helpt dit echt tegen blikseminslag?

Pagina: 1
Acties:

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:46
Ik las net in een boek over NT dat als je in je netsnoer een stuk of 5 knopen dicht bij de stekker legt dat je dan bliksemschade kan voorkomen.
De schrijver zei dat hij een stel pc's al gered heeft, terwijl een tv waarbij hij dat niet gedaan heeft kapot ging bij die inslag.
Heeft iemand hier ervaring mee?

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

heheheh als je de stekker eruit haalt dat helpt echt dacht je nou echt dat al die
duizenden volts worden tegengehouden door
een paar knopen ?
Eeen knoop in de schoorsteen houd daartegen wel sinterklaas buiten !
(8>
gr jakob

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Koper, ijzer geleid elektriciteit ! Knopen heeft geen enkele zin. Een UPS zoe wel schade buiten de computer kunnen houden (Gaat alleen de UPS naar de klote). Ook zijn er overspanningsbeveiligingen die werken alleen als de inslag 'ver' genoeg verwijderd is. Als die buiten de deur is werkt het al niet meer.

Groeten,

Reink

Murphy was an optimist

Verwijderd

LOL

Zou me toch ten zeerste verwonderen, tenzij die knopen zorgen voor een soort "twisted pair" effect waardoor spanningspieken een beetje elkaar opheffen in de geleiders, maar kan't me heel moeilijk voostellen. 'k zie op 't werk al de kabels liggen :)

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-08 16:12

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

vrij weinig kunde op het spoelen gebeid hiero zie ik, met die lussen maak je spoelen, deze dempen hoge spanningspieken, om dat daar het magnetisch veld niet snelgenoeg voor opgebouwd kan worden.
Ik betwijfel in dit geval dat het evt. mag. veld groot genoeg ik om deze hele hoge snelle spanningpieken genoeg te dempen, het zal altijd iets helpen, maar ik ben bang teweinig

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:46
Ik vind het ook vaag, maar toch.
Het staat in een boek dat _veel_ systeembeheerders in de kast hebben staan.
(ik heb ff de titel enzo niet bij de hand)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

..deze zomer...
ik lekker computeren, onweer buiten; ineens dikke inslag! Boom 5 meter van mijn raam completely damaged, maar m'n athlonnetje 650 deed gewoon door :7 !

echt link joh, die bliksem!

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

Jeah right...bliksem sucks bigtime!
deze zomer, ikke 6 weken in denemarken...kom terug, denk "zou compie het nog doen" zet compie aan...klik....klikliklik...niks nada noppes...zelfs me beeldscherm deed niks...wat was er verrot:

-voeding
-monitor
-modem
-extra isa paralelle poort
-geluidskaart

nog geluk dat m'n hd's nog helemaal heel waren, en m'n mobo+cpu+geheugen...

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:47

Cr3ator

1 bar is geen bar

Er is maar een echte goeie beveiliging tegen inslag. Je PC uitzetten en alle stekkers er uit! :P Ook de randapparatuur! Alleen uitzetten helpt niet. Alleen bij veel mzzl. Die knopen helpen zowieso niet genoeg.

Zelfs met een APC/UPC ertussen is de kans op schde nogsteeds erg groot.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Pagina: 1