compleet nieuw --> wel/geen subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 569 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• argi
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:54
Ik ben van plan een compleet nieuw audio systeem aan te schaffen, dus versterker/tuner/cd-speler/boxen en evt DVD. Mijn buget hiervoor is ca. 3000 (iets meer kan ook wel als dat echt VEEL beter is, maar goedkoper natuurlijk ook ;) ).
De bedoeling is om met deze set muziek en evt. TV-geluid (film en gewone TV) af te spelen.

Hierbij zit ik te twijfelen tussen een dolby surround systeem, zoals deze van Sony of deze van JVC met DVD.
Of om een gewone versterker met tuner en CD-speler te nemen met een paar kleine conventionele boxen.

Wie kan mij een advies geven en/of heeft ervaring met één van deze systemen?

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 11:00
ik zou als ik jouw was niet de sony nemen omdat er best wel blikkerig geluid in zit, en de subwoofer is niet echt het geld waard...
dan zou ik dus nog eerder de jvc nemen.

er is trauwens in de aanbieding bij megapool een sony zetje met 5 speakers + subwoofer + dvd speler + versterker voor 1998 piekkies, en dan heb je echt wel een beter setje

Anoniem: 13841

Ja nou dude, sony is kut, op welke prijsklasse je ze ook koopt.

Voor dolby surround: Neem Harman Kardon (H/K) de AVI 300 ofzo,
en met speakers, neem speakers met een Focal Kevlar Coated coner, met metaldome tweeters ofzo. Liefst zelf in mekaar zetten ivm met prijs. En dan lekker zelf prutsen en luisteren welke instelling het lekkerst klinkt.

Maar GEEN SONY!!!!! :r

• JT
  • Laatst online: 19:25

JT

VETAK y0

kom op man, denk je nou echt dat die jvc bekertjes (lees mini speakertjes) een mooi middengebied produceert ? |:( dach ut nie !! Check dit : http://www.pioneer-eur.com/products/home/ns-13en.htm
Dit ziet er bruut uit en er komt ook erg bruut geluid uit. Dat display die je op die set ziet, die is apart en kan je ook aan je muur hangen ofzo.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Ik zou zelf nooit zo'n compleet ding kopen..

Die laatste pioneer ziet er dan idd. het beste uit. Zou voor die gaan als je dan toch zon ding wil kopen, en ik zou idd. geen Sony Speakers kopen, ik vind ze niet zo mooi klinken, maar ik heb een dd 5.1 versterker van sony 930,. en die vind ik erg goed.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14752

Er is maar een oplossing: Zoek een goede hifi-zaak, neem een goede muziek-cd mee, en ga op je eigen gehoor af. Want ieder merk/type klinkt anders. Zeker in die goedkope prijsklasse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou persoonlijk niet gaan voor een subwoofer. Dan kan je veel beter gewoon investeren in een paar goede frontspeakers. Dan heb je een goede bas en geen zwevingsproblemen, die je met een losse subwoofer vaak krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Wekkel, wat zijn zwevingsproblemen? De reden dat mensen een subwooferset vaak niet lekker vinden klinken, is omdat je tóch vaak nog de positie van de subwoofer kunt bepalen, zodat het stereobeeld vertekent. Dat komt, omdat veel subwoofers toch niet echt goede filters bevatten. Een goede subwoofer neemt écht alleen het laagste octaaf voor z'n rekening, en dan moet je echt denken aan alles onder de 90Hz.

En voor iedereen die denkt dat je voor 2000 piek een fatsoenlijke installatie kan krijgen: dacht ut nie....... één enkele, goede, NIET-Dolby Surround versterker mag op zijn minst 1800-2000 gulden kosten. Dan heb je fatsoenlijk, degelijk spul in handen. Versterker EN 5 luidsprekers voor 2000 gulden kan _nooit_ goed zijn. Sorry dat ik het zo lomp zeg, maar ga maar eens luisteren naar bv. een surround set op basis van Denon/Arcam/NAD componenten, met Thiel, B&W of Tannoy speakers. Dan kom je gegarandeerd de hele middag niet meer weg uit die luisterkamer.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13841

Goede speakers hebben geen subwoofer nodig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14777

