Invloed pomp (magnetisme) op HDD's?

Pagina: 1
Acties:

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Eerst en vooral: ik wéét dat dit al vaak aan bod is gekomen, maar die oude topics zijn meestal gesloten en gaan niet helemaal over hetzelfde.

Ik heb dus net een Sicce Idra gehaald. Het is de bedoeling dat deze onder m'n videokaart komt, net vóór m'n HDD's. Heb een Nova (RIP) trouwens een paar uur laten draaien op dezelfde plaats, had geen last.

Zoals de meesten onder jullie wel weten, brengt de pomp de rotor in beweging mbv van magnetisme. Maar dat is net het probleem: HDD's zijn daar redelijk gevoelig voor, en de Sicce's zouden niet magnetisch afgeschermd zijn. (HDD's zijn trouwens 2 WD's 80 GB 8 MB cache)

Vandaar m'n vraag: kan het kwaad voor de HDD's, en heeft iemand het al geprobeerd met een Idra?

Een mogelijke oplossing zou een plaat staal zijn. Moet dit gewoon tussen pomp en HDD's geplaatst worden, of is het noodzakelijk de hele pomp in te sluiten in staalplaten? En zou gaas ook werken, of heb je bij magnetisme geen kooi van Farraday? And what about aluminiumfolie?

[ Voor 4% gewijzigd door Steve op 27-02-2003 21:41 ]

Verwijderd

volgens de FCC rules moet je moederbord/processor alle magnetische iterferenties kunnen ontvangen. Sowieso zit er in je cdspeler, harddisk, floppy, fans ook electromagneten, daar kan je systeem ook mee leven.

je hardeschijf zal er dus ook tegen kunnen denk ik zo. en aluminium folie kan je natuurlijk wel doen, het zal geen kwaad kunnen lijkt mij. als je een inline pomp hebt moet je misschien wel uitkijken voor de luchtkoeling van de pomp.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 21:47 . Reden: aanvulling ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
je hebt bij magnetisme een kooi van faraday, bij alle soorten straling kun je een kooi van faraday bouwen maar niet alle straling wordt even effectief weggehouden. Normaal is het geen zo'n probleem want de HD zit in een metalen behuizing, de koppen zijn de afstand nog niet dikker dan een haar van de plaat weg en indien je verder gaat kan het ding niet meer beschreven worden. Ik spreek hier wel over een klein waterpompje en geen 1000liter pomp eh. De pomp is toch gemaakt voor zo'n waterkoeling niet? Als de fabrikant het niet veilig vindt voor data zouden ze het niet verkopen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09-2025

Yngwie-

Murphy was an optimist

Heb je ooit al eens een harddisk opengehaald? Daar zit echt een ontzettend sterke magneet in voor de koppen. En dat gaat toch ook prima? :) Zou me absoluut geen zorgen maken hoor.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
De pomp is (net als bijna alle pompjes in WC-systemen) gemaakt voor aquaria, vijvers etc. Dit is 'm:

Afbeeldingslocatie: http://www.sicce.co.uk/idrjpg.jpg

http://www.sicce.co.uk/idra.htm

Verwijderd

ik heb geen probleem met me hdd en me pomp heb overgens een sicce nova

Verwijderd

een dompelpomp dus, dan kan je zonder problemen een kooi van folie om je reservoir bouwen, of om de pomp zelf (lettend op de inlet natuurlijk) als je niet bang bent voor redox binnen je koelsysteem.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
De pomp kan zowel outline als inline gebruikt worden, ik gebruik 'm voor alle duidelijkheid inline, dus zonder reservoir.

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Ik heb de Eheim 1048 en die stoorde ontiegelijk op m'n monitor. Althans... in het begin, ik heb er nu minder last van. (kast + koeling staat zo'n 30 cm van de monitor af... binnenkort weer onder het bureau dus dan zal de storing wel helemaal weg zijn)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Ikweenie of de thermaltake waterpomp magnetische straling afstaat maat ik heb er geen last van in ieder geval :)

[ Voor 18% gewijzigd door Sn0wblind op 27-02-2003 22:06 ]

Verwijderd

moet gewoon kunnen je moest eens weten wat voor een magneten er zelf in de hdd zitten. dus dat beetje van de pomp kan wienig kwaad. en je hdd is zelf een kooi van fartaday

