelf tegen de oorlog ben.
Als bij elk voorstel iedereen meteen instemt, waarom is dan een bestuur voor de Navo (of elke andere organisatie) nodig. Als iedereen het met elkaar eens is, dan hoef je toch niet te discussieren?
Het lijkt me goed dat bij elke beslissing met mogelijk grote gevolgen een paar felle tegenstanders aanwezig zijn. Als die namelijk door praten overtuigt kunnen worden, kun je er zeker van zijn dat het een overwogen beslissing is.
Maar hebben Frankrijk, Belgie en Duitsland nu goed gehandeld met hun Veto die ze eerst uitspraken, of hadden ze beter mee kunnen stemmen, om de eenheid te bewaren?
Ik denk in ieder geval het eerste.

Bezoek eens een willekeurige pagina

Verwijderd

de NAVO heeft grofweg vijf kerntaken:
• het waarborgen van stabiliteit in de Euro-Atlantische regio
• het handhaven van de transatlantische band
• de verdediging van het bondgenootschappelijk grondgebied
• het bijdragen aan conflictpreventie en crisisbeheersing
• het bevorderen van de dialoog met andere landen in het Euro-Atlantische gebied

Je zou kunnen zeggen dat door de grote verschillen van mening binnen Europa de stabiliteit en de samenwerking binnen Europa geschaad wordt.
Het was een crisis toen sommige Navo-landen niet Turkije wilde helpen bij een eventuele aanval. Dat zou in strijd zijn met punt 3, wat oorspronkelijk de reden van de oprichting is geweest. Echter dat is uitgepraat.

De vraag is alleen, heeft Irak nauwe banden met het Al-Qeada netwerk. Zoja, heeft Irak indirect Amerika aangevallen en zal de Navo dus terug moeten vechten. Een aanval op een navo-land is immers een aanval op alle navo-landen. Die connectie is echter nog niet bewezen, dus naar mijn mening hoeft de navo nog niet militair in te grijpen. Als de veiligheid van de euro-atlantische regio op diplomatieke wijze gewaarborgd kan worden, iedereens einddoel is hetzelfde. Iedereen is er over eens dat Irak aan gepakt moet worden. Alleen de manier waarop...

Naar mijn idee nog niet echt een crisis, alleen is het deels aan de Navo om te voorkomen dat er een te grote tweedeling ontstaat binnen Europa. Engeland dreigt te ver af te drijven van Frankrijk en Duitsland. Maar in de militaire capagne worden de verschillen nogal vergroot. De één is voor een net iets hardere en strictere aanpak terwijl de ander wil wachten op meer en harder bewijs en Irak zo hard wil controleren dat het zich hopelijk niet verder kan ontwikkelen op militair gebied.

Nee, een crisis vind ik het nog niet. Het is gewoon het politieke spel om tot de middenweg te komen. Een beetje onderhandelen eigenlijk. De middenweg wordt tot nu toe ook aardig gevaren. Niemand is er echt tevreden mee :), maar iedereen gaat er tot nu toe nog enigzins mee akkoord.