We kunnen wel met allemaal dure dingen gaan smijten, maar het gaat erom dat er een budget van 3000 pietermannen voor uitgetrokken wordt. Ik heb net een nieuwe JVC reciever gekocht met Dolby Digital, DTS, pro-logic en de hele mikmak voor fl. 800 pieken. Aanbieding bij Wehkamp. En dit is qua prijs/kwaliteit verhouding een mooie en acceptabele versterker voor de non-audiofiele muziek/filmliefhebber. Ik had zelf al twee goede front speakers (Omni-Audio studio monitoren) en heb een aanvullende Kenwood speakerset gekocht (2 X surround satelites + centerspeaker) voor fl. 300 pieken. Ik heb een regiovrije Yamakawa DVD player (speelt mp3's, CD-R's, DVD, VCD en CD af). voor 700 pieken. Zit je toch op de 1800 piek en heb je al meer dan de helft van je set bij elkaar.

Verlies de vraag niet uit het oog met het beantwoorden ervan! *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 17:26
Op vrijdag 24 november 2000 09:48 schreef drLiter het volgende:
Goede speakers hebben geen subwoofer nodig....
Niet helemaal mee eens. Om in een "fullrange" luidspreker echt goeie bas te krijgen, moet je een hele groete behuizing hebben met liefst meerdere woofers. De crossover die erin zit moet dan het geluid verdelen (passief)

Je kan bijv. ook twee hele goede monitoren nemen (lekker klein en een strak geluid (alleen positief als je daarvan houd, maar ik vind dat wel lekker klinken)

Als je het ingangsignaal voor de versterker actief scheidt kan je het geluid voor de subwoofers (liefst twee, gewoon stereo is ook bij subwoofers het fijnst) door een aparte versterker laten versterken. Je monitor krijgt dan het signaal van een versterker die zich niet bezig hoeft te houden met het versterken van bastonen. Deze combinatie -mits goed opgesteld- hoeft niet onder te doen voor een fullrange speaker. En heeft als voordeel dat een combi monitor-subwoofer over het algemeen wat beter in een interieur passen dan een hele grote zuil (want daar draait het dan toch meestal op uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 17:26
Maar om de eerste vraag te beantwoorden: Je kan voor dat geld redelijk wat kopen, waar je je zeker niet voor hoeft te schamen, ook al zou je anders verwachten van reacties hier.

Je zou het als volgt kunnen aanpakken:
Een dvd speler speelt meestal ook cd's. Als je al weet dat je een dvdspeler wilt, koop er dan meteen een, anders betaal je dubbel.

Koop een receiver. Meesten hier zijn het daar vast niet mee eens, maar in deze prijklasse zijn ze een uitkomst. Je bespaardt geld en ook een receiver kan prima klinken.

Er zijn heel vaak surround speaker sets in de aanbieding. Houdt ze in de gaten. Zorg ervoor dat je twee goede front luidsprekers koopt, die niet alleen voor het surround moeten zorgen, maar ook voor normale muziek (investeer hier het meeste geld in, dit levert namelijk de meeste waar voor je geld). Muziek afspelen via 4 (middelmatige) surround speakertjes is namelijk niet om aan te horen!

Blijft er nog over center, rear en evt. sub. voor die center en rear zijn meestal die aanbiedingen superhandig. Vaak je zie je 2+1 setjes te koop, met flinke korting. Die sub kan je dan later als je weer geld hebt evt. alsnog kopen. Je goeie frontspeakers verzorgen tot die tijd dan wel de bas.

Ik heb er zelf niet zo heel veel ervaring mee (aanschaffen van luidsprekers dus), maar van veel mensen hoor ik dat in die prijsklasse (Reken voor je frontluidsprekers 1100-1200 pieken!!!, trust me daar krijg je geen spijt van. ook al zal je zelf mischien juist wel op je speakers willen besparen. Doe dat aub niet!) Mission luidsprekers veel value for money geven.
Zelf ik heb ik begin dit jaar voor iemand een setje Dali 505 speakers gekocht (zuiltjes) ik zag deze laatst voor f900,- per set. Die geven naar mijn smaak een prima geluid. Voor dit soort speakers kan je gerust de betere audiozaak instappen met de mededeling:

Hoi, ik zoek een set speakers max f1100,- per twee. Ik heb cd's mee, mag ik een half uurtje luisteren?

Zo kies je ze uit, niet uit een foldertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14777

Lampje slaat de spijker op z'n kop! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 665

Lampje snapt het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Met zwevingen bedoel ik het volgende...

