Toon posts:

Studio opzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zou wel een studio willen om niet afhankelijk te zijn van andere studio's. Het gaat om een band van 2gitaren, een bas en drums. Ik zat te denken om het geheel digitaal (computer) te mixen en masteren met cubase/nuendo en alle vst plugins e.d., is dat handig? ik heb wel ervaring met cubase e.d. maar niet met een complete studio.

ik zat te denken aan een setup van:

- +/- 4 compressors voor de inputs
-digitaal mengpaneel (zoiets: http://www.yamaha.com/cgi...splyModel/?gRMC0000801V96)
-soundkaart (zoiets: http://www.steinberg.net/...5421a55fd64c60d999f56a6b8)
-computer(AMD1800+ 80gig 256ram)
-koptelefoons
-monitoren
-en natuurlijk de benodigde mic's

kan je hier kwalitatief goede opnames mee maken wat te vergelijken is met andere studio's, moet er wat bij of zie ik iets compleet over het hoofd. graag uw reactie :)

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07 23:58

Skef

Ik scheer.me

Met alleen de apparatuur ben je er denk ik nog niet...

Denk bijvoorbeeld ook aan een goede geluidsdichte ruimte (spreekcel?)...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Topicstarter
jah daar had ik ook al aan gedacht

Verwijderd

Volgens mij zitten er in die Yamaha mixer ook al compressors,je kan ook een goede geluidskaart met meerdere ingangen(8 i/o) nemen kun je alles met de computer doen.
Kijk eens naar de Creamware Pulsar geluidskaart,deze heeft meerdere ingangen en veel goede effecten en mixer,jekan natuurlijk ook de mixer in SX/Nuendo gebruiken met plugins van Waves.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wil je ook masteren op de computer? vergeet niet dat masterings plugins veelal veel cpu kracht vergen, ik had me er ook wat in vergist.. ik ga weer stiekum iets voor hardware..

ik persoonlijk vind de bedieing hardware matig een heel stuk prettiger.. (hardware controller niet uitgesloten)

vergeet niet dat drums eigenlijk voor ieder onderdeel een apart kanaal moet hebben..zeker met synths eigenlijk ook meerdere inputs nodig hebt..

hoe meer je "clean" kan opnemen, hoe beter het geheel er uit kan komen (mits je over de juiste know how, en oren beschikt/tot beschikking hebt)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

De compressors zijn niet echt nodig denk ik als je een die Yamaha koopt en een goede digtale geluidskaart. Dan heb je zat signaal/ruisverhouding om met genoeg dynamiek te kunnen opnemen. Voor de meer artistieke compressie tijdens het mixen volstaan die VST-plugins prima.
Wat ik zo in de gauwigheid zie is dat die mixer één ADAT-output heeft en die kaart drie ADAT-inputs, da's jammer. Dan kan je alsnog maar 8 kanalen audio tegelijk naar je pc sturen. Ik zou voor die mixer zoeken naar iets met meer ADAT-outputs.
Voor Gitaarwerk: ik denk dat die Yamaha wel als controller gebruikt kan worden, ik heb er niet uitgebreid naar gekeken, maar er zitten MIDI en USB-aansluitingen op.

Verder kan je met zo'n setup als dat jij voorstelt erg mooie opnames maken, ik weet niet wat je vergelijkingsmateriaal is, maar met goede microfoons én de juiste ervaring kan je hier zeker de kwaliteit van veel kleine, goedkope studio's mee evenaren.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

idd TheLemon
ik had even vergeten dat je idd een digitale mengtafel als controller kan gebruiken.. ben je echt in een klap klaar.. nu ik het zo zit te bekijken lijkt me toch een digitale mengtafel voor mij ook wel een betere oplossing..
ik ben zoveel mogelijk op dit moment aan het automatiseren

btw : weet iemand nog of er mic preamps en compressors tegen een 500 euro de stuk met midi in te stellen zijn?