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 16:04
Die magneten in een HDD zijn 10x sterker dan de rest van je PC :D
Je kan ze vergelijken met die uit een kleine speaker.... En je hdd zit ook in Alu verpakt.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:18
Als zoiets zou storen denk je neit dat er dan al zat tweakers problemen hadden gemeld? Lijkt me sterk dat alle tweakertjes stiekum dataverlies hebben oid en het geheimhouden om niet af te gaan :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
bredend schreef op 27 februari 2003 @ 22:22:
Die magneten in een HDD zijn 10x sterker dan de rest van je PC :D
Je kan ze vergelijken met die uit een kleine speaker.... En je hdd zit ook in Alu verpakt.
Die zijn alelen wel afgeschermd. Je moet dat ding maar eens uit je HD halen, bestaat altijd uit 2 stukken. 1 met de magneten erop en een beugeltje dat eroverheen hangt ofzo
Beugeltje weg > vet magnetisch veld
Beugeltje erop > weg magnetisch veld

Verwijderd

Als je hdd de CE certificering heeft dan zou een pompje niets uit moeten maken.

Ik heb bij mij het pompje ook 10 cm van de hdd af zitten en ik heb nog nooit iets gemerkt (is een of andere goedkope vijverpomp want onderzoek wijst uit dat de pomp eigenlijk geen reet uitmaakt)

• P5ycho
Verwijderd schreef op 28 February 2003 @ 01:14:
Als je hdd de CE certificering heeft dan zou een pompje niets uit moeten maken.

Ik heb bij mij het pompje ook 10 cm van de hdd af zitten en ik heb nog nooit iets gemerkt (is een of andere goedkope vijverpomp want onderzoek wijst uit dat de pomp eigenlijk geen reet uitmaakt)
Toch wel, helaas :)
Het maakt uit omdat de betrouwbaarheid een belangrijke factor is, en omdat meer waterflow altijd beter is. Tot op een punt waar de resultaten niet meer meetbaar zijn natuurlijk, maar dit ligt ver boven de vijverpompjes die iedereen gebruikt.

Verwijderd

beste is gwoon om een Eheim pomp te nemen, kan je 2e hands kopen voor 20 euro of iets dergelijks, en hebben een keisterke waterflow voor dat geld... (ik had er vroeger 1 van 150 liter per uur, gekocht voor 200 gulden in de winkel... later zag ik em in een advertentie staan (2e hands) voor 50 gulden, maar das nog nie te vertrouwen, misschien zitten er wel gekke ziektes in, niet gezond voor je vissen of wat dan ook)

mijn eheim pomp pompt 830 liter per uur, maar die zit ook niet in mn pc :)
die is voor mn schildpadden :7

maar dat is weer te overdreven lijk me

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Van keisterke waterflow voor weinig geld gesproken.. Mijn Idra heeft nu aan beide kanten schroefdraad, en hij pompt 1400 l/u voor 27 euro, dát noem ik weinig geld ;)

Heb het systeem nu draaiend.. Op het eerste zicht geen problemen. Wat zou er trouwens gebeuren moest de magneet van de pomp toch invloed hebben op de HDD's, corruptie?

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
Maar een harde schijf zit meestal in een dikke laag aluminium.. 0.5 tot 1 cm.

Ik heb zelfs harde schijven gezien bij mij op school die vast zaten met magneetjes... dus zo erg zal het wel niet zijn, zo'n pompje

• P5ycho
je bedoelt mm ipv cm neem ik aan ;)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

--> DOC
hebben ze er misschien meer verstand van denk ik...

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
insan1ty schreef op 28 februari 2003 @ 00:27:
[...]

Die zijn alelen wel afgeschermd. Je moet dat ding maar eens uit je HD halen, bestaat altijd uit 2 stukken. 1 met de magneten erop en een beugeltje dat eroverheen hangt ofzo
Beugeltje weg > vet magnetisch veld
Beugeltje erop > weg magnetisch veld
De hdd's die ik uit mekaar heb gehad hadden geen afscherming. Er zat wel een bevestigingsbeugel op, maar de schermde weinig af. Zelfs buiten de omhuizing was het magnetisch veld goed te voelen met de schroevendraaier.
Pagina: 1