Als je in je kamer naar muziek luistert, zijn er plekken, waar de bas vet is en plekken, waar de bas wat wegvalt. Dit komt, omdat er knopen zijn met de geluidsgolven. Bij knopen lopen de golven van beide speakers gelijk, waardoor ze elkaar versterken. Zo zijn er ook plekken, waar de golven van de twee speakers elkaar tegenwerken, uitdoving dus. Met twee speakers krijg je een mooi uitgebalanceerd veld van knopen en uitdoving, zodat je niet links veel bas hoort en rechts weinig of zo.. Een enkele subwoofer geeft sneller een raar patroon van knopen en uitdoving (kaatsing tegen de muur) dan twee speakers doen. Daarom voor mij geen subwoofer, maar 2 speakers met basweergave, die staat. Meerdere woofers of grote woofers zijn daar helemaal niet voor nodig. Er neigen hier weer disconeigingen.. Met 13 cm haal je de 40 Hz al voor 500 piek voor een set. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Neem nou maar van mij aan (dit zal je ook van de meeste hi-fi winkels horen) dat een gewone grote speaker niet kan tippen aan een goede actieve sub, zowel niet qua diepte als kwaliteit. dus als het geld beschikbaar is, kijk inderdaad naar 2 mooie monitortjes van Tannoy (mijn voorkeur, SUPER neutraal) of een ander merk dat je kan beluisteren en neem er een mooie actieve subwoofer bij, het liefste een REL of een MK.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

En hoe zit deze actieve sub dan in elkaar, juist >:), precies als een 'grote' speaker, alleen dan zeer laag gefilterd..

Enkele sub sucks :r en zou verboden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13640

Ik werk zelf in een hifi zaak en de jvc vind ik toch het moost klinken qua design is 'ie ook mooi......en tja de sony raad ik echter af en de panasonic helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op vrijdag 24 november 2000 18:23 schreef Wekkel het volgende:
Met zwevingen bedoel ik het volgende...

Als je in je kamer naar muziek luistert, zijn er plekken, waar de bas vet is en plekken, waar de bas wat wegvalt. Dit komt, omdat er knopen zijn met de geluidsgolven. Bij knopen lopen de golven van beide speakers gelijk, waardoor ze elkaar versterken. Zo zijn er ook plekken, waar de golven van de twee speakers elkaar tegenwerken, uitdoving dus. Met twee speakers krijg je een mooi uitgebalanceerd veld van knopen en uitdoving, zodat je niet links veel bas hoort en rechts weinig of zo.. Een enkele subwoofer geeft sneller een raar patroon van knopen en uitdoving (kaatsing tegen de muur) dan twee speakers doen. Daarom voor mij geen subwoofer, maar 2 speakers met basweergave, die staat. Meerdere woofers of grote woofers zijn daar helemaal niet voor nodig. Er neigen hier weer disconeigingen.. Met 13 cm haal je de 40 Hz al voor 500 piek voor een set. :)
met één geluidsbron heb je (in een ideale dode ruimte) helemaal geen knopen en uitdovingen. dit is nou juist een effect wat je krijgt met twee geluidsbronnen.

misschien dat door het terugkaatsen van het geluid op de muur het verhaal iets anders wordt, maar ook naar mijn ervaring heb je van dit effect meer last met 2 dan met 1 luidsprekers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13995

Ik heb hier een setje Jamo Solo 1 als staan als surround speakertjes, een Jamo center speaker en een setje D155 als front. Als ik daar een subwoofer bij ga plaatsen wordt de buurt er niet vrolijk van. Als je vloerbedekking hebt heb je zoizo minder last van weerkaatsing van het geluid op de vloer. Dit dempt mooi. Als je het helemaal top wilt hebben zou ik gewoon een hele reeks sattelietjes van bose halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05-2024
hoi

ik zelf persoonlijk meer voor losse versterker + mooie boxen en niet van die melkpakjes
Omdat dat bijna altijd betr is dan zo kant en klaar ding.
Je hebt 2 optie's