Verwijderd

Topicstarter
ja? kunnen er niet meer kanalen over een adat draadje? waarom heeft die mixer dan 16 inputs als je ze niet kan gebruiken :?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 28 February 2003 @ 15:14:
ja? kunnen er niet meer kanalen over een adat draadje? waarom heeft die mixer dan 16 inputs als je ze niet kan gebruiken :?
ik dacht dat TheLemon zei over outputs van de tafel ;) hehe

• TheLemon

TheLemon

idd, het ADAT-protocol ondersteunt nu eenmaal 8 gemultiplexte signalen over één digitale kabel (zou dit misschien iets te maken hebben met het feit dat de ADAT-machines maar 8 sporen hebben ;) )
Je kan eens kijken of er niet uitbreidingsmodules te koop zijn voor extra ADAT-outputs, volgens mij kan dat wel met de O2R namelijk.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:02

mr_petit

opperprutser

Vergeet niet als je een geluidsdichte ruimte maakt hij automatisch ook kierdicht is (moet zijn)
Zorg dus voor een extra (geluidgedempte) ventilatievoorziening (toevoer en afvoer).

Anders krijg je nl. grote problemen: naast dat je natuurlijk geen frisse lucht krijgt (zuurstof) krijg je dan ook allerlei vochtproblemen (schimmel)

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
aja dan kan je er zo'n ding is stoppen om hem uit te breiden: Afbeeldingslocatie: http://www.yamaha.com/images/MY16AT.gif http://www.yamaha.com/cgi...plyModel/?gAAP80001MY16AT

• TheLemon

TheLemon

Precies, die mixer met 3 adat uitgangen (2 extra) geeft 24 digitale uitgangen, gecombineerd met een goede geluidskaart en Nuendo (2.0 is er bijna) geeft je een erg brute basis voor een studio. Tip: voor die geluidskaart, kijk eens naar RME, ik heb zelf de nieuwste kaart, de HDSP 9652, is een erg goede kaart.
Helaas heb ik nog geen digitale mixer, dus ik heb hem moeten uitbreiden met een 8x analoog in en een 8x analoog uit-kaartje.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt, ik zit zo globaal te kijken wat ik zo'n beetje nodig heb als ik een studio wil opzetten. Als ik het wil doen doe ik het zo dus mic's --> digitale mixer--> computer.
Maar heb je dan geen analoge compressors-limiter nodig Voor de mixer? omdat hij waarschijnlijk geen 110 db van drums bijvoorbeeld aankan?

• TheLemon

TheLemon

Ik weet niet wat voor muziek je gaat maken, maar ik neem aan gewoon rock/pop, dan heb je absoluut niet meer dan 100dB aan s/n ratio nodig, dus die compressor is echt geen must.
Aangezien je volledig digitaal werkt en niet met tape, heb je heel erg weinig last van ruis.
Als je al voor de opname gaat compressen, verlies je altijd dynamiek en dus ook signaal, wat je later nooit meer terug kan toveren, dus zou ik niet doen.
Drums compressen vòòr opname wordt sowieso niet echt veel gedaan.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

compressie.. tja..de ene vindt het een must de andere absoluut niet,.. .

ik moet het zelf nog ondervinden..

• TheLemon

TheLemon

Nou, compressie vòòr de opname is meer een noodzakelijk middel, niet iets wat je zou willen als het niet nodig is. Vooral bij analoge tapemachines heb je nogal veel last van ruis dus weinig s/n ratio en moet je noodzakelijkerwijs de dynamiek wat terug brengen, vooral bij stemmen en erg dynamische instrumenten als de bas en akoestische instrumenten.
En Crama die 110dB van de drums, doel je daarbij op de geluidsdruk van de snaredrum en de kick? Zo ja, dit zijn dBSPL's en hebben niets te maken met de dBm's of dBu's die in je mixer worden gebruikt. Een rockdrummer zal waarschijnlijk nooit de volle 110dB aan dynamiek gebruiken.
Pagina: 1