Toon posts:

[Alg] Wat is een application server?*

Pagina: 1
Acties:
  • 308 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik zit met volgende onduidelijkheid.

Wie zou mij eens haarfijn kunnen uitleggen wat een application server
is? Op vb de site van JBoss is er veel info te vinden over het
programma zelf maar niet wat juist het nut is van zo'n een server. Kan
ik het vergelijken met ISS, of is juist Tomcat de variant op IIS en is
dan JBOSS een volgende laag? En wat is de application server van
Microsoft?
Soms kan ik uit informatie uithalen dat zo'n een server software
verdeeld, maar dat is toch ook perfect mogelijk met een webserver, of
zie ik dat verkeerd?

Hopend op een verhelderend antwoord...

Met vriendelijk groet

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Borland's AppServer is een leefomgeving voor J2EE, Corba en SOAP objecten als ik het goed begrijp.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

[losse pols]
Een application server is net zoiets als een webserver met een cgi-bin-directory: jij geeft die server een commando (bij een webserver is dat een url), en de server draait het scriptje. Dat zie je dus helemaal goed.

Een webserver zal met de resultaten een pagina bouwen, een application server *kan* resultaten teruggeven, maar dat hoeft niet. Voor hetzelfde geld wordt er alleen maar lokaal resultaat geboekt (de "statsruns" op de distributed-net-servers, ik verzin maar wat). Een appserver is bijvoorbeeld ook geschikt om thin clients aan te hangen: jouw toetsaanslagen worden verstuurd, de server bouwt er een word-documentje van, en als je wil printen hoeft je PC alleen de printopdracht te versturen - de appserver weet hoe het document eruit moet zien, en stuurt de bitjes naar de printer - en daar hoeft jouw PC verder niet meer aan te pas te komen.
[/losse pols]

Over specifieke implementaties weet ik errug weinig, sorry ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• SPee
  • Laatst online: 18-12 23:02
Een application server is een server waar een applicatie op draait.

In het geval van JBoss en Tomcat is dat dus een webbased applicatie gemaakt in java (JSP, javabeans, EJB)

Ik denk dat daarbij Tomcat de webserver is met ondersteuning voor JSP en JBoss de toegang levert voor javabeans en EJB (aan de webserver (tomcat e.a.) en andere aanvragende server/clients)

Met deze 2 applicaties kun je dan J2EE applicaties hosten.

Met M$ IIS moet je ook configureren met gebruik van een externe applicatie voor java servlets (dus tomcat ofzo). Hun eigen applicatie server is ... tadaa .Net :)

Duidelijk? :7

BTW. ik weet het ook sinds kort (sinds ik 1 week stage loop bij een J2EE developer builder ;))

let the past be the past.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:55
[ook-losse-pols]

Een application server is -volgens mij- een server waar de business objecten/de business-rules oid draaien. (Dit kan eigenlijk op dezelde server zijn als de DB server of de webserver).
De application server bevat dus de objecten die zorgen voor de bedrijfslogica. Die krijgen dus info van de data-layer objecten (bv. data uit een databank), en gaan daar mee gaan werken.

[/ook-losse-pols]

Misschien heb je hier ook wat aan.

https://fgheysels.github.io/

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

whoami schreef op 27 februari 2003 @ 16:58:
-business-objecten-verhaal-
Een voorbeeld van dit model is een bank, die 1 centrale computer heeft om wisselkoersberekeningen te doen - zo weten ze zeker dat alle filialen (bijvoorbeeld) op dezelfde manier van euro naar dollar rekenen. .NET heeft (voor zover ik het weet en begrijp) aan dit principe haar naam te danken.

Het is echter (again afaik ;)) geen beperkende omschrijving; zie mijn thin-client-voorbeeld waarbij de appserver rechtstreeks contact met een print(-serv)er opneemt, bijvoorbeeld om elke dag een stapel fakturen uit te printen. Dat zou ik geen business rule noemen, maar is wel typisch werk voor een appserver.

Het door jou gegeven artikel zegt
They distribute the computational workload, taxing the least burdened machine to keep the company humming.
Hierbij is imo geen sprake van een functionele inperking van wat een appserver te doen mag krijgen :)
How are application servers different from the client/server stuff that's been around for years?
The term client/server refers to a network configuration where many desktop computers each run their own applications and communicate with a central server to access back-end data or to communicate with other clients. Application servers are configured in an n-tier environment (...)
...sez it all. Het meest concrete verschil lijkt mij: het verschil tussen een webserver en een appserver is dat je bij een webserver op het resultaat wacht, terwijl een appserver jouw invoer neemt, en daar lekker zelf mee aan de slag gaat op het moment dat hij (zij?) er zin in heeft. Het shared facilities-verhaal dat volgt is volgens mij niet kenmerkend, dat is ook van toepassing op het internet: informatie wordt 1 keer opgeslagen en een veelvoud daarvan bekeken. Volgens die analogie is elke webserver een appserver, en daar ben ik het niet mee eens.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Om nog even in te gaan op de vraag van de TS over wat nu de verhouding is tussen Tomcaat en JBoss: het zijn allebei J2EE applicatie servers. JBoss is wat uitgebreider dan Tomcat. Dit verschil zit 'm in de mate waarin ze de J2EE specificatie ondersteunen. Tomcat is alleen een web container (servlets en JSP), JBoss kan ook omgaan met EnterpriseJavaBeans. Er zijn nog meer J2EE applicatie servers in omloop: BEA WebLogic, IBM WebSphere, Oracle 9iAS enz.

Zoals hierboven ook al een paar keer is gezegd: een applicatie server stelt bepaalde functionaliteit beschikbaar aan clients die daarom vragen. Een webserver is, als je het zo bekijkt, eigenlijk een primitieve applicatie server omdat hij op verzoek een stuk HTML terug geeft.

Applicatie servers kunnen veel meer dan alleen maar web applicaties ondersteunen. Je kunt in J2EE vrij gemakkelijk een systeem bouwen met clients die gebruik maken van centrale componenten die draaien op een applicatie server. Het voordeel hiervan is natuurlijk dat je die centrale componenten maar 1 keer hoeft te maken. Ook kun je op deze manier gemakkelijk een centrale database op een simpele manier toegankelijk maken voor een grote groep van gebruikers.

With the light in our eyes, it's hard to see.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Bobco schreef op 28 February 2003 @ 09:08:
Om nog even in te gaan op de vraag van de TS over wat nu de verhouding is tussen Tomcaat en JBoss: het zijn allebei J2EE applicatie servers.
JBoss is wat uitgebreider dan Tomcat. Dit verschil zit 'm in de mate waarin ze de J2EE specificatie ondersteunen. Tomcat is alleen een web container (servlets en JSP), JBoss kan ook omgaan met EnterpriseJavaBeans. Er zijn nog meer J2EE applicatie servers in omloop: BEA WebLogic, IBM WebSphere, Oracle 9iAS enz.
Absoluut onjuist. Tomcat is voornamelijk een servlet container. De servlet specificatie is een onderdeel van de J2EE specificatie, vandaar dat Tomcat daarvoor wordt gebruikt door JBoss. Servlets != EnterpriseJavaBeans

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 01:34
JBoss gebruikt trouwens weer een andere ServletContainer: Jetty. Erg goed ding. Ik gebruik Jetty weleens als een soort embedded servlet container in een applicatie.

http://jetty.mortbay.com/jetty/index.html

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Application server is en generieke term. Kan voor allerlei zaken gebruikt worden, maar zie je meestal terug in 3-tier of n-tier client/server implementaties. Het is dan ook een C/S-term.

Kijk anders ff hier: http://www.corba.ch/e/3tier.html denk dat je er dan zo uit bent.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-12 22:06

Gerco

Professional Newbie

Hoe wij op mijn werk AppServers gebruiken gaat op de volgende manier:

De client is een soort "schil" doet vrij weinig, een thin-client zeg maar, deze doet alles wat met interactie met de gebruiker te maken heeft. Hij krijgt zijn gegevens van de AppServer waar de Buisness Logic op draait, de client weet dus eigenlijk niet dat je een customer niet mag wegsmijten omdat hij nog facturen open heeft staan, daar is de Buisness Logic op de AppServer voor.

Bij ons is een AppServer dus precies wat de naam suggereert, de complete applicatie op een server, de client is alleen de GUI. Vandaar dat we nu ook bezig zijn om andere interfaces aan de applicatie te hangen, die dus van dezelfde Buisness Logic gebruik maken.

Mijn inziens is een AppServer dan ook een server waar het eigenlijke werk plaatsvind, hoe dat werk daar komt en hoe het er weer weggaat is niet relevant, als je Buisness rules op dat ding draaien is het een AppServer. Wat die Buisness Logic dan precies inhoudt is ook niet belangrijk, facturen uitprinten is ook Buisness Logic.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• ari3
  • Niet online
Voordelen van een J2EE applicatieserver (uit de losse hand):
- schaalbaarheid: de specificatie voorziet in replicatie van business objecten over meer dan één server
- persistentie van objecten is gestandariseerd in de specs
- gestandariseerde manier om cross-server resources te delen
- ondersteuning voor gedistribueerde transacties
- ondersteuning voor messaging
- deployment en management is platform onafhankelijk
- zeer belangrijk: alles is goed gestandariseerd en gedocumenteerd.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

ari3 schreef op 28 februari 2003 @ 09:52:
[...]
Absoluut onjuist. Tomcat is voornamelijk een servlet container. De servlet specificatie is een onderdeel van de J2EE specificatie, vandaar dat Tomcat daarvoor wordt gebruikt door JBoss. Servlets != EnterpriseJavaBeans
Heb ik dat laatste gezegd? Als je naar de J2EE 1.4 glossary kijkt dan wordt een web container gedefinieerd als het ding dat de web component van J2EE implementeert. Dat is net iets meer dan alleen de JSP spec, omdat security, deployment en dat soort zaken ook ondersteund worden door een web container. Ik heb altijd in de veronderstelling verkeerd dat Tomcat alleen een web container is. Correct me if I'm wrong.

JBoss ondersteunt zowel JSP als EJB, tenminste volgens deze vergelijking. Vandaar dat ik heb gezegd dat JBoss meer biedt dan Tomcat.

With the light in our eyes, it's hard to see.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gerco schreef op 28 February 2003 @ 10:05:
...facturen uitprinten is ook Buisness Logic.
Bijna goed; da's volgens mij een business process ;)

Anyway, ff helemaal on-topic: ik denk dat de topicstarter zich maar eens moet gaan verdiepen in client / server architecturen. Zal misschien nog best tegenvallen, zeker als ie per ongeluk met ERP-pakketten van doen krijgt. Ik kan het weten; ben er op afgestudeerd 8)

BTW: Gerco, welke suite is dat die jullie gebruiken dan? Werk zelf met PeopleSoft, jij dan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gerco
  • Laatst online: 17-12 22:06

Gerco

Professional Newbie

The_Eagle schreef op 28 februari 2003 @ 10:14:
Bijna goed; da's volgens mij een business process ;)
Mja, het printen zelf wel ja, maar het opzoeken van de relevante gegevens voor OP de factuur is dan weer wel logic :)
BTW: Gerco, welke suite is dat die jullie gebruiken dan? Werk zelf met PeopleSoft, jij dan?
Wij gebruiken Progress als programmeeromgeving, database en appserver, momenteel ben ik bezig om met ASP een client aan de applicatie te bouwen voor integratie in e-Synergy.

[ Voor 38% gewijzigd door Gerco op 28-02-2003 10:21 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• ari3
  • Niet online
Bobco schreef op 28 February 2003 @ 10:12:
[...]
Heb ik dat laatste gezegd?
Ja :) ->
het zijn allebei J2EE applicatie servers.
Als je naar deJ2EE 1.4 glossary kijkt dan wordt een web container gedefinieerd als het ding dat de web component van J2EE implementeert. Dat is net iets meer dan alleen de JSP spec, omdat security, deployment en dat soort zaken ook ondersteund worden door een web container. Ik heb altijd in de veronderstelling verkeerd dat Tomcat alleen een web container is. Correct me if I'm wrong.

JBoss ondersteunt zowel JSP als EJB, tenminste volgens deze vergelijking. Vandaar dat ik heb gezegd dat JBoss meer biedt dan Tomcat.
Nu zeg je het allemaal goed! Kan ik niets aan corrigeren >:)

• bille
  • Laatst online: 12-12 18:03

bille

Don't call me Buff

Bij ons is een AppServer dus precies wat de naam suggereert, de complete applicatie op een server, de client is alleen de GUI
hehe dat doet me ergens aan denken... Terminal/Server achitectuur :)

Wat ik veel lees is dat mensen de J2EE term gebruiken om "specificaties" aan te geven. Echter J2EE is geen specificatie, het is een architectuur. Deze achitectuur definieert een heel aantal verschillende type objecten/ interfaces/ services/ implementatie structuren. Samen vormen deze factoren de specificaties van de J2EE architectuur.

Binnen deze context is een J2EE applicatie server een stuk software dat bepaalde services aanbiedt voor het implementeren van een applicatie binnen de J2EE architectuur. Een van de services is bijvoorbeeld het aanbieden van ondersteuning voor EJB's.

In een aantal projecten waar ik aan mee heb gewerkt werden de volgende servers gedraaid:
Webserver (geen businesslogica): Apache
Servletcontainer (beperkte businesslogica): Tomcat
Application server (uitgebreide businesslogica): JBoss

Het verschil tussen Tomcat en JBoss is vrij groot naar mijn weten. Tomcat is de reference implementatie van een servletcontainer. Er draait dus ook niet meer in dan standaard javabeans, JSP's en servlets. Tomcat wordt vaak gebruikt als referentie voor het implementeren van servletcontainers in applicationservers. Tomcat is daarom ook niet een J2EE comlpaint application server, want dan zou het EJB'smoeten ondersteunen (en nog wat dingen, weet niet 1 2 3 uit het hoofd). JBoss gebruikt Tomcat als servletcontainer en daar bovenop implementeert JBoss zelf nog de ondersteuning van EJB's e.d.

Anywayz, het is allemaal een hoop gedoe.

[ Voor 7% gewijzigd door bille op 28-02-2003 11:09 ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 01:34
bille: Anywayz, het is allemaal een hoop gedoe.
Dat is een goede omschrijving van mijn mening over J2EE/Application Server/EJB toestanden :+ .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Pagina: 1