[Red Hat 8.0] samba share mounten tijdens booten

Pagina: 1
Acties:

• Speed_Sheep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2021
Mooie titel :*)
Maar et probleem zit zo. Ik mount altijd al m'n windows partities, zodat ik ze in RH8.0 kan zien.

Dit doe ik altijd zo:
code:
1
mount -t smbfs //Harold/Data /mnt/data

Dus een netwerkpartie op Harold met naam Data. Mount directory data bestaat in /mnt/

Nu wil ik dit automounten, dus /etc/fstab geopend. En deze regel onderaan toegevoegd:
code:
1
//Harold/Data           /mnt/Data               smbfs   _netdev         0 0

Dus weer hetzelfde: netwerkpartie op Harold met naam Data. Mount directory data bestaat in /mnt/. _netdev omdat het een netwerkpartitie is en hij dan alleen gemount wordt als dat adres aanwezig is.

Alleen 1 probleem: Hij auto mount em niet :(

hier nog even m'n hele /etc/fstab bestand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
LABEL=/                 /                       ext3    defaults        1 1
LABEL=/boot             /boot                   ext3    defaults        1 2
none                    /dev/pts                devpts  gid=5,mode=620  0 0
none                    /proc                   proc    defaults        0 0
none                    /dev/shm                tmpfs   defaults        0 0
/dev/hda2               swap                    swap    defaults        0 0
/dev/cdrom              /mnt/cdrom              iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0
/dev/fd0                /mnt/floppy             auto    noauto,owner,kudzu 0 0
//Harold/Data           /mnt/Data               smbfs   _netdev         0 0

Ik heb al in man fstab, man mount enzo gekeken, maar kan de fout daar niet vinden. Ziet iemand mijn fout?

Systeemspecs

• MazeWing
  • Laatst online: 09-05 09:01

MazeWing

The plot thickens...

Je zou eens dit kunnen proberen:
//Harold/Data /mnt/Data smbfs default 0 0
Ik zit ook pas sinds 2 dagen met linux te stoeien (redhat 8.0) en op die manier is het bij mij ook gelukt op de schijf te mounten. voor de ntfs schijft heb ik uid=Joost moeten doen. anders kon ik 'm ook niet lezen...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Verwijderd

Zie de fstab regel van MazeWing. Het kan nog zijn dat je @ boottime om een wachtwoord word gevraagd (als je dat ingesteld hebt). In dat geval zou je nog een optie "credentials=/pad/naar/file" mee kunnen geven, waarbij /pad/naar/file de volgende inhoud heeft:
code:
1
2
username=mijnusername
password=mijnwachtwoord

offtopic:
Dit is dus geen automount, maar een normale mount. Automount is als je een filesystem niet mount tijdens de system boot, maar via automountd. Automountd mount filesystems op het moment dat je in de directory waaronder je het remote filesystem wilt mounten komt. Ik heb je titel daarom aangepast :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 23:08 ]

• Speed_Sheep
  • Laatst online: 25-11-2021
MazeWing en r3b00t, jullie helpen mij allebei in de goede richting kan ik merken.
r3b00t ook bedankt voor de uitleg over automount, want blijkbaar begreep ik het niet helemaal nee :+

Ik heb dit geprobeerd en voor de zekerheid getest door in te loggen als root en ook getest door in te loggen met gebruikersnaam Harold.
code:
1
2
//Harold/Data /mnt/data smbfs default 0 0
//Harold/Data /mnt/data smbfs uid=Harold 0 0

Ik krijg bij allebei de manieren bij het opstarten van linux wel een andere melding als dat ik eerst kreeg. Deze melding heeft te maken met wat r3b00t zegt:
Hij blijft namelijk tijdens het mounten wachten en ik kan dan wat intypen, wat dus blijkbaar een wachtwoord moet zijn.
M'n Windows computer vraagt normaal nooit om een wachtwoord, maar ik weet dat hij inlognaam Harold heeft en daarbij echter geen wachtwoord hoort, dus ja ik kan alleen op Enter drukken.
Doe ik dat, dan krijg ik een melding dat ik geen Acces krijg inderdaad :'(

Moet ik nu bijvoorbeeld wel de optie "credentials=/pad/naar/file" toevoegen en in dat bestand dan dit zetten:
code:
1
2
username=Harold
password=

?

Systeemspecs