voeding of hdd kapot ???

Pagina: 1
Acties:

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
als ik gewoon achter m'n pc zit te surfen oid dan komt er afentoe spontaan het geluid van een zichzelf uitschakelende pc uit m'n kast, hij gaat niet uit, maar doet alsof (tik, pieuw geluid). iemand een i.d. wat dit zou kunnen zijn ?? is een vrij nieuw systeem met nieuw mobo nieuwe voeding en proc. de hdd is wel al oud.

ride on

• Reintjuhh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-08 10:27
Ik heb dit al vaak meegemaakt bij Seagate harde schijven.
Na verloop van tijd gingen de harde schijven waarbij dit voorkwam allemaal kapot.
Het ligt dus hoogstwaarschijnlijk aan je harde schijf.

Verwijderd

Heeft het niet met je geluidkaart/speakerset te maken :?

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
nee, het geluid koms echt uit m'n pc case, niet uit m'n speakers (die staan meestal uit). ik heb hier een IBM HDD in hangen, en geen seagate, maar als jij zecht dat dat geluid uit m'n HDD komt dan zal ik er rekening me houden dat deze binnenkort de geest geeft (als jij een termijn weet om me op te richten, ik heb nu ff geen geld). het is echt een harde tik of tok direct gevolgd door een aflopende piep/fluit toon die daarna gelijk weer op normaale toonhoogte komt. m'n pc loopt (nog) niet vast.

ride on

• Reintjuhh
Je zou eigenlijk eens moeten scannen op bad clusters met b.v. scandisk.
Bij de schijven waarbij ik dit had ging de hd bad clusters vertonen. Dit werden er steeds meer. Zodoende kan je de schijf dus wel afschrijven voor gebruik. De snelheid waarmee dit gaat durf ik niet goed te zeggen. Het kan makkelijk maanden goed gaan voordat er een cluster word aangetast waar belangrijke informatie in staat.

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Je zou ook effe een andere voeding of andere hdd kunnen proberen dat heb je de oplossing snel :)

Verwijderd

dikiedik schreef op 27 February 2003 @ 18:22:
nee, het geluid koms echt uit m'n pc case, niet uit m'n speakers (die staan meestal uit). ik heb hier een IBM HDD in hangen, en geen seagate, maar als jij zecht dat dat geluid uit m'n HDD komt dan zal ik er rekening me houden dat deze binnenkort de geest geeft (als jij een termijn weet om me op te richten, ik heb nu ff geen geld). het is echt een harde tik of tok direct gevolgd door een aflopende piep/fluit toon die daarna gelijk weer op normaale toonhoogte komt. m'n pc loopt (nog) niet vast.
Het geluid zoals jij dat beschrijft is inderdaad de hd. Het lijkt of hij dan stopt met spinnen. Hoor je later ook weer een fluittoon omhoog gaan (dus een opspinnende hd) ? Anders zou ik eens kijken wat je in hebt gesteld bij energiebeheer. Misschien staat er wel ingesteld dat ie iets dergelijks moet. Check dit dus even.

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
het is een hageltje nieuwe q-tec 300Watt voeding, dus die is voor mij iig niet verdacht, ik heb nog wel een andere voeding leggen, maar die is maar 230 Watt, en die gaat dit amd 1800+ systeempje niet trekken denk ik, en zoals ik al zij heb ik ff geen geld voor een andere HDD, maar ik heb nog wel ergens een oud 4 GB HDD'tje liggen, die kan ik wel proberen, het problem is alleen niet duidelijk met waneer t gebeurd, vandaag nog niet, maar gisteren en eergisteren iedere 5 min. ofzo, vooral als ik met windows messenger bezig was :?

[edit] in energie beheer staat alles op nooit, dus nooit uit en nooit op stand-by e.d. alleen na 20 min. nix, beeldscherm uit [edit]

p.s. waar zit scandisk in XP ????

[ Voor 16% gewijzigd door dikiedik op 27-02-2003 18:59 ]

ride on

• Reintjuhh
Waarschijnlijk toch een bad cluster dan. Moet de kop gewoon even zoeken naar iets. Het zal maar net in het gedeeldte zitten wat voor je virtuele geheugen wordt gebruikt.

Verwijderd

Dit klinkt inderdaad als een hd die dood aan het gaan is :{ backup! ;)

Ik heb dit op m'n werk ook een keer of drie meegemaakt. Overige heeft één hd het gewoon nog 1,5 jaar uitgehouden, met die tik :D
Reintjuhh schreef op 27 februari 2003 @ 18:57:
Waarschijnlijk toch een bad cluster dan. Moet de kop gewoon even zoeken naar iets. Het zal maar net in het gedeeldte zitten wat voor je virtuele geheugen wordt gebruikt.
:? :+ Bad clusters hoor je echt niet hoor...

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 19:00 ]

• Reintjuhh
Als de harde schijf veel bad clusters heeft, kan je dit wel degelijk horen. Je hoort hem sowieso al meer geluid maken bij het lezen en schrijven. Op dat moment heb je ook kans dat je systeem wel eens even heel kort blijft hangen.

• iets
  • Laatst online: 09-08 14:12
Ik heb dat ook gehad, en toen kwam dat doordat mijn (zelfgemaakte :+ ) molexverlegstuk geen goed contact maakte met de HD. De stroom haperde even en de HD schakelde zichzelf uit (tik). Na 2-3 sec sprong hij weer aan (tok :P). En de PC liep voor ong 5 sec vast. De HD was uiteindelijk kapot gegaan (WD 40GB) Maar ik heb een nieuwe toegestuurd gekregen :). En ik heb gelijk ook maar een molexverlengstuk gekocht.

tvw

Verwijderd

Check voor de zekerheid ook even de powermanagement instellingen in de BIOS. Je weet nooit wat voor invloed die hebben op het systeem. De tik is inderdaad afkomstig van de schijf. Je kunt je schijf testen met "IBM drive fitness test". Waar je dat kunt vinden staat wel ergens in de faq.
Eventuele andere storingsfactoren kunnen zijn: voeding, ide-kabel, (zoals eerder gezegd)brakke verlengstukjes.
Let bij de Drive fitness test wel op welke test je kiest, er zijn ook testen die de data van je schijf wissen.

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
ik heb alle kabels van de HDD naar m'n MOBO en m'n voeding ge-cheked, en alles zit goed, ik heb geen verlengkabels in gebruik, dus dat is t ook niet. ik kan alleen scandisk oid in XP niet vinden :?

Ik geloof best dat m'n harde schijf het beste gedeelte van z'n leven wel heeft gehad zo onderhand (3 jaar 24/7 schrijven en lezen als kazaa-bak en W98 als OS is niet makkelijk, zeker niet bij een temp (case) van rond de 35 graden)

maar als iemand nog leuke reparatie/ reconditionerings-software kent, of software waarmee je de bad-clusters kan negeren oid, dan houd ik me natuurlijk aanbevolen.

ride on

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In winXP/Win2k maakt men geen gebruik meer van het 'oude' scandisk, maar van chkdsk. Deze kan je draaien in een command prompt.

Mja, ik zou echt niet doorwerken met zo'n schijf. Imo mag je nog blij zijn dat je nog _iets_ kan doen met die schijf. Backupen die handel.

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
de hele zooi is al ge bakken up een cd'tje, nog van de overschakeling van w98 op m'n P2, naar xp op m'n 1800+ 3 weken geleden. Ik vertrouwde deze HDD eigelijk al een tijdje niet meer, omdat ik toen w98 er nog op stond scandisk in ms-dos heb gedraaid en die had weer een beschadigde sector vrij gemaakt zij hij, vanaf die dag vertel ik tegen iedeen die deze pc gebruikt dat ze alle bestanden die ze maken (word e.d.) ook op een flopje moetten zetten omdat deze HDD elk moment kapot kan gaan :( .

gelukkig heb ik geen HDD nodig om op internet te komen, ik heb ook nog een knoppix cd'tje liggen ,dus ik kom er wel ;) alleen m'n zusje en m'n vader zullen er niets mee kunnen.

ride on

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:10
ShotGun schreef op 27 februari 2003 @ 22:22:
Ik heb dat ook gehad, en toen kwam dat doordat mijn (zelfgemaakte :+ ) molexverlegstuk geen goed contact maakte met de HD. De stroom haperde even en de HD schakelde zichzelf uit (tik). Na 2-3 sec sprong hij weer aan (tok :P). En de PC liep voor ong 5 sec vast. De HD was uiteindelijk kapot gegaan (WD 40GB) Maar ik heb een nieuwe toegestuurd gekregen :). En ik heb gelijk ook maar een molexverlengstuk gekocht.
Ik denk dat het probleem dat ShotGun beschrijft wel eens het probleem kan zijn, ik heb zelf een aantal gare molexen aan mn voeding hangen, en ik weet dat als ik die aan een hdd koppel, dat ik dezelfde symptomen krijg als de topicstarter, en ShotGun. Ik denk dat het geen kwaad kan om even een andere molex te nemen voor je hdd, om te kijken of het toevallig niet de molex is. Markeer de oude molex even met een stukje plakband oid, wanneer het dan een gare molex blijkt te zijn, weet je in ieder geval nog welke er nu gaar was :D

In mijn geval heeft deze gare molex me een ibm hdd gekost, deze viel ook steeds uit, en heeft daardoor bad sectors opgelopen.

[ Voor 6% gewijzigd door EelcoB op 01-03-2003 18:18 ]

Pagina: 1