1:Je hoeft ook niet als in een keer te kopen
je koopt bijvoorbeeld eerst een dolby-versterker + 2 boxen en later koop je er nog 3 boxen bij en midden speaker en 2 surround boxen.
Je moet het gewoon rustig opbouwen en vooral luisteren. Maar het wel onzettend duur
De 2de optie is een versterker kopen en zelf de boxen bouwen.
Ik zelf heb voor deze optie gekozen omdat ik al einige jaren ervaring heb met boxen bouwen .(mijn huidige set is door een kenner(iemand uit een audio zaak) als vrij goed bestempelt)
Maar het is ook in hoeveel mate je waarde hecht aan de geluidskwaliteit en prestatie van je set.
Als je gewoon film wilt kijken en het volume op een gewone stand (dus niet keihard dat de buren ook me trillen) set is zo'n set wel te doen.
Maar als je veel waarde aan de geluidskwaliteit en prestatie's hecht kun je het de optie die ik al eerder heb genoemt heb kiezen optie 1 dus.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Mzzls

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7500

Op vrijdag 17 november 2000 17:13 schreef koffeannan het volgende:
Er is maar een oplossing: Zoek een goede hifi-zaak, neem een goede muziek-cd mee, en ga op je eigen gehoor af. Want ieder merk/type klinkt anders. Zeker in die goedkope prijsklasse!
Deze heeft gelijk, kost iets meer, maar dat scheelt een hoop. Vat je hem ? B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7500

Op vrijdag 17 november 2000 19:36 schreef nare man het volgende:
Wekkel, wat zijn zwevingsproblemen? De reden dat mensen een subwooferset vaak niet lekker vinden klinken, is omdat je tóch vaak nog de positie van de subwoofer kunt bepalen, zodat het stereobeeld vertekent. Dat komt, omdat veel subwoofers toch niet echt goede filters bevatten. Een goede subwoofer neemt écht alleen het laagste octaaf voor z'n rekening, en dan moet je echt denken aan alles onder de 90Hz.

En voor iedereen die denkt dat je voor 2000 piek een fatsoenlijke installatie kan krijgen: dacht ut nie....... één enkele, goede, NIET-Dolby Surround versterker mag op zijn minst 1800-2000 gulden kosten. Dan heb je fatsoenlijk, degelijk spul in handen. Versterker EN 5 luidsprekers voor 2000 gulden kan _nooit_ goed zijn. Sorry dat ik het zo lomp zeg, maar ga maar eens luisteren naar bv. een surround set op basis van Denon/Arcam/NAD componenten, met Thiel, B&W of Tannoy speakers. Dan kom je gegarandeerd de hele middag niet meer weg uit die luisterkamer.
Dat zeg ik ! *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Een actieve subwoofer heeft een versterker die helemaal is gebouwd op de woofer om zoveel mogelijk lucht te verplaatsen, een gewone versterker moet zo worden gebouwd dat ie het met alle goede speakers goed doet en kan dus nooit zo worden gebouwd dat de woofer zoveel mogelijk lucht word verplaatst. Want de ene instelling is goed voor woofers in missions, maar niet voor woofers in tannoy's snappie ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:21

Jag

Ja, ik snap het wel, maaruh of het ook waar is:?

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyisgaaf
  • Niet online
een subwoofer is er juist om het probleem met de knopen/buiken op te lossen. Dit vereist echter wel dat de 'normale' speakers gefilterd zijn in het gebied waar de subwoofer actief is. Verder is het idd zo dat de sub speciaal is geconstrueerd met het oog op de bastonen en dat een speaker (altijd) een compromis vormt voor de vele voort te brengen frequenties.

Áls je dan een systeempje hebt met een sub moet je in ieder geval de sub zo dicht mogelijk bij een reflecterend oppervlak (vloer/muur/hoek vd kamer) zetten en de speakers juist zo vrij mogelijk neer te zetten/hangen. Als de sub nl. te ver van de muur zet kan het zijn dat de reflectie exact een halve fase achter lopen zodat de sub zichzelf uitdooft!!

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Over dat één speaker geen knopen/buiken patroon oplevert, zet maar eens een toongenerator aan op iets als 50 Hz, zet de balance naar één kant, en loop door de kamer.
Overigens wel minder dan bij twee speakers.
Subwoofer plaatsing is erg lastig, als je de bass minder hoort worden, kan een faseverschil van 180 graden (of Pi) helpen om fase problemen te verhelpen. Alleen ondersteunen niet alle subs dat.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Jag, over die sub : ik merk het verschil

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Hoe dan precies?

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

De subwoofer klinkt niet harder, maar hij is veel meer 'aanwezig', dit is moeilijk voor mij uit te leggen, en je voelt het ook sneller. Bij die REL subwoofers hoef je niet eens je sub zo hard te zetten en je voelt alweer de bas